آماده‌باش كامل بر سیا Øاكم بود. اداره ما نیز همچون بیشتر بخشها Ùˆ زیر‌مجموعه‌های سازمان اطلاعات Ùˆ امنیت به‌طور شبانه‌روزی Ùعالیت می‌كرد. Ùضایی كه Øالت Ùوق‌العاده وپیچیدگی كار ما به‌وجود آورده بود داستانهای متعددی را درباره خلاقیتها Ùˆ ابتكارات عملیاتی Ùˆ ÙÙ†ÛŒ ما بر سر زبانها انداخت.
مأموریت جدید، چالش جدید
روز یازدهم دسامبر 1979 (كه یك ماه از تسخیر سÙارت در تهران گذشته بود ) مرا از ریاست بخش هویتهای مستعار اداره خدمات ÙÙ†ÛŒ به ریاست شعبه تأیید اصالت اسناد این اداره گماردند. مأموریت عملیاتی من در سراسر دنیا ساختن هویتهای مستعار، تهیه Ùˆ تدارك اسناد Ùˆ مدارك جعلی، بررسی قانونی Ùˆ اصالت‌یابی مدارك مشكوك در راستای عملیات ضد تروریستی، یا مقاصد ضد اطلاعاتی بود.
برای Øل‌و‌Ùصل قضیه شش كارمند وزارت خارجه (كه در سÙارت كانادا در ایران پناه گرÙته بودند) ابزار Ùˆ امكاناتی نیاز داشتم Ùˆ این در نخستین روزهای سÙÙ…Ùت جدیدم چالش بزرگی به Øساب می‌آمد. ابتدا بدون Ùوت‌ وقت تیم كوچكی برای كار روی این مسئله تشكیل دادم.
پیچیدگی Ùˆ Øساسیت كار بسیار بالا بود. پناه‌جویان سÙارت كانادا در تهران دارای پرونده اطلاعاتی بودند Ùˆ ما باید در یك هماهنگی با دولت Ùˆ سیاستمداران ارشد آمریكا Ùˆ دولتمردان كانادایی برای آنها هویت جدیدی می‌تراشیدیم. ریسك عملیات، Ùوق‌العاده بالا بود Ùˆ در صورت شكست، ضمن جلب توجه جهان به قضیه تازه، اوضاع آمریكا نیز وخیم‌تر می‌شد Ùˆ Øتی سرنوشت گروگانهای سÙارت را نیز در معرض خطر جدی قرار می‌داد. علاوه بر این، كاناداییهای مقیم ایران، سÙیر Ùˆ اتباعشان Ùˆ نیز امنیت سÙارتخانه آنهادر صورت شكست، تØت ‌تأثیر قرار می‌گرÙت. با این Øال ما برای موÙقیت خود متكی به تجربه موÙقیت‌‌آمیز Ùˆ چشمگیر چندین ساله خود در عملیات های مشابه بودیم.
گردآوری اطلاعات مقدماتی
چندی پیش توانسته بودیم یكی از مأموران خود را از طریق Ùرودگاه مهرآباد از ایران خارج سازیم. ÙˆÛŒ در مورد Ù†Øوه Øراست از Ùرودگاه Ùˆ قابلیتها Ùˆ كارآیی عوامل Øراست Ùˆ كنترل، اطلاعات ÙÙ†ÛŒ چند‌جانبه‌ای در اختیارمان نهاده بود. Øال باید در مورد صØت Ùˆ سقم اطلاعات جدید Ùˆ اطمینان از روزآمد بودن آنها به‌ویژه بخش مربوط به كنترل مدارك مساÙران تجزیه Ùˆ تØلیل كرده Ùˆ به یك جمع‌بندی برسیم، تا مجبور نشویم از صÙر آغاز كنیم.
چند تن از اÙسران Ùˆ مأموران جاسوسی Ùˆ اطلاعاتی ما برای گردآوری اطلاعات به‌طور دائم به ایران رÙت‌و‌آمد می‌كردند.
ادامه كار آنها به‌دلیل استÙاده از منابع Ùˆ اطلاعات آنها بود.
گذرنامه
سؤال ما در مورد گذرنامه این بود كه از گذرنامه‌های عادی آمریكایی استÙاده كنیم، یا گذرنامه‌های كانادایی، یا سایر كشورها.
نظر مدیران سیا درباره جعل گذرنامه‌های خارجی مثبت نبود. زیرا نگران بودند كه اÙرادشان به علت عدم آشنایی با جوانب یك داستان پوششی خارجی نتوانند از عهده كار برآیند. از طرÙی، ایرانیان به دو گذرنامه خارجی جعل‌‌شده توسط اداره خدمات ÙÙ†ÛŒ در سÙارت آمریكا كه متعلق به دو مأمور سیا در تهران بود دست‌ یاÙته Ùˆ از این بابت نگرانی آمریكا را تشدید كردند. یكی از مأموران در میان گروگانهای سÙارتخانه بود. كش٠گذرنامه‌های جعلی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ایرانی Ùˆ سایر كشورها داشت.
در مورد گذرنامه‌های كانادایی تردید داشتیم كه كانادا به نقض قوانین گذرنامه‌ای كشور خود تمایل داشته باشد. گمان نمی‌كردیم اتاوا Øاضر باشد در صورت لو رÙتن مقاصد واقعی ما Ùˆ استÙاده شهروندان آمریكایی از گذرنامه‌های كانادایی، شهروندان Ùˆ اموال خود را در ایران در معرض خطر مضاع٠گذارد.
با در نظر گرÙتن همه جوانب، سرانجام با وجود تمام خطرها استÙاده از گذرنامه‌های كانادایی تأیید شد.
سرانجام تصمیم بر این شد كه روی گزینه Ùوق كار كنیم، اما پیش از آن تمركز خود را بر ساخته Ùˆ پرداخته كردن سرپوش نجات آن شش Ù†Ùر گذاشتیم.
در جست‌وجوی اطلاعات
جست‌وجوی همه‌جانبه‌ای را برای كسب اطلاعات Ùˆ اخبار از اÙراد Ùˆ گروههایی كه از طریق Ùرودگاه مهرآباد به داخل یا خارج ایران تردد می‌كنند آغاز كردیم. در این اثنا، بخش خاور نزدیك مدیریت عملیات سیا گزینه دیگری را پیشنهاد كردند: Ùراری دادن گروگانها به تركیه از راه زمین، به كمك یك قاچاقچی Ùˆ از مسیر مخصوص این اÙراد.
بر طبق آخرین اطلاعات ،متوجه شدیم گروههایی كه قانونی به ایران سÙر می‌كنند شامل كارشناسان Ù†Ùتی شركتهای اروپایی، تیمهای خبری همه كشورها، جویندگان عتیقه Ùˆ خیرخواهان سراسر دنیا هستند. جمع زیادی از این اÙراد را شهروندان ‌آمریكایی تشكیل می‌دادند كه با توجه به سابقه Ùˆ الگوی این گروهها Ùˆ نظارت دقیق Ùˆ كنترلی كه نیروهای امنیتی Ùˆ اداره مهاجرت ایران بر این آدمها اعمال می‌كرد هیچ‌یك به درد مقاصد ما نمی‌خوردند. به اعتقاد ما می‌بایست مأموران اطلاعاتی ØرÙه‌ای ما تØقیق نهایی را در خاك ایران انجام دهند Ùˆ ضمن ملاقات با آن شش تن اوضاع روØÛŒ Ùˆ روانی Ùˆ توانایی ایشان برای اجرای عملیات را ارزیابی كنند.
از مدیران ارشد بخش خاور نزدیك تقاضای ملاقات كردیم تا موقعیت خود را برای آنها ØªØ´Ø±ÛŒØ ÙƒØ±Ø¯Ù‡ Ùˆ گزینه‌ها را در میان گذاریم. اطلاع داشتیم كارمند عالی‌رتبه بخش خاور نزدیك كه در امر نجات شش آمریكایی مشاركت داشت Ùˆ در این بØران رابط ما با كاناداییها بود قبلاً در اÙتاوا مذاكراتی با مقامات یكی از وزارتخانه‌های این كشور انجام داده Ùˆ موضوع گذرنامه‌ها را نیز در مذاكراتش گنجانده بود. ملاقات ما با كارمندان بخش خاور نزدیك Ù…Ùید بود Ùˆ آنها به طور اصولی با مواضع ما مواÙقت كردند.
نگرانی كاناداییها از بابت ساز‌و‌كار Ùرار گروگانها Ùˆ Ù†Øوه استÙاده از گذرنامه‌های كانادایی قابل درك بود، بنابراین پیشنهاد كردیم از طر٠اداره‌ خدمات ÙÙ†ÛŒ نماینده‌ای را به اÙتاوا گسیل كنیم تا جزئیات عملیات را برای ایشان ØªØ´Ø±ÛŒØ ÙƒÙ†Ø¯.
من به همراه جومیسوری، Ù€ از متخصصان مدارك اداره خدمات ÙÙ†ÛŒ Ù€ بی‌ درنگ به اتاوا عزیمت كردیم. عكسهای گذرنامه‌ای Ùˆ اطلاعات زیستی مستعار متناسب با شرایط Ùیزیكی آن شش Ù†Ùر را به امید متقاعد ساختن كاناداییها به آنها ارائه كردیم.
پیشتر Ø·ÛŒ تماسی با تایلور Ù€ سÙیر كانادا Ù€ از او در مورد تمایلش به مشاركت Ùˆ مساعدت در امر برنامه‌ریزی عملیات نجات مخÙÛŒ جویا شده بودیم Ùˆ پاسخهای او موجب دل‌گرمی ما شده بود.
در مذاكراتمان با مقامات كانادایی Ùهمیدیم Ø·ÛŒ قوانین موضوعه این كشور صدور گذرنامه كانادایی برای اتباع غیركانادایی صرÙاً برای مقاصد انسان‌دوستانه مانعی ندارد. با علم به این موضوع بلاÙاصله برای شش میهمان سÙارت كانادا در تهران تقاضای صدور شش گذرنامه اØتیاطی كردیم. Ùˆ دو گذرنامه اضاÙÛŒ نیز برای استÙاده "اسكورتهای" سیا. كاناداییها در مورد تقاضای اول ما مخالÙتی نكردند، اما چون در قوانین مجلس این كشور صدور گذرنامه به مأموران اطلاعاتی، ØرÙه‌ای پیش‌بینی نشده بود تقاضای دوم را رد كردند.
Ù„ÙÙ† دیگالدو، رابط ما در وزارتخانه كانادایی به‌طرز معجزه‌آسایی به یك ایراد ظری٠و Øساس در كار ما برخورد كه تذكر ÙˆÛŒ بسیار به‌جا Ùˆ به‌موقع صورت گرÙت. نام مستعاری كه برای یكی از آن شش تن انتخاب كرده بودیم نامی عبری بود كه دركشورهای مسلمان Øساسیت‌زاست. بلاÙاصله نام مناسبی جایگزین نام قبلی كردیم.
مرØله بعدی شامل Ú¯Ùت‌وگو درباره مشخصات Ùˆ داستان پوششی بودكه برنامه های خود را درباره پوشش گروهی Ùˆ پوشش Ùردی، لزوم گردآوری اطلاعات بیشتر از مساÙران، اعزام مأمور یا مأمورانی به تهران برای تØقیقات نهایی راجع به Øراست Ùˆ كنترل Ùرودگاه Ùˆ ملاقات با شش میهمان مخÙÛŒ سÙارت كانادا ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø¯Ø§Ø¯ÛŒÙ….
در این ملاقات Ùرصتی پیش آمد تا ایده‌ای را كه در خانه‌ام پیش از عزیمت به كانادا راجع به مشخصات Ùˆ داستان پوششی در ذهنم شكل گرÙته بود Ù…Ø·Ø±Ø ÙƒÙ†Ù…. وقتی جزئیات چنین داستانهایی با تجارب عملی یا سابقه استÙاده‌كننده كاملاً منطبق باشد، نتیجه مطلوبی خواهد داشت. Ø´Ø±Ø Ùˆ بسط داستان در صورت امكان باید به Øدی كسل‌كننده باشد كه ناخواسته توجه كسی جلب نشود. در این مورد خاص می‌بایست شاخ Ùˆ برگهایی به آن می‌اÙزودیم كه كسی بو نبرد این یك پوشش عملیاتی است.
مشورت با هالیوود
در منصب ریاست بخش هویتهای مستعار اداره خدمات ÙÙ†ÛŒ سازمان سیا از خدمات Ùˆ نظرات مشاوران متعددی در صنعت سرگرمی Ùˆ تÙریØات بهره‌مند شده بودم. جهت مشورت در اَمر گریم به سراغ جÙروم كالووی، هنرمند Ùوق‌العاده خبره این رشته رÙتیم. او Ù…Ùتخر به دریاÙت چند جایزه از سازمان سیا از جمله «نشان لیاقت» از این سازمان شده بود. سازمان سیا به این سادگیها به اÙراد غیر پرسنلی خود نشان اعطا نمی‌كند. انگیزه جروم برای كمك به ما كاملاً میهن‌پرستانه بود.
ما قبلاً جروم را در قضایای بØران گروگان‌گیری درگیر ساخته بودیم. یك Ù‡Ùته پس از تصر٠سÙارتخانه ما در تهران از او دعوت كردم به واشنگتن بیاید. بیست Ùˆ چهار ساعته به مدت پنج روز به كمك او Ùˆ تیم هویت مستعار برای تكمیل یك نقشه Ùریب زØمت كشیدیم كه سرانجام با صدور دستوری مبنی بر انصرا٠از این نقشه، جروم به كالیÙرنیا بازگشت.
هنرمند زبردست ما پیش از عزیمت دوباره تمایل خویش را به هرگونه كمك برای نجات گروگانها اعلام كرد. در اتاوا كه بودم از هتل با جروم تماس گرÙته از او پرسیدم برای اعزام یك تیم پیش‌ قراول برای مكان‌یابی صØنه‌های Ùیلم چند Ù†Ùر لازم است. جروم هشت Ù†Ùر با این مسئولیتها را نام برد: مدیر تولید، تصویربردار، مدیر هنری، مدیر Øمل‌ونقل، مشاور متن، همكار تهیه‌كننده، مدیر مالی، Ùˆ كارگردان. این گروه لوكیشن را از نقطه‌نظر هنری، لجستیك Ùˆ مالی ارزیابی می‌كنند.
طبق یك Øساب سرانگشتی Øتی یك Ùیلم‌برداری چند روزه میلیونها دلار خرج روی دستمان می‌گذاشت.
Ùیلمسازی در دنیا روال تعریÙ‌شده‌ای ندارد. بنابراین گشت‌و‌گذار كمپانیهای Ùیلمسازی هالیوود برای پیدا كردن یك خیابان یا تپه مناسب با صØنه‌ای از سكانسهای Ùیلمشان تعجب كسی را برنمی‌انگیزد.
گزینه‌های پوششی
توصیه پوشش Ùیلمسازی برای بیشتر عملیاتهای سری در دنیا جای شك Ùˆ شبهه‌ای باقی نگذاشت، اما این عملیات در نوع خود بی‌نظیر بود. قضیه را با Ù„ÙÙ† دیگالدو،‌رابطمان در وزارتخانه كانادا در میان گذاشتم. یقیناً این داستان پوششی با گذرنامه كانادایی ناسازگار نبود. كمپانیهای Ùیلمسازی معمولاً هنرپیشگانی از ملیتهای مختل٠دارند. صنعت تصاویر متØرك كانادا نیز اسم Ùˆ رسم خوبی داشت.
Ù„ÙÙ† دیگالدو نیز در مورد داستان پوششی Ùكر كرده بود Ùˆ نظرش این بود كه گروهی را تØت پوشش اقتصاددانان امور غذایی كه به نقاط مختل٠جهان سوم سÙر می‌كنند اعزام كنیم. وزارت‌ خارجه قبلاً پیشنهاد جمعی از معلمان بی‌كار را داده بود كه مدارس بین‌المللی دنیا را برای كسب شغل جست‌وجو می‌كنند.
جلسه‌های ما به پایان رسید. سپس رئوس دستاوردهایمان از جمله گزینه‌های پوششی Ùˆ به‌خصوص پوشش Ùیلمسازی را به سیا تلگرا٠كردم.
تا پایان دسامبر بین اتاوا Ùˆ واشنگتن تردد می‌كردم. یك تیم اداره خدمات ÙÙ†ÛŒ برای تهیه مدارك Ùˆ مستندات Ùˆ اقلام مربوط به هویت مستعار زیر پوشش گذرنامه كانادایی Ùˆ اعزام به تهران تشكیل شد. تیم هنرهای گراÙیكی Ùˆ تأیید اصالت اسناد در اداره خدمات ÙÙ†ÛŒ همچنان به جمع‌آوری اطلاعات در مورد مرزبانی ایران سرگرم بودند. پیامهایی كه در این مورد به جهان مخابره می‌شد با علامت Flash مبادله می‌شد Ùˆ این بالاترین سیستم پیام‌رسانی Ù…Øرمانه سیا بود.
مدیران بلندپایه سیا گزینه پوشش هالیوودی را رد نكردند Ùˆ كاربرد چنین روشی را نیز برای سایر موارد اØتمالی صØÙ‡ گذاشتند.
با توجه به موقعیت خاص تهران ایده به‌كارگیری نیروهای شبه‌نظامی برای نجات گروگانهای سÙارت آمریكا امكان‌پذیر نبود. پوشش Ùیلمسازی به ما امكان می‌داد با پیشنهاد برداشتن سكانسهایی از پروژه خود در داخل یا Øوالی شهر تهران به وزارت ارشاد ایران نزدیك شویم. این وزارتخانه برای خنثی‌سازی تبلیغات منÙÛŒ بر ضد ایران به تشویق توریسم می‌پرداخت. تهران درصدد شناسایی شیوه‌هایی بود تا مشكلات ناشی از نقل Ùˆ انتقال ارز پس از انسداد داراییهای ایران توسط آمریكا را برطر٠سازد. تولید Ùیلم در ایران از نظر اقتصادی برای آنها قوت قلب Ù…Øسوب می‌شد Ùˆ برای كمك به مقابله با تبلیغات خصمانه ناشی از موقعیت گروگان‌گیری، كانال ارتباط عمومی مطلوبی برای آنها به‌وجود می‌‌آورد.
بنی‌صدر، ‌شخصیت میانه‌رو در میان سیاستمداران ایران، در آستانه رسیدن به ریاست جمهوری ایران بود Ùˆ ما Øدس می‌زدیم او از این امتیازات اقتصادی استقبال كرده Ùˆ بتواند با چنین پشتوانه‌ای مواÙقت عناصر تندروی رژیم ایران را جلب كند.
در چنین صورتی،‌ Ù†Ùوذ نیروهای دلتا (در مقدمه اقدام برای نجات گروگانها از سÙارت) زیر پوشش كارگران دكورسازی Ùˆ خدمه تصویربرداری امر عادی Ùˆ جااÙتاده‌ای بود. تصور ما بر این بود كه می‌توان Ø³Ù„Ø§Ø Ùˆ مهمات را درون تجهیزات Ùیلمبرداری جاسازی Ùˆ استتار كرد.
تأسیس كمپانی Ùیلم
در اوایل ژانویه، بین سÙرهایم به اتاوا Ùˆ جلسه‌های برنامه‌ریزی با بخش خاور نزدیك، سÙر كوتاهی به كالیÙرنیا كردم. ده هزار دلار نقد (كه Ùاز اول Ù…Øموله بودجه چند مرØله‌ای برای تأسیس كمپانی Ùیلمسازی بود) را همراه بردم. جمعه شب رسیدم Ùˆ در یكی از سوئیتهای دÙاتر تولید Ùیلم (كه برای هد٠ما در Ù…Øوطه قدیمی استودیوی كلمبیا در هالیوود رزرو شده بود) با جروم Ùˆ همكارش ملاقات كردم. از یكی از اÙسران بخش قراردادهای سیا خواسته بودم در جلسه ما شركت كرده شاهد نقل Ùˆ انتقال نقدینه باشد Ùˆ در ادامه نیز نقش تنخواه‌گردان Ùˆ Øسابدار عملیات را بپذیرد.
ظر٠چهار روز كمپانی Ùیلمسازی ما به نام Studio Six Productions راه‌اندازی شد. دÙاتر ما قبلاً تØت اختیار مایكل داگلاس _ سازنده Ùیلم «سندروم چین» _ بود.
جروم Ùˆ همكارش در ساماندهی دم Ùˆ دستگاه هالیوودی استاد بودند. آنها پیش از رسیدن من سبیل خیلیها را چرب كرده Øتی كمكهای مالی نیز جذب كرده بودند. كارهای ساده‌ای مثل نصب خطوط تلÙÙ† كه قاعدتاً چند Ù‡Ùته طول می‌كشید به‌سرعت انجام شده بود Ùˆ وقتی رسیدم چیزی كم‌وكسر نبود.
برای تبلیغات خود از نشریه‌های صنÙÛŒ شروع كردیم Ùˆ دو Ø¢Ú¯Ù‡ÛŒ تمام‌صÙØÙ‡ درThe Holly wood Roporter ÙˆVariety به چاپ رساندیم. نمی‌خواستیم اسم جروم به بیرون درز كند، اما «خبرچینان» رقبای ما سخت‌ گوش خوابانده بودند Ùˆ شایع شد كه قرار است در صنعت Ùیلمسازی هالیوود اتÙاق بزرگی بیÙتد.
خبر سر Ùˆ سر جروم با این كمپانی Ùیلمسازی مستقل مطبوعات را به سمت ما سرازیر كرد. از طرÙÛŒ ما می‌كوشیدیم نقش جروم را مخÙÛŒ نگاه داریم Ùˆ این در عمل اعتبار كمپانی ما را بالا برد. هالیوود مكان ایده‌آلی برای یك‌شبه پولدار شدن یك تشكیلات پوششی بزرگ Ùˆ دهان‌پر‌كن بود. ماÙیا Ùˆ بیشتر سرمایه‌گزاران خارجی از تولیدات هالیوودی Øمایت می‌كردند. در هالیوود علاوه بر پولشویی عده‌ای مدام به نان Ùˆ نوا می‌رسند Ùˆ عده‌ای دیگر به زمین می‌خورند.
انتخاب متن
به Ù…Øض تأسیس استودیو به سراغ تهیه یك متن مناسب رÙتیم. من Ùˆ جروم پشت میز آشپزخانه‌اش درباره مضمون Ùیلم Ú¯Ùت‌وگو كردیم. جنگ ستارگان به تازگی با موÙقیت عظیمی روبه‌رو شده بود، موضوعات Ùیلمهای علمی Ù€ تخیلی، Ùانتزی Ùˆ اَََََََبÙرقهرمانان به درد ما نمی‌خورد. متن ما باید عنصر های علمی Ù€ تخیلی‌، خاورمیانه‌ای Ùˆ اساطیری می‌داشت. موضوعی درباره عظمت اسلام نیز جالب‌ توجه بود. جروم متنی را كه می‌توانست منظور ما را تأمین كند پیشنهاد كرد Ùˆ سپس از میان انبوهی از دست‌نوشته‌های ارسالی، متن مورد نظر خود را بیرون كشید.
پوستر
متن مورد نظر به بهترین Ù†ØÙˆ هد٠ما را برآورده می‌كرد. خط داستانی‌اش به‌قدری پیچیده بود كه رمزگشایی آن Ùقط از عهده اÙراد متخصص برمی‌آمد. Ùˆ خوشبختانه بر اساس یك رمان علمی Ù€ تخیلی (كه جایزه‌ای را نیز از آن خود ساخته بود) به وجود آمده بود.
تصمیم گرÙتیم متن قرضی خود را با لوگو Ùˆ نقش Ùˆ نگار مناسب بازنویسی، طراØÛŒ Ùˆ عرضه كنیم. یك نسخه از متن را من به‌عنوان مدیر تولید همراه می‌بردم تا در صورتی كه در Ùرودگاه تهران از ما سؤال كردند به مقامات ایرانی نشان دهم.
«آرگو»
سپس من Ùˆ جروم به انتخاب نام مناسبی برای Ùیلم پرداختیم. می‌بایست نامی گیرا Ùˆ جذّاب از Ùرهنگ Ùˆ اسطوره‌شناسی شرق، یا كلمه‌ای كه به گوش شرقیان سنگین نیاید انتخاب می‌كردیم. سرانجام پیدایش كردیم! جروم آدم خوش‌مشرب Ùˆ لطیÙه‌گوی قهاری بود. یك‌بار جوك بسیار زشتی را برای ما تعری٠كرد كه نقطه اوجش با كلمه «آرگو» دیگران را از خنده روده‌بر می‌كرد.
این كلمه را برای نام Ùیلم Ùˆ علامت شناسایی پوششی خود برگزیدیم. در ساعات طولانی Ùˆ شرایط سخت كاری هرگاه اعصابمان متشنج می‌شد كلمه آرگو را می‌پراندیم Ùˆ بدین ترتیب Ùضای پرتنش خود را كمی تسكین می‌دادیم.
جروم می‌گÙت كلمه «آرگو» نام كشتی جیسون Ùˆ آرگوناتس اساطیری است كه برای نجات «پشم زرین» از Ú†Ù†Ú¯ اژدهای چند‌سر باغ مقدس عازم سرزمینهای اÙسانه‌ای شدند. این كلمه موقعیت ما Ùˆ گروگانها را در ایران به‌خوبی معرÙÛŒ می‌كرد.
لوگوی آرگو را روی آگهیهای تمام صÙØÙ‡ نشریه‌ها چاپ كردم. متن Ø¢Ú¯Ù‡ÛŒ بدین Ø´Ø±Ø Ø¨ÙˆØ¯: Studio Six Productions تقدیم می‌‌كند: «آرگو»... Øریق كیهانی ... داستانی به قلم ترزا هریس (نام مستعار مشاور داستان كه قرار بود یكی از شش تن استÙاده كنند.)
تماس با كنسولگری ایران
در آخرین روز اقامت در كالیÙرنیا از دÙتر استودیو با كنسولگری ایران در سانÙرانسیسكو تماس گرÙتم Ùˆ خود را با نام مستعارم معرÙÛŒ كردم. هدÙÙ… را كه پیدا كردن یك لوكیشن در تهران برای Ùیلمبرداری بود ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø¯Ø§Ø¯Ù… Ùˆ از آنها درخواست صدور روادید برای هشت Ù†Ùر شامل شش كانادایی، یك اروپایی Ùˆ یك Ù†Ùر از آمریكای جنوبی كردم.
Ùرد آمریكای جنوبی یكی از كارمندان تأیید اصالت اسناد٠اداره خدمات ÙÙ†ÛŒ به نام «جولیو» Ùˆ مسلط به زبانهای اسپانیایی، Ùرانسوی Ùˆ عربی بود كه تجارب ارزنده‌ای در عملیات Ù†Ùوذ داشت Ùˆ برای مأموریت به اروپا روانه شده بود.
ما او را با مدرك جعل‌شده به‌وسیله اداره خدمات ÙÙ†ÛŒ با عنوان همكار تهیه‌كننده Ùیلم Ùˆ نماینده سرمایه‌گزاران صوری كمپانی Ùیلمسازی كه ظاهراً اهل آمریكای لاتین بودند، معرÙÛŒ كردیم. هویت من نیز در گذرنامه جعلی اداره خدمات Ùنی، یكی از اتباع اروپایی عنوان شده بود.
تماس با كنسولگری ایران سودی نداشت. آنها پیشنهاد كردند با نزدیك‌ترین كنسولگری در منطقه خود تماس گرÙته درخواستمان را به آنها اطلاع دادیم. از پاسخشان تعجب نكردیم، زیرا بسیاری از دیپلمات های ایرانی را رژیم شاه منصوب كرده Ùˆ بیشترشان نسبت به جایگاه كنونی Ùˆ اختیاراتشان در زمینه صدور روادید بلاتكلی٠بودند.
آخرین تداركات ÙÙ†ÛŒ
تلاشها Ùˆ اقدامات مختلÙÛŒ بر ضد ایران در واشنگتن جریان داشت. نقشه عملیاتی ما برای نجات شش میهمان مخÙÛŒ سÙارت كانادا در اداره خدمات ÙÙ†ÛŒ Ùˆ بخش خاور نزدیك به مرØله‌ اجرا نزدیك می‌شد، اما هنوز سیاستمداران بر آن مهر تأیید نزده بودند.
به هر Øال ما به كار خود ادامه می‌دادیم. من چند نمونه از مدارك جنبی را كه قرار بود متخصصان گراÙیك اداره خدمات ÙÙ†ÛŒ از روی آنها، مدارك تیم Ùیلمسازی را تكمیل كنند؛ در اختیارشان گذاریم تهیه كرده بودم. برای مدیر تولید نیز باید یك سابقه هنری با آثار تولیدی دست Ùˆ پا می‌كردیم.
جومیسوری در كانادا باقی مانده بود تا در مورد مدارك جنبی با مسئولان كانادایی مذاكره كند. ÙˆÛŒ با چانه‌زنیهای Ùراوان توانست از مقامات رده‌های مختل٠كانادا مجوز مربوط به مدارك را بگیرد Ùˆ این برای یك مأمور جوان دستاوردی بزرگ به Øساب می‌آمد.
جو پس از گرÙتن مجوز از كاناداییها به واشنگتن برگشت Ùˆ كار تهیه سوابق شغلی قلّابی را برای اعضای تیم Ùیلمسازی با هنرمندی تام Ùˆ تمام انجام داد. ÙˆÛŒ با این ترÙند زیركانه برای اعضای تیم یك Ø´Ø±Ø ÙˆØ¸ÛŒÙÙ‡ كامل نوشت.
یك Ù‡Ùته پس از بازگشت از كالیÙرنیا، Ù…Øموله مدارك Ùˆ اسناد كانادایی Ùˆ آمریكایی آماده شد. تیم اداره خدمات ÙÙ†ÛŒ در اتاوا نیز مشغول جعل مدارك كانادایی بودند Ùˆ آخرین اصلاØات را روی گذرنامه‌ها انجام می‌دادند. سرانجام 12 گذرنامه كانادایی Ùˆ 12 گذرنامه آمریكایی آماده شد.
درخواست ویزا
جولیو روز دوشنبه 21 ژانویه به ژنو رÙت تا با گذرنامه جعلی خود روادید ایران را بگیرد. من نیز از واشنگتن به بن رÙتم تا از آنجا با گذرنامه جعلی‌ام روادید بگیرم. یك پیام Flash از اتاوا مبنی بر رسیدن لوازم عملیات Ùرار به تهران رسید. بی‌درنگ به سÙارت ایران در بن رÙتم Ùˆ آنها مرا به بخش كنسولی Ùرستادند. در آنجا ضمن تØویل مداركم در پاسخ به پرسشهای مؤدبانه كارمند كنسولگری Ú¯Ùتم كه قصدم از سÙر به ایران ملاقات با همكارانم در هتل شرایتون تهران است. آنها از هنگ‌كنگ به تهران می‌آیند. ظر٠پانزده دقیقه روادید من آماده شد.
تأیید رییس‌جمهور
به Ù…Øض دریاÙت روادید از بن پیامی مبنی بر آمادگی خود برای سÙر به تهران به واشنگتن Ùرستادم. ظر٠نیم ساعت رئیس جمهور در پیامی مختصر ضمن تأیید مأموریت برایم آرزوی موÙقیت كرد.
ورود به تهران
پیش از عزیمت به تهران یك‌بار دیگر با جولیوملاقات كردم. در این ملاقات مأموری از سیا (كه چندین‌بار به تهران رÙت‌وآمد كرده Ùˆ كار مكانیزم پشتیبانی داخل ایران با او بود) Øضور داشت. با اطلاعات خوبی كه در مورد Ùرودگاه مهرآباد به ما داد قوت قلب گرÙتیم.
ساعت پنج ØµØ¨Ø Ø±ÙˆØ² جمعه 25 ژانویه به تهران رسیدیم. مأموران كنترل مهاجرت كارشان را به‌دقت انجام می‌دادند. این‌بار مأموران Ùرودگاه اÙراد ØرÙه‌ای بودند Ùˆ Ùرم دو برگی نیز استÙاده می‌شد. برخورد نامناسبی با ما نكردند، زیرا ایران در تنگنای اقتصادی قرار گرÙته بود Ùˆ از كسانی كه ارز به مملكت وارد می‌كردند استقبال می‌شد.
... .