در چنين شرايطي آيا بهانه گيري‌هاي غرب به رهبري ايالات متØده تمام خواهد شد؟! آيا ‌آمريكا Ùˆ متØدانش از Ùاز تقابل خارج مي‌شوند Ùˆ به تعامل صادقانه روي مي‌آورند؟
ريچارد نيكسون، رئيس‌جمهور پيشين ‌آمريكا ايران را اين‌گونه Ø´Ø±Ø Ù…ÙŠâ€ŒØ¯Ø§Ø¯: ايران در مسير جاده ابريشم Ù€ كه مركز Ùˆ شرق آسيا را به اروپا متصل مي‌كند Ù€ قرار دارد. ايران داراي موقعيت Øساسي در سر راه اروپا به شبه‌قاره هند است. نيكسون با اشاره به وصيت‌نامه مشهور پطر كبير كه ايران را انبار گنج‌هاي جهان خوانده بود، مي‌اÙزايد: كش٠نÙت Ùˆ ذخائر عظيم انرژي در شمال Ùˆ جنوب Ùˆ قرار گرÙتن ايران در كنار استراتژيك‌ترين خليج جهان Ùˆ ساير خصايص Ùرهنگي Ùˆ سياسي، كشور ايران را از موقعيت Ùˆ وضعيت منØصر به Ùرد برخوردار كرده است. به دليل همين ويژگي‌ها بود كه ايران در جريان جنگ جهاني دوم پل پيروزي متÙقين شد Ùˆ در كانون توجهات Ùˆ مساعدات قدرت‌هاي جهاني به طور اعم غرب Ùˆ نيز به طور اخص ‌آمريكا قرار گرÙت كه در اين زمينه مصاديق Ùراواني به ثبت رسيده است.
پيروزي انقلاب در ايران Ùˆ خروج آن از پيمان سنتو عملا اين پيغام را به واشنگتن Ùرستاد كه روزگاري كه ايران در اردوگاه ‌آمريكا بود، به پايان رسيده Ùˆ ‌آمريكا ديگر با ايران جديدي روبه‌روست. گسترش امواج بيداري تØت تاثير پيروزي انقلاب ايران در منطقه، Øادثه بزرگي بود كه ديگر نمي‌توانست ايران Ùˆ منطقه را به روزگار قبل برگرداند. آنچه جهان بايد مي‌پذيرÙت ايران ديگر Ùˆ متÙاوت از منظر ماهيت ايدئولوژي، ساختار سياسي، اجتماعي Ùˆ Ùرهنگي بود.
ديگر، اهميت روزاÙزون منطقه خليج‌Ùارس براي غرب بخصوص ‌آمريكا بدون ترسيم مختصات ايراني جديد امكان‌پذير نبود. در داخل ايران هم 98 درصد از مردم يكدست طرÙدار Ùˆ پشت سر Øكومت جمهوري اسلامي ايران به رهبري امام خميني(ره) بودند. بنيانگذار Ùˆ معماري كه در آن روزها جيمي كارتر را واق٠نمود كه جمهوري اسلامي ايران، آن Øكومتي نيست كه مطيع عمل كند.
جمهوري اسلامي از خود ماهيت جديد نشان داد Ùˆ ساختار خود را بسرعت شكل داد Ùˆ پيامش را خيلي زود از درون مرزها به برون مرزها رساند. جيمي كارتر، آخرين رئيس‌جمهور ‌آمريكا تا پيش از انقلاب با شعار جديدي به ميدان سياست پا گذاشته بود. او با شعار Øمايت از Øقوق‌بشر چهره كاملا جديدي از خود، در صØنه سياسي جهان به نمايش گذاشته بود.
او در دي‌ماه 1356 يك سال قبل از انقلاب ايران به تهران آمد Ùˆ در آن سÙر، ايران را جزيره ثبات در يكي از پر آشوب‌ترين نقاط دنيا خواند Ùˆ Ú¯Ùت: «در مسائل مربوط به امنيت نظامي نظرات ما با هيچ كشوري به اندازه ايران نزديك نيست Ùˆ من نسبت به هيچ رهبري مانند شاه اين همه اØساس Øق‌شناسي عميق Ùˆ دوستي صميمانه ندارم.â€
آمريكا و توهمات استراتژيك يك انقلاب
اما تØليلگران در ‌آمريكا كه با مسائل ايران آشنايي داشتند، پس از پيروزي انقلاب ايران اين‌گونه Ú¯Ùتند Ùˆ نوشتند كه جيمي كارتر در زمان سÙر خود به ايران، پي به زوال شاه ايران برده بود. نشانه‌هاي آشكاري از بيداري مردم ايران مشخص شده بود Ùˆ Øكومت وقت ايران، ضعÙ‌هاي آشكار خود را نمي‌توانست پوشش دهد. شايد ‌آمريكايي‌ها در اين زمان كار شاه را در ايران تمام شده مي‌پنداشتند كه اين‌گونه او را به غرور Ùرا مي‌خواندند.
به ظاهر اكراه كارتر Ùˆ مقامات دستگاه ديپلماسي ‌آمريكا از مشاركت Ùˆ سركوب Øركت‌هاي عظيم مردمي در ايران در سال آخر زمامداري شاه منجر به كندي سير روابط ايران Ùˆ ‌آمريكا شد Ùˆ اين بهترين گزينه پيش روي مقامات ‌آمريكايي در مقابل يك انقلاب بود.
در زمان انقلاب ايران هر دو طي٠سياسي Øاكم بر كاخ‌سÙيد (گروه‌هاي سايروس ونس وزير امور خارجه كه سعي مي‌كرد ميانه‌روي را پيشه كند Ùˆ گروه برژينسكي مشاور امنيت ملي كه ايستادگي Ùˆ قاطعيت با انقلابيون را توصيه مي‌كرد) در يك مساله اتÙاق نظر داشتند Ùˆ آن اين كه به هر شكل ايران را در اردوگاه غرب Ù†Ú¯Ù‡ دارند. هر دو طي٠ياد شده برنامه‌هاي خاصي براي كنترل تØولات سريع Ùˆ Øوادث پيش‌بيني نشده ايران در نظر داشتند Ùˆ تلاش آنها ØÙظ مناÙع ‌آمريكا به شكل قبل بود كه در تØولات بعدي خروجي عمل هر دو گروه نشان دهنده بازي باخت ـ‌ باخت بود Ùˆ پيروزي انقلاب شديدترين ضربه ممكن را به مناÙع ايالات متØده در ايران زد.
شروع ظهور مشكلات غامض و پيچيده
براي اين‌كه پي ببريم چرا اختلاÙات ايران Ùˆ ‌آمريكا بنيادين Ùˆ اصولي است Ùˆ ØÙ„ Ùˆ Ùصل آنها به سادگي انجام نمي‌پذيرد، بايد به بازخواني اتÙاقات گذشته به صورت گذرا Ùˆ مختصر پرداخت.
آنچه موجب تقابلي سخت ميان تهران Ùˆ واشنگتن مي‌شود، ريشه در مسائلي دارد كه هويت انقلاب اسلامي با آن سرو سامان گرÙته است. غرب اگرچه به صورت شكلي به دنبال ØÙ„ مشكلات Øاضر با ايران است، اما درواقع استراتژي اصلي آنها اهداÙÙŠ Ùراتر از تعطيلي Ùعاليت‌هاي غني‌سازي است. اگر بخواهيم به دنبال يك مبدا واقعي از منظر تاريخ Ùˆ زمان برگرديم Ùˆ آن‌را سر Ùصل ظهورتيرگي‌هاي بي‌پايان واشنگتن Ùˆ تهران معرÙÙŠ نماييم، سال 1358 را بايد شروع همه بØران‌ها معرÙÙŠ كرد.
چند ماه بيشتر از انقلاب ايران نگذشته بود كه ايران وارد مرØله سختي شد كه در ريشه‌يابي‌هاي دقيق‌تر مي‌توان نقش دستگاه سياست خارجي ‌آمريكا Ùˆ برخي كشور‌هاي غربي را در اين مرØله به عينه ديد. ترور مغز متÙكر انقلاب، شهيد مطهري در ارديبهشت 1358 آغاز Øركتي بود كه هدÙØ´ ضربه زدن به پايه‌هاي انقلاب بود.
در همان روز‌ها سناي ‌آمريكا قطعنامه‌اي را عليه ايران به بهانه «اعدام‌هاي انقلابي» صادر كرد كه Øاوي اخطار‌هاي شديداللØني به دولت ايران بود. در واكنش به اقدامات ‌آمريكا، امام خميني(ره) در سخنراني‌هاي مكرر مواضع تندي اتخاذ نمودند Ùˆ ادامه روابط ايران Ùˆ ‌آمريكا را مورد ترديد Ùˆ انتقاد قرار دادند. بازتاب اين تØركات Ùˆ نيز مواضع امام روز به روز به اعتراضات مردم ايران عليه ‌آمريكا مي اÙزود تا آنجا كه شعار انقلابي مرگ بر ‌آمريكا متولد شد.
در 16 خرداد 1358 ايران از پذيرش سÙير جديد ‌آمريكا خودداري كرد، زيرا مقامات ايراني معتقد بودند وي سوابق سوئي در كارنامه‌اش راجع به موضعگيري‌هايش عليه ايران داشته است. در تهران در خرداد ماه 1358 تظاهرات گسترده ضد‌آمريكايي مقابل سÙارت ‌آمريكا صورت پذيرÙت Ùˆ سرانجام روز 16 آذر 1358 سÙارت ‌آمريكا توسط دانشجويان پيرو خط امام تسخير شد.
آغاز تقابل ميداني واشنگتن عليه ايران
با تسخير سÙارت ‌آمريكا در تهران مشخص بود كه ‌آمريكا از اين به بعد، شمشيرش را از رو مي‌بندد Ùˆ به اين ترتيب يك جنگ سرد تمام عيار بين اين دو كشور آغاز شد. تØليلگراني بودند كه زمان اين جنگ را Ùقط 444 روز مي دانستند اما در واقع اين جنگ هنوز با گذشت دهه‌ها به پايان نرسيده است. از اقدام در شوراي امنيت گرÙته تا مجامع Øقوق‌بشر Ùˆ مسدود Ùˆ بلوكه كردن دست‌كم 8 ميليارد دلار از دارايي‌هاي ايران در ‌آمريكا Ùˆ... در خدمت كاخ سÙيد قرار گرÙت تا عليه ايران اقدامات Ùراواني را سر Ùˆ سامان دهد.
كشمكش‌هاي Ùراواني در طول 444 روز اسارت گروگان‌هاي ‌آمريكايي رخ داد كه مجال ØªØ´Ø±ÙŠØ Ø¯Ø± مطلب Øاضر نيست. 19Ùروردين 1359 روابط ايران Ùˆ ‌آمريكا به صورت رسمي از سوي دولت وقت ‌آمريكا قطع شد.
در 7 ارديبهشت در علني‌ترين دخالت Ùˆ اعمال Ù†Ùوذ در عمليات طبس، ‌آمريكا شكست سنگيني را پذيرÙت.
بعد از شكست در طبس كارتر بايد Ùكر ديگري مي‌كرد، چون او بشدت تØت Ùشار اÙكار عمومي Ùˆ جريان مخال٠خود در ‌آمريكا بود.
در خرداد ماه 1359 پروژه پر پيچ Ùˆ خم تØريم‌هاي ايالات متØده عليه ايران آغاز شد؛ تØريم‌هايي كه هنوز بعد از گذشت 30 سال ادامه دارد. اين در Øالي بود كه تلاش براي رÙع Ùˆ ØÙ„ مساله گروگان‌ها ادامه داشت. ‌آمريكايي‌ها شروط بديهي ايران براي آزادي آنها كه عبارت بود از «باز گرداندن دارايي‌هاي شاه، تعهد به عدم مداخله در امور ايران، آزاد كردن دارايي‌هاي ايران در ‌آمريكا Ùˆ لغو ادعاهاي ‌آمريكا عليه ايران بود» را رد كردند.
هنوز بØران گروگانگيري ادامه داشت كه رونالد ريگان، نامزد جمهوريخواهان به رياست دولت ‌آمريكا رسيد. در پي مذاكرات الجزاير Ùˆ تواÙق‌هاي آن در اول بهمن 1359 تمامي گروگان‌ها آزاد شدند Ùˆ در مقابل، دولت ‌آمريكا به هيچ‌كدام از بند‌هاي تواÙق‌نامه الجزاير عمل نكرد.
در همان روزها جنگ تØميلي ادامه داشت Ùˆ دولت ريگان بشدت از عراق Øمايت مي‌كرد. با آزادسازي خرمشهر Ùˆ بازپس‌گيري سرزمين‌هاي اشغالي از ارتش بعث عراق ايران دولت‌هاي غربي را از عراق دلسرد كرد.
ريگان تصميم گرÙت تهران را تØت Ùشارهاي بيشتري قرار دهد Ùˆ ديپلماسي Ù†Ùوذ Ùˆ تخريب را در مورد ايران به كار بست. برژينسكي، مشاور پيشين امنيت ملي ‌آمريكا معتقد بود موقعيت استراتژيك ايران آنچنان براي غرب اهميت دارد كه ‌آمريكا بايستي به هر ترتيب شده Ùˆ Øتي با اقدام نظامي جلوي اين‌كه غرب ايران را از دست بدهد، بگيرد.
در همين راستا جÙري كمپ، مسوول شرق نزديك در شوراي امنيت ملي ‌آمريكا با تهيه گزارشي براي رابرت مك Ùارلين خاطر نشان كرد كه آيت‌الله خميني تهديدي آشكار براي مناÙع غرب به شمار مي‌رود. وي دراين گزارش به دولت پيشنهاد سقوط دولت ايران طي عملياتي نظامي داد.
ايران درگير دو جبهه جنگ
‌آمريكا سعي مي كرد زماني كه ايران مشغول جنگي نابرابر با عراق و پشتيبانانش بود جبهه ديگري را در برابر ايران باز كند تا شايد نظام جمهوري اسلامي ايران را از پاي درآورد يا تسليم خواسته‌هاي خود كند.
بعد از مساله ايران كنترا Ùˆ بي‌نتيجه ماندن مذاكرات با ايران به سرپرستي مك Ùارلين در خرداد 1366 ‌آمريكا بايد مي‌Ùهميد، دستگاه ديپلماسي ‌آمريكا نمي‌تواند در دوراني كه تقابل Øداكثري را با ايران دارد، Øر٠از تعامل Øداقلي به ميان آورد. اين روش بارها آزمون شد، اما بي‌نتيجه مانده است. در سال‌هاي پاياني جنگ با عراق، ‌آمريكا عملا وارد جنگ نظامي با ايران شد كه Øمله به قايق‌ها، كشتي‌هاي ايراني، Øمله به سكوي Ù†Ùتي Ùˆ سرانجام در 12 تيرماه 1367 يك ناو ‌آمريكايي با هد٠قرار دادن هواپيماي مساÙربري ايران بيش از 300 Ù†Ùر از مردم بي‌دÙاع را به شهادت رسانيد، از مصاديق آن است.
درگذشت معمار بزرگ انقلاب Ùˆ Ùاز جديد تقابل
پيدا بود كه درگذشت بنيانگذار جمهوري اسلامي، سياست‌ها Ùˆ رÙتارهاي ايران را تغيير نمي‌دهد Ùˆ آنچه كه ‌آمريكا از اين به بعد شاهد آن است همان عمل به راهبردهايي است كه از امام به ميراث رسيده Ùˆ جانشين او راهش را ادامه خواهد داد. در شهريور 1368در Øالي كه تØريم‌هاي اقتصادي ‌آمريكا عليه ايران تمديد Ùˆ تقويت شده بود 186 تن از اعضاي كنگره از وزير خارجه ‌آمريكا خواستند تا رسما ‌آمريكا به سازمان مناÙقين براي براندازي نظام ايران كمك كند.
با روي كار آمدن بوش‌پدر در ‌آمريكا كم‌كم سياست‌هاي مهار ايران، با اجراي سالم و بي‌سر و صدا در خاورميانه به طور جدي با اهرم‌هاي گوناگون دنبال شد.
با تسخير سÙارت ‌آمريكا در تهران مشخص بود كه ‌آمريكا از اين به بعد، شمشيرش را از رو مي‌بندد Ùˆ به اين ترتيب يك جنگ سرد تمام عيار بين اين دو كشور آغاز شد.
جورج بوش‌پدر كه در تمام مدت رياست‌جمهوري يك دوره‌اش ‌آمريكا را با علم نوين بين‌المللي دوران پس از جنگ سرد آشنا مي‌كرد، هيچ‌گاه نتوانست موضع منطقي Ùˆ عملي در مقابل ايران اتخاذ نمايد. روزي با تاكيد بر اهميت نقش ايران در منطقه، جمهوري اسلامي را به مذاكره دعوت مي‌كرد Ùˆ روزي ديگر ايران را خطرناك‌ترين كشور منطقه معرÙÙŠ مي‌نمود.
ديوار بي‌اعتمادي بين واشنگتن Ù€ تهران در اثر سياست‌هاي دولت‌هاي دموكرات Ùˆ جمهوريخواه ‌آمريكا روز به روز بلندتر Ùˆ مرتÙع‌تر مي‌شد. در سال 1371 شمسي (1993) بيل كلينتون دموكرات به رياست‌جمهوري ‌آمريكا رسيد تا شايد او بتواند در مورد ايران تصميمي بگيرد كه عاقلانه باشد Ùˆ موجب دگرگوني در روابط تيره Ùˆ تار تهران Ù€ واشنگتن شود.
دولت كلينتون از همان ابتداي به قدرت رسيدن در شرايط كاملا متÙاوت بين المللي Ùˆ منطقه‌اي با چالش تامين ثبات Ùˆ امنيت منطقه مواجه بود، از اين‌رو او استراتژي منطقه‌اي خود را با تاكيد بر 2 گزينه توليد كرد.
الÙ) در غرب منطقه خاورميانه پيشبرد Ùرآيند ØµÙ„Ø Ù…ÙŠØ§Ù† اعراب Ùˆ رژيم صهيونيستي
ب) در شرق منطقه سياست مهار دوجانبه تهران و بغداد
بيل كلينتون مي‌دانست كه براي موÙقيت اين دو گزينه نمي‌تواند دوگانه عمل كند Ùˆ هر تØول در منطقه نياز به همكاري تمام كشورها به خصوص ايران را دارد.
با به روي كار آمدن بوش پسر در ‌آمريكا Øرارت قدرت‌طلبي نئومØاÙظه‌كاران تقابل ايران Ùˆ ‌آمريكا را به اوج خود رسانيد. بي‌شك تغيير Ù„ØÙ† جدي بوش از اولين روزهاي رياست‌جمهوري‌اش عليه ايران نشانگر تØولاتي بود كه برنامه آن از سال‌ها قبل توسط موسساتي مانند اينتر پرايز Ùˆ... در ايالات متØده چيده شده بود.
Øادثه 11 سپتامبر Ùˆ انقلابي عظيم در Ùضاي بين‌المللي
مشخص بود كه بعد از 11 سپتامبر جهان هيچ‌گاه به شرايط قبلي خود بر نمي‌گردد از اين بعد سير تØولات سياسي به شكلي سرعت گرÙت كه سياستمداراني چون توني بلر Ùˆ... را با ندانم‌كاري‌هاي بزرگي روبه‌رو كرد. سياست‌هاي خارجي ‌آمريكا راديكال شده بود Ùˆ جمله كشورهاي جهان يا دوست ما Ùˆ در غير اين صورت دشمن ما هستند براي اولين بار از زبان رئيس دولتي در ‌آمريكا شنيده شد.
معلوم بود كه ايران دوست ‌آمريكا نيست. جورج بوش توجه خاصي به ايران نشان مي‌داد. او در اظهار نظر رسمي ايران را جزو Ù…Øور شرارت خواند Ùˆ به عنوان شرور Øامي تروريسم در Ùهرست خاطياني قرار داد كه ديگر مجال Ùرصت دادن به آن نيست.
از اين رو ماشين جنگ نظامي ‌آمريكا را روشن نمود Ùˆ به خاك اÙغانستان رÙت Ùˆ سپس در اقدامي غيرمشروع به عراق Øمله كرد، اما مجال Ùرصت اين‌كه به ايران Øمله كند به او دست نداد. بوش‌پسر با شكست‌هاي بسيار سنگيني، سكان هدايت ايالات‌متØده را به باراك اوباما سياهپوست سپرد. بوش صريØ‌ترين Ù„ØÙ† را عليه ايران داشت. او ماهيت سياست خارجي كشورش را راجع به ايران اعلام نمود كه همانا براندازي نظام جمهوري اسلامي ايران بود.
باراك اوباما در شرايط مرگ Ùˆ زندگي ‌آمريكايي‌ها به رياست رسيد، از اين رو او با وعده تغيير در ابعاد مختل٠كشورش، مردم را اميدوار كرد. او در ابتدا در مورد ايران سياست‌هاي نرمي را اتخاذ كرد Ùˆ Ú¯Ùت Øاضرم با ايران مستقيم Ú¯Ùت Ùˆ Ú¯Ùˆ كنم. Ù…Øمود اØمدي‌نژاد براي پيروزي باراك اوباما پيام تبريك Ùرستاد Ùˆ دولت ايران هم از مذاكرات صادقانه Ùˆ بدون تزوير استقبال كرد.
آيا باراك اوباما مي‌تواند ساختار قدرتمندي را كه از منظر سياسي نمي‌خواهد واشنگتن و ايران به هم نزديك شوند تغيير دهد؟
مسلما كار آساني نخواهد بود Ùˆ اين كار شبيه شنا كردن در مسير خلا٠شدت آب بود كه بالاخره جايي متوق٠خواهد شد. در ايران هم مقامات نمي‌توانستند به سادگي به ØرÙ‌هاي اوباماي جوان اعتماد كنند، زيرا او Ùقط Øر٠از تغيير را به ميان آورده بود Ùˆ چيز ديگري تغيير نكرده بود.
باراك اوباما بالاخره ماهيت اصلي سياست‌هاي خود را نشان داد Ùˆ اندكي پس از انتخابات دهم در ايران همان ØرÙ‌هايي را زد كه موضعگيري‌هاي تاريخي روساي ديگر كاخ سÙيد بود.
طبيعي است كه ايران نمي‌تواند به ‌آمريكايي اعتماد كند كه مشخص شده با ماهيت جمهوري اسلامي در ستيز است Ùˆ امروز تاكتيك‌هايي چون ساخت بمب اتمي، Øمايت از تروريسم، نقض قوانين Øقوق‌بشر Ùˆ... براي تضعي٠تدريجي نظام اسلامي در ايران است.
منطقي است كه تهران نبايد به ØرÙ‌هاي پر ازتناقض واشنگتن توجهي نشان دهد Ùˆ براي معماران تصميم در تهران رÙتارهاي كاخ سÙيد اهميت دارد.
مسوولان نظام در ايران به دقت رÙتارهاي مقامات كاخ سÙيد را زير نظر دارند Ùˆ آن‌را تجزيه Ùˆ تØليل مي‌كنند Ùˆ درمي‌يابند كه هد٠از تØريم Ùˆ تقابل تاكتيكي است كه تنها قسمتي از راهبرد اصلي واشنگتن را نشان مي‌دهد. اگر مقامات در ايران قطعنامه‌هاي شوراي امنيت Ùˆ تØريم‌هاي مستقل ‌آمريكا Ùˆ اتØاديه اروپا را سياسي Ùˆ Ùقدان ارزش قانوني مي‌دانند به همين دليل است كه مي‌دانند اين يك تاكتيك است كه مي‌خواهد ساختار نظام سياسي ايران را به چالش بكشد. با درك شرايط به وجود آمده كنوني اگرچه با دشواري‌هايي ايران مسيرش را ادامه مي‌دهد، اما به نظر نمي‌رسد كه بازگشت از راهي كه مي‌رود با سياست تØريم Ùˆ ارعاب امكان‌پذير باشد. تØليلگران مستقل بين‌المللي كه به اردوگاهي وابسته نيستند معتقدند كه تهران با توجه به شرايط Øساسش راه خود را درست مي‌پيمايد، مساله‌اي كه موجب شده واشنگتن با تمام قوا اجماع بين‌المللي عليه ايران تشكيل دهد.
شرايط خاص ايران در جهان ژئوپلتيك امروز
ممكن است كساني كه در بطن شرايط مديريتي كشور نباشند Ùˆ از خارج از چارچوب به وضعيت اعتراض مي‌كنند يا با نگاهي كه اØساس مي‌كنند متÙاوت است ضعÙ‌ها را به صورت تك‌بعدي تØليل نمايند، ØرÙ‌هاي ديگري بزنند.
به جرات مي‌توان Ú¯Ùت ايران امروز شرايط خاصي از منظر بين‌المللي دارد كه با 30 سال گذشته كاملا متÙاوت است. در چنين شرايطي مديريت دستگاه سياست خارجي Ùˆ راهبردسازي براي ساماندهي وضعيت كنوني كشور كاري بس دشوار Ùˆ بسيار پيچيده‌تر از گذشته است.
در جهاني كه هنوز تك‌قطبي است Ùˆ طر٠تقابل ايران رهبريت يك‌قطبي جهان را دارد Ùˆ به وسيله ابزارهاي اقتصادي Ùˆ... كه در دست گرÙته نظامي را كه نمي‌خواهد مطيع خواسته‌هاي قدرت‌هايي شود به چالش مي‌كشد، مقامات ايراني بايد بيشتر از گذشته به Ùكر اتØاد خود Ùˆ جامعه باشند.
در جنگ‌هاي تبليغي Ùˆ رواني كه اين روزها عليه جمهوري اسلامي مي‌شود طوري وانمود مي‌شود كه گويا ايران كشوري است كه دائما به سرزمين‌هاي ديگر Øمله مي‌نمايد Ùˆ امنيت جهان را به خطر مي‌اندازد. آيا اين يك تبليغ واقعي است؟
به طور متعار٠در جهان ژئوپلتيك امروز كشورها بايد در اردوگاهي زير چتر قدرت‌ها قرار گيرند، اما ايران امروز Øتي زير چتر جبهه‌اي كه با غرب در رقابت است هم قرار نگرÙته است. الگوي جديدي از Øكومت در نقطه‌اي از دنيا خود را به جهان معرÙÙŠ كرده است كه بنيادي‌ترين ÙلسÙه‌اش نگاه به خود است Ùˆ ضمن تعامل عدالتخواهانه با جهان امروز دوست دارد نه غربي Ùˆ شرقي باشد. اگرچه امروز غني‌سازي اورانيوم يا مخالÙت با ØµÙ„Ø ØªØميلي در Ùلسطين بهانه واشنگتن مي‌باشد، اما اصلي‌ترين تقابل با جمهوري اسلامي همان جمهوريت Ùˆ اسلاميت كنوني ايران است.
تمام تكاپوي جهان غرب به رهبري ‌آمريكا يا قدرت‌هاي شرقي با معامله‌گري با ‌آمريكا اين است كه بتوان ساختار سياسي شكل گرÙته در 30 سال گذشته را تغيير داد كه مصداق بارز آن در ارزيابي Ùˆ جهت‌گيري تØريم‌ها Ùˆ ارعابي است كه متوجه ايران است.
نمي‌توانيم منطقي بدانيم كه همزمان با Ùشارهاي قدرت‌ها جايي هم سخن از تعامل Ùˆ Ú¯Ùت ÙˆÚ¯Ùˆ باقي مانده است. از هر زاويه كه به شرايط ايران امروز نگاه مي‌كنيم درمي‌يابيم كه قدرت‌هاي جهان بخصوص ايالات متØده دوست دارند 2 گزينه را پيش روي جمهوري اسلامي بگذارند؛ ابتدا قبول عقب‌نشيني Ùˆ در غير اين صورت Ùشارهاي همه‌جانبه Ùˆ هر راه سومي را هم مسدود مي‌كنند.
در چنين شرايطي تØليلگران Ùˆ آگاهان دلسوز ايران بايد از نگاهي استراتژيكي موقعيت كشور را تجزيه Ùˆ تØليل كنند تا راه‌هاي موÙقيت كشور در اين شرايط Øساس Ùˆ خاص باز شود Ùˆ با تدبير هرچه بيشتر از مقطع كنوني سربلندانه خارج شويم.