گرایش ها و نگرش های امنیت ملی امریکا درباره ایران
1. تروریسم، دولت های یاغی Ùˆ تسلیØات کشتار جمعی، بعنوان جدیدترین تهدیدات امنیتی امریکا Ù…Øسوب Ù…ÛŒ شوند؛2. بالا بودن انگیزه بکارگیری تسلیØات کشتارجمعی بدلیل عدم شناسایی Ùˆ مجازات Øمله کننده.جنگ عراق نخستین آزمایش این سیاست است.استدلال های این رویکرد در پیگیری استراتژی جنگ پیشگیرانه عبارتند از :1. اÙزایش تهدیدات ناشی از تمایلات رادیکالیستی باتوجه به اشاعه ÛŒ Ùناوری های مخرب Ùˆ Øساس اطلاعاتی Ùˆ جریانات سرمایه داری در دنیا؛2. وسعت آثار تخریبی بازیگران جدید (تروریست Ùˆ دولت های باغی) در صورت دستیابی به تسلیØات کشتارجمعی؛3. ØÙ‚ اخلاقی Ùˆ Øقوقی امریکا برای انجام عملیات پیشگیرانه Ùˆ یکجانبه؛4. توانایی به همراه اراده برای Øذ٠تهدیدات؛5. داشتن هد٠هژمونیک برای انجام اقدام پیشگیرانه؛6. امریکا تنها قدرت نظامی برتر برای مقابله با تهدیدات تروریست ها، دولت های یاغی، اشاعه دهندگان تسلیØات کشتارجمعی Ùˆ قاچاقچیان مواد مخدر است؛7. گسترش دموکراسی Ùˆ بازار آزاد در سراسر جهان تنها راه مقابله با تهدیدات تروریستی است؛8. نقش کلیدی Ùˆ اساسی امریکا در گسترش دموکراسی Ùˆ بازار آزاد؛رویکرد دوم، ایجاد ثبات با استÙاده از برتری نظامی امریکا برای بازدارندگی؛میانه روها شامل برخی از جمهوری خواهان Ù…ØاÙظه کار میانه رو Ùˆ برخی لیبرال های میانه رو در Øزب دموکرات بعنوان بازیگران Ùˆ نقش Ø¢Ùرینان این رویکرد Ù…Øسوب Ù…ÛŒ شوند. گزاره های اصلی این رویکرد به Ø´Ø±Ø Ø²ÛŒØ± است :1. عدم استÙاده ÛŒ یکجانبه از نیروی نظامی برای مقابله با تهدیدات در هر زمان Ùˆ مکان؛2. استÙاده از قدرت امریکا تØت Øمایت بین المللی، بهترین راه مبارزه با تهدیدات تروریستی؛3. جلب دیدگاه ها Ùˆ نظرات دیگران از سوی امریکا برای ایجاد Øمایت بین المللی.استدلال های رویکرد دوم در اتخاذ استراتژی بازدارندگی عبارتند از :1. استÙاده عموم دولتی ها Øتی بی رØÙ… ترین Øاکمان مستبد در ازای منطق مهار Ùˆ بازدارندگی؛2. مشروعیت بخشیدن به اقدامات تجاوزکارانه ÛŒ دیگر کشورها در صورت استÙاده امریکا از مبارزه پیشگیرانه برای مقابله با تهدیدات Ùˆ نتیجه آن یعنی بی ثباتی در جهان؛3. برتری امریکا از طریق تلاش برای ØÙظ برتری نظامی Ùˆ گسترش دموکراسی Ùˆ بازارهای آزاد؛4. جایگزین کردن اهدا٠کوچک از قبیل اÙزایش ثبات به جای اهدا٠گسترده مانند ترویج دموکراسی Ùˆ اقتصاد بازار آزاد بعنوان نخستین اهدا٠از سیاست امنیت ملی؛5. Øمایت بسیاری از اعضای کمیته خارجی سنا، کمیته امور بین الملل نمایندگان مجلس، مقامات وزارت خارجه Ùˆ اکثر رهبران نظامی Ùˆ صاØبنظران مسائل دÙاعی از این دیدگاه.رویکرد سوم، همکاری با سیستم بین المللی مشترک Ùˆ قانونمند تØت Øمایت امریکا؛بازیگران Ùˆ Øامیان این رویکرد را اکثراً اÙرادی تشکیل Ù…ÛŒ دهند Ú©Ù‡ دیدگاه های لیبرالیستی دارند Ùˆ خود را دموکرات Ù…ÛŒ نامند.Ù…Øورهای اصلی Ùˆ اساسی این رویکرد عبارتند از :1. تأثیرات بلندمدت Ùقر جهانی، رشد بی قانونی Ùˆ انزوای بیشتر امریکاییان نزد مکان های همÙکر Ùˆ هم عقیده بعنوان تهدیدات جدی برای امریکا؛2. عدم کارایی توسل به زور بعنوان زیربنای استراتژی ملی، در قالب جنگ پیشگیرانه Ùˆ بازدارندگی برای مقابله با تهدیدات.استدلال های رویکرد سوم در انتخاب استراتژی بزرگ «همکاری Ùˆ امنیت مشترک بین المللی» به Ø´Ø±Ø Ø²ÛŒØ± است:1. تأیید جایگاه قدرت نظامی در امنیت ملی امریکا Ùˆ بیان Ù…Øدودیت های قدرت نظامی Ùˆ همچنین بیان مناÙع Ùˆ ارزش های این کشور Ú©Ù‡ در بلند مدت از طریق همکاری های چندجانبه با متØدین Ùˆ مؤسسات بین المللی Øاصل Ù…ÛŒ شود؛2. گوش Ùرادادن امریکا به متØدان Ùˆ شرکای خود برای مقابله با دشمنان در زمان مقتضی؛3. اتخاذ سیاست اشتراک مساعی در اجرای قانون جهانی، تبادل اطلاعات Ùˆ تلاش برای جلوگیری از پولشویی در جهت مبارزه مؤثرتر با تروریسم؛4. به خطر اÙتادن امنیت امریکا Ùˆ جهان در بلندمدت، در اثر استÙاده ÛŒ این کشور از اقدام پیشگیرانه Ùˆ یکجانبه؛5. Øمایت از این دیدگاه توسط بین الملل گرایان در کنگره، وزارت خارجه Ùˆ اکثر اعضای جوامع Øقوقی Ùˆ کنترل تسلیØات Ùˆ شماری از متØدان اروپایی Ùˆ اعضای دائم شورای امنیت.در مجموع، این رویکردهای سه گانه، سه گرایش Ú©Ù„ÛŒ را در امنیت ملی امریکا نشان Ù…ÛŒ دهند :گرایش اول : ایجاد امنیت از طریق اÙزایش قدرت هژمونیک نظامی امریکا Ùˆ تهدید کشورها Ùˆ بازیگرانی Ú©Ù‡ مانع پیش رÙتن امریکا در مسیر اÙزایش قدرت هژمونیک هستند؛گرایش دوم : ایجاد امنیت از طریق اÙزایش قدرت در Øد Ú©Ùایت Ùˆ با Ù…Øوریت بازدارندگی؛گرایش سوم : تمرکز بر روی همکاری های بین المللی در چارچوب روش های نرم اÙزاری برای برقراری امنیت ملی امریکا.گرایش Ùˆ رویکردهای امریکا نسبت به ایراندر چارچوب گرایش های مذکور، رویکردهای متعددی در امریکا نسبت به ایران Ø´Ú©Ù„ گرÙته است. Ù…Øورهای اصلی Ùˆ اساسی در مواضع امریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران با استناد به سند امنیت ملی امریکا در سال 2006 عبارتست از :1. Øمایت آشکار از صداهای مخال٠نظام جمهوری اسلامی ایران توسط بالاترین Ø³Ø·ÙˆØ ØªØµÙ…ÛŒÙ… گیری در امریکا؛2. تعمیق Ùˆ گسترش تØریم ها برضد ایران؛3. مخدوش Ùˆ بدنام کردن چهره ÛŒ جمهوری اسلامی در خارج از کشور از راههای گوناگون مانند Ù…Øکوم نمودن آن کشور در مجامع بین المللی؛4. تلاش برای Ù…Øدود کردن روابط کشورها Ùˆ سازمان های بین المللی با ایران؛5. تلاش برای مشروعیت بخشی، گسترش Ùˆ توانمندسازی سازمان های غیردولتی ایرانی مخال٠نظام؛6. دخالت گسترده در امور داخلی ایران در زمینه های انتخابات، Øقوق بشر، زنان، رسانه ها Ùˆ اقلیت های قومی Ùˆ مذهبی؛7. آموزش عناصر Ùˆ تشکل های خارج نشین مخال٠نظام Ùˆ Øمایت های سیاسی Ùˆ مالی از آنها؛8. Ù…Øدود کردن Ù†Ùوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه؛9. ممانعت از دستیابی ایران به Ùناوری Ùˆ دانش پیشرÙته؛10. تبلیغ Ùˆ ترویج دوگانگی Øاکمیت در ایران؛11. Ùعال سازی Ùˆ Øمایت از شبکه های رسانه های ضدایرانی.اقدامات دولت امریکا برضد ایران در چارچوب سند امنیت ملی (2006) به این Ø´Ø±Ø ØµÙˆØ±Øª Ù…ÛŒ گیرد :1. صدور بیانیه های سیاسی در مورد وضعیت آزادی Ùˆ Øقوق شهروندان ایرانی Ùˆ Ùعالان سیاسی مانند ابراز نگرانی از وضعیت اکبر گنجی Ùˆ رد صلاØیت کاندیداهای انتخاباتی؛2. اختصاص بودجه به منظور مداخله در امور داخلی ایران مانند تخصیص بودجه 5/1 میلیون دلاری برای Øمایت از برخی سازمان های غیردولتی Ùˆ برخی اشخاص در داخل ایران Ùˆ هزینه کردن آن از طریق بنیاد اعانه ملی برای دموکراسی (NED) Ùˆ همچنین تخصیص بودجه 3 میلیون دلاری با هد٠اعلام شده ÛŒ Ú©Ù…Ú© به سازمان های غیردولتی ایرانی در زمینه های مطبوعاتی Ùˆ Øقوق بشر؛3. تقویت برنامه های رادیو Ùردا، از جمله سرویس های سخن پراکنی بین المللی، تقویت برنامه های بخش Ùارسی صدای امریکا (VOA-PNN) Ùˆ راه اندازی سایت اینترنتی وزارت خارجه امریکا به Ùارسی؛4. راه اندازی دÙتر امور ایران در دوبی با وظیÙÙ‡ مدیریت هزینه کردن بودجه امریکا علیه ایران، جذب عناصر مستعد مخال٠ایران، Ùعال سازی اقدامات پنهان علیه ایران، جمع آوری اطلاعات Ùˆ همچنین جذب سازمان های غیردولتی مستعد Ùˆ در نهایت آموزش روش های مختل٠مقابله با جمهوری اسلامی به عوامل Ùˆ مرتبطین؛5. تمدید قانون تØریم اقتصادی ایران معرو٠به قانون داماتو تا سال 2006 Ùˆ گنجاندن آن از این سال به بعد در قانون Øمایت از آزادی ایران؛6. ایجاد ائتلاÙÛŒ از کشورهای عربی Øوزه خلیج Ùارس به همراه مصر Ùˆ اردن علیه ایران از طریق دامن زدن به شیعه هراسی، راه اندازی جنگ عقیدتی Ùˆ ÙراÙÚ©Ù†ÛŒ در مسئله امنیت عراق؛7. بین المللی سازی مسئله هسته ای ایران، متهم کردن ایران به Øمایت از تروریسم Ùˆ Ø·Ø±Ø Ø§Ù†Ø¯Ø§Ø²ÛŒ گیری Ùˆ تهدید بودن ایران علیه امنیت بین المللی.رهیاÙت دیپلماسیرهیاÙت دیپلماسی ضمن قائل بودن به روش غیرخشونت آمیز Ùˆ جنگ نرم، روابط رسمی با دولت جمهوری اسلامی را مدنظر قرار داده Ùˆ با Ø·Ø±Ø ØªÙ‚Ø§Ø¨Ù„ گرایی از طریق تعامل گرایی، براندازی را بر اساس Ùشار از بالا Ùˆ همراه سازی از پایین دنبال Ù…ÛŒ کند. این رهیاÙت از سوی مؤسساتی چون کمیته خطر جاری، مؤسسه هوور Ùˆ بنیاد دÙاع از دموکراسی ها ترویج Ù…ÛŒ شود.Û±. کمیته خطر جاری (Committee on the Present Danger) : این مرکز مأموریت خود را Øمایت Ùˆ گسترش دموکراسی از طریق پیروزی در نبردی جهانی علیه تروریسم، نهضت ها Ùˆ ایدئولوژی های Ù…Øرک آنان، گسترش Øکومت قانون، تضمین Øقوق اولیه بشر Ùˆ توسعه جوامع مدنی اعلام کرده است. این کمیته، اولین بار در سال 1950.Ù… Ùˆ همزمان با آغاز جنگ سرد بعنوان تشکیلاتی در راستای ایجاد اجماع ملی برای مقابله با توسعه طلبی شوروی در عرصه سیاسی امریکا ظاهر شد. این تشکیلات در میانه دهه 70 توسط سناتور دموکرات، هنری اسکرپ جکسون، با هد٠اتخاذ موضعی قویتر در قبال روس ها تجدید Øیات دوباره یاÙت. در ژوئن 2004 بار دیگر این کمیته با تشکیل جلسه ای با نام عراق Ùˆ جنگ علیه تروریسم برای سومین بار در صØنه سیاسی ایالات متØده Øضور یاÙت Ùˆ این بار مقابله با آنچه دولت های یاغی، اسلام گرایان اÙراطی Ùˆ تروریسم بین المللی نامیده شد را در دستور کار خود قرار داد. در این راستا Ùˆ در 20 دسامبر 2004ØŒ کمیته خطر کنونی گزارش مطالعاتی را با عنوان ایران؛ یک رویکرد جدید ارائه نمود. این کمیته ضمن آنکه ایران را مرکز تهدید Ùˆ بزرگترین Øامی شبکه های تروریستی معرÙÛŒ Ù…ÛŒ کند، تهدیدات ناشی از جمهوری اسلامی را بیشتر در Ø³Ø·Ø Ù…Ù†Ø·Ù‚Ù‡ ای Ùˆ پیرامون امنیت رژیم صهیونیستی Ùˆ مناÙع منطقه ای امریکا مورد ارزیابی قرار Ù…ÛŒ دهد. Ù…Øورهای زیر در این چارچوب بعنوان تهدیدات معرÙÛŒ شده است :1- Øمایت مالی Ùˆ لجستیکی از شبکه های تروریستی مانند Øزب الله، Øماس Ùˆ جهاد اسلامی Ùلسطین؛2- ایجاد بی ثباتی در منطقه با استÙاده از گروه های تروریستی؛3- استÙاده از عناصر مربوط به القاعده Ùˆ انصارالاسلام از مرزهای ایران جهت نقل Ùˆ انتقالات؛4- جلوگیری از ادامه ÛŒ روند ایجاد لبنان دموکراتیک Ùˆ مستقل Ùˆ ممانعت از تØقق Ø·Ø±Ø Ø®Ø§ÙˆØ±Ù…ÛŒØ§Ù†Ù‡ جدید؛5- ممانعت از ایجاد نوعی دیکتاتوری مذهبی تØت قیمومیت ایران در عراق؛6- تلاش به منظور استیلای ایدئولوژیک Ùˆ نظامی بر Ú©Ù„ منطقه.این کمیته باتوجه به تهدیدات Ùˆ Ùرصت هایی Ú©Ù‡ از ناØیه ایران Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒ شود، نتیجه Ù…ÛŒ گیرد Ú©Ù‡ ایران باید اولویت نخست Ùˆ برنامه اصلی سیاست خارجی آمریکا برای چهار سال آینده باشد Ùˆ برای این منظور رهیاÙت جدیدی مورد نیاز است Ú©Ù‡ به تقویت، تشویق Ùˆ ØÙ‚ خواهی مردم ایران بیانجامد. باتوجه به نتیجه اتخاذ شده Ú©Ù‡ در واقع هد٠ترسیمی از سوی کمیته خطر کنونی است، این کمیته بر اساس سوابق دولت آمریکا، اصرار دارد تا با برقراری روابط رسمی امریکا با جمهوری اسلامی، سÙارتخانه این کشور در ایران به مرکز عملیات ضدایرانی تبدیل شود. بر این اساس کمیته به ارائه این دستورالعمل Ù…ÛŒ پردازد : 1. اعلام رسمی تمایل به برقراری رابطه با ایران توسط رئیس جمهور امریکا؛2. بازگشایی سÙارت امریکا در تهران؛3. استÙاده گسترده از روش های نوین ارتباط Ùˆ مناسب با جامعه ایرانی؛4. تخریب ذهنی ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران؛5. وضع تØریم های هوشمند علیه ایران؛6. گسترش رسانه های ضدایرانی؛7. مذاکره مستقیم Ùˆ گسترش روابط.Û². مؤسسه هووراین مرکز وابسته به دانشگاه استنÙورد Ù…ØÙ„ تدریس کاندولیزا رایس؛ وزیر خارجه اسبق امریکاست Ú©Ù‡ از جمله مخازن Ùکری نومØاÙظه کار به شمار Ù…ÛŒ رود. این مرکز در سال 1919.Ù… توسط هربرت هوور – سی Ùˆ یکمین رئیس جمهور امریکا- تأسیس شد. سیاست های کلان این مؤسسه در سه Ùصل کلان؛ «نمادها Ùˆ عملکردهای اقتصادی ایالات متØده»، «دموکراسی Ùˆ بازار آزاد» Ùˆ «رقابت Ùˆ همکاری های بین المللی» Ø´Ú©Ù„ گرÙته است.پروژه دموکراسی در ایران از جمله پروژه های مهم این مؤسسه است Ú©Ù‡ دکتر عباس میلانی Ùˆ مایکل Ù…Ú© Ùال مدیریت آن را برعهده دارند. کارشناسان این مؤسسه با بررسی راه ØÙ„ های گذشته امریکا در قبال ایران Ùˆ پرونده هسته ای آن، راه ØÙ„ هایی نظیر تØریم های گسترده را ناکارآمد ارزیابی کرده Ùˆ بØØ« هایی چون مداخله نظامی Ùˆ Øمله هوایی گزینشی توسط رژیم صهیونیستی یا ایالات متØده علیه تأسیسات هسته ای ایران را استراتژی هایی دانسته اند Ú©Ù‡ به هد٠بلندمدت سیاست خارجی امریکا – دموکراتیک کردن ایران- آسیب جدی خواهد رساند.به نظر عباس میلانی Ùˆ همÙکرانش تØریم های سازمان ملل برای متوق٠ساختن برنامه هسته ای ایران، زمانی اØتمال موÙقیت Ù…ÛŒ یابد Ú©Ù‡ انرژی ایران را نیز شامل شود، امری Ú©Ù‡ هیچ کشوری Øاضر به انجام آن نیست Ùˆ Øتی در صورت اعمال تØریم ها علیه ایران از سوی سازمان ملل، این تØریم ها نمی توانند از دستیابی ایران به Ùناوری هسته ای جلوگیری نماید چراکه این دانش در ایران بومی شده است Ùˆ در نهایت این Ùشارها به مردم Ùˆ نه دولتمردان منتقل Ù…ÛŒ گردد.باتوجه به گرایش ها Ùˆ هد٠اصلی – Ú©Ù‡ ایجاد تغییرات بنیادین در ایران از طریق یک راهبرد ترکیبی شامل مذاکره با دولت ایران Ùˆ ارتباط با عوامل Ùˆ جریان های مستعد رویگردانی از جمهوری اسلامی Ùˆ همراهی به امریکاست- این مرکز راهکارها Ùˆ توصیه هایی ارائه Ù…ÛŒ دهد :1. Ùشار از بالا، همراه سازی از پایین Ø·Ø±Ø Ù…Ø³ØªÙ‚ÛŒÙ… Ùˆ بدون شائبه خواسته های امریکا توسط مقامات این کشور در مذاکره با مقامات ایرانی Ùˆ تØت Ùشار قرار دادن آنان به منظور عقب نشینی از مناÙع کشور Ùˆ انقلاب از یک سو Ùˆ رابطه مستقیم با گروه ها، جریان ها Ùˆ سازمان های غیردولتی مستعد همکاری با امریکا از سوی دیگر؛2. Øذ٠تØریم های گسترده Ùˆ وضع تØریم های هوشمندتØریم ها بیشتر علیه نهادها Ùˆ مراکز مؤثر Ùˆ پرنÙوذ دولتی وضع گردد تا توانایی Ùˆ کارآمدی دولت را هد٠قرار دهد Ùˆ آن را تضعی٠نمایند. هد٠از وضع تØریم های هوشمند Ùریب مردم Ùˆ در نهایت وضع تØریم های سازماندهی شده تر، پرنÙوذ تر اما Ù…Øدودتر به منظور تضعی٠کارآمدی نظام سیاسی Ùˆ نتیجه، اÙزایش نارضایتی مردم است؛3. عمومی کردن Øمایت های سیاسی از سیاست های امریکا؛4. برقراری مجدد روابط رسمی با جمهوری اسلامی به منظور تغییر بنیادین نظام سیاسی ایران؛5. ایجاد یک سازمان منطقه ای Ùˆ چندجانبه در زمینه ØµÙ„Ø Ùˆ امنیت.رهیاÙت Ùروپاشیاین رهیاÙت هرگونه رابطه رسمی میان دولت امریکا Ùˆ دولت جمهوری اسلامی ایران را مردود اعلام کرده Ùˆ صرÙاً رابطه با جامعه، سازمان ها، گروه ها Ùˆ اÙراد مختل٠را مبنای کار خود قرار داده است. مهم ترین موضوعات مورد توجه رویکرد Ùروپاشی عبارتست از :الÙ- ساماندهی طرØÛŒ تØت عنوان یاوری به دموکراسی؛این Ø·Ø±Ø Ø¯Ø± سه Ø³Ø·Ø Ø·Ø±Ø§ØÛŒ شده است. در Ø³Ø·Ø Ø§ÙˆÙ„ یا Ø³Ø·Ø ØªØ§Ú©ØªÛŒÚ©ÛŒ Øمایت های مالی از جریان ها یا اشخاص Ùˆ گروه های هوادار امریکا Ùˆ یا مخال٠نظام سیاسی بوسیله کشورهای ثالث Ú©Ù‡ Øساسیت کمتری روی آنان وجود دارد صورت Ù…ÛŒ گیرد، بگونه ای Ú©Ù‡ ننگ ارتباط مستقیم با امریکا یا انگلیس را از چهره آنان برطر٠کند. از سوی دیگر Ú©Ù…Ú© رسانی به گروه های سیاسی خارج نشین Ùˆ یا Ú©Ù…Ú© های میان مرزی نیز از این دست است. از دیگر روش های تاکتیکی در این Ø·Ø±Ø Ø§Ø±ØªØ¨Ø§Ø· شبه دیپلماتی به مقامات Ù…ØÙ„ÛŒ است. این Ø·Ø±Ø Ùˆ بانیان آن توجیه Ù…ÛŒ نمایند Ú©Ù‡ از کانال های مقتضی Ùˆ توسط عوامل داخلی Ùˆ یا بین المللی با مسئولان Ù…ØÙ„ÛŒ تماس گرÙته شود Ùˆ Øتی المقدور نظر آنان در خصوص Ø·Ø±Ø Ø¬Ù„Ø¨ گردد.Ø³Ø·Ø Ø¯ÙˆÙ… در Øمایت از پروژه Ùروپاشی Ú©Ù‡ به طور رسمی یاوری به دموکراسی نام گرÙته است، Ùشار سیاسی به Øکومت های مستقل است. بر این اساس کشورهایی Ú©Ù‡ مانع Ùعالیت گروه های وابسته Ùˆ مزدور بیگانه باشند از سوی دولت های غربی مورد خطاب Ùˆ Ùشار سیاسی اقتصادی قرار Ù…ÛŒ گیرند مانند جمهوری اسلامی ایران.در Ø³Ø·Ø Ø³ÙˆÙ… پروژه Ùروپاشی یا Ø·Ø±Ø ÛŒØ§ÙˆØ±ÛŒ به دموکراسی، ترویج لیبرالیسم، بی بند Ùˆ باری، Ùردگرایی مزمن Ùˆ ترویج مخالÙت با Øکومت های مستقل Ùˆ مخال٠تØت عنوان ترویج دموکراسی بعنوان یک هنجار بین المللی قرار Ù…ÛŒ گیرد.ب- طراØÛŒ Ùˆ اجرای روش های غیر خشونت آمیز؛طراØان رهیاÙت Ùروپاشی مبنا Ùˆ اصل را روش های غیر خشونت آمیز در مقابله با نظام های سیاسی دشمن امریکا قرار داده اند. اینها معتقدند در چارچوب جنگ نرم جمهوری اسلامی از بسترهای مناسبی برای استÙاده از این روش برخوردار است. وجود مکانیسم ها Ùˆ سازوکارهای مردم سالاری، سازمان های غیردولتی گسترده، رسانه های مختل٠و متÙاوت، نظام انتخاباتی Ùˆ نقش Ùˆ قدرت مردم در نظام سیاسی از جمله ظرÙیت های مناسب در این راستاست.ج- راه اندازی جنبش های Ùرهنگی اجتماعی؛تمام تمرکز رویکرد Ùروپاشی در جنگ نرم بر Ùعالیت هایی با صبغه اجتماعی Ùˆ Ùرهنگی است. این پروژه تلاش دارد تمام راه هایی را Ú©Ù‡ به رویارویی مستقیم میان نظام سیاسی Ùˆ هواداران آن از یک سو Ùˆ جریان های تابع این رویکرد از سوی دیگر منجر Ù…ÛŒ شود مسدود کند. مقوله جوانان، اقشار آسیب پذیر، زنان، قومیت ها Ùˆ مواردی از این دست از جمله Ù…Øورهای مورد توجه آنان است.د- ایجاد اتØاد در اپوزیسیون خارج Ù†Ø´ÛŒÙ†Ø›Ø·Ø±Ø ØªØ´Ú©ÛŒÙ„ کنگره ملی، پارلمان Ùˆ یا دولت در تبعید از جمله Ø·Ø±Ø Ù‡Ø§ÛŒ این پروژه برای اتصال Ùˆ اتØاد گروه های ورشکسته، ضعی٠و سست بنیان خارج نشین است تا بتوانند Øداکثر استÙاده را از این گروه ها برای Ùروپاشی نظام جمهوری اسلامی بعمل بیاورند.رهیاÙت Ùروپاشی از سوی دو مرکز بسیار مهم Ùعال در این عرصه دنبال Ùˆ ترویج Ù…ÛŒ گردد :1. بنیاد اعانه ملی برای دموکراسی (NED)بنیاد اعانه ملی برای دموکراسی (National Endowment For Democracy) سازمانی وابسته به سیا Ù…ÛŒ باشد Ùˆ بخش عمده ای از بودجه آن توسط این سازمان تأمین Ù…ÛŒ شود. این بنیاد در برابر بودجه ای Ú©Ù‡ به صورت رسمی از کنگره به صورت سالانه دریاÙت Ù…ÛŒ کند به هیچ کجا Øتی خود کنگره نیز پاسخگو نیست. استÙاده از بودجه دولت Ùدرال Ùˆ عدم پاسخگویی دلیل بسیار روشنی از Øساسیت Ùˆ Ù…Øرمانه بودن Ùعالیت این بنیاد است. بنیاد NED دارای چهار مؤسسه مهم است Ú©Ù‡ بازوهای اصلی این بنیاد را تشکیل Ù…ÛŒ دهند Ùˆ هرکدام از آنها توسط یک Øزب یا گروه سیاسی Ùˆ اقتصادی پایه گذاری شده اند :1- مؤسسه بین المللی جمهوری خواه وابسته به Øزب جمهوری خواه (بازوی سیاسی بنیاد)Ø›2- مؤسسه دموکراتیک ملی برای امور بین المللی وابسته به Øزب دموکرات (بازوی سیاسی بنیاد)Ø›3- مرکز بنگاه های خصوصی بین المللی وابسته به اطاق بازرگانی امریکا (بازوی اقتصادی بنیاد)Ø›4- مؤسسه اتØادیه تجارت آزاد وابسته به جنبش کارگری (بازوی کارگری بنیاد).بنیاد اعانه ملی برای دموکراسی در سال 1991. Ù… موظ٠گردید تا رئوس برنامه های اجرایی خود را در قالب سندی استراتژیک Ùˆ هر پنج سال یکبار منتشر سازد. تاکنون این بنیاد چهار سند استراتژی خود را در سال های 1992ØŒ 1997ØŒ 2002 Ùˆ 2007 تنظیم Ùˆ منتشر نموده است.1- در اولین سند (1992.Ù…)ØŒ نقش بنیاد در دوران پس از جنگ سرد Ùˆ چگونگی نقش Ø¢Ùرینی امریکا در آنچه توسعه دموکراسی خوانده شده تدوین گشته است.2- در دومین سند (1997.Ù…)ØŒ تقویت جهانی شدن Ùˆ تقویت مبادلات روشنÙکرانه با دیگر مناطق دنیا در دستور کار قرار گرÙته است.3- در سومین سند (2002.Ù…)ØŒ پر کردن شکا٠بین مناÙع Ùˆ اهدا٠با بهره گیری از ساختار چند Øوزه ای Ùˆ توانایی های برنامه ریزی چهار مؤسسه اصلی بنیاد Ùˆ Ú©Ù…Ú© به گروه های بومی Ú©Ù‡ دارای انگیزه Ùˆ شجاعت رهبری مبارزات به Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ù…Ø±Ø¯Ù…ÛŒ هستند Ùˆ ایجاد شبکه ای از این گروه ها برای تقویت تأثیر Ùˆ Ù†Ùوذ آنها مورد توجه قرار گرÙته است.4- در چهارمین سند (2007.Ù…)ØŒ برنامه های جهانی بنیاد اعم از ایجاد دموکراسی Ùˆ روندهای دموکراتیک در کشورهای هد٠آورده شده است.این استراتژی موضوعاتی مانند Øقوق بشر، آزادی های سیاسی، نقض قانون، Øاکمیت ضعی٠و دوگانه، کاهش Ùقر، بی عدالتی Ùˆ Ù…Ùاهیمی از این دست را بهانه اقدامات خود علیه کشورهای ضد امریکایی مستقل قرار داده است. شواهد زیادی در دست است Ú©Ù‡ نشان Ù…ÛŒ دهد بنیاد NEDØŒ هد٠انسان دوستانه ای را از گسترش آزادی Ùˆ دموکراسی دنبال نمی کند. آنچه از سوابق کاری Ùˆ Ùعالیت های سازمانی این بنیاد در طول سالیان گذشته استنتاج Ù…ÛŒ شود، این است Ú©Ù‡ این بنیاد جز پیگیری Ùˆ تأمین سیاست های ایالات متØده چیز دیگری را دنبال نمی کند Ùˆ اصولاً آزادی Ùˆ دموکراسی را چیزی جز ابزار Ùˆ یا راهبرد تأمین مناÙع کشور امریکا نمی داند.تلاش بنیاد اعانه ملی برای مداخله در ایران به دهه 1980.Ù… باز Ù…ÛŒ گردد. به اعتقاد بسیاری این بنیاد یکی از مهم ترین Øامیان مالی پروژه دموکراسی «الیور نورث» بود Ú©Ù‡ در ظاهر یک پروژه غیردولتی، به قاچاق اسلØÙ‡ Ùˆ مواد مخدر Ùˆ دامن زدن به درگیری ها Ùˆ دخالت در سیاست خارجی ایالات متØده Ù…ÛŒ پرداخت.جلب همکاری رهبران سیاسی، قانونگذاران Ùˆ اØزاب میانه رویی Ú©Ù‡ به دنبال باز کردن Ùضا یا مشارکت زنان در سیاست Ùˆ اÙزایش ارتباطات با سازمان های بین المللی هستند، تشویق Ùˆ تقویت انجمن های اقتصادی Ùˆ بازرگانی Ùˆ مخازن Ùکری طرÙدار بازار آزاد، تقویت روابط با اتØادیه های کارگری Ùˆ جلب همکاری آنان Ùˆ تقویت جامعه مدنی، رسانه ها، اØزاب سیاسی همÙکر، انجمن های اقتصادی، اتØادیه های تجاری Ùˆ مؤسسات سیاسی Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ توانند دولت Ùˆ بازار را به هم ارتباط دهند Ùˆ به اصلاØات اقتصادی Ú©Ù…Ú© نمایند از جمله اهدا٠این بنیاد در مورد ایران Ùˆ پروژه دموکراسی سازی در ایران است.در بانک اطلاعات پروژه های این بنیاد، اطلاعات مربوط به 22 پروژه مرتبط با ایران ارائه شده Ú©Ù‡ نشان Ù…ÛŒ دهد این بنیاد از سال 1991.Ù… تا به امروز تØت عناوین مختل٠از جمله Øقوق بشر (جوانان، آموزش، رسانه ها Ùˆ انتشارات Ùˆ ...) Øقوق کارگران Ùˆ زنان به انجام مأموریت خود از سوی کنگره Ùˆ سیا مشغول بوده است.2. خانه آزادی (Freedom House)خانه آزادی در سال 1941.Ù… توسط ویندل ویلکی، النور روزولت، جورج Ùیلد Ùˆ دیگران بعنوان عکس العملی به نازیسم Ùˆ تقویت ارزش های امریکایی در داخل Ùˆ خارج این کشور تأسیس شد. این سازمان Øمایت Ùˆ پشتیبانی از دموکراسی امریکایی، اقتصاد بازار آزاد Ùˆ تشریک مساعی ایالات متØده در روابط بین الملل را وظیÙÙ‡ خود دانسته Ùˆ ایÙای نقش راهبردی امریکا را در روابط بین الملل به منظور اجرای Øقوق بشر Ùˆ آزادی ضروری ارزیابی کرده است. بعد از جنگ جهانی دوم، Ùعالیت خانه آزادی عملاً به مبارزه با کمونیسم تغییر یاÙت Ùˆ با تأسیس ناتو، این سازمان به بازوی Ùرهنگی آن تبدیل شد. شواهد زیادی در دست است Ú©Ù‡ نشان Ù…ÛŒ دهد خانه آزادی یکی دیگر از ابزارهای سیاست خارجی ایالات متØده است Ùˆ همواره از ایده دموکراسی Ùˆ دموکراسی سازی برای تأمین مناÙع استراتژیک Ùˆ بلندمدت این کشور بهره Ù…ÛŒ گیرد. خانه آزادی از سه طریق «تØلیل»، «جانبداری» Ùˆ «اقدام»، از ایجاد تغییرات نرم اÙزاری در کشورهای هد٠Øمایت Ù…ÛŒ کند. در بخش تØلیل، این سازمان از سال 1972.Ù… با انتشار سالنامه «آزادی در جهان» Ú©Ù‡ در آن وضعیت کشورها از Ù„Øاظ Øقوق سیاسی Ùˆ آزادی های مدنی را مورد بررسی قرار Ù…ÛŒ گیرد، تلاش کرده تا خود را به مرجعی در این زمینه تبدیل کند Ùˆ بر اساس معیارهای خود به رتبه بندی کشورها در این ارتباط بپردازد. از دیگر Ùعالیت های تØلیلی خانه آزادی انتشار سه سالنامه دیگر با نام های سالنامه «آزادی مطبوعات»، «ملت های در Øال گذر» Ùˆ «کشورهای بر سر دو راهی» است.در بخش جانبداری، خانه آزادی مدعی است Ú©Ù‡ اقدامات آن تنها به تشویق سیاست گذاران امریکایی برای اتخاذ سیاست هایی در راستای پیشبرد Øقوق بشر Ùˆ آزادی در دنیا Ù…Øدود Ù…ÛŒ شود. در بخش اقدام، این سازمان تلاش کرده تا با Ø·Ø±Ø Ø±ÛŒØ²ÛŒ Ùˆ اجرای برنامه های تبادل بین المللی، اعطای بورس Ùˆ Ú©Ù…Ú© ÙÙ†ÛŒ Ùˆ مالی، به آموزش Ùˆ Øمایت از آنچه خود مداÙعان Øقوق بشر، سازمان های مدنی Ùˆ اصØاب رسانه Ù…ÛŒ نامد، بپردازد Ùˆ به این وسیله انجام اصلاØات با تغییر نرم مورد نظر خود را در کشورهای هد٠تقویت نماید.بررسی تأمین کنندگان منابع مالی خانه آزادی مبین این واقعیت است Ú©Ù‡ منابع این سازمان مستقیماً از طر٠دولت امریکا Ùˆ آژانس های وابسته به آن Ùˆ یا از طریق بنیادهایی به ظاهر خصوصی تأمین Ù…ÛŒ شود.بنیاد اعانه ملی برای دموکراسی (NED)ØŒ آژانس توسعه بین المللی ایالات متØده (USAID) Ùˆ وزارت امور خارجه در Ùهرست Øامیان دولتی خانه آزادی Ùˆ بنیادهایی نظیر سوروس، بنیاد لیند Ùˆ هری رادلی Ùˆ بنیاد ساراسکیÙسی در زمره تأمین کنندگان مالی غیردولتی این سازمان قرار Ù…ÛŒ گیرند. این خانه برای امریکاسازی در ایران Ú©Ù‡ آن را دموکراسی سازی Ù…ÛŒ نامد برنامه های گسترده ای را در دستور کار خود دارد. این برنامه ها بیشتر در Øوزه رسانه ها Ùˆ وسایل ارتباط جمعی طراØÛŒ شده Ùˆ تØت لوای یک برنامه Ú©Ù„ÛŒ به نام توسعه جامعه مدنی؛ Øمایت رسانه ای به اجرا در آمده اند. طبق این برنامه، خانه آزادی تلاش Ù…ÛŒ کند تا منبع اطلاعاتی جامعی را برای Ùعالان Øقوق بشر ایران Ùراهم سازد Ùˆ آنها را با منابع Ùˆ همکاران دیگر خود در اقصی نقاط جهان مرتبط نماید. طبق این برنامه خانه آزادی باید ماهنامه ای الکترونیکی Ùˆ دو زبانه (Ùارسی-انگلیسی) طراØÛŒ Ùˆ راه اندازی کند تا بواسطه آن Ùضای مناسبی را برای بØØ« Ùˆ بررسی دموکراسی سازی Ùˆ Øقوق بشر البته تنها در ایران Ùˆ نه در کشورهای همسو با مناÙع امریکا مانند مصر Ùˆ عربستان Ùراهم آورد. این مجله الکترونیک Ú©Ù‡ «گذار» نامیده شده موظ٠شده است تا مجموعه ای از مقالات، بررسی Ùˆ نقد کتاب، بررسی Ùˆ نقد Ùیلم، گزارش های تصویری، نامه ها Ùˆ بیانه ها، کاریکاتورهای سیاسی Ùˆ ... را از ایرانیان داخل Ùˆ خارج با تمرکز بر روی Øقوق بشر Ùˆ چالش های دموکراسی سازی گردآورد Ùˆ با ارائه امکان بØØ« Ùˆ تبادل نظر آنلاین در پایان هر مطلب، به نوعی نظرسنجی Ùˆ ارزیابی اÙکار مردم ایران در زمینه موضوعات Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ بپردازد.
منبع: strategicreview.org