به عنوان نمونه، ارتش ایالات متØده در آیین نامه رزمی خود آن را بدین صورت تعری٠نموده است:
تاکتیک های عملیات روانی و تبلیغاتی آمریکا
جنگ روانی، استÙاده دقیق Ùˆ طراØÛŒ شده از تبلیغات Ùˆ دیگر اعمالی است Ú©Ù‡ منظور اصلی آن تاثیرگذاری بر عقاید، اØساسات، تمایلات Ùˆ رÙتار دشمن، گروه بی طر٠و یا گروه های دوست است; به Ù†ØÙˆÛŒ Ú©Ù‡ برای برآوردن مقاصد Ùˆ اهدا٠ملی پشتیبان باشد . (Û±)
بر این اساس، جنگ روانی یک جریان ارتباطی است Ú©Ù‡ در آن دو طر٠شرکت دارند Ùˆ یک طر٠به تنهایی Ùˆ یا هر دو طر٠سعی دارد تا با تاثیرگذاری بر اÙکار، عواط٠و تمایلات طر٠دیگر، او را وادار به انجام رÙتاری مطابق خواست خود نماید . از نظر «جان کالینز» نظریه پرداز Ùˆ استاد کهنه کار دانشگاه ملی جنگ امریکا:
جنگ روانی عبارت است از استÙاده طراØÛŒ شده از تبلیغات Ùˆ ابزارهای مربوط به آن برای Ù†Ùوذ در خصوصیات Ùکری دشمن با توسل به شیوه هایی Ú©Ù‡ موجب پیشرÙت مقاصد امنیت ملی مجری Ù…ÛŒ شود . (Û²)
از آنجایی Ú©Ù‡ تعاری٠ارایه شده از سوی صاØب نظران راجع به واژه جنگ روانی بسیار است، برای پرهیز از اطاله کلام از پرداختن به آنها پرهیز کرده، در این قسمت صرÙا به بیان تلقی خود از این واژه بسنده Ù…ÛŒ کنیم:
طراØÛŒ Ùˆ بهره گیری هدÙمند از تبلیغات Ùˆ سایر اقدامات Ú©Ù‡ هد٠اصلی طراØان آن تاثیرگذاری Ùˆ Ù†Ùوذ در باورها، اعتقادات، عواط٠و اØساسات، تمایلات Ùˆ رÙتار ملت ها Ùˆ دولت های متخاصم، بی طر٠و هم پیمان به منظور دستیابی به اهدا٠ایدئولوژیک Ùˆ ملی Ù…ÛŒ باشد .
ابعاد، پیچیدگی Ùˆ قدرت اثربخشی عملیات روانی در گذر زمان رو به اÙزایش است . مهم ترین عامل گستردگی، پیچیدگی Ùˆ قدرت بالای تاثیرگذاری عملیات های روانی، در دهه های پایانی قرن بیستم میلادی، مدیون بهره برداری از علوم گوناگون، به خدمت گرÙتن وسایل ارتباط جمعی Ùˆ تبلیغات Ùˆ استخدام پژوهشگران Ùˆ صاØب نظران اندیشمند از سوی سیاست مداران Ùˆ دست اندرکاران مسایل اقتصادی، اجتماعی Ùˆ Ùرهنگی در این عرصه بوده است .
امروزه با رشد Ùناوری Ùˆ علوم ارتباطات در دهکده جهانی، جنگ روانی، بخش مهمی از Ùعالیت های برون مرزی سیاسی، نظامی، اقتصادی Ùˆ Ùرهنگی بازیگران بین المللی، به ویژه قدرت های بزرگ Ùˆ سازمان های اطلاعاتی آنها است Ú©Ù‡ در Ø³Ø·ÙˆØ Ù…Ù†Ø·Ù‚Ù‡ ای Ùˆ بین المللی جریان دارد .
ایالات متØده، قدرتی هژمونی طلب، سلطه گر Ùˆ مداخله جو است Ú©Ù‡ پس از جنگ جهانی دوم، عملیاتی روانی را در موارد متعدد Ùˆ ابعاد گسترده ای علیه سایر کشورها به کار گرÙته است . به عنوان نمونه سازمان سیا از جنگ روانی در طول جنگ ویتنام، در Ø³Ø·Ø ÙˆØ³ÛŒØ¹ÛŒ استÙاده کرد . «پیتر واتسون » جامعه شناس مشهور انگلیسی، در کتاب خود به نام تشنج اÙکار، در این رابطه Ù…ÛŒ نویسد:
Ùقط در ماه مه Û±Û¹Û¶Û¸ Ù… . سیصد میلیون جزوه جنگ روانی بر سر مردم ویتنام ریخته شده است . دانشگاه واشنگتن به هنگام جنگ ویتنام، برای اولین بار با دعوت پرÙسور هینزبرگ، روانشناس یهودی الاصل آلمانی، جنگ روانی را به صورت آکادمیک مورد مطالعه Ùˆ بررسی قرار دارد . (Û³)
بعد از پیروزی انقلاب، تاکنون نیز ایران استقلال یاÙته از سلطه امریکا، با در پیش گرÙتن جهت گیری اعتراضی «نه شرقی، نه غربی » در سیاست خارجی خود، ضمن دست رد زدن بر خوی مداخله گری ایالات متØده، بر رویه «استقلال طلبی » ØŒ عمل Ùˆ پاÙشاری کرده است .
از صبØگاه پیروزی انقلاب تا به Øال، تلاقی Ùˆ اصطکاک استقلال طلبی جمهوری اسلامی Ùˆ مداخله گرای ایالات متØده، اقدامات خصمانه واشنگتن را علیه تهران برانگیخته است . برقراری روابط پنهانی با لیبرال های نهضت آزادی در دولت موقت بازرگان، به منظور انØرا٠مسیر انقلاب Ùˆ Øذ٠انقلابیون مذهبی از صØنه، Ù…Øاصره اقتصادی Ùˆ توقی٠دارایی های ایران، خلق ماجرای ناکام طبس، طراØÛŒ Ùˆ اجرای کودتای ناÙرجام نوژه، صدور Ùرمان پنهان به صدام برای آغاز تهاجم علیه ایران، شدت بخشیدن به Øربه ترور، بهره گیری از تاکتیک Ùشار Ùˆ دیپلماسی در جریان ایران گیت از سوی Ù…Ú© Ùارلین، Ùشار مطلق Ùˆ دخالت مستقیم در شامگاه جنگ Ùˆ اجرای سیاست مهار دوجانبه، عمده ترین اقدامات خصمانه ای است Ú©Ù‡ از سوی دست اندرکاران سیاست خارجی امریکا در دو دهه گذشته، به طور مستقیم Ùˆ آشکار، برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران، Ø·Ø±Ø Ø±ÛŒØ²ÛŒ Ùˆ اجرا گردیده است، اما به رغم تØمیل آثار زیانبار بر ایران، با ناکامی مواجه شده است .
با وجود بهره گیری از عملیات روانی در اغلب اقدامات مذکور Ùˆ تØمل شکست های Ù¾ÛŒ در پی، هیات Øاکمه واشنگتن، ضمن توجه به تجربه اقدامات ناموÙÙ‚ قبلی، استÙاده گسترده از شیوه ها Ùˆ متدهای جنگ روانی را به منظور براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران Ùˆ شکست انقلاب اسلامی در دهه های دوم Ùˆ سوم انقلاب، به ویژه در Ùضای توسعه سیاسی پیش آمده پس از دوم خرداد Û±Û³Û·Û¶ Ù‡ . Ø´ØŒ در دستور کار خود قرار داده است .
عمده ترین تاکتیک های جنگ روانی ایالات متØده علیه جمهوری اسلامی ایران، در این مرØله عبارتند از:
۱ . وارد ساختن اتهامات خلا٠واقع در تهاجم تبلیغاتی;
Û² . القای اصلاØات برون زا Ùˆ انØرا٠مسیر اصلاØات .
عملیات های روانی مذکور در مقاله Øاضر، به صورت مستند مورد بررسی قرار Ù…ÛŒ گیرد:
۱ . اتهامات خلا٠واقع در تهاجم تبلیغاتی
تبلیغات یکی از ابزارهای نیرومند در خدمت سیاست خارجی کشورها است Ú©Ù‡ برخلا٠ابزارهایی نظیر اقتصاد Ùˆ دیپلماسی Ú©Ù‡ دولت ها را مورد خطاب قرار Ù…ÛŒ دهند، معمولا ملت ها را هد٠Ùرایند تاثیر گذاری خود قرار Ù…ÛŒ دهد; به Ù†ØÙˆÛŒ Ú©Ù‡ دولت استÙاده کننده از این ابزار، در صدد القای الگوهای رÙتاری Ùˆ شیوه تÙکر خود بر ملت های مورد نظر در بلندمدت است . بر این اساس، نظریه پردازان سیاسی Ùˆ متخصصان علوم ارتباطات، از تبلیغات به عنوان «دیپلماسی رسانه ای » برای تاثیرگذاری بر اÙکار عمومی ملت ها یاد Ù…ÛŒ کنند .
دولت ایالات متØده نیز در بهره گیری از این ابزار، با استÙاده از روش های پیشرÙته روانشناسی، مردم شناسی، جامعه شناسی، Ùˆ با بهره گیری از تکنولوژی پیشرÙته خود، از طریق توسعه شبکه های ماهواره ای Ùˆ ارتباطی، در تلاش است Ú©Ù‡ الگوهای ارزشی، مصرÙی، شیوه تÙکر Ùˆ زندگی ملت های مخاطب خود را دگرگون ساخته، به تبع این دگرگونی Ùرهنگی در بلندمدت با تقویت نیروهای Ùشار در داخل جوامع مورد نظر، از طریق این نیروها، نخبگان سیاسی این جوامع را وادار به انجام اصلاØات Ùˆ دگرگونی هایی در ساختار سیاسی، اقتصادی Ùˆ اجتماعی شان نماید .
تنظیم برنامه تبلیغاتی امریکا بر عهده اداره اطلاعات ایالات متØده است . این اداره، Ùعالیت های مربوط به بیش از Û±Û°Û° کتابخانه Ùˆ دÙتر خدمات اطلاعاتی در خارج، یک شبکه رادیویی جهان گستر (صدای امریکا)ØŒ رادیو مارتی مختص کوبا (Û´) ØŒ رادیو آزادی ویژه ایران، خدمات مربوط به برنامه های تلویزیونی Ùیلم Ùˆ خبر Ùˆ برنامه های ویژه متعدد را تنظیم Ù…ÛŒ کند . وزارت امور خارجه مبادله Ùرهنگی Ùˆ دانشجو را Ú©Ù‡ جنبه مهمی از تلاش تبلیغاتی امریکاست، بر عهده دارد . علاوه بر این، سیا نیز از نویسندگان Ùˆ سردبیران روزنامه های خارجی Ú©Ù‡ به Ù†Ùع ایالات متØده Ùˆ سیاست هایش Ù…ÛŒ نویسند، Øمایت Ù…ÛŒ کند . هدایت برنامه های رادیویی علیه دولت های انقلابی Ùˆ مستقل در سیاست خارجی، نظیر جمهوری اسلامی ایران هم بر عهده سیا است . (Ûµ) راه اندازی رادیو آزادی، به منظور تنگ تر کردن Øلقه Ù…Øاصره تبلیغاتی Ùˆ در نهایت براندازی نظام جمهوری اسلامی، از جمله این موارد است .
دو خبرگزاری از بزرگ ترین خبرگزاری های جهان، یعنی، خبرگزاری «آسوشیتدپرس » (A.P) Ùˆ خبرگزاری «یونایتد پرس انترنشنال » (U.P.I) Ú©Ù‡ مقر آنها در نیویورک است، در انØصار ایالات متØده Ùˆ در خدمت اطلاع رسانی تبلیغاتی این کشور است . خبرگزاری آسوشیتدپرس Ú©Ù‡ در سال Û±Û²Û²Û· Ù‡ . Ø´ (Û±Û¸Û´Û¸ Ù…) به صورت Ø·Ø±Ø Ù…Ø´ØªØ±Ú©ÛŒ در مالکیت مطبوعات امریکا تاسیس شد، بیش از ده هزار عضو در Û±Û°Û· کشور جهان دارد . Û³Û³Û°Û° Ù†Ùر علاوه بر دÙاتری Ú©Ù‡ تنظیم Ùعالیت های رادیو Ùˆ تلویزیون را بر عهده دارند، در Û±Û°Û· دÙتر در ایالات متØده Ùˆ Û¶Û² دÙتر در ماورای بØار کار Ù…ÛŒ کنند . (Û¶)
خبرگزاری یونایتدپرس در سال Û±Û²Û¸Û¶ Ù‡ . Ø´ (Û±Û¹Û°Û· Ù…) تاسیس شد Ùˆ Ùعالیت بین المللی خود را از سال Û±Û³Û³Û· Ù‡ . Ø´ (Û±Û¹ÛµÛ¸ Ù…) آغاز کرد Ùˆ تعداد Û¶Û´Û±Û· مشترک دارد . این خبرگزاری Ùعالیت های خود را در ۱۱۴کشور جهان Ùˆ توسط ده هزار کارمند Ú©Ù‡ در Û²Û³Û¸ دÙتر کار Ù…ÛŒ کنند، انجام Ù…ÛŒ دهد . از سال Û±Û¹Û²Û· Ù…ØŒ این خبرگزاری نظام جدیدی را در ارتباط با ذخیره اخبار آن به کار گرÙت Ú©Ù‡ در جمع آوری خبر Ùˆ تØریر Ùˆ ارسال آن به طور خودکار Ùˆ اتوماتیک، Ù…Ùید واقع Ù…ÛŒ شود . روزانه Ûµ/Û´ میلیون کلمه مخابره Ù…ÛŒ کند Ú©Ù‡ بعضی از آنها به Û´Û¸ زبان ترجمه Ù…ÛŒ شود . علاوه بر این دو خبرگزاری مهم، در ایالات متØده صدها خبرگزاری Ú©ÙˆÚ†Ú© تر نیز وجود دارد . به عنوان نمونه Ù…ÛŒ توان از «خدمات خبری نشریه نیویورک تایمز» یاد کرد Ú©Ù‡ با دارا بودن Û³ÛµÛ° مشترک در Û´Û° کشور به Ùروش Ù…ÛŒ رسد . (Û·)
تبلیغات امریکا در طول تاریخ این کشور در Ø·ÛŒ سالیان متمادی، تغییرات زیادی را به خود دیده است; اما در مجموع امریکایی ها در همه زمان ها در تبلیغات خود، بیشتر به تبلیغ رÙاه Ùˆ مظاهر زندگی امریکایی پرداخته Ùˆ کوشش کرده اند آن را با نظام سرمایه داری Ùˆ اقتصاد آزاد همطراز جلوه دهند . تصوری Ú©Ù‡ مردم یک کشور نسبت به کشورهای خارجی دارند، بی تاثیر از اخبار، گزارش ها، Ùیلم ها Ùˆ رسانه های ارتباطی نیست . بنابراین ایالات متØده با تبلیغات Ù…ÛŒ تواند از طریق نمایش برخی از موÙقیت ها Ùˆ دستاوردهای خود، تمام مردم یا گروه هایی از مردم سایر کشورها را Ùریب دهد; به گونه ای Ú©Ù‡ هنوز برخی از مردم کشورهای آسیایی Ùˆ Ø¢Ùریقایی به سراب بودن بهشت امریکایی Ù¾ÛŒ نبرده Ùˆ از وضع اقشار Ùقیر این کشور بی اطلاع هستند; مگر هنگامی Ú©Ù‡ سیاهان لوس آنجلس قیام کنند تا گوشه های دیگری از زندگی نابرابر امریکایی آشکار شود .
با اتکا به توانمندی های تبلیغاتی، Ø·ÛŒ سال های دهه دوم انقلاب Ùˆ به ویژه پس از پایان جنگ دوم خلیج Ùارس Ùˆ به طور مشخص پس از شکست دکترین نظم نوین جهانی جرج بوش، به طور مداوم اتهامات سنتی Ùˆ تکراری دستیابی به Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø§ÛŒ کشتار جمعی، بهره گیری از تروریسم، نقض Øقوق بشر Ùˆ اختلال در روند ØµÙ„Ø Ø®Ø§ÙˆØ±Ù…ÛŒØ§Ù†Ù‡ØŒ از سوی دست اندرکاران سیاست خارجی Ùˆ دستگاه های تبلیغاتی واشنگتن، علیه جمهوری اسلامی به اÙکار عمومی داخلی ایالات متØده Ùˆ جامعه بین المللی القا Ù…ÛŒ شود .
در این قسمت از بØØ«ØŒ برای بررسی مستند هر یک از اتهامات مذکور، به تÙکیک بخش مهمی از موارد اتهامی را Ú©Ù‡ Ø·ÛŒ مقاطع مختل٠زمانی از سوی مقامات Ùˆ دستگاه های خبری Ùˆ تبلیغاتی ایالات متØده بیان گردیده، عینا نقل کرده Ùˆ پس از آن موضع رسمی ایران را Ùˆ علت اصلی اختلا٠برداشت هردو بازیگر پیرامون Ù…Øورهای اتهام را مورد بررسی قرار Ù…ÛŒ دهیم .
Û±- Û± . تلاش جهت دستیابی به Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø§ÛŒ کشتار جمعی هسته ای
دست اندرکاران Ùˆ تاثیرگذاران بر دستگاه تصمیم گیری سیاست خارجی واشنگتن، با تبلیغات گسترده خود در مناسبت های مختلÙØŒ به طور مکرر مدعی شده اند Ú©Ù‡ دولت تهران، تلاش هایی را برای ساخت Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø§ÛŒ اتمی Ùˆ موشک های دوربرد Øامل آن آغاز کرده است . آنها در خبرهای پیش بینانه خود، ادعا Ù…ÛŒ کنند Ú©Ù‡ در صورت استمرار تلاش های ایران، این کشور قادر خواهد بود Ø·ÛŒ سال های آینده، به این نوع از تسلیØات کشتار جمعی دست یابد .
به رغم آنکه از سوی بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی، Ø·ÛŒ گزارش های متعدد اعلام گردیده Ú©Ù‡ هیچ گونه نشانی از Ø·Ø±Ø Ù‡Ø§ Ùˆ برنامه های تولید Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø§ÛŒ هسته ای در ایران نیاÙته اند Ùˆ ایران نیز یکی از امضاءکنندگان پیمان منع گسترش Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø§ÛŒ هسته ای است Ú©Ù‡ به دست آوردن تکنولوژی هسته ای برای Ù…ØµØ§Ø±Ù ØµÙ„Ø Ø¢Ù…ÛŒØ² را مجاز دانسته، ایالات متØده همواره نسبت به تکمیل نیروگاه های هسته ای ایران، Øساسیت خاصی از خود نشان داده است; چنانکه در Ù¾ÛŒ امضای قرارداد تکمیلی نیروگاه اتمی بوشهر توسط روسیه، «ویلیام پری » وزیر دÙاع وقت امریکا در تاریخ Û±Û¹/Û±Û°/Û±Û³Û·Û³ Ù‡ . Ø´ (Û±Û° ژانویه Û±Û¹Û¹ÛµÙ…) در اظهار نظری اعلام کرد:
ایران ممکن است ظر٠۷ تا Û±Ûµ سال آینده، به جنگ اÙزار هسته ای دست یابد . . . امریکا نگران دستیابی ایران به پلوتونیوم Ùˆ اورانیوم شدیدا غنی شده Ùˆ یا به دست آوردن جنگ اÙزار اتمی از این نوع است . (Û¸)
رادیو دولتی امریکا نیز در تاریخ Û´/Û²/Û±Û³Û·Û´ Ù‡ . Ø´ (Û²Û´ آوریل Û±Û¹Û¹Ûµ Ù…) درخصوص استعداد Ùˆ توان ایران برای دستیابی به Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø§ÛŒ اتمی Ú¯Ùت:
ایالات متØده امریکا، متقاعد Ùˆ مطمئن شده است Ú©Ù‡ جمهوری اسلامی ایران، درصدد دستیابی به توانایی تولید جنگ اÙزارهای اتمی است . . . ایران مجهز به Ø³Ù„Ø§Ø Ø§ØªÙ…ÛŒ برای همسایگان آن کشور Ùˆ نیز برای مناÙع امنیتی امریکا خطری بسیار بزرگ Ùˆ وخیم خواهد بود . (Û¹)
این رادیو، همکاری اتمی سایر کشورها با جمهوری اسلامی ایران را در جهت تهدید Ùˆ جنگ اÙروزی منطقه خاورمیانه دانسته Ùˆ استÙاده ØµÙ„Ø Ø¢Ù…ÛŒØ² آن را از سوی ایران منتÙÛŒ دانست:
ایران درصدد دستیابی به رآکتورهایی است Ú©Ù‡ Øداکثر توانایی آن تولید پلوتونیوم است نه تولید نیروی برق . (Û±Û°)
سناتور دمکرات «دیان Ùرینشتاین » از ایالت «کانتیکات » در جلسه «کمیته Ùرعی کمیسیون روابط خارجی سنا» Ú©Ù‡ باعنوان «Ùروش های تسلیØاتی ایران » درتاریخ Û±Û¶/Û²/Û±Û³Û·Û¶ Ù‡ . Ø´ (Û¶ مه Û±Û¹Û¹Û· Ù…) برگزار شده بود، بنا را بر استÙاده غیر ØµÙ„Ø Ø¢Ù…ÛŒØ² ایران از Ùناوری هسته ای گذاشت:
ایران عضو پیمان منع گسترش Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø§ÛŒ هسته ای است Ùˆ بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، نشان داده اند Ú©Ù‡ آنها [ایرانی ها] هیچ گاه Ùعالیت ممنوعه ای نکرده اند; با وجود این همه مطمئن اند Ú©Ù‡ ایران Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø³ØªÙ‡ ای را دنبال Ù…ÛŒ کند . (Û±Û±)
مادلین آلبرایت وزیر خارجه دوره دوم ریاست جهموری کلینتون نیز در اظهار نظری در تاریخ Û±Û¶/Ûµ/Û±Û³Û·Û¶ Ù‡ . Ø´ (Û· اوت Û±Û¹Û¹Û· Ù…) Ú¯Ùت:
امریکا نگران Ùعالیت های ایران برای کسب Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø§ÛŒÛŒ با قدرت تخریب گسترده است . (Û±Û²)
در مقابل سیل عظیم این اتهامات، ایران نیز به طور مکرر اعلام کرده است Ú©Ù‡ به صورت ØµÙ„Ø Ø¢Ù…ÛŒØ² از Ùناوری Ùˆ تکنولوژی هسته ای استÙاده خواهد کرد Ùˆ هیچ گونه تلاشی در جهت به دست آوردن Ø³Ù„Ø§Ø Ø§ØªÙ…ÛŒ در دستور کار خود ندارد . ایران همواره Ú¯Ùته است Ú©Ù‡ همچنان به تعهدات خود در قبال «کنوانسیون منع تکثیر Ùˆ کاربرد Ø³Ù„Ø§Ø Ø§ØªÙ…ÛŒ » ÙˆÙادار است .
براساس همین رویکرد، ادعاهای واشنگتن از سوی تهران، دخالت در امور داخلی Ùˆ مغایر با Øاکمیت ملی ایران تلقی شده است Ú©Ù‡ جمهوری اسلامی هیچ گاه از تلاش خود برای بهره برداری مسالمت آمیز از Ùناوری هسته ای صر٠نظر نخواهد کرد .
پر ÙˆØ§Ø¶Ø Ø§Ø³Øª Ú©Ù‡ اتهامات امریکا در این خصوص، بیش از آنکه جنبه واقعی داشته باشد، عمدتا جنبه سیاسی دارد . متقن ترین دلیل این امر هم برخورداری کشور Ú©ÙˆÚ†Ú©ÛŒ نظیر اسرائیل از Øدود Û²Û°Û° کلاهک هسته ای Ùˆ عدم پیوستن آن به کنوانسیون منع تکثیر Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø§ÛŒ هسته ای Ùˆ یا در اختیار داشتن برخی همسایگان ایران، نظیر پاکستان از توانمندی عملیاتی به کارگیری Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø³ØªÙ‡ ای از یکسو Ùˆ سکوت معنی دار ایالات متØده در قبال آنها از دیگر سوست .
اگر استقلال در سیاست خارجی را وجه ممیزه ایران بعد از انقلاب با قبل از آن به Øساب آوریم، بسیار طبیعی خواهد بود Ú©Ù‡ از سوی تهران تمهیدات پیشگیرانه ای نظیر ارتقای توانمندی دÙاعی Ùˆ نظامی به منظور مقابله با تهدیدات اØتمالی Ú©Ù‡ امنیت ملی اش را تهدید Ù…ÛŒ کند، اندیشیده Ùˆ به کار گرÙته شود . بسیار طبیعی است Ú©Ù‡ توقعات، رÙتار نامعقول، قیم مآبانه Ùˆ مداخله گرایانه امریکا در این خصوص سیاست خارجی مستقل ایران را بر نتابد Ùˆ خود همین امر دیوار بی اعتمادی میان دو بازیگر را بیش از پیش بلندتر ساخته Ùˆ Ù…ÛŒ سازد .
عملیات روانی
1-2 . بهره گیری از تروریسم
واشنگتن در مناسبت های گوناگون Ùˆ در گستره وسیعی، تهران را به رهبری، دست داشتن Ùˆ انجام عملیات تروریستی در Ø³Ø·Ø Ø¬Ù‡Ø§Ù† متهم نموده Ùˆ مخالÙت ایران را با روند ØµÙ„Ø Ø®Ø§ÙˆØ±Ù…ÛŒØ§Ù†Ù‡ نیز در همین راستا مورد ارزیابی قرار Ù…ÛŒ دهد .
ایران از سال Û±Û³Û¶Û³ Ù‡ . Ø´ (Û±Û¹Û¸Û´ Ù…) در Ùهرست کشورهای Øامی تروریسم وزارت امور خارجه امریکا قرار گرÙت . بعدها وزارت خارجه این کشور در تاریخ چهاردهم اسÙند ماه Û±Û³Û·Û± Ù‡ . Ø´ (Ûµ مارس Û±Û¹Û¹Û³ Ù…) در جو تنش آلودی Ú©Ù‡ در روابط دو کشور در Øال گسترش بود، ایران را از Ùهرست کشورهایی نظیر عراق، لیبی، کوبا Ùˆ کره شمالی Ú©Ù‡ امریکا آنها را کشورهای Øامی تروریسم Ù…ÛŒ خواند، تغییر Ùˆ در صدر کشورهای Øامی تروریسم قرار داد، Ùˆ جمهوری اسلامی را خطرناک ترین دولت بانی تروریسم نامید . (Û±Û³)
مقامات Ùˆ دستگاه های اطلاع رسانی ایالات متØده با تبلیغات گسترده Ùˆ تکراری خود در این زمینه، درصدد القای خطر ناشی از اقدامات تروریستی ایران برآمده اند تا از این طریق، چهره ای خشونت طلب از رژیم جمهوری اسلامی ارایه دهند . در این قسمت از بØØ«ØŒ به مشتی از این اظهارنظرها، به عنوان نمونه ای از خروارها اتهام اشاره Ù…ÛŒ کنیم تا عمق Ùˆ سمت Ùˆ سوی تبلیغات آنها مشخص گردد . «وارن کریستوÙر» وزیر امور خارجه وقت امریکا درتاریخ سیزدهم مهرماه Û±Û³Û·Û´ Ù‡ . Ø´ (Û±Ûµ اکتبر Û±Û¹Û¹Ûµ Ù…) در مجمع عمومی سازمان ملل Ú¯Ùت:
ایران Ú©Ù‡ امروز کشور پیشتاز در پشتیبانی از تروریسم است، کوشیده است تا از طریق Ù…Ø³Ù„Ø Ø³Ø§Ø®ØªÙ†ØŒ تامین هزینه Ùˆ آموزش گروه های تروریستی مانند Øزب الله لبنان، جهاد اسلامی Ùلسطینی ها Ùˆ Øماس، روند ØµÙ„Ø Ø®Ø§ÙˆØ±Ù…ÛŒØ§Ù†Ù‡ را از مسیر خود منØر٠سازد . ایالات متØده نقش رهبری را درمقابله با خطر Ùˆ تهدید ایران متقبل شده است .» (Û±Û´)
رادیو دولتی امریکا نیز در تاریخ چهارم اردیبهشت ماه ۱۳۷۴ ه . ش (۲۴ آوریل ۱۹۹۵ م) همین اتهام تکراری را این چنین القاء کرد: «ایران بزرگ ترین پشتیبان تروریسم بین المللی در جهان است .» (۱۵)
سناتور جمهوری خواه «سام براون بک » از ایالت «کانزاس » Ú©Ù‡ ریاست کمیته Ùرعی روابط خارجی سنا را در امور خاور نزدیک Ùˆ جنوب آسیا عهده دار بود، در ضمن گزارشی تØت عنوان «گسترش جنگ اÙزارهای ایران » ØŒ در تاریخ Û²Û¸ Ùروردین ماه Û±Û³Û·Û¶ Ù‡ . Ø´ (Û±Û· آوریل Û±Û¹Û¹Û· Ù…) خطاب به اعضای کمیته Ú¯Ùت:
Ø·ÛŒ سال های گذشته از آغاز انقلاب اسلامی، ایران به صورت یک کشور مبارز درآمده است Ú©Ù‡ درصدد است اسلام خاص خود را صادر نموده Ùˆ از ترور در داخل Ùˆ خارج برای دستیابی به اهدا٠خود استÙاده کند . . . Ø·ÛŒ این Û±Û¹ سال، ایران علی رغم ریشخند مهم ترین شرکای تجاری خود در اروپا، از پشتیبانی خود از تروریسم بین المللی نکاسته است . (Û±Û¶)
در این هنگام «دیوید ولش » ØŒ Ú©Ùیل معاونت وزارت امور خارجه امریکا در امور خاور نزدیک نیز در اظهار نظری تهدیدآمیز اعلام کرد:
مادامی Ú©Ù‡ ایران درصدد صدور قدرت Ù†Ùوذ Ùˆ ترور خود به طریقی است Ú©Ù‡ مناÙع ما Ùˆ ثبات بین المللی را تهدید Ù…ÛŒ کند، ما برای منزوی کردن ایران Ùˆ Ù…Øدود ساختن آن تهدید، تلاش خواهیم کرد . (Û±Û·)
مسئول هماهنگی امور ضد تروریسم در وزارت امور خارجه واشنگتن نیز در تاریخ نهم تیرماه Û±Û³Û·Û¶ Ù‡ . Ø´ (Û³Û° ژوئن Û±Û¹Û¹Û· Ù…) در اظهار نظری Ú¯Ùت: «ایران سال های بسیار است Ú©Ù‡ سوء قصد به جان مخالÙان خود را در خارج به عنوان ابزار سیاست خارجی به کار برده است .» (Û±Û¸)
«جیمز Ùولی » سخنگوی وقت وزارت خارجه ایالات متØده هم در تاریخ نوزدهم آذرماه Û±Û³Û·Û¶ Ù‡ . Ø´ (Û±Û° دسامبر Û±Û¹Û¹Û· Ù…) ضمن تکرار همین اتهام، با ژستی آشتی جویانه Ùˆ قائل شدن نقشی پدرانه به دولت متبوعش، بررسی های کارشناسانه پیرامون آن را به تشکیل جلسه مذاکرات دو جانبه طرÙین اØاله داد:
Ú¯Ùت Ùˆ Ú¯Ùˆ Ùˆ مذاکرات دو جانبه امکان خواهد داد مسئله مهمی نظیر نقش تهران در Øمایت از تروریسم بین المللی Ú©Ù‡ ایالات متØده، ایران را به آن متهم Ù…ÛŒ سازد، مورد بØØ« قرار گیرد . (Û±Û¹)
دولت امریکا به دو دلیل عمده از ایران به عنوان بانی تروریسم یاد می کند که در واقع خود بیش از هر کشور دیگری در جهان به این موارد متهم است:
یک . اعزام ماموران اطلاعاتی Ùˆ امنیتی ایران به سایر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی برای ترور مخالÙان جمهوری اسلامی ایران Ú©Ù‡ در همین ارتباط سازمان های اطلاعاتی Ùˆ امنیتی امریکا بیشترین عملیات های خرابکارانه، ترور Ùˆ کودتا را در قلمرو سیاسی سایر کشورها Ùˆ به ویژه ایران، رهبری، هدایت Ùˆ اجرا کرده است .
دو . Øمایت مالی Ùˆ تسلیØاتی ایران از گروه های Ù…Ø³Ù„Ø Ø³Ø§ÛŒØ± کشورها Ú©Ù‡ برای براندازی دولت های خود تلاش Ù…ÛŒ کنند . در این مورد نیز پرونده Øمایت های مالی Ùˆ تسلیØاتی امریکا از مخالÙین Ùˆ یا ضد انقلابیون کشورهای مستقل آن چنان ÙˆØ§Ø¶Ø Ùˆ قطور است Ú©Ù‡ نویسنده را از پرداختن Ùˆ استناد به دلایل مستند دیگر بی نیاز Ù…ÛŒ سازد .
به عنوان نمونه اصولا وقتی سازمان مجاهدین خلق! (مناÙقین) گسترده ترین Ùˆ خونین ترین عملیات تروریستی را Ø·ÛŒ دو دهه انقلاب در ایران انجام داده Ùˆ مورد Øمایت رسمی تبلیغاتی Ùˆ مالی ایالات متØده قرار گرÙته Ùˆ از سوی کنگره این کشور بودجه ای رسمی برای انجام عملیات براندازی نظام جمهوری اسلامی در اختیار این گروهک تروریستی خشونت طلب قرار Ù…ÛŒ گیرد Ùˆ همه کشورهای غربی متØد امریکا، مامن Ùˆ پناهگاه چنین گروه های ضد مردمی است، غیر واقعی بودن این اتهام، به ÙˆØ¶ÙˆØ Ø¨Ù‡ اثبات Ù…ÛŒ رسد . علاوه بر این، Øمایت های واشنگتن از رژیم صهیونیستی تل آویو Ú©Ù‡ منبع تروریسم دولتی در منطقه خاورمیانه است، اثبات سیاسی بودن این اتهام را از اقامه هر استدلال دیگری بی نیاز Ù…ÛŒ سازد .
تهران در موضع گیری های رسمی پیرامون این اتهام، قاطعانه این ادعا را رد کرده Ùˆ اعلام نموده است Ú©Ù‡ برای پیشبرد اهدا٠سیاست خارجی خود، نیازی به انجام عملیات تروریستی ندارد Ùˆ از امریکا نیز خواسته است تا اگر مدارک Ùˆ شواهدی در این زمینه در دست دارد، ارایه کند . به عنوان نمونه، به دنبال انÙجار در یکی از مجتمع های دولتی شهر «اوکلاهامای » امریکا Ùˆ نسبت دادن آن به ایران، آقای هاشمی رÙسنجانی رئیس جمهور وقت ایران، در تاریخ یکم اردیبهشت ماه Û±Û³Û·Û´ Ù‡ . Ø´ (Û²Û± آوریل Û±Û¹Û¹Ûµ Ù…) در گرجستان اعلام کرد:
موضع ما بسیار روشن است . ما با این گونه جنایت ها از سوی هرکس Ú©Ù‡ اتÙاق بیÙتد، به شدت مخالÙیم Ùˆ عملکرد دولت امریکا علیه ملت ایران، سبب نمی شود Ú©Ù‡ ما اقدامات ضد انسانی Ùˆ جنایت کارانه را Ú©Ù‡ در آن کشور صورت Ù…ÛŒ گیرد، مورد تایید قرار دهیم . (Û²Û°)
در مجموع با توجه به اینکه ایران قربانی تروریسم کور بوده Ùˆ همواره خواهان همکاری بین المللی برای مبارزه اصولی در این زمینه Ù…ÛŒ باشد Ùˆ علاوه بر سازمان ملل در سایر مجامع بین المللی از جمله جنبش عدم تعهد Ùˆ سازمان Ú©Ù†Ùرانس اسلامی برای یاÙتن راهکارهای مبارزه با تروریسم مشارکت Ùعال داشته است، اطلاق اتهاماتی نظیر منبع تروریسم دولتی بودن بر آن دور از واقعیت است .
Û±-Û³ . نقض Øقوق بشر
کشورهای غربی Ùˆ به ویژه امریکا، مدعی وضع قواعدی در جهت رعایت Øیثیت انسانی Ùˆ Øقوق طبیعی بشریت هستند; در Øالی Ú©Ù‡ در وضع این قواعد، بدون توجه به ارزش های Øاکم بر سایر جوامع، تنها ارزش های جوامع غربی را به عنوان قواعد Øقوق بشر مورد توجه قرار Ù…ÛŒ دهند . با وجود این، غربی ها اصرار دارند Ú©Ù‡ همه ملل Ùˆ جوامع، قواعد مزبور را بپذیرند Ùˆ در صورت عدم مطابقت رÙتار جوامع گوناگون با این قواعد، آن کشورها ناقض Øقوق بشر تلقی Ù…ÛŒ شوند . رادیو دولتی امریکا در تاریخ نوزدهم آذرماه Û±Û³Û·Û´ Ù‡ . Ø´ (Û±Û° دسامبر Û±Û¹Û¹Ûµ Ù…) اعلام کرد: «در سراسر جهان، مردم در مورد Øقوق بشر به رهبری امریکا چشم دوخته اند .» (Û²Û±)
به دلیل اختلا٠نظام ارزشی Øاکم بر جوامع ایالات متØده Ùˆ ایران، این اتهام نیز همانند سایر اتهامات قبلی در موقعیت های مختل٠از سوی واشنگتن علیه تهران اعلام گردیده است . به عنوان نمونه صدای امریکا درتاریخ دوم Ùروردین ماه Û±Û³Û·Û´ Ù‡ . Ø´ (Û²Û² مارس Û±Û¹Û¹Ûµ Ù…) اعلام کرد:
گزارش وزارت امور خارجه امریکا Ù…ÛŒ گوید، در ایران، Øکومت کماکان یکی از عوامل اصلی نقض Øقوق بشر انسانی است Ùˆ درسال Û±Û¹Û¹Ûµ Ù… [Û±Û³Û·Û´ Ù‡ . Ø´] نیز هیچ گونه نشانه Ùˆ قرینه ای Ú©Ù‡ Øاکی از بهبود وضعیت Øقوق بشر باشد، مشاهده نشده است . (Û²Û²)
این رادیو، موارد نقض Øقوق بشر را Ú©Ù‡ در گزارش وزارت امور خارجه این کشور آمده بود، در موارد ذیل خلاصه کرد:
از جمله موارد نقض پیوسته Ùˆ Øساب شده Øقوق انسانی، باید از کشتارهای خارج از موازین قانونی Ùˆ اعدام های Ùوری، شکنجه متداول Ùˆ سایر انواع رÙتار Ø®Ùت بار، ناپدید شدن ها Ùˆ دستگیری های خودسرانه Ùˆ ممانعت از آزادی بیان، شرایط سخت Ùˆ طاقت Ùرسای زندان، Ùقدان Ù…Øاکمات عادلانه، ممانعت از آزادی مطبوعات، آزادی انجمن Ùˆ اجتماعات Ùˆ آزادی مذهب نام برد . (Û²Û³)
قطع نظر از غیر واقعی بودن Ùˆ جنبه سیاسی Ùˆ تبلیغاتی اتهامات وارده بر تهران ازسوی واشنگتن، به نظر Ù…ÛŒ رسد Ú©Ù‡ اختلا٠ارزش های Øاکم بر جامعه ایران Ùˆ امریکا، عامل اصلی برداشت های متÙاوت هر دو بازیگر از مقوله Øقوق بشر باشد .
ریشه این اختلا٠برداشت Ùˆ طرز تلقی مختلÙØŒ در این نکته ظری٠نهÙته است Ú©Ù‡ مبانی ÙلسÙÛŒ Ùˆ عقیدتی بسیاری از اصولی Ú©Ù‡ از سوی امریکا Ùˆ کشورهای غربی به نام Øقوق بشر Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒ گردد، با برخی از اصول Øقوق بشر از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران Ú©Ù‡ برگرÙته از Ùرهنگ Ùˆ معار٠اسلامی است، متÙاوت Ùˆ اØیانا Ùاقد مشترکات اصولی است .
برای کسانی Ú©Ù‡ Øتی مختصر اطلاعی از اسلام Ùˆ تاریخ آن دارند، روشن است Ú©Ù‡ بØØ« Øقوق بشر از دیدگاه اسلام، صرÙا یک بØØ« انÙعالی Ùˆ تطبیقی نیست Ú©Ù‡ در برابر اندیشه های Øقوقی Ùˆ سیاسی غرب، تÙکر مشابهی به نام Øقوق بشر اسلامی Ù…Ø·Ø±Ø Ùˆ یا به صورت تطبیقی در مقایسه دو دیدگاه، وضعیت Øقوق بشر ایران را از عقب ماندگی Øقوق بشر غربی تبرئه نماید .
اصولی چون کرامت انسان، آزادی، مساوات، برخورداری از امنیت Ùˆ دÙاع مشروع، تامین اجتماعی، تعلیم Ùˆ تربیت، Ù†ÙÛŒ اکراه Ùˆ اجبار از Øقوق زن Ùˆ کودک Ùˆ Ù…Øرومان جامعه، اØترام به مالکیت، رعایت عدالت اجتماعی Ùˆ دیگر Ù…Ùاهیم Øقوق طبیعی، Ùطری Ùˆ قراردادی انسان، از جمله مقوله های Øقوقی Ùˆ سیاسی مندرج در Ùقه Ùˆ تاریخ اسلام است Ú©Ù‡ به طور Ù…Ùصل Ùˆ معقول، قبل از Øقوق بشر شهرت یاÙته امروزی، مورد بØØ« قرار گرÙته است . (Û²Û´)
در Øالی Ú©Ù‡ تÙکر Ùˆ اندیشه Øقوق بشر در غرب از تÙکر اومانیستی آن جوامع نشات Ù…ÛŒ گیرد، اعتبار Øقوق بشر Ùˆ الزام آور بودن آن درتÙکر اسلامی، بدان خاطر است Ú©Ù‡ Øقوق بشر، جزئی از مکتب اسلام Ùˆ قوانین الهی است Ùˆ ایمان به این مکتب، به Øقوق بشر اعتبار بخشیده، آن را الزام آور Ù…ÛŒ کند . به همین دلیل در تÙکر دینی اسلام، Øقوق بشر از عمل، الزام Ùˆ ضمانت اجرایی بیشتری برخوردار است .
اما جمهوری اسلامی، بارها اعلام نموده است Ú©Ù‡ به عنوان یک دولت مستقل به اصول اساسی مربوط به Øقوق بشر اØترام Ù…ÛŒ گذارد Ùˆ در مسیر عمل به تعهدات بین المللی خود در این زمینه گام برمی دارد . با این Øال با توجه به استقلال Ùˆ جهت گیری اعتراضی سیاست خارجی ایران نسبت به امریکا، درØالی Ú©Ù‡ بازیگر رقیب از Ù†Ùوذ Ùˆ کنترل کاÙÛŒ در نهادهای بین المللی Øقوق بشر برخوردار است، از «نقض Øقوق بشر» به عنوان ابزار سیاسی علیه ایران سود Ù…ÛŒ جوید .
با نگاهی به رÙتار کشورهای متØد امریکا در منطقه خاورمیانه Ùˆ سکوت کاخ سÙید در قبال نقض عینی Øقوق بشر در این کشورها Ùˆ Øتی تایید ضمنی عملکرد آنها از سوی واشنگتن، سیاسی بودن به کارگیری این نوع اتهام ها علیه ایران، به اثبات Ù…ÛŒ رسد . درØالی Ú©Ù‡ در عربستان سعودی، زنان از ØÙ‚ رانندگی Ù…Øروم Ùˆ در کویت Ùˆ برخی از کشورهای Øاشیه جنوبی خلیج Ùارس، زنان از ØÙ‚ رای دادن Ùˆ شرکت در انتخابات Ù…Øرومند Ùˆ کشوری همانند مصر، در عمل رئیس جمهور مادام العمر دارد، به دلیل آنکه رؤسای آن دولت ها هم پیمان Ùˆ تامین کننده مناÙع امریکا در منطقه هستند، از نقض Øقوق بشر در این کشورها خبری نیست .
اما در مقابل، ایران Ú©Ù‡ در دو دهه از انقلاب خود، قریب به بیست دوره انتخابات مهم Ùˆ سرنوشت ساز را پشت سر گذاشته Ùˆ تمامی مسئولین مملکتی آن از رهبر تا نمایندگان شوراهای شهر با آرای مردم انتخاب Ù…ÛŒ شوند، از سوی کاخ سÙید به عنوان ناقض Øقوق بشر اعلام Ù…ÛŒ شود .
Û±-Û´ . اختلال در روند ØµÙ„Ø Ø®Ø§ÙˆØ±Ù…ÛŒØ§Ù†Ù‡
روابط کشورهای عربی Ùˆ اسرائیل از واپسین روزهای جنگ دوم جهانی Ú©Ù‡ مقارن با تشکیل این رژیم بود، تا مقطع جنگ دوم خلیج Ùارس در Øالت کشمکش، نزاع Ùˆ تیرگی به سر Ù…ÛŒ برد .
یکی از تبعات سیاسی جنگ دوم خلیج Ùارس، تØمیل اراده صهیونیست های امریکایی بر کشورهای عربی خاورمیانه برای سازش با رژیم صهیونیستی اسرائیل بود . ایالات متØده با در اختیار گرÙتن رهبری ائتلا٠متØدین علیه کشور عربی عراق Ú©Ù‡ کشورهای عربی منطقه نیز در کنار امریکا Ùˆ بر ضد عراق قرار گرÙتند، Ù‚Ø¨Ø Ùˆ زشتی سازش با اسرائیل را نزد آنها شکست; به Ù†ØÙˆÛŒ Ú©Ù‡ کشورهای عربی منطقه از این زمان به بعد، سبقت در برقراری ØµÙ„Ø Ø¨Ø§ رژیم صهیونیستی را پیشه خود ساختند .
به رغم شروع مذاکرات ÙÛŒ مابین اعراب Ùˆ اسرائیل، تاکنون صلØÛŒ پایدار در میان طرÙین برقرار نگردیده است . ایالات متØده یکی از موانع اصلی بر سر راه سازش را موضع گیری های اعتراضی ایران در قبال این قضیه معرÙÛŒ Ù…ÛŒ کند . واشنگتن مدعی است Ú©Ù‡ تهران با Øمایت مالی، سیاسی Ùˆ معنوی خود از گروه های اسلام گرای Ùلسطینی نظیر Øماس، جهاد اسلامی Ùˆ نیز Øزب الله لبنان از یکسو Ùˆ در پیش گرÙتن جهت گیری اعتراض آمیز در سیاست خارجی خود در قبال روند سازش از دیگر سو، Ùرآیند ØµÙ„Ø Ø±Ø§ مختل ساخته است .
کاخ سÙید از این Øیث، ایران را تهدیدی جدی علیه مناÙع امریکا در منطقه خاورمیانه به Øساب Ù…ÛŒ آورد . «رابرت پیلترو» مدیر Ú©Ù„ امور خاور نزدیک وزارت خارجه این کشور در تاریخ یکم مهرماه Û±Û³Û·Û´ Ù‡ . Ø´ (Û²Û³ سپتامبر Û±Û¹Û¹Ûµ Ù…) مدعی شد:
رژیم اسلامی – انقلابی ایران با پیگیری برنامه Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø§ÛŒ امØای جمعی، Øمایت از تروریسم Ùˆ خشونت با هد٠متزلزل ساختن ثبات منطقه ای Ùˆ روند ØµÙ„Ø Ø®Ø§ÙˆØ± میانه، اقدام برای بی ثبات کردن همسایگان Ùˆ نقض Øقوق بشر، تهدیدی متوجه مناÙع ما Ù…ÛŒ کند . (Û²Ûµ)
تØلیلگران برجسته سیاست خارجی Ùˆ کارشناسان مسائل امنیت خارجی واشنگتن، پیشرÙت در روند ØµÙ„Ø Ø®Ø§ÙˆØ±Ù…ÛŒØ§Ù†Ù‡ را بدون مهار ایران غیر ممکن دانسته Ùˆ کنترل قدرت Ùˆ Ù†Ùوذ منطقه ای ایران را عامل اصلی پیشرÙت Ùرآیند ØµÙ„Ø ØªÙ„Ù‚ÛŒ Ù…ÛŒ کنند . به عنوان نمونه از دیدگاه هنری کیسینجر:
پیشبرد روند ØµÙ„Ø Ù…ÛŒØ§Ù† اسرائیل Ùˆ اعراب بدون مهار Øکومت اسلامی ایران امکان پذیر نیست . هر اندازه روند ØµÙ„Ø Ù¾ÛŒØ´ تر رود Øکومت اسلامی ایران در منطقه ضعی٠خواهد شد . (Û²Û¶)
در مقابل ادعاهای امریکا، ایران ضمن آنکه Øمایت مالی Ùˆ تسلیØاتی خود را از گروه های Ùلسطینی رد Ù…ÛŒ کند، به دلیل تضییع Øقوق مردم Ùلسطین Ùˆ نادیده گرÙتن Øقوق Øقه آنها در معاهدات پیشنهادی ØµÙ„Ø Ùˆ استوار بودن پایه های رژیم صهیونیستی بر اشغال Ùˆ تجاوز از یکسو Ùˆ استمرار اشغال بخشی از سرزمین های کشورهای اسلامی منطقه، نظیر بلندی های جولان (سوریه) Ùˆ بخش هایی از جنوب لبنان Ùˆ با وجود بلند کردن علم ØµÙ„Ø Ø®ÙˆØ§Ù‡ÛŒ از سوی اسرائیل از دیگر سوی Ùˆ همچنین نقطه تهدید Ùرض کردن رژیم اشغالگر تل آویو برای جمهوری اسلامی، به Øمایت های سیاسی Ùˆ معنوی خود از گروه های اسلام گرای مبارز Ùلسطین Ùˆ لبنان ادامه Ù…ÛŒ دهد .
ایران معتقد است Ú©Ù‡ تا زمانی Ú©Ù‡ ØÙ‚ طبیعی مردم این مناطق با واگذاری سرزمین هایشان به آنها اعاده نشود، منطقه صلØÛŒ با ثبات را به روی خود نخواهد دید Ùˆ موضع گیری های یکسویه Ùˆ جانبدارانه واشنگتن در طرÙداری از تل آویو، خود مانع اساسی برای در دستیابی به ØµÙ„Ø Ø¯Ø§Ø¦Ù…ÛŒ در منطقه خواهد بود .
با وجود این، به واسطه Ù†Ùوذ لابی صهیونیستی در دستگاه سیاست گذاری خارجی امریکا از یکسو Ùˆ اهمیت استراتژیکی اسرائیل برای ایالات متØده از دیگر سو Ú©Ù‡ بسان برج دیده بانی این کشور در میان کشورهای اسلامی در جهت تامین Ùˆ ØÙاظت از مناÙع واشنگتن به ایÙای نقش Ù…ÛŒ پردازد، Øمایت کاخ سÙید از رژیم صهیونیستی اسرائیل نیز غیرممکن Ù…ÛŒ گردد . به طور قطع موضع گیری متÙاوت ایران Ùˆ امریکا بر سر بØران ØµÙ„Ø Ø®Ø§ÙˆØ±Ù…ÛŒØ§Ù†Ù‡ØŒ در Øال Øاضر یکی از دلایل استمرار اصطکاک سیاست خارجی طرÙین با همدیگر را باعث Ù…ÛŒ شود .
پی نوشت ها:
Û±) وی، ای . دی، جنگ روانی، ترجمه گروه علوم انسانی جهاد دانشگاهی، (تهران، دÙتر مرکزی جهاد دانشگاهی، بی تا)ØŒ ص Û±Û² .
Û²) جان . ام . کالینز، استراتژی بزرگ (اصول Ùˆ رویه ها) ترجمه کورش بایندر، (تهران، انتشارات دÙتر مطالعات سیاسی Ùˆ بین المللی وزارت امور خارجه، Û±Û³Û·Û°) ص Û´Û¸Û· .
Û³) روزنامه کیهان، «سازمان مخو٠سیا، از کنترل اÙکار تا سرنگونی نظام ها» ØŒ Û²Û¶/Û²/Û±Û³Û¶Û´ .
Û´ (Radio Marti ØŒ رادیو مارتی اصطلاØÛŒ است برگرÙته شده از خوزه مارتی، قهرمان ملی کوبا Ùˆ به برنامه ای اطلاق Ù…ÛŒ شود Ú©Ù‡ ایالات متØده به منظور دخالت در اوضاع داخلی کوبا به دلیل جهت گیری اعتراضی سیاست خارجی کوبا در مقابل واشنگتن علیه آن کشور پخش Ù…ÛŒ کند . رادیو آزادی نیز به طور رسمی برنامه هایی را به منظور براندازی نظام جمهوری اسلامی از جمهوری Ú†Ú© از اروپای شرقی پخش Ù…ÛŒ کند .
Ûµ) Ú©ÛŒ . جی . هالستی، مبانی تØلیل سیاست بین الملل، ترجمه بهرام مستقیمی Ùˆ مسعود طارم سری، (تهران، دÙتر مطالعات سیاسی Ùˆ بین المللی وزارت امور خارجه، Û±Û³Û·Û³)ØŒ ص Û³ÛµÛ¹ .
Û¶) Ù…Øمد علی العوینی، امپریالیسم تبلیغی یا تبلیغات بین المللی، ترجمه Ù…Øمد سپهری، تهران: مرکز چاپ Ùˆ نشر سازمان تبلیغات اسلامی، Û±Û³Û¶Û¹)ØŒ ص Û²Û³Û° .
۷) همان، ص ۲۳۱ .
۸) غلامرضا علی بابایی، تاریخ سیاست خارجی ایران از شاهنشاهی هخامنشی تا به امروز (تهران، درسا، ۱۳۷۵)، ص ۱۳۲ .
Û¹) نشریه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، نگاهی به سمت Ùˆ سوی سیاست خارجی رژیم امریکا در Ú¯Ùتار رسمی شماره Ûµ رادیو امریکا، دی ماه Û±Û³Û·Û´ØŒ ص Û´Û± .
۱۰) همان .
Û±Û±) نشریه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، متن کامل مذاکرات کمیته Ùرعی کمیسیون روابط خارجی سنا «Ùروش های تسلیØاتی ایران » ØŒ شماره ۲، Ûµ/Ûµ/۱۳۷۶، ص Û´ .
۱۲) رادیو امریکا، ساعت ۳۰/۲۱، ۱۶/۵/۱۳۷۶ .
Û±Û³) نشریه ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی، تنش Ùزاینده در روابط ایران Ùˆ امریکا، بهمن ماه ۱۳۷۲، ص Û¸ .
Û±Û´) نشریه خبرگزاری جمهوری اسلامی، نگاهی به سمت Ùˆ سوی سیاست خارجی امریکا در Ú¯Ùتار رسمی شماره Û± صدای امریکا، آذر ماه Û±Û³Û·Û´ØŒ ص Û²Û° .
۱۵) همان، شماره ۵، دی ماه ۱۳۷۴، ص ۴۱ .
Û±Û¶) نشریه خبرگزاری جمهوری اسلامی، گزارش مذاکرات جلسه کمیته Ùرعی کمیسیون روابط خارجی سنای امریکا، شماره یک، Û²Û±/Û³/۱۳۷۶، ص Û² .
۱۷) همان، ص ۱۹ .
۱۸) رادیو امریکا، ۹/۴/۱۳۷۶ .
۱۹) رادیو مسکو، ساعت ۳۰/۱۹ ، تاریخ ۱۹/۹/۱۳۷۶ .
۲۰) روزنامه ابرار، ۱/۲/۱۳۷۴ .
Û²Û±) نشریه خبرگزاری جمهوری اسلامی، نگاهی به سمت Ùˆ سوی سیاست خارجی امریکا در Ú¯Ùتار رسمی شماره Û³ صدای امریکا، شهریور ۱۳۷۵، ص Û± .
۲۲) همان، شماره ۷، ص ۱۱ .
۲۳) همان .
Û²Û´) Ù…ØمدØسن ضیایی Ùر، نسبت بین Øقوق بین المللی بشر Ùˆ Øقوق بشر اسلام، نشریه یادایام، اسÙند Û±Û³Û·Û´ØŒ ص ص Û²Û³- Û²Ûµ .
Û²Ûµ) نشریه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، نگاهی به سمت Ùˆ سوی سیاست خارجی امریکا در Ú¯Ùتار رسمی شماره ۱، آذر ماه Û±Û³Û·Û´ØŒ ص Û±Û¸ .
۲۶) رادیو اسرائیل، ساعت ۳۰/۱۸ ، ۲۰/۸/۱۳۷۶ .