قدرت نرم ایران در برابر تهدیدات نرم امریکا
آگاهان سیاسی Ùˆ امنیتی بر این باورند Ú©Ù‡ تهدیدات نرم، اکنون به الگوی تقابل استراتژیک مابین جمهوری اسلامی ایران Ùˆ ایالات متØده امریکا بدل شده است. با توجه به قدرت Ùزاینده جمهوری اسلامی ایران در Øوزه های گوناگون، دشمنان ملت ایران بر این اعتقادند Ú©Ù‡ تهدیدات Ùیزیکی Ùˆ سخت اÙزاری در مهار توانایی های ملت بزرگ ایران Ùاقد کارآیی است، بنابراین تهدید آنها اشکال Ùˆ صورتی جدید به خود گرÙته Ú©Ù‡ تهدیدات نرم از مصادیق بارز آن است. هرچند شواهد زیادی وجود دارد Ú©Ù‡ دشمنان ملت ایران بویژه امریکا در این رویکرد نیز توÙیق چندانی نداشته اند. بخش زیادی از این عدم توÙیق را باید ناشی از مؤلÙÙ‡ های قدرت نرم بدانیم Ú©Ù‡ در جمهوری اسلامی وجود دارد. شك نيست كه جمهوری اسلامی دارای ظرÙیت های بالقوه ای است Ú©Ù‡ Ø·ÛŒ چند سال اخیر بخشی از آن به طور بالÙعل نمایان گردیده Ùˆ نتیجه آن اÙزایش Ù†Ùوذ منطقه ای Ùˆ بین المللی ایران Ùˆ کاهش Ù†Ùوذ Ùˆ همراهی جهانی با اهدا٠امریکا بوده است. همین موضوع (کاهش قدرت نرم امریکا به تبع اÙزایش قابلیت های نرم اÙزاری جمهوری اسلامی در منطقه Ùˆ جهان) باعث گردیده Ú©Ù‡ امریکا به زعم خود تلاش نماید از تمامی امکانات خود برای کاهش قدرت Ùˆ Ù†Ùوذ ایران بهره برداری نماید Ú©Ù‡ به خواست خدا تاکنون قرین موÙقیت نبوده Ùˆ جواب معکوس داده است. در این مقاله تنها به دو عنصر اساسی قدرت نرم جمهوری اسلامی اشاره Ù…ÛŒ شود :۱‎- جاذبه Ùرهنگی (عقاید، ارزش ها Ùˆ باورها) Ùˆ ایدئولوژی به عنوان وجه غالب هنجارهای بین المللی - در پایان دهه Û±Û¹Û³Û° دولت روزولت به این نتیجه رسید Ú©Ù‡ با توجه به عدم جذابیت Ùرهنگی امریکا Ùˆ ایدئولوژی آن (لیبرالیسم)ØŒ امنیت امریکا در گرو توانایی آن کشور برای صØبت با مردم دیگر کشورها Ùˆ جلب Øمایت آنهاست. پس از جنگ جهانی دوم Ùˆ در تمام طول جنگ سرد، این کشور تلاش نمود تا از طریق اقداماتی همچون؛ تأسیس سازمان سیا، رادیو صدای امریکا، برنامه Ùولبرایت، تأسیس کتابخانه های عظیم امریکا Ùˆ برگزاری سمینارها Ùˆ برنامه هایی از این دست نسبت به جذابیت Ùرهنگی خود اقدام نماید. این در Øالی است Ú©Ù‡ قدرت نرم مورد نظر دولت امریکا بیشتر از آن Ú©Ù‡ از نیروهای اجتماعی درون جامعه این کشور سرچشمه گیرد، از طریق دولت هدایت Ù…ÛŒ شد. در این میان شرکت های امریکایی Ùˆ مدیران اجرایی آن تلاش Ù…ÛŒ کردند تا علاوه بر Ùروش Ù…Øصولات خود، Ùرهنگ Ùˆ ارزش های امریکایی را به سایر نقاط جهان عرضه کنند. اما در این میان تنش هایی در درون Ùرهنگ غربی وجود دارد Ú©Ù‡ قدرت نرم امریکا را Ù…Øدود Ù…ÛŒ سازد. در اواسط دهه Û¹Û° میلادی، Û¶Û± درصد از Ùرانسوی ها، Û´Ûµ درصد از آلمانی ها Ùˆ Û³Û² درصد از ایتالیایی ها Ùرهنگ امریکا را به عنوان یک خطر برای Ùرهنگ خودی معرÙÛŒ کردند. بسیاری از اÙراد در اسپانیا، Ùرانسه، آلمان Ùˆ ایتالیا معتقدند Ú©Ù‡ میزان Ùیلم های پخش شده امریکا در تلویزیون آنها بیش از اندازه است.هم کانادا Ùˆ هم اتØادیه اروپا Ù…Øدودیت هایی را در مورد Ù…Øتوای Ùیلم های امریکایی Ú©Ù‡ مجوز پخش دارند وضع کردند. از نگاه «ژوز٠ژوÙی» روزنامه نگار آلمانی هر Ú†Ù‡ اروپاییان امریکا را بیشتر در آغوش Ù…ÛŒ گیرند، بیشتر از این کشور منزجر Ù…ÛŒ شوند.در خاورمیانه دودلی Ùˆ تردید نسبت به Ùرهنگ امریکایی، باعث تØلیل Ùˆ Ù…Øدودیت هر Ú†Ù‡ بیشتر قدرت نرم امریکا گردیده است. در Øال Øاضر در خاورمیانه، تلویزیون Ùˆ شبکه های ماهواره ای بسیاری راه اندازی گردیده اند Ú©Ù‡ بیش از هر چیز بیانگر گریز این کشورها از Ùرهنگ القایی امریکایی Ùˆ بازگشت به خود است. «مبارزه براي اØياء هویت» از چالش های عمده ای است Ú©Ù‡ قدرت امریکا را با تهدید روبه رو نموده است. دولتمردان Ùˆ نه مردم ایالات متØده، با اتخاذ سیاست های نادرست، امریکا را به سمت کشوري با ویژگی چندÙرهنگی Ùˆ چندزبانی سوق Ù…ÛŒ دهند Ùˆ در صورت متوق٠نشدن روند Ùعلی، در دهه های آینده، چیزی از میراث نیاکان مؤسس ایالات متØده در این کشور باقی نخواهد ماند Ùˆ پیروان مذاهب مختلÙØŒ امکان هرگونه تعلق باطنی به سرزمین ایالات متØده را کمرنگ خواهند کرد.۲‎- پذیرش جهانی- نظرسنجی مؤسسه گالوپ (Gallup) از Û±Û° هزار Ù†Ùر مردم در۹ کشور مسلمان خاورمیانه نشان داده Ú©Ù‡ به طور متوسط، بیش از نیمی از پاسخ دهندگان نسبت به امریکا نظر مخال٠داشته اند. نظرسنجی مشابه مؤسسه «پیو» (Pew) نتایج مشابهی را نشان داده است. شارلوت بیرز، معاون سابق دیپلماسی عمومی وزارت خارجه امریکا Ù…ÛŒ گوید: «میان آنچه هستیم، آنگونه Ú©Ù‡ دوست داریم در نظر دیگران جلوه کنیم Ùˆ آنگونه Ú©Ù‡ در Øقیقت دیده Ù…ÛŒ شویم، شکا٠بسیار وسیعی وجود دارد.»با این اوصاÙØŒ اگر بخواهیم در خصوص پذیرش جهانی ایران Ùˆ امریکا Ùˆ با تعاریÙÛŒ Ú©Ù‡ «ژوز٠نای» از توانایی Ø´Ú©Ù„ یا تغییر دادن ترجیØات Ùˆ اولویت های دیگران از طریق ارزش های موجود در Ùرهنگ ØŒ عملکرد Ùˆ سیاست های داخلی کشورها سخن بگوییم مشخص است Ú©Ù‡ در این چارچوب Ùرهنگ اسلامی - ملی جمهوری اسلامی از چنان ماهیتی برخوردار است Ú©Ù‡ هر روز بر اقبال جهانی نسبت به آن اÙزوده شده Ùˆ پذیرش جهانی بیشتری پیدا Ù…ÛŒ کند. در صورتی Ú©Ù‡ برخلا٠ایران، از پذیرش جهانی ارزش های امریکا به مرور زمان کاسته Ù…ÛŒ شود. مؤسسات زیادی در امریکا وجود دارد Ú©Ù‡ تØولات داخلی Ùˆ Ù†Ùوذ منطقه ای ایران را رصد کرده Ùˆ به تناسب آن استراتژی آینده برخورد با ایران را طراØÛŒ Ù…ÛŒ کنند Ú©Ù‡ از آن جمله Ù…ÛŒ توان به موارد زیر اشاره کرد:الÙ) راهکارهای گروه ویژه شورای روابط خارجی امریکا در مواجهه با ایران:Û±- تلاش برای Ú¯Ùت ÙˆÚ¯Ùˆ با ایران با هد٠برقراری «ثبات Ùˆ امنیت» در منطقه (اعترا٠به اهمیت Ùˆ Ù†Ùوذ منطقه ای ایران Ú©Ù‡ غیرقابل چشم پوشی است)Û²- تضمین هایی Ú©Ù‡ امریکا باید به ایران بدهد. اين تضمينها شامل موارد زير است :الÙ) انØلال گروهک مناÙقین با Ú©Ù…Ú© دولت موقت عراق.ب) Ù…Øاکمه رهبران گروهک مناÙقین.ج) اجرای اصول Ùˆ چارچوب یک تواÙÙ‚ پایدار هسته ای توسط امریکاد) کنار گذاردن مخالÙت های خود با برنامه ØµÙ„Ø Ø¢Ù…ÛŒØ² هسته ای ایران۳- امریکا باید تدابیری برای پیوندهای سیاسی، Ùرهنگی Ùˆ اقتصادی مردم ایران با مردم جهان خارج بیندیشد.Û´- امریکا باید به سازمان های غیر دولتی (NGO) خود اجازه بدهد Ú©Ù‡ در ایران Ùعالیت کنند. (تلاش برای تضعی٠قدرت ایران از طریق تأثیرگذاری بر جامعه ایرانی)Ûµ- عدم مخالÙت امریکا با عضویت ایران در سازمان جهانی تجارت. (در راستای معامله با ایران Ùˆ عدم اÙزایش Ù†Ùوذ منطقه ای آن)Û¶- Ú©Ù…Ú© به ارتقای جایگاه ایران در نهادهای بین المللی Ùˆ گسترش روابط دو ملت امریکا Ùˆ ایران. (با هد٠تأثیرگذاری بر داخل ایران Ùˆ Ùروپاشی درونی جامعه)‎دولت آمريكا در برخورد با ایران دچار سردرگمی شده است. از یک سو دو گروه بسیار قوی در سیاست خارجی امریکا بر دولتمردان اين كشور Ùشار Ù…ÛŒ آورند Ú©Ù‡ تا دیر نشده تعامل با ایران را شروع نماید. از سوی دیگر، یاران Ù…ØاÙظه کار جدید بوش معتقدند Ú©Ù‡ Ùردا خیلی دیر است Ùˆ باید اقدام عملی علیه ایران را هرچه زودتر شروع کنند. دو گروه سیاسی Ú©Ù‡ معتقد به تعامل با ایران Ù…ÛŒ باشند، عبارتند از:الÙ) گروه شورای روابط خارجی مرکب از رابرت گیتس Ùˆ برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر.ب) گروه شورای آتلانتیک Ú©Ù‡ مرکب از برنت اسکوکراÙت (مشاور امنیت ملی بوش پدر)ØŒ جیمز شلزینگر (وزیر دÙاع نیکسون)ØŒ Ù„ÛŒ همیلتون (معاون کمیسیون Øملات Û±Û± سپتامبر)‎پیشنهادهای شورای روابط خارجی به Ø´Ø±Ø Ø°ÛŒÙ„ Ù…ÛŒ باشد:Û±- درخواست مشارکت سازمان یاÙته Ùˆ عمل گرایانه با تهران.Û²- باید درک کرد Ú©Ù‡ انتظار سرنگونی Øکومت ایران واقع گرایانه نیست.Û³- امریکا نباید مذاکرات با ایران را به بهانه ØÙ„ Ùˆ Ùصل مسائلی نظیر انرژی اتمی، اÙغانستان Ùˆ عراق به تعویق بیندازد.Û´- باید با تهران در مورد ثبات Ùˆ امنیت منطقه مذاکره شود.دکترین امنیت ملی امریکا به عنوان سندی معتبر Ùˆ اجرایی در Ø³Ø·ÙˆØ Ø¹Ø§Ù„ÛŒ امریکا، از جمله اسنادی است Ú©Ù‡ هدÙØŒ مسیر Ùˆ چگونگی دستیابی به اهدا٠مورد نظر امریکا را نشان Ù…ÛŒ دهد. برخی از مهمترین Ù…Øورهای گزارش مزبور Ú©Ù‡ ناظر بر استیصال امریکا در برابر قدرت جمهوری اسلامی Ùˆ تلاش برای Ù†Ùوذ در جامعه ایرانی Ùˆ اقدامات نرم اÙزارانه است، به Ø´Ø±Ø Ø°ÛŒÙ„ Ù…ÛŒ باشد:Û±- ثروت رو به رشد Ù†Ùت ایران، توانایی Ùˆ ظرÙیت آن را در داخل کشور Ùˆ منطقه اÙزایش Ù…ÛŒ دهد. Ùرصتی Ú©Ù‡ در این میان وجود دارد، استÙاده از ضع٠سیاست های اقتصادی Ùˆ اختلاÙات درونی ایران است.Û²- ایران باید جزو اولویت های نخست سیاست خارجی امریکا قرار گیرد. واشنگتن اکنون به رویکرد جدیدی نیاز دارد. باید همه نیروها برای این استراتژی بسیج شوند. باید درس های گذشته مورد بازبینی قرار گیرد.Û³- دامن زدن به ناÙرمانی مدنی در تشکل های دانشجویی Ùˆ نهادهای غیردولتی Ùˆ صنÙÛŒ از ابزارهای مهم Ùشار بر ایران است. Û´- باید برای بازگشایی سÙارت در تهران ابراز تمایل کنیم. همزمان باید یکی از بلندپایه ترین مقامات خود را به عنوان Ùرد شماره یک در این سیاست جدید در مقابل ایران معرÙÛŒ کنیم. این Ùرد Ù…ÛŒ تواند یکی از کنسول های وزارت خارجه باشد Ùˆ باید به طور مرتب Øمایت خود را از Øقوق بشر Ùˆ دموکراسی در ایران مورد تأکید قرار دهد. از این طریق Ù…ÛŒ توانیم ارتباط خود را با مردم ایران تقویت کنیم.Ûµ- باید شبکه های متعدد رادیو تلویزیونی برای ایرانیان تدارک دید Ùˆ پیام های خود را با پیشرÙته ترین تکنولوژی های روز به دست مردم ایران برسانیم.Û¶- Øمایت از اپوزیسیون داخلی.Û·- باید Ùعالیت NGO های امریکایی را در ایران تسهیل کنیم Ùˆ به صدور ویزا همت گماریم. دعوت Ùعالان جوان ایرانی به خارج برای شرکت در سمینارهای Ú©ÙˆÚ†Ú© هم اقدام مهمی است. این کار در صربستان، Ùیلیپین، اندونزی Ùˆ شیلی Ùˆ کشورهای دیگر جواب داده است. این اÙراد باید از سوی مقامات امریکایی انتخاب شوند نه نهادهای ایرانی.Û¸- تضعی٠پشتوانه هاي Øمایتی Øکومت ایران Ú©Ù‡ شامل سرویس های امنیتی Ùˆ نظامی این کشور Ù…ÛŒ باشد، باید در دستور کار قرار گیرد.Û¹- باید قدرت بسیج Ùˆ سپاه را از میان برد Ùˆ در وزارت اطلاعات تغییرات اساسی ایجاد کرد یا به طور Ú©Ù„ÛŒ آن را Øذ٠کرد. همان گونه Ú©Ù‡ از این گزارش ها برمی آید، Ù†Ùوذ معنوی Ùˆ جایگاه منطقه ای ایران به Ù†ØÙˆÛŒ است Ú©Ù‡ امریکا باید با پذیرش این قدرت Ú©Ù‡ برخاسته از قدرت نرم جمهوری اسلامی است، تلاش نماید در بلندمدت ØŒ مدیریت Ùˆ کنترل Ù†Ùوذ Ùˆ قدرت منطقه ای ایران از طریق نرم اÙزاری Ùˆ نه سخت اÙزاری را پیگیری كند. به عبارت دیگر مقامات Ùˆ مؤسسات امریکایی به این دیدگاه واØد رسیده اند Ú©Ù‡ قدرت نرم جمهوری اسلامی باید از طریق تهدیدات نرم امریکا کنترل Ùˆ مدیریت گردد.بررسی مقایسه ای ابعاد مربوط به قدرت نرم نشان Ù…ÛŒ دهد Ú©Ù‡ جمهوری اسلامی با توجه به شاخص های برشمرده دارای قابلیت های بسیاری در مقابله با تهدیدات نرم امریکاست. این مسئله باعث گردیده Ú©Ù‡ Ø·ÛŒ چند سال اخیر شرایط منطقه ای Ùˆ بین المللی به Ù†ØÙˆÛŒ رقم بخورد Ú©Ù‡ برتری جمهوری اسلامی در مقابل توان Ùˆ سازوکارهای سخت اÙزاری Ùˆ نرم اÙزاری امریکا به رخ کشیده شود. این موضوع به دÙعات توسط مقامات Ùˆ مؤسسات امریکایی مورد ارزیابی Ùˆ تØلیل قرار گرÙته Ùˆ به این مسئله اعترا٠گردیده است. بنابراین جمهوری اسلامی جدای از توان مقابله با تهدیدات نرم امریکا، از این قابلیت برخوردار است Ú©Ù‡ به عنوان تهدیدی نرم علیه امریکا Ù…Ø·Ø±Ø Ú¯Ø±Ø¯Ø¯. اساساً ماهیت انقلاب اسلامی ویژگی های منØصر به Ùردی از جنبه های نرم اÙزاری را دارا است Ú©Ù‡ باعث کارایی هرچه بیشتر آن در برابر تهدیداتی از این دست Ù…ÛŒ گردد.