چالشي براي تمام Ùصول
امريكا در سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي هميشه به عنوان تهديدي بالقوه عليه ايران Ù…Ø·Ø±Ø Ø¨ÙˆØ¯Ù‡ Ùˆ تقريبا از پيروزي انقلاب تاكنون شدت جريان چالش بين دو طر٠با نوسانات كاهنده Ùˆ يا Ùزاينده روبرو بوده است. اما در هيچ زمان نمي توان Ú¯Ùت اين تهديد به نقطه قابل قبول Ùˆ عادي رسيده باشد . امريكا گذشته از سامان دهي چند كودتا عليه انقلاب اسلامي براي آزاد سازي گروگان هاي خود به Øمله نظامي مستقيم هم دست زد كه در صØراي طبس درس بزرگي آموخت . در جريان جنگ تجاوزكارانه Ùˆ تØميلي عراق عليه ايران نيز به بهانه برخورد Ù†Ùتكش بريجتون با مين، به تجاوز Ù…Øدود نظامي عليه سكو هاي Ù†Ùتي ايران اقدام كرد Ùˆ در اقدامي سبعانه، هواپيماي مساÙر بري ايران را با موشك مورد Øمله قرار داد كه موجب كشته شدن 290 مساÙر بي گناه شد . در اين سالها ايران نيز دست Ùˆ پا بسته نبوده Ùˆ متناسب با Ùرصتها Ùˆ امكانات خود به مناÙع امريكا در ايران Ùˆ منطقه ضربه زده است كه نقطه اوج آن تسخير سÙارت امريكا در تهران Ùˆ اÙشاي اسناد اين سÙارتخانه درباره مداخلات آن كشور در ايران Ùˆ منطقه بود كه در هزاران نسخه چاپ شد. اما به نظر مي رسد پس از سه دهه چالش، اكنون شرايط براي هر دو طر٠وارد مرØله تعيين كننده اي شده كه در هيچ دوره اي به Øساسيت زمان Ùعلي نبوده است .تØليل وضعيت موجودمØاÙظه كاران جديد در امريكا در Øال Øاضر در موقعيتي قرار دارند كه تصور مي كنند براي تثبيت رهبري دنيا به دست آمريكا لازم است به رغم مخالÙتهاي داخلي Ùˆ خارجي، به بØران سازي در جهان ادامه دهند Ùˆ اگر لازم شد بار ديگر به قوه نظامي متوسل شوند . سياست امريكا در قبال ايران استÙاده از چماق Ùˆ هويج به صورت هم زمان است . البته در اكثر مواد سهم چماق بيش از هويج است . در اين ميان اتØاديه اروپايي كه مايل نيست پس از از دست دادن اÙغانستان Ùˆ عراق ØŒ از صØنه ايران نيز خارج شود Ùˆ عرصه خاورميانه را براي يكه تازي رقيب بد سگال خالي گذارد Ø› مي كوشد به طر٠ايراني بقبو لاند كه مي تواني از غني سازي اورانيوم دست برداري واز طريق كنار آمدن با اروپا، امنيت خود را در سايه همكاري با اتØاديه اروپائي تضمين كني. نتيجه آن كه اروپا بتواند كارتي مهم در برابر بازي با ايالات متØده امريكا داشته باشد . اين مساله بويژه پس از اÙشائ Ø·Ø±Ø Ù…ÙˆØ³ÙˆÙ… به « خاورميانه بزرگ » براي اتØاديه اروپا اهميت مضاعÙÙŠ پيدا كرد، چون اتØاديه اروپا مي داند با برخورداري از مناسبات ويژه با ايران مي تواند سهم مناسبي براي خود در آينده خاورميانه داشته باشد . در اين موقعيت دو بازيگر مهم يعني روسيه Ùˆ چين هر كدام در دو بستر جداگانه يك رويا را دنبال مي كنند . اين دو كشور برخوردار از ØÙ‚ وتو Ùˆ Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø³ØªÙ‡ اي مي كوشند با در پيش گرÙتن بازي با Øاصل جمع جبري صÙر، وضعيت به Ù†Øوي ساماندهي شود كه در صورت پيروزي ايران در ميدان زور آزمائي براي دستيابي به تكنولوژي هسته اي، ضربه اي كاري به موقعيت رقيب يعني امريكا وارد شود . اگر ايران سرانجام به سازش تن دهد باز هم نياز بيشتري به آنها خواهد داشت Ùˆ بنابراين مي توانند در بازي شطرنج خود با امريكا از موقعيت ايران همچون گذشته بهره بگيرند . اكنون با در نظر گرÙتن وضعيت موجود بايد به بررسي اØتمال Øمله امريكا به ايران پرداخت.بررسي اØتمال Øمله امريكا به ايران در اين بØØ« به قانون اØتمالات در تØليل اين موضوع توجه شده است زيرا هر گونه مطلق انديشي در باره تØقق ياÙتن يا تØقق نياÙتن Øمله امريكا به ايران ما را دچار انØرا٠در تØليل مي كند . چون خوش خيالي بيش از Øد Ùˆ اطمينان كامل از قدرت پيدا نكردن مقام هاي امريكائي براي صدور دستور Øمله به ايران موجب بروز رÙتارهايي مي شود كه علاوه بر تهديد امنيت ملي ممكن است موجب درياÙت ضربات غاÙلگيرانه از سوي دشمن شويم . همچنان كه هر گونه بزرگ نمائي Ùˆ نظريه پردازي ناشيانه در باره توطئه دشمن موجب ايجاد نگراني بي مورد در جامعه Ùˆ تاثيرات سوء سياسي، امنيتي Ùˆ اقتصادي در كشور مي شود . بنابراين موضوع را بايد در Ø³Ø·Ø ÙŠÙƒ اØتمال منطقي تØليل كرد Ùˆ متناسب با آن تمهيدات لازم را به اجرا گذارد .اØتمال اول: Øمله Ùراگير به ايران چنين اقدامي در وضعيت كنوني كه امريكا در عراق Ùˆ اÙغانستان به ثبات مورد نظر دست نياÙته است بسيار دور از انتظار است . ضمن آن كه امريكا براي چنين Øمله اي به بودجه Ùˆ امكاناتي تقريبا دو برابر انچه كه در عراق بكار گرÙت نياز دارد . علاوه بر آن هنوز امريكا نتوانسته است براي توجيه اÙكار عمومي داخل Ùˆ خارج اين كشور بهانه اي مناسب پيدا كند . ادعاي دستيابي ايران به Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø³ØªÙ‡ اي هنوز با نگراني عمده در باور مردم غرب روبرو نشده است چون ايران با دادن اطمينان به جامعه جهاني Ùˆ اجازه دادن به بازرسي موردي اژانس بين المللي انرژي هسته اي از تاسيسات هسته اي خود، تبليغات غرب را تا Øدود زيادي خنثي كرده است . در اين شرايط امريكا با Ú†Ù‡ توجيهي مي تواند به ايران Øمله سراسري كند؟اØتمال دوم : Øمله Ù…Øدوددر اين Ùرض امريكا در موقعيتي وارد عمل مي شود كه ارزيابي اش اين باشد كه وارد كردن ضربه Ù…Øدود به ايران مي تواند موجب تغيير Øكومت Ùˆ يا Øداقل تغيير رÙتار Øكومت ايران در برابر امريكا شود . در Øالي كه تجربه گذشته نشان مي دهد اين گونه اقدامات، موجب برانگيختن اØساسات ملي در ايران Ùˆ در نهايت تضعي٠بيش از پيش موقعيت امريكا در اÙكار عمومي مردم مي شود . علاوه بر اين امريكا مي داند كه ايران قادر است پاسخ هاي غير قابل پيش بيني به Øملات Ù…Øدود امريكا بدهد . همين موضوع ترديد هاي جدي بر Ùرضيه ضربه Ù…Øدود وارد مي سازد، بطوري كه اين اØتمال را كمتر از اØتمال Øمله Ùراگيرامريكا به ايران مي توان ارزيابي كرد .اØتمال سوم : اÙزايش Ùشار سياسي تبليغاتي تا رسيدن به سازشاين اØتمال با در نظر گرÙتن تمام عوامل تاثير گذار در مناسبات ايران Ùˆ امريكا بيش از اØتمالات ديگر بخت تØقق دارد . با اين وجود تعيين ابعاد سازش Ùˆ تواÙÙ‚ هاي اØتمالي بسيار دشوار است . اما به يقين تاثيرات تعيين كننده اي در آينده ايران Ùˆ منطقه خواهد داشت. اگرچه لازم است به بررسي دلايل اين كه چرا اين اØتمال نسبت به ديگر اØتمالات قوي تر است پرداخته شود اما بنا به دلايلي چند كه در اين نوشتار، ضرورتي براي Ù…Ø·Ø±Ø ÙƒØ±Ø¯Ù† آنها وجود ندارد، به بØØ« مهم تر از آن مي پردازيم كه تمهيدات لازم براي اÙزايش قدرت چانه زني ايران در برابر Ùشار امريكا Ùˆ كاهش خطر بروز جنگ دو كشور است.بطور قطع موارد ذيل توان ملي را براي كاهش تهديد عليه امنيت ملي ØŒ اÙزايش مي دهد:Û±- Øضور گسترده مردم در صØنه۲- ايجاد اعتماد عمومي براي گسترش همبستگي ملي از طريق انجام دادن اصلاØات سريع در نظام سياسي، اقتصادي Ùˆ Ùرهنگي كشور .Û³- برخورد با هر گونه عاملي كه نارضايتي عمومي را اÙزايش مي دهد Ùˆ موجب دلسردي در ميان مردم مي شود .Û´- ايجاد باور هاي صØÙŠØ Ø¯Ø± ميان مردم كه بيشتر به آنچه كه به دست آورده ايم Ùˆ داريم اÙتخار كنيم Ùˆ كمتر به آن چيزهائي بيانديشيم كه نبايد داشته باشيم.Ûµ- اÙزايش امنيت جمعي در ميان اكثريت جامعه Ùˆ ايجاد ناامني براي Ùرصت طلبان Ùˆ سود جوياني كه مناÙع ملي را Ùداي مناÙع گروهي يا Ùردي خود مي كنند. نتيجه گيري :تهديد امريكا عليه ايران، جدي است اما اØتمال عملي شدن آن اندك به نظر مي رسد، بنابراين بايد هوشيار بود Ùˆ اقدامات لازم را براي مقابله با اين تهديد به عمل آورد. اين اقدامات، تنها بعد نظامي ندارد Ùˆ تمام ابعاد سياسي، اقتصادي Ùˆ Ùرهنگي را شامل مي شود. همچنين بايد شرايط ويژه را در كشور برنامه ريزي كرد بدون آن كه لازم باشد اقدامات نمايشي Ùˆ تبليغاتي به عمل آوريم كه موجب نگراني در جامعه Ùˆ اØيانا تاثيرات سوء اقتصادي Ùˆ امنيتي شود .