شلیک به ایرباس ایرانی از نگاه نشنال جئوگراÙÛŒ
اگه يادتون باشه پارسال با تلاش Ùراوان سعي کردم عمق Ùاجعه رو با ترجمه Ùيلم مستند سازمان نشنال جئوگراÙÙŠ آن را در قالب تصاويري گويا تقديم Øضورتون کنم . اما از آن جايي Ú©Ù‡ Ùيلم مزبور سعي در کاستن بار گناهان خدمه ناو وينسنس رو داشته Ùˆ از سوي ديگر با انتشار ياÙتن شايعات Ùراواني در باره Øضور هواپيماي ا٠- Û±Û´ ( تامکت ) در پشت ايرباس قصد پايمال کردن واقعيت ها را داشتند ØŒ بنده در مطلب بعدي بر روي همين تصاوير تØليل ام رو ارايه خواهم داد . آن Ú†Ù‡ در ذيل مي خوانيد بازنشر بخش هايي از مستند ياد شده است Ú©Ù‡ به همراه Øر٠هاي خودموني سال قبل ارايه شده است ..
Øر٠های خودمونی ...
شما ياران همدل Ùˆ صميمي Øتمآ مستØضر هستيد كه بنده در بيان خاطرات تاريخي Ùˆ قديمي اغلب اظهار نظر نكرده Ùˆ بلكه سعي مي كنم Øتي المكان راوي صادقي باشم . نكته ديگر اين كه اگر Ú†Ù‡ از بدو پيروزي انقلاب كه شعار " مرگ بر آمريكا " تقريبآ همگاني شده است . اما من به Øرمت خاطرات خوبي كه در آن سرزمين داشتم هرگز اين كشور رو زير سوال نمي بردم . اما باور كنيد با تØقيقات جامعي كه در باب شليك دو موشك به هواپيماي ايرباس به عمل آوردم مخصوصآ با مشاهده مستند بازسازي شده اين Øادثه دردناك كه از سوي سازمان نشنال جئوگراÙÙŠ تهيه Ùˆ توليد شده است به اين نتيجه رسيدم .. آمريكايي ها بزرگ ترين جنايت سياسي خود را در اين ماجراي خونين مرتكب شده اند . كه هرگز قابل دÙاع نيست Ùˆ .. اگرچه سازندگان مستند " تشخيص اشتباه " خيلي تلاش كردند با اÙزودن بار دراماتيك Ùˆ اØساسي به كاراكتر مسببان Øادثه از بار گناه اين اÙراد در اÙكار عمومي جهان كاسته Ùˆ عمل آن ها را اشتباه در تشخيص قلمداد كنند ! اما اعترا٠مي كنم كه اين ترÙند ها هم موثر واقع نشده است ! كه در مجالي ديگر به نقد اين مستند Ùˆ تلاش غير ØرÙÙ‡ اي سازندگان آن خواهم پرداخت .
اگر Ú†Ù‡ در باره Øمله امريكايي ها به هواپيماي ايرباس پرواز Û¶ÛµÛµ كه از بندر عباس عازم دبي بود قبلآ در اين تارنما با عنوان چرا به ایرباس Øمله شد ØŸ مطلبي منتشر كرده ام .. اما به خاطر شايعات مسمومي كه متآسÙانه بعضي هموطنان ما خصوصآ در دنياي وب به آن دامن زده Ùˆ مدعي بودند Ùرمانده ناو در اين ماجرا بي گناه بوده است چون يك Ùروند شكاري تامكت ( ا٠- Û±Û´ ) ايراني در پشت ايرباس مخÙÙŠ شده بود ! خيلي دلم مي خواست دروغ بودن اين نظريه مغرضانه رو ثابت كنم . اما خواست خدا چنين مقدر شد كه يك كمپاني عظيم با مخاطبان ميلياردي به نام " سازمان نشنال جئوگراÙÙŠ " كه در سراسر جهان بيننده انبوه دارد ØŒ اين Ùاجعه رو به صورت مستند بازسازي كرده Ùˆ ضمن Ú¯Ùت Ùˆ Ú¯Ùˆ با يكايك عوامل Øاضر Ùˆ مسئول در ناو " وينسنس " ØŒ هرگز به وجود هواپيماي شكاري در هيچ جاي Ùيلم اشاره نكرده است ! بلكه بار ها اعلام كردند كه اشتباهي هواپيماي ايرباس رو به جاي تامكت گرÙته بودند ! Øتي دادگاه نظامي آمريكا هم به قصور در تشخيص رآي داد ! اما اين كه چرا بعضي ها سعي در القاي وجود هواپيماي شكاري دارند !ØŸ به همراه نقد عملكرد عاطÙÙŠ مستند سازان منتشر خواهم كرد .
ماجرا به زمان جنگ ايران Ùˆ عراق بر مي گردد كه طي آن نيرو هاي ايراني مانع از صدور Ù†Ùت عراق از دهانه خليج هميشه Ùارس مي شوند .
قايق هاي تند روي ايراني متعلق به سپاه پاسداران با گشت زدن در آب هاي خليج Ùارس عرصه را براي كشتي هاي Ù†Ùتكش عراقي تنگ كرده Ùˆ با شليك گلوله Ùˆ موشك آن ها را Ùلج مي كنند .
Øمله برق آساي قايق هاي تندروي ايراني Ùˆ شليك دقيق به هد٠هاي شناور باعث شد آمريكا به بهانه اسكورت Ù†Ùتكش ها وارد آب هاي گرم خليج Ùارس شود !
آمريكايي ها به بهانه اسكورت Ù†Ùتكش ها Øضور خود رو در منطقه تثبيت مي كنند !
اما نبرد در خليج Ùارس هم چنان ادامه دارد . Ùˆ قايق هاي تند رو كنترل رو به عهده دارند .
ناو جنگي يو اس اس وينسنس به Ùرماندهي دريادار ويليام راجرز پس از يك اسكورت طولاني به جنوب خليج Ùارس برگشته است .
سوم ژوئيه Û±Û¹Û¸Û¸ ناو مونتگمري خبر Øمله قايق هاي توپ دار سپاه پاسداران به يك Ù†Ùتكش ليبريايي را به مركز عمليات نيروي دريايي آمريكا در بØرين مخابره كرد . كاپيتان " ريچارد مك كنيا " از مونتگمري خواست تا از درگيري اجتناب ورزيده Ùˆ به جنوب خليج Ùارس رهسپار شود .
ناو شكن وينسنسن در موقعيت جنوب خليج Ùارس قرار داشت . كه از مركز Ùرماندهي دستور مي رسد : يك Ùروند هلي كوپتر رو براي بررسي اوضاع به Ù…ØÙ„ درگيري اعزام نمايد ..
كاپيتان ويل راجرز در كابين خصوصي اش سرگرم پوشيدن اونيÙورم نظامي اش است .
در همين هنگام يكي از اÙسران اتاق Ùرماندهي خبر Øمله قايق هاي توپ دار رو به Ùرمانده اش اطلاع مي دهد .
كاپيتان به Ù…Øض شنيدن خبر ØŒ به اÙسر تØت امرش مي گويد .. همين الان به اون جا مي آيم .
اين چهره Ùرمانده ارشد عمليات نيروي دريايي ايالت متØده آمريكاست كه در زمان وقوع Øادثه در دÙتر مركزي واقع در بØرين بسر مي برده است . Ùˆ در مقابل دوربين از Øادثه ان روز سخن مي گويد .
ناوشکن ویل راجرز در موقع درياÙت خبر در جنوب خليج Ùارس Øضور داشت .
ناوشكن وينسنس سعي مي كند موقعيت خود را تغير داده Ùˆ به سمت شمال ØŒ يعني به نزديكي ناو مونتگمري Øركت كند !
در اين تصوير هوايي موقعيت ناو ها دقيقآ مشخص است .
Ùرمانده " ويل راجرز " دقايقي بعد وارد اتاق مركز كنترل ناو شكن وينسنس مي شود . لازم به ذكر است ناو ياد شده يكي از مجهز ترين ناوگان دريايي امريكا به شمار مي رود كه قادر است اهداÙÙŠ را تا Ùاصله Û³Û°Û° كيلومتري نشانه گيري Ùˆ منهدم نمايد .
قايق هاي تند رو در Øريم آب هاي قانوني كشور در خليج Ùارس مشغول گشت زني هستند ...
طبق دستور Ùرمانده ارشد ØŒ ويل راجرز يكي از هلي كوپتر هاي مجهزش رو براي بررسي دقيق به منطقه درگيري مي Ùرستد . Ú¯Ùتني است هلي كوپتر Ùوق ( سيكورسكي ) با دو موتور قوي Ùˆ تجهيزاتي كه دارد قادر به مقابله با انواع زير دريايي Ùˆ كشتي مي باشد . ( از اين نوع هلي كوپتر ها در Øمله به طبس آمريكايي ها استÙاده كرده بودند - مدرسي )
به عقيده بنده .. آغاز گر ماجراي خونين از اشتباه خلبان هلي كوپتر گشت آغاز مي شود ! او بعد از بلند شدن از عرشه ناو ØŒ بر خلا٠مقررات اعلام شده بيش از Øد به نيروهاي ايراني نزديك مي شود !
قواي ايراني با مشاهده نقض مقررات آمريكايي ها Ùˆ نزديك شده هلي كوپتر به Øريم آن ها ØŒ با شليك آتش به او هشدار مي دهند ..
اÙسر جوان با مشاهده خط آتش ÙˆØشت زده شده Ùˆ بلاÙاصله مراتب شليك از سوي قايق هاي تند رو را به Ùرمانده ويل راجرز گزارش مي كند !
Ùرمانده راجرز با شنيدن پيغام خلبان هلي كوپتر ØŒ ابتدا از وي مي پرسد آيا كسي كشته Ùˆ زخمي هم شده است !ØŸ وقتي جواب منÙÙŠ را مي شنود ØŒ از خلبان مي خواهد سريعآ خودش رو به ناو برساند .
سپس از همكارانش مي خواهد Ùوري اعلام وضعيت Ùوق العاده نمايند . Ù„Øظاتي بعد از بلندگو هاي بزرگ ناو صداي آژير خطر به صدا در مي آيد .. !
" مايك زوني نو " يكي از اÙسران Øاضر در اتاق Ùرمان در باره آن روز چنين مي گويد .. با به صدا در امدن صداي آژير همه پرسنل بايستي سريع به سر پست هاي از قبل تعين شده بروند .. ماسك هاي خود رو زده Ùˆ كلاه هاي ØÙاظتي رو به سر نمايند .. كسي ØÙ‚ ندارد خارج از پست تعين شده باشد .. !
پرسنل كه تا قبل از اين تاريخ در هيچ Øمله واقعي شركت نكرده بودند .. طبق اموزه هاي تمريني خود در Øالي كه سرگرم پوشيدن لباس هاي مخصوص خود هستند ØŒ با عجله به سمت Ù…ØÙ„ هاي تعين شده به راه مي اÙتند .. همه چيز براي ان ها تازگي دارد !
در مانيتور بزرگي كه در اتاق Ùرمان وجود دارد ØŒ مختصات هر جنبنده اي در منطقه مشخص است . در اين مانتيور قايق هاي تند روي سپاه همچنين وضعيت ناو مونتگمري Ùˆ ساير Ù†Ùتكش ها مشخص است .
خدمه در Øال آماده باش به سر برده Ùˆ با دقت كل منطقه رو زير نظر دارند ..
بعضي ها هم با دوربين مشغول شناسايي Ù…ØÙ„ قايق ها هستند ..
در باره قدرت آتش همين قايق هاي كوچك روايت هاي Ùراواني شنيده اند .. Ùˆ مي دونند كوچك ترين غÙلتي موجب Øمله Ùˆ اتش نيروهاي انقلابي ايران قرار خواهند گرÙت .. !
روز سوم ژوئن Û±Û¹Û¸Û¸ با Øوادث خونيني قرار است رقم بخورد .. ويل راجرز گزارش مشابهي را از Øمله به Ù†Ùتكش ها درياÙت مي كند .. علي رغم تاكيد Ùرمانده ارشد در بØرين مبني بر عدم درگيري ØŒ او به استناد اين گزارش ها ØŒ مجوز گشودن اتش به روي قايق ها رو بدست مي آورد .. !
وي سريع دستور Øركت به سمت تنگه هرمز Ùˆ شمال خليج Ùارس رو صادر مي كند .
سال ها بعد كاپيتان " ويل راجرز " در باره سوم ژوئن خاطر نشان مي كند كه .. ما در تير رآس قايق هاي توپ دار قرا گرÙته بوديم . Ùˆ اصلآ دلم نمي خواست هد٠اولين شليك گلوله قرار گيرم !
ويل راجرز علي رغم تاكيد Ùرمانده ارشد خود ØŒ كه دستور عدم درگيري Ùˆ نزديك شدن به نيروهاي ايراني رو صادر كرده بود ØŒ عاقبت بدون كسب اجازه از ماÙوق خود با هد٠درگيري به راه مي اÙتد !
ويل راجرز با اعلام موقعيت هد٠هاي شناور متخاصم به اÙسران تØت امر خود ØŒ عملآ موقعيت جنگي گرÙته Ùˆ شليك اتش رو اغاز مي كند ..
ساعت Û¹:Û´Û³ دقيقه بامداد ØŒ صداي رگبار گلوله دل خليج Ùارس رو مي شكاÙد .. ! Ùˆ بدين ترتيب پروژه روز خونين در خليج Ùارس رقم مي خورد ..
" مارك نيلسون " يكي ديگر از شاهدان عيني Øاضر در ناو است كه در باره شليك مي Ù…Øابا سربازان مي گويد .. براي سربازان Ùˆ پرسنل گروه اتش ØŒ اين نخستين مانور واقعي براي آن ها Ù…Øسوب مي شد !
ساعاتي بعد ناوشكن وينسنس به ناو مونتگمري پيوسته Ùˆ در كنار آن به Øركت در مي آيد !
همان گونه كه در تصوير هوايي مي بينيد هر دو ناو امريكايي Ùاصله خود رو به سواØÙ„ ايران كم مي كنند . آن ها مترصد برخورد با هر هد٠شناوري هستند تا آن را به اتش بكشند !
در همين هنگام يكي از اÙسران اتاق Ùرمان نگاهش به صÙØÙ‡ مانيتور مقابل مي اÙتد . اسكوپ رادار مختصات يك Ùروند هواپيماي اوريون ( پي تري - ا٠) رو نشان مي دهد .. !
در صÙØÙ‡ آبي رنگ مانيتور بزرگ ØŒ سمت Ùˆ سوي هواپيماي پي تري - ا٠ايراني كه در Øال گشت زني است به خوبي نمايان مي شود . ظواهر امر چنين نشان مي داد كه گشت ايراني به سمت ناو در Øركت است .. ! مسئول رادار كاپيتان را مطلع ساخته Ùˆ مي گويد Û¶Û² مايل با ما Ùاصله دارد !
هواپيماهاي پي تري - ا٠يكي از مدرن ترين هواپيماهاي اكتشاÙÙŠ با Ø³Ø·Ø Ù¾Ø±ÙˆØ§Ø²ÙŠ بسيار بالاست كه قابليت انهدام شناور هاي اقيانوس پيما Ùˆ اهدا٠زير دريايي را دارد .
اÙسر رادار به روي Ùركانس نظامي رÙته Ùˆ با تغير شماره ها ØŒ موÙÙ‚ به ارتباط با خلبان ايراني مي شود .
مسئول ارتباطات رادار به خلبان پي تري - ا٠هشدار مي دهد كه از Ù…Øدوده Øريم هوايي اش منØر٠شده است ..
خلبان گشت دريايي تذكر مودبانه مسئول رادار ناو امريكايي رو شنيده ، و سريع تغير مسير مي دهد !
كاپيتان ويل راجرز از اون جايي كه مطمئن بود هواپيماي گشت دريايي با رادار قوي خود Øركات آن ها را به خوبي زير نظر دارد ØŒ خطاب به همكارانش Ú¯Ùت .. مواظب پي تري - ا٠ايراني ها باشيد . با رادار ما رو زیر نظر دارند .. ممكنه نقشه اي در سر داشته باشند .. !
در همين هنگام كاپيتان " Ù…Øسن رضائيان " خلبان ايرباس پرواز Û¶ÛµÛµ در Ùرودگاه بندرعباس با تاخير مواجه شده است .. ظاهرآ تعدادي از مساÙران هواپیما با مشكل نقص رواديد مواجه شده بودند .. او به همراه كمك خلبان خود " كامران تيموري " Ùˆ مهندس پروازش " Ù…Øمد رضا اميني " منتظر اجازه پرواز هستند .
كاپيتان رضائيان بعد از اين كه متوجه شد مشكلات مساÙران برطر٠شده است ØŒ رآس ساعت Û±Û°:Û°Ûµ دقيقه بامداد از برج مراقبت پرواز اجازه استارت Ùˆ خزش رو درياÙت Ù…ÛŒ کند ..
دقايقي بعد هواپيماي ايرباس Ø¢- Û³Û°Û° هواپيمايي ملي ايران به شماره پرواز Û¶ÛµÛµ به نرمي به سمت ابتداي باند به Øركت در امد ... همه چيز عادي Ùˆ طبعي به نظر مي رسيد ..
هواپيما راس ساعت Û±Û°:Û±Û· دقيقه Ùرودگاه بندرعباس رو به مقصد دوبي ترك كرد ..
هر دو خلبان در كمال آرامش Ùˆ خونسردی به Ùكر پروازي ایمن Ùˆ لذت بخش براي مساÙران هستند ..
طبق اعلام سازمان نشنال جئوگراÙÙŠ هواپيماي ايرباس رآس ساعت Û°Û¹:Û´Û· دقيقه بامداد به پرواز در آمده است .. ( يادم باشه در تØليل جداگانه اي كه در باره جانبداری پنهان سازمان نشنال جئوگراÙÙŠ خواهم نوشت به موضوع اختلا٠ساعت هم اشاره كنم . - مدرسي )
Ù„Øظاتي بعد از تيك آ٠پرواز شماره Û¶ÛµÛµ ØŒ در صÙØÙ‡ مانيتور ناو وينسنس لكه اي كوچك نوراني كه نشاندهنده Øضور جسمي پرنده در آسمان است ØŒ به نمايش در Ù…ÛŒ آید .. !
با به نمايش در امدن Øركت جسمي پرنده در اسكوپ رادار ØŒ اÙسر كشيك نتوانست نوع Ùˆ اندازه هواپيما رو تشخيص دهد .. ! ( معمولآ رادار ها Ùاقد چنين توانايي هايي هستند .. Ùˆ به همين دليل مشخصات پرواز هواپيما ها قبلآ به مراكز رادار مخابره مي شود - مدرسي )
" اندرسن " سوپروایزر کشیک رادار براي شناسايي هواپيماي ناشناس در گام نخست به سراغ سيستم تشخيص دوست از دشمن ناو ( IFF ) مي رود .
اندرسن براي تشخيص دقيق دگمه انتشار امواج رو Ùشار مي دهد ..
او سپس با Øركت دادن " ماوس " دايره تمركز هد٠را بر روي مختصات هواپيماي ناشناس قرار داده Ùˆ آن را اصطلاØØ¢ Ù‚ÙÙ„ مي كند .. Ùˆ بدين ترتيپ موقعيت هواپيما را در صÙØÙ‡ مانيتورش مشخص مي نمايد .
با Ùعال كردن دگمه ØŒ امواج الكترونيكي در جهات مختل٠ناو در اتمسÙر Ùضا منتشر مي شود .
اين امواج ( پالس ها ) بعد از برخورد با هر جسم پرنده اي در آسمان ØŒ آن را مجددآ به سنسور هاي گيرنده ناو منتقل مي كند . كه پس از آناليز مشخص مي شود هد٠دوست است يا دشمن !ØŸ به عبارتي سيستم اتوماتيك موجود در هواپيما ( كروسپاندر ) اطلاعات Ùˆ كد هاي خود رو منتشر مي كند . ( به طور كلي همه هواپيماهاي مساÙربري كد هاي شناخته شده اي دارند كه ان ها رو با هواپيما هاي نظامي متمايز مي سازد . اما اين كه چرا اندرسن در روز سوم ژوئن تشخيص نداد ØŒ موضوعي است كه Ù…Ùصلآ بايد در باره آن بØØ« كرد - مدرسي )
( در اين تصوير چهار ردي٠نمايش دهنده ارقام را مشاهده مي كنيد كه اولين رقم دست Ú†Ù¾ شماره هر كد اختصاصي است . مدرسي ) كد هاي شماره يك ØŒ دو Ùˆ چهار مخصوص هواپيماهاي نظامي است . تنها كد سه براي هواپيماهاي غير نظامي استÙاده مي شود . ايرباس ايراني هم در كد سه تقسيم بندي قرار گرÙته بود ! اما ...!!
" مارك نيلسون " يكي از اÙسران Øاضر در ناو وينسنس در باره كد تشخيص دوست از دشمن چنين مي گويد : هر كسي مي تواند از كد سه استÙاده كنه لذا نمي شه تشخيص داد كه هواپيماي مساÙربري است يا مهاجم .. !
" اندرسن " بعد از اين كه موÙÙ‚ نشد هويت صØÙŠØ Ù‡ÙˆØ§Ù¾ÙŠÙ…Ø§ رو از روي كد ها بدرستي تشخيص دهد كه آيا هواپيما نظامي است يا مساÙربري ØŒ براي برطر٠كردن شك Ùˆ شبهه اش در گام بعدي به سراغ ليست پرواز هاي مساÙربري رÙت كه در آن ساعت از Ùرودگاه بندرعباس قرار بود پرواز كنند .. !
( در اين جا لازم است در باره اين ليست ØªÙˆØ¶ÙŠØ Ø¯Ù‡Ù… كه .. تمام پرواز هايي كه قرار است از مرز كشور خارج شوند ØŒ قبلآ از سوي سازمان هاي مسئول از جمله وزارت امور خارجه مشخصات پرواز ØŒ نوع هواپيما Ùˆ ساير اطلاعات مورد نياز به كشور مقصد Ùˆ Øتي كشور هايي كه در مسير پرواز قرار دارند Ùˆ از Ùراز آسمان آن ها عبور مي كنند ØŒ مجوز { كليرنس } درياÙت مي كنند . Ùˆ تا اون جايي كه يادمه تا Û´Û¸ ساعت هم اعتبار داست . البته اطلاعات بنده قديمي است . شايد با پرواز هاي مساÙربري تÙاوت داشته باشد كه اميدوارم دوستان آگاه Ùˆ مطلع در صورت لزوم Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ùرمايند . مدرسي )
اندرسن با Ú†Ùƒ كردن آن ليست ØŒ هيچ مشخصاتي دال بر تيك آ٠هواپيماي غير نظامي در ان ساعت از Ùرودگاه بندرعباس نشد ! ( بزرگ ترين اشتباه مرگبار در همين Ù„Øظه به وقوع مي پيوندد . در ادامه متوجه سهل انگاري Ùˆ قصور اين Ùرد خواهيد شد . )
بعد از اين كه اندرسن موÙÙ‚ نشد از طريق كديابي دوست يا دشمن هويت هواپيماي ايراني رو تشخيص دهد ØŒ مسئول رادار به روي Ùركانس نظامي ( باز هم تآكيد مي كنم نظامي ) رÙته Ùˆ با لهن تهديد آميزي هواپيماي ناشناس رو چنين مخاطب قرار داد ... " هواپيماي ناشناخته ايراني كه در مسير Û²Û°Û³ درجه با سرعت Û³Û°Û³ ناتيكال مايل در ارتÙاع Û´Û°Û°Û° پايي پرواز مي كني .. شما در Øال اپروچ به منطقه جنگي ناو وينسنس آمريكايي در آبراه بين المللي هستيد .. "
اما هيچ پاسخي از سوي هواپيماي ناشناخته ! درياÙت نكرد ..
كاپيتان رضائيان Ùارغ از اتÙاقاتي كه در شر٠وقوع بود ØŒ در Øال انجام مقدمات بعد از پرواز بود .
ناو عظيم وينسنس با اون همه تجهيزات مدرني كه دارد ØŒ Ùاقد بهر گيري از امكانات راديويي براي درياÙت Ùركانس هاي مراكز كنترل تراÙيك هواپيماهاي مساÙربري است .. !
اين بار نوبت به يكي ديگر از اÙسران ارتباطات راديويي ناو مي رسد كه با همان Ù„ØÙ† به هواپيماي ناشناس ايراني اخطار دهد .. ! اما همچنان هيچ پاسخي درياÙت نمي شود .. !
اندرسن Øالا با نزديك شدن هواپيماي ناشناخته ايراني كه در هر دقيقه هشت كيلومتر به ناو وينسنس نزديك Ùˆ نزديك تر مي شود ØŒ به دنبال تشخيص Ùˆ شناسايي آن است ..
او به دنبال شناسايي Ùˆ ياÙتن مختصات هواپيماي ناشناس از طريق Ùركانس هاي ( آي . ا٠. ا٠) است كه اين بار در در ارتÙاع يازده هزارپايي قرار دارد . ضمن اين كه وضعيت Ùركانس ها هم تغير ياÙته است . Ùˆ در ردي٠هاي شماره دو Ùˆ سه نمايان است !
اÙسر مسئول اين بار براي تشخيص هويت هواپيماي ناشناس به كتابچه كد هايش مراجعه مي كند . او با توجه به ارتÙاع يازده هزار پا ØŒ اين مختصات را به هواپيماي ا٠- Û±Û´ نسبت مي دهد !
Ùˆ سپس خوشنود از كش٠خود ØŒ آن را با صداي بلند به ساير همكارانش در اتاق Ùرمان اطلاع مي دهد كه مكالمات پخش شده بر روي Ùركانس هاي نظامي مربوط به ا٠- Û±Û´ است !!
با شنيده شدن نام شكاري قدرتمند ا٠- Û±Û´ ( تامكت ) ØŒ در اتاق Ùرمان جنب Ùˆ جوش خاصي پديدار شده Ùˆ همه چشم به مانيتور هاي بزرگ مي دوزند .. ! اندرسن دليل كش٠خود را صØبت هاي خلبان بر روي كد هاي ردي٠دو Ùˆ سه اعلام مي كند ... !!
Ùˆ بدين ترتيب برچسب " ا٠- Û±Û´ " به مختصات هواپيماي ناشناس اطلاق مي شود ! Ùˆ از اين Ù„Øظه به بعد Øركت رو به جلوي ايرباس پرواز Û¶ÛµÛµ بر روي مانيتور با نام ا٠- Û±Û´ ناميده مي شود !
Øال در مقابل چشمان كاپيتان " ويل راجرز " يك شكاري قدرتمند قرار گرÙته است .. !
اين وضعيت در Øالي اتÙاق مي اÙتد كه چهل Ùˆ هشت كيلومتر دور تر از Ù…ØÙ„ استقرار ناو آمريكايي هواپيماي مساÙربري ايرباس با Û²Û¹Û° Ù†Ùر مساÙر در كاليدور رسمي بين المللي در Øال پرواز است .
آن ها بي خبر از اتÙاقات شومي كه در Øال رقم خوردن است .. در Øال پرواز هستند . هرگز Ùكرش رو نمي كنند كه قرباني اشتباه در تشخيص خواهند شد .. !
اكنون در اتاق Ùرمان ناو وينسنس كاپيتان ويل راجرز به همراه همكاران خود بر اين باورند كه يكي از ده ها Ùروند هواپيماهاي مجهز Ùˆ به روز ا٠- Û±Û´ كه شاه ايران از آمريكا خريداري كرده است ØŒ اكنون در Øال Øمله به آن هاست ... !
به زعم كاپيتان ويل راجرز Ùˆ همكارانش هواپيماي شكاري ايراني به قصد Øمله به Øريم ناو آمريكايي نزديك شده است ..
با نزديك تر شدن ا٠- Û±Û´ ستوان لوسي اÙسر هماهنگ كننده ارتباطات به دستور كاپيتان ويل راجرز با ستاد مركزي بار ديگر ارتباط برقرار كرده Ùˆ اجازه گشودن اتش را در صورت نزديك تر شدن هواپيماي دشمن كسب مي نمايد .. !
ستوان لوسي به راجرز اعلام مي كند كه شكاري به Û²Û° مايلي ناو رسيده است Ùˆ هنوز مسير خود را تغير نداده است .. ! Ú†Ù‡ دستور مي Ùرماييد ..!!؟؟
كاپيتان راجرز در Øال تØمل Ùشار زيادي است . او در مخمصه بدي گرÙتار شده است !
به دستور راجرز به پرسنل Ùˆ خدمه ناو اعلام وضعيت اضطراري اعلام مي شود . در اين Øالت همه Øالت دÙاعي به خود گرÙته Ùˆ در Øالت اماده قرار مي گيرند ..
با اعلام وضعيت اضطراري Ùˆ به صدا در امدن آژير خطر از بلندگو هاي عرشه ،ناو Øالت تداÙعي به خود گرÙته Ùˆ در اولين اقدام طبق دستور العمل هاي دÙاعي به Øالت چرخشي Øركت دايره وارش رو آغاز مي كند !
او از خدمه Ùˆ ديده بان ها مي خواهد با چرخش دايره وار ناو ØŒ به دقت مراقب آتش دشمن باشند . بدين ترتيب ديده بان ها با چشمان Ù…Ø³Ù„Ø Ùˆ غير Ù…Ø³Ù„Ø Ø§Ø·Ø±Ø§Ù Ø±Ùˆ به دقت زير نظر مي گيرند .. Ùˆ يكي از خدمه هم ارتباط تلÙني اش رو با اتاق Ùرمان برقرار كرده است ..
به Ú¯Ùته " مارك نيلسون " يكي از اÙسران Øاضر در دÙتر Ùرماندهي ØŒ كاپيتان راجرز بقدري غرق در تصوراتش بود .. كه بدون رعايت شرايط تداÙعي كه شامل لنگر انداختن ناو مي باشد ØŒ با سرعت زياد در Øال چرخش به دور خود بود . به طوري كه كتاب ها Ùˆ تمام اشياء از Ù‚Ùسه ها به زمين پرتاپ شده Ùˆ به سر Ùˆ كله پرسنل برخورد مي كرد !!
نيلسون اÙزود : بر عكس شرايط بØراني ما در ناو وينسنس كه خيلي اضطراري بود . Ùˆ به گمان راجرز كه گمان مي داشت از زمين Ùˆ هوا درگير خواهيم شد ØŒ كاپيتان رضائيان سرگرم تلاش براي دستيابي Ùˆ صعود به ارتÙاع مورد نظرش در كاليدور بين المللي بود ..
كاپيتان رضائيان قبل از رسيدن به ارتÙاع چهارده هزار پا ضمن ارتباط با مركز كنترل تراÙيك ØŒ از برج مراقبت بندرعباس خداØاÙظي مي كند .. مسئول برج از او مي پرسد : تآئيد كنيد كه بر روي Ùركانس Û¶Û·Û¶Û° قرار داريد ØŸ كاپيتان با نيم نگاهي مجدد ØŒ پاسخ مثبت به برج مي دهد .
همان گونه كه در تصوير مي بينيد ØŒ هواپيماي مساÙربري ايرباس روي Ùركانس Û¶Û·Û¶Û° قرار گرÙته بود . اين Ùركانس نشاندهنده كد ( آي ا٠ا٠) هواپيماهاي غير نظامي است . تا به راØتي در هر راداري قابل تشخيص باشد .
در مركز اطلاعات ناو ØŒ راجرز با خيره شدن به Ùركانس Û¶Û·Û¶Û° تشخيص دوست از دشمن ( آي ا٠ا٠) بر روي كد شماره سه ØŒ ترديد دارد كه هواپيماي مربوطه ممكنه نظامي باشد .. !
در اين هنگام يكي از اÙسران Øاضر در مركز به كاپيتان شرايط رو ياد اوري مي كند .. اما هيچ پاسخي از Ùرمانده اش درياÙت نمي كند .. !
راجرز با علامت دست همكارانش رو كه مرتب خطر بمباران هواپيماي ايراني رو متذكر مي شوند ØŒ به سكوت وا مي دارد . او در اين انديشه است كه هواپيماي متخاصم اخطار هاي همكارانش رو شنيده Ùˆ در اخرين Ù„Øظات تغير مسير دهد ..
وقتي هواپيماي ايرباس پرواز Û¶ÛµÛµ كه با برچسب ا٠- Û±Û´ شناسايي شده است ØŒ به Û³Û· كيلومتري ناو مي رسد بار ديگر از سوي اÙسران رادار Ùˆ ارتباطات مورد هشدار هاي جدي قرار مي گيرد ..
در اين Ù„Øظه هواپيماي ايرباس به منطقه ريسك ناو آمريكايي نزديك تر مي شود . مسئول رادار به طور جدي اخطار مي دهد كه .. شما در دايره خطر شليك قرار داريد .. لطÙØ¢ جواب دهيد !
اين بار اÙسر رادار به طور خيلي جدي راجرز رو مخاطب قرار داده Ùˆ مي گويد هواپيماي دشمن به Û²Û° مايلي ما رسيده است .. Ú†ÙŠ دستور مي دهيد .. كاپيتان غرق در اÙكار خود است .. اÙسر سه مرتبه پشت سر هم خطر Øمله شكاري ايران رو به اÙسر ماÙوق اش هشدار مي دهد .. راجرز بعد از مكثي كوتاه مي گويد .. خير !! شايد در اخرين Ù„Øظه جواب دهد .. ! ( توجه شما رو به تناقص Ú¯Ùتار Ùˆ عمل مسئولان مربوطه رو در مقابل دوربين جلب مي كنم .. مدرسي )
در اين هنگام يكي از اÙسران رادار در Øالي كه به صÙØÙ‡ مانتيور اشاره مي كند ØŒ Ùرياد زنان اعلام مي كند كه هواپيما در Øال كاهش ارتÙاع است !! ( يعني قصد Øمله به ناو را دارد ! )
" مايك زونينو " بار ديگر به گزارشگر نشنال جئوگراÙÙŠ در باره اتÙاقات روز سوم ژوئن اشاره كرده Ùˆ مي اÙزايد : وضعيت در ان شرايط خيلي خطرناك به نظر مي رسيد . امكان هر اتÙاقي قابل پيش بيني بود . نزديك شدن تا Û±Ûµ مايلي ناو ØŒ اين امكان رو به هواپيماي دشمن مي دهد تا به طور كلاسيك روي ناو شيرجه رÙته Ùˆ بمب هاي خود رو Ùرو ريزد .. يا از آن Ùاصله با موشك هاي پيشرÙته اش ناو را منهدم كند !
همان گونه كه در تصوير مشاهده مي كنيد .. سرعت ØŒ ارتÙاع Ùˆ رنج پرواز همه Øاكي از پروازي عادي براي هواپيماي مساÙربري است .. اما به دلايلي كه بعدآ مشخص خواهد شد ØŒ به دروغ اعلام شد كه هواپيما در Øال كاهش ارتÙاع به سمت ناو است .. !!
آخرين هشدار ها از سوي اÙسر رادار به هواپيماي ايراني داده مي شود .. Ù„Øظات به كندي مي گذرد . اما كاپيتان راجرز هنوز دستور Øمله را صادر نكرده است .. !
" مارك نيلسون " با ياد اوري آن Ù„Øظات چنين مي گويد .. نكنه ما قراره بميريم !!ØŸ Ú†Ù‡ اتÙاقي براي ما پيش خواهد امد .. همه نگران بودند...
در اين Ù„Øظه كاپيتان رضائيان اخرين تماس خود را با بندر عباس برقرار كرده Ùˆ با ارزوي روزي خوب براي همه از مسئول برج خداØاÙظي مي كند ...
" ويل راجرز " بعد ها در مقابل دوربين نشنال جئوگراÙÙŠ با قياÙÙ‡ ØÙ‚ به جانبه اعلام مي كند كه .. من ان روز علي رغم هشدار همكارانم كه وخيم بودن اوضاع رو ياداوري مي كردند ØŒ تا نزديك شدن به ده مايلي ناو هيچ اقدامي انجام ندادم !
راجرز به خاطر Ùشاري كه رويش بود ØŒ خيلي تØمل مي كند . به اين اميد كه در واپسين Ù„Øظات هواپيماي ايراني به هشدار ها پاسخ دهد .. اما وقتي مي شنود در Øال كاهش ارتÙاع است ØŒ از خشم مداد دستش رو شكسته Ùˆ تصميم نهايي رو مي گيرد .. !
او بلاÙاصله كليد گارد شليك آتش رو Ùعال مي كند .
با Ùعال شدن كليد هاي اتش ØŒ به طور اتوماتيك سيستم موشكي ناو ØŒ تغذيه شده Ùˆ دو موشك كروز رو اماده شليك Ù†Ú¯Ù‡ مي دارد ...
او از يكي از اÙسران مي خواهد كه دستور آتش رو صادر كند .. !
Ùˆ خود بلاÙاصله دگمه گارد سيستم شليك رو آزاد مي كند ( ذكر اين نكته ضروري است . كه همه سيستم هاي مهم Ú†Ù‡ در هواپيما يا ناو هاي جنگي به كليد Ù…ØاÙظي كه آن را اصطلاØØ¢ " گارد " مي نامند مجهز شده اند . تا از روي غÙلت يا خستگي آن كليد Ùعال نشود . مدرسي )
Ùشردن دگمه شليك مجاز كه Ùقط اÙسران ارشد مجاز به Ùشردن آن هستند ØŒ اخرين مرØله آغاز تراژدي خونباري است كه در آب هاي خليج Ùارس رقم مي خورد ...
بلاÙاصله دو موشك به Ùاصله كم تر از چند ثانيه به سمت هد٠تعين شده شليك مي شود ..
بعد از شليك در ثانيه هاي اخر ، يك بار ديگر به هواپيماي ايراني هشدار نهايي مي دهند !!
كاپيتان ويل راجرز مدعي شد تا Ù„Øظات آخر انگشت دستم رو بر روي دگمه انصرا٠شليك ØŒ Ù†Ú¯Ù‡ داشته بودم تا در صورت پاسخ خلبان هواپيما موشك ها را در هوا منهدم كنم ..!! ( معمولآ موشك هاي مدرن اين قابليت رو دارند تا در صورت انصرا٠با Ùشردن دگمه اي ØŒ قبل از برخورد با هد٠منهدم كرد )
اين همان دگمه انصرا٠موشك است .
در مانيتور هاي مركز اطلاعات ناو ØŒ مسير Øركت دو موشك كروز به خوبي مشخص است .
موشك ها هر Ù„Øظه به هد٠تعين شده نزديك Ùˆ نزديك تر مي شود ...
عاقبت در ساعت Û¹:ÛµÛ´:Û´Û³ دقيقه موشك ها به هواپيماي مساÙربري اصابت مي كند . Ùˆ Û²Û¹Û° مساÙر بي گناه رو به كام مرگ مي كشاند ...
بعد از تآئيد اصابت هر دو موشك به هواپيماي ايراني ، خدمه ناو جنگي امريكا با تبريك به يك ديگر شادماني خود رو بروز مي دهند ..
بعد از سرنگوني هواپيماي ايراني ØŒ كاپيتان ويل راجرز Ùرمانده ناو جنگي امريكايي خوشØال از اين كه از كرو Ùˆ خدمه ناو تØت Ùرماندهي اش Ù…ØاÙظت كرده است ØŒ از همكارانش جدا مي شود ...
در Øقيقت او يك جت مساÙربري رو با Û²Û¹Û° مساÙر Ùˆ گروه پروازي در كريدور شناخته شده Ùˆ بين المللي سرنگون كرده بود ! ساعاتي بعد تلويزيون جمهوري اسلامي ايران تصاوير هولناك مساÙران بي گناه رو كه مظلومانه در گوشه كنار دريا پراكنده شده بودند ØŒ به نمايش گذاشت ..
اجساد قربانيان در ميان اشگ Ùˆ آه مردم از آب گرÙته شده Ùˆ در مقابل دوربين هاي تلويزيوني به اÙكار عمومي جهان نمايش داده شد ..
كاپيتان ويل راجرز وقتي متوجه اشتباه خود و همكارانش شد ، اين گونه در كابين شخصي اش غمگين و گريان شد ..
در اين ميان سخنان " Øسين رضائيان " برادر خلبان شهيد كاپيتان رضائيان دل همه رو به درد اورد . او از اخلاق Ùˆ شخصيت Ù…Øسن Ùˆ مهرباني هايش در مقابل دوربين سخن Ú¯Ùت .. اين كه جسد بردارش هرگز در ميان امواج خليج Ùارس پيدا نشد .. اين كه او يكي از بهترين كاپيتان ها بود .. اين كه او بيش از ده هراز ساعت پرواز داشت Ùˆ ...
تلويزيون نشنال جئوگراÙÙŠ تصاوير متعددي از كاپيتان رضايي رو به نمايش گذاشت . تصوير خانواده Ùˆ سه Ùرزند وي دل هر بيننده رو به درد آورد ...
در Ùيلم مستند تهيه شده ØŒ گوشه هايي از اØترام مردم نسبت به قربانيان مظلوم پرواز Û¶ÛµÛµ Ùˆ عظمت تشيع جنازه شهدا به نمايش در امد ..
بعد از Ùشار اÙكار عمومي Ùˆ مردم جهان Ùˆ پرسش هاي Ùراوان در باره سرنگوني هواپيماي مساÙربري كه در مسير قانوني Ùˆ طبيعي در يكي از كاليدورهاي هوايي پرواز مي كرد .. يك دادگاه نظامي ظاهرآ براي كش٠واقعيت تشكيل شد ..
اÙسران رادار به همراه ويل راجرز مورد بازجويي Ùˆ كالبد شكاÙÙŠ ماجرا پرداختند .. !
بعد از ساعت ها كنكاش مشخص شد كه مسئول كنترل Ùركانس ها به طور دقيق ليست پرواز هايي كه از Ùرودگاه بندر عباس تيك آ٠مي كردند رو به دقت بررسي نكرده است .. چون در پائين همان ليست شماره پرواز Ùˆ نوع هواپيما به همراه مقصدش مشخص شده بود !
مسئول مربوطه پذيرÙت كه در تطبيق ساعت هاي بين المللي با وقت Ù…Øلي دچار اشتباه شده بود !
در اين دادگاه همچنين مشخص شد كه زنده ياد رضائيان هرگز اخطار هاي هشدار دهنده مسئولان ناو رو نمي شنيده است .. چون به طور كلي Ùركانس هواپيماهاي شخصي Ùˆ مساÙربري با نظامي ها تÙاوت دارد . Ùˆ مسئولان ناو بر روي Ùركانس هاي نظامي آن ها را صدا مي زدند .. !!
با وجود مشخص شدن قصور ويل راجرز و همكاران او ، بعد از مدتي به وي مدال شجاعت هديه گرديد !!
در سال Û±Û¹Û¹Û° راجرز چارلز بعد از تØقيق بر روي Øادثه ايرباس متوجه شد كه بر خلا٠ادعاي مسئولان امريكايي ØŒ ناو وينسنس در Ù„Øظه شليك بيش از چهار كيلومتر در آبراه كشور ايران قرار داشت . Ùˆ به عبارتي با شكستن Øريم مجاز دريايي ØŒ قوانين رو زير پا گذاشته بود .
در بررسي هاي بيشتر مشخص شد كه هرگز هواپيماي ايرباس پرواز شماره Û¶ÛµÛµ در مسير پرواز ارتÙاع خود رو كاهش نداده بود .. !
سرعت هاي اعلام شده از سوي اÙسران رادار مبني بر نظامي بودن هواپيما واقعيت نداشته است !
اما از همه مضØÙƒ تر .. زمان بازگشت ناو وينسس به سواØÙ„ سان ديه Ú¯Ùˆ است كه از كاپيتان راجرز Ùˆ خدمه همراهش عين قهرمانان جنگ استقبال شد .. !
*****************
سازمان نشنال جئوگراÙÙŠ در اين Ùيلم خيلي سعي كرد از چهره خشن Ùˆ قدرت طلب " ويل راجرز " كاسته Ùˆ با با اÙزودن صØنه هايي چون .. عدم پاسخ به همكاران ØŒ شكستن مداد ØŒ گذاشتن انگشت بر روي دگمه انصرا٠، عدم تشخيص هواپيماي مساÙربري ØŒ كم رنگ جلوه دادن هشدار هاي غلط بر روي Ùركانس هاي نظامي ØŒ گريه كردن او Ùˆ ... او را بي گناه جلو دهد ! اما كم تر كسي با مطالعه اخبار Ùˆ اطلاعاتي كه از سوي خود كارمندان ناو منتشر شده ØŒ به خود سري او پي نبرند . Øتي با گذشت سريع از سخنان رئيس عمليات مستقر در بØرين كه اعلام كرده بود بدون اجازه من به شمال خليج Ùارس رÙته بود .. سعي در بي گناه جلوه دادن او Ùˆ عمل شنيع Ùˆ ضد انساني اش داشتند .. اما ان Ú†Ù‡ در تاريخ ثبت شد ØŒ ارايه اطلاعات غلط مختصات پروازي به اÙكار عمومي بود . كه انشاالله در Ùرصتي مناسب به همه ان ها خواهم پرداخت .. در پايان ياد اور مي شوم ترجمه Ùˆ درج مطالب اين Ùيلم به هيچ عنوان بيانگر تآئيد آن از سوي راقم مطالب نيست . Ùˆ بنده اين Øركت ضد انساني رو Ù…Øكوم مي كنم . همچنين به اون دسته از هموطناني كه مرتب برايم كامنت گذاشته Ùˆ مدعي Øضور ا٠- Û±Û´ در پشت ايرباس مي شدند .. با سراÙرازي اعلام مي كنم .. مشاهده كرديد همه اين داستان ها شايعاتي مضØÙƒ بيش نبوده كه با هد٠كم رنگ جلوه دادن عمليات اÙتخار اميز نيروي هوايي از سوي دشمنان Ùˆ مغرضان ترويج مي شده است .
در پناه ایزد منان پاینده و جاوید باشید .