نقش تانک های فکری آمریکا در فکر سازی

جولیا بیرد

ای اچ کار

در سال Û±Û¹Û¸Û± ای اچ کار نویسنده رئالیست انگلیسی قدرت بین المللی را به سه بخش نظامی ØŒ اقتصادی Ùˆ قدرت برافکار عمومی تقسیم کرد.(Û²) قدرت برافکار عمومی پیچده Ú¯ÛŒ های  زیادی دارد Ùˆ از این نظر اندازه گیری میزان تاثیر آن وچگونگی کنترل آن Ú©Ù…ÛŒ سخت است. امروزه نظریه پردازانی نظیر جوزف نای از نظر سنجی عمومی استفاده Ù…ÛŒ کنند . نای Ùˆ امثال او برای جمع آوری نظرات مردم سایر کشور ها نسبت به آمریکا Ùˆ همچنین سنجیدن تاثیر قدرت نرم آمریکا Ùˆ این موضوع Ú©Ù‡ قدرت نرم آمریکا تا Ú†Ù‡ اندازه توانسته در خارج از مرزها تاثیر داشته باشد به نظر سنجی های بین اللملی متوسل Ù…ÛŒ شوند.  دراین مقاله ØŒ من نظرات روزنامه نگاران Ùˆ ستون نویسان روزنامه های آمریکا در سالهای Û²Û°Û°Û° به بعد را جمع آوری کرده ام. این برای آن بود Ú©Ù‡ دریابم آیا حوادثی نظیر Û±Û± سپتامبر Ùˆ جنگ در عراق تاثیری بر روی روزنامه نگاران Ùˆ سردبیران نشریات سایر کشور ها داشته است یا نه.

در این تحقیق به دنبال آن هستم که به ۳ پرسش پاسخ دهم.

Û±- آیا در آمریکا مطالعاتی برای بررسی میزان  قدرت آمریکا -این تحقیق به خصوص به میزان تاثیر گذاری تانک های فکری متمرکز است- بر تاثیر گذاری بر افکار عمومی سایر کشور ها Ú©Ù‡ در مقالات Ùˆ تحلیل های مندرج در روزنامه های آن کشور ها منعکس Ù…ÛŒ شود  صورت Ù…ÛŒ گیرد یا خیر؟

۲- آِیا انعکاس نظرات و دیدگاههای امریکایی در روزنامه های سایر کشور ها افزایش یافته ؟اگر پاسخ مثبت است چرا؟

۳- آیا ستون نویسان و تحلیل گران آمریکایی به مخاطبان خارجی خود توجه دارند یا آیا حتی برای آنان هم می نویسند؟

نخست باید اعلام کنم که پیش از این چنین تحقیقی انجام نشده است. تاثیر ستون نویسان و تحلیل گران آمریکایی تنها در چند کتاب بررسی شده است اما هیچ گاه چنین تحقیقی در باره تاثیرات جهانی آن انجام نشده است. با تحقیقاتی که انجام دادم، دریافتم که درج مقالات و نظر و دیدگاهها و تحلیل ها ی آمریکایی به خصوص تحلیل های تهیه شده از سوی تانک های فکری آمریکایی در مطبوعات خارج ازآمریکا از اواخر ۱۹۹۰ افزایش چشمگیری داشته است. انگلستان کشوری است که بیشترین مقالات آمریکایی در نشریات آن کشور چاپ می شود.. همچنین تحلیل های موسسه آمریکن اینتر پرایز نیزکه در کنار سایر تانک های فکری به سیاست خارجی می پردازد ،نقش قابل ملاحظه ای را در بین تصمیم سازان ایفا کرده است. با در نظر گرفتن منابع تحلیل های مندرج در روز نامه های خارجی و به خصوص در روزنامه های انگلیسی زبان، تانک های فکری آمریکایی حتی بیش از روزنامه های داخلی آمریکایی به شدت مورد توجه بوده اند و تحلیل های آنان با برداشت از اینترنت در این روزنامه ها دوباره چاپ شده است.

همچنین متوجه شدم Ú©Ù‡ اکثرا نویسندگانی Ú©Ù‡ نظراتشان منتشر Ù…ÛŒ شده ØŒ مرد بوده اند. در این بین ماروین دوود Maureen dowd یک استثنا بود. هر چند نوشته های این زن قبل از جنگ عراق بیشتراز حال، در روزنامه های خارج از آمریکا درج Ù…ÛŒ شد. در برخی از کشورها هم دبیران سرویس اندیشه برای نوشتن ستوان نظرات Ùˆ روشن کردن چراغ بحث سیاست خارجی از نویسندگان آمریکایی استفاده کرده بودند. در ملاقاتی Ú©Ù‡ با برخی از نویسندگان داشتم ØŒ آنها گفتند Ú©Ù‡ تنها برای مردم آمریکا Ù…ÛŒ نویسند Ùˆ توجهی به مردم سایر نقاط دنیا ندارند. در این تحقیق به این نتیجه رسیدم Ú©Ù‡ آمریکایی شدنAmericanization صفحات اندیشه Ùˆ تحلیل ها Ùˆ تفاسیر خبری  بسیاری از روزنامه ها در بسیاری از کشورها به دلیل واقعه Û±Û± سپتامبرو جنگ عراق Ùˆ نیاز به تحلیل این رویداد ها افزایش یافته است.

از میان تاثیرات دیگر، Ù…ÛŒ توان به تفکر استراتژیک Ùˆ بازاریابی تانکهای فکری اشاره کرد Ú©Ù‡ به دنبال تاثیرگذاری خود فراتر از مرزهای ایالات متحده هستند. همچنین نباید رابطه قوی رسانه های تجاری Ùˆ روزنامه های تحت مالیکت رابرت مورداک با تانکهای فکری آمریکایی را از نظر دور داشت  Ùˆ مهمتر اینکه مقالات تانکهای فکری بی هزینه Ùˆ ریگان است Ùˆ در زمانی Ú©Ù‡ مخاطب روزنامه ها رو به کاهش است Ùˆ بودجه سرمقاله ها به شدت کاهش یافته است، استفاده راحت Ùˆ بی هزینه از مقالات رایگان کاملا وسوسه انگیز  است .

در ژانویه ۲۰۰۳ روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای به قلم خانم ماروین دوود Maureen dowd مطلبی راجع به نطق معروف State of Union جورج بوش نوشت. او در این مقاله ،نارنجکی در دنیای مجازی منفجر کرد . او نوشت: آیا می توانید باور کنید که رئیس جمهور هنوز این ادعای احمقانه را مطرح می کند که ما با یک ائتلاف به جنگ عراق رفتیم و نه با یگ گروه نوکر و سگ و کشورهای خدمتگزار ؟

وبلاگ نویسان با نارضایتی تمام عصبانیت خود را نشان دادند Ùˆ نامه های بسیاری برای اعتراض به نیویورک تایمز فرستادند.وبلاگ هایی از جمله  وبلاگی موسوم به « اعتراض های یک قاتل شیدا»و «پول بد »یک بمب Ú¯ÙˆÚ¯Ù„ÛŒ فرستادند.بمب Ú¯ÙˆÚ¯Ù„ÛŒ یک مکانیسم است Ú©Ù‡ توسط آن رتبه بندی های Ú¯ÙˆÚ¯Ù„ را تحت تاثیر قرار Ù…ÛŒ دهند Ùˆ یک سایت یا یک عنوان خاص را به رتبه نخست Ú¯ÙˆÚ¯Ù„ Ù…ÛŒ رسانند .آنان با مرتبط کردن نام خانم ماروین دوود  Ùˆ سگ پشمالو(POODLE) کاری کردند Ú©Ù‡ اگر کسی بخواهد سگ پشمالو(POODLE) را جستجو کنند با نام ماورین دوود روبرو شود.

مخالفت های زیادی با این کاردر سطح افکار عمومی به وجود آمد . اتحادیه وبلاگهای آزاد مقاله خانم دوود را عملی احمقانه نامید . برخی حتی او را سگ پشمالوی بداخلاق نامیدند و برخی شکل صورت او را تمسخر کردند. “بلک فایو ” از همه کشورها ی ائتلاف عذرخواهی کرد. این وبلاگ نوشت: اگر شما ازکشورهای ائتلاف هستید ، و این مطلب را می خوانید ، اصلا نمی خواهم این زن را به شما معرفی کنم. تنها به این موضوع اشاره کنم که اظهارات او باعث ناراحتی خیلی از افراد شده است. من می خواهم به شخصه از حمایت همه کشورهای ائتلاف تشکر کنم . و این موضوع را بدانند که آمریکایی ها کارهایشان را فراموش نخواهند کرد.(۳)

به عنوان دبیر ستون دیدگاه ها در کشوری Ú©Ù‡ (استرالیا)برای حمله به عراق اقدام به اعزام نیرو به آن کشور کرده است ،برای من مقاله خانم دوود  در عین جذابیت بسیار نامطلوب بود. ماورین دوود در بین خوانندگان روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد Ú©Ù‡ من در آن کار Ù…ÛŒ کردم بسیار محبوب بود Ùˆ در فاصله بین ژانویه Û²Û°Û°Û° تا ژانویه Û²Û°Û°Ûµ چیزی در حدود Û¸Û¹ مقاله از او به چاپ رسید. برخی اوقات عکس او را نیز در کنار مطلب چاپ Ù…ÛŒ کردیم. دبیری Ú©Ù‡ پیش از من مطالب را Ù…ÛŒ خواند بارها اذعان کرده بود Ú©Ù‡ او بهترین نویسنده در جهان است. چیزی Ú©Ù‡ در نوشته هایش وجود داشت این بود Ú©Ù‡ او مخاطبان آمریکایی اش را در ذهن داشت. هرچند او بعضا انتقادهای تندی نیز Ù…ÛŒ کرد اما در مخاطبان استرالیایی Ùˆ بریتانیایی این حس بوجود آمده بود Ú©Ù‡ او برای آنها نمی نویسد.چنین چیزی نیز هنگامی Ú©Ù‡ فیلم فارنهایت Û±Û±/Û¹ مایکل مور به نمایش در آمد وجود داشت.

۲ سال بعد تصمیم گرفتم به پایتخت آمریکا بروم و از دوود راجع به مقاله اش سوال بپرسم. او انسانی خجالتی بود که میانه خوبی با مصاحبه نداشت. برای اینکه از نظرات او راجع به مخاطبان جهانی آگاهی یابم با او از واشنگتن تا فینیکس و از سن فرانسیسکو تا لاس وگاس همراه شدم تا سرانجام توانستم در هتل بلاژیو با او مصاحبه کنم. هنگامی که از او راجع به مقاله سگ پشمالو پرسیدم او با اشاره به این موضوع که علاقه ای به ربط دادن بین زن ها و این حیوان وجود دارد گفت :

واقعا نباید کسی در کنار ما باشد. مردم آمریکا سالی سخت راپشت سر گذاشتند . ما از همه ابزار ها Ùˆ از همه وسایل اطلاعاتی برای شکست صدام حسین استفاده کردیم . همه اطلاعات را برای رسیدن به «ایدئولوژی» خود در کنار هم قراردادیم Ùˆ از دموکراسی خود فاصله گرفتیم. در پایان توانستیم به نتیجه مطلوب برسیم(Û´). ریچارد کوهن در این زمینه گفته اگر از دجله تا نیل آزادی وجود داشته باشد نمی توان مردم آمریکا را اینقدر نادان تلقی کرد Ùˆ به آنها دلیل اصلی لشگر Ú©Ø´ÛŒ به عراق را نگفت Ùˆ یااز  بچه ها Ùˆ والدین دلیل اصلی حمله را کتمان کرد. در تظاهرات قبل از لشگرکشی مردم تنها به دنبال کارهای ضد جنگ نبودند بلکه Ù…ÛŒ گفتند به ما اطلاعات غلط ندهید. از اطلاعات برای رسیدن به «ایدئولوژی »خود استفاده نکنید.

مفهوم صادر کردن دیدگاه های آمریکا برای خوانندگان روزنامه در سایر کشورها چیست؟

صفحات دیدگاه ها در روزنامه های مختلف متفاوت است. برخی نظیر نیویورک تایمز بازتاب دهنده نظرات مخالف سردبیر هستندو برخی نظیر وال استریت ژورنال در راستای سیاست های روزنامه هستند. برخی صفحات Ùˆ موضوعات میانه رو هستندوبرخی دیگر تحریک کننده هستند. برخی فضا را تنها در اختیار ستون نویس ها قرار Ù…ÛŒ دهند  وبرخی دیگر همه نظرات را بازتاب Ù…ÛŒ دهند. اهداف زیادی برای چاپ این نوشته ها اعلام شده است. Ú©Ù‡ از آن جمله Ù…ÛŒ توان به عمق بخشیدن به تحلیل های راجع به مسایل روز Ùˆ ایجاد تناسب در صفحات اشاره کرد.

سردبیر معمولا صفحه دیدگاه ها را از منابع مختلفی به دست Ù…ÛŒ آورد. در برخی ازروزنامه ها دبیر صفحه از همکاری سایر نویسندگان Ú©Ù‡ در روزنامه های دیگرکار Ù…ÛŒ کنند ØŒ بهره Ù…ÛŒ برند ،در برخی از روزنامه ها نیز از گروه ها  Ùˆ لابی ها  استفاده Ù…ÛŒ کنند . برخی نیز از آژانس های خبری استفاده Ù…ÛŒ کنند. در سراسر جهان سازمان های خبری پول زیادی برای استفاده از آژانس های خبری آمریکایی پرداخت Ù…ÛŒ کنند. تقریبا Û·Û°Û° روزنامه در سراسر جهان از خدمات نیویورک تایمز استفاده Ù…ÛŒ کنند. استفاده از ستون دیدگاه ها برای روزنامه ها نیز در این صورت راحت تر است زیراپول اضافی برای خدمات این چنینی پرداخت نمی کنند، این گونه مقالات پیش از این ویرایش شده Ùˆ منابع آن Ú†Ú© شده است.

صفحات دیدگاه ها معمولا به صفحاتی مشهور است که جانبدارانه کار می کنند. آیا در این بین مرد ها بیشتر از زن ها نبودند؟ آیا مطالب طرفدار اسرائیل بیش از فلسطین نبودند؟ مطالب طرفدار دولت بیشتر نبود ؟ و آیا مطالب بیشتر به راست گرایش نداشت تا به چپ؟

آن چیزی Ú©Ù‡ تحقیق من اثبات Ù…ÛŒ کند این است Ú©Ù‡ یک رشد قابل توجه در استفاده  از مقاله های ستون نویس های آمریکایی از سال Û²Û°Û°Û° به بعد کاملا مشهود است .خوانندگان به این مسئله با روش های مختلفی عکس العمل نشان Ù…ÛŒ دهند. بنابر نظر جوزف نای « قدرت نرم » توانایی رسیدن به اهداف از طریق ایجاد جذابیت است تا اعمال زور یا پرداخت پول. منظور از جذابیت ،جذابیت های فرهنگی Ùˆ ایده ال های سیاسی Ùˆ سیاست های اعمالی است.(Ûµ)

نای معتقداست ،قدرت نرم یک کشور بر ۳ موضوع استوار است : فرهنگ و ارزشهای سیاسی و سیاست ها ی خارجی آن کشور. این موضوع در سال ۲۰۰۳ بسیار مشهود بود. وی می گوید هنگامی که در خواست ایالات متحده در ماه های پیش از جنگ عراق رد شد ،محبوبیت آمریکایی ها تقریبا ۳۰ درصد در کشور های اروپایی کاهش یافت ، در کشورهای اسلامی این حمایت بسیار کمتر بود.(۶)

مرکز تحقیقاتی پیوPew در سال Û²Û°Û°Û² با یک نظر سنجی  دریافت Ú©Ù‡ شهروندان Û³Û´ کشور از Û´Û³ کشور با این گزاره موافق بودند Ú©Ù‡ « گسترش فرهنگ آمریکایی در کشورشان خیلی بد است.(Û·)    نیمی از این کشورها از موضوع آمدن دموکراسی از آمریکا حمایت کردند ØŒ اما طرفداران گسترش فرهنگ آمریکا کمتر از یک سوم بود. موضوع استقرار فرهنگ Ùˆ ایده آمریکایی برای مردم این کشورها بسیار خشم برانگیز بود زیراکه از نظر آنان باعث محو فرهنگ بومی ØŒ زبان Ùˆ حتی طرز تفکر ملت ها Ù…ÛŒ شد.

تعداد مقاله های منتشر شده در جنگ عراق Ùˆ سیاست خارجی حکومت بوش با همراهی خوبی از سوی ستون نویس ها همراه بود. همچنین بسیار جالب بود Ú©Ù‡ در این بین در کشوهایی Ú©Ù‡ از همراهان اصلی در جنگ بودند Ùˆ بیشترین دیدگاههای آمریکایی در نشریات آنان منتشر Ù…ÛŒ شد – استرالیا Ùˆ انگلستان – مخالفت های اصلی با جنگ در گرفت . در این Û² کشور در حالی Ú©Ù‡ دولت آنها برای جنگ آماده Ù…ÛŒ شد مردم مخالف لشگر Ú©Ø´ÛŒ بودند. این نکته، موضوع این تحقیق نیست Ú©Ù‡ ببینیم آیا مقالات آمریکایی منجر به تقویت Ùˆ یا تضعیف قدرت نرم آمریکا شده است یا خیر. تاثیر این مقاله­Ù‡Ø§  را نمی توان صرفا با تاثیر مثبت یا منفی ارزیابی کرد. بسیار مهم Ùˆ حیاتی است قبل از هرچیزتاثیر در اختیار داشتن سرمقاله ها Ùˆ ستون دیدگاههای روزنامه های غیر آمریکایی  را به عنوان منبع جدیدی از قدرت مورد توجه قرار دهیم.  این صفحات در طول تاریخ منبع اصلی بررسی نظرات مختلف Ùˆ گوناگون Ùˆ حتی متعارض بوده اند. ازاینرو این واقعیت Ú©Ù‡ حضور نویسندگان آمریکایی در این روزنامه ها تاثیر زیادی بر فرهنگ Ùˆ ذهنیت مردم داشته ،حقیقتی انکار ناپذیر است Ú©Ù‡ به نوبه خود تاثیر زیادی بر بحث های رایج در حلقه­Ù‡Ø§ÛŒ بومی  روشنفکران Ù…ÛŒ گذارد (روشنفکرانی Ú©Ù‡ در واقع مبانی Ùˆ دلایل آمریکایی مقوم بحث­Ù‡Ø§ÛŒ خود را با هم مبادله Ù…ÛŒ کنند).

موضوع نوشته های ستون های دیدگاه های روزنامه ها موضوعی بررسی نشده است.در باره این موضوع کارهای بسیار محدودی انجام شده است. یک استثنا کتاب American Newspapaer Columnist اثرسام ریلی است. در این کتاب بیشتر به معرفی اسامی نویسندگان اشاره دارد Ùˆ کمتر به تجزیه Ùˆ تحلیل مقاله ها پرداخته شده است.(Û¸)  نظریه پردازان سیاسی Ú©Ù‡ علاقه ای به قدرت نرم داشته اند، تنها به بررسی جزئی مطلب پرداخته اند. تلاش ها بیشتر مربوط به همراه ساختن ذهن سایرملت ها در کشورهای مختلف  با موضوعات مورد توجه آمریکا است .اما من هیچ شخصیت دانشگاهی را Ú©Ù‡ به موضوع رشد نفوذ تانک های فکری  Ùˆ به خصوص تانکهای فکری محافظه کار(راست گرا) پرداخته باشد، نیافتم .حتی در باره تاثیر جهانی این تانکهای فکری Ùˆ نقش آنها در مباحث مربوط به آمریکا Ùˆ مسائل جهانی در سایر کشورها تحقیقی صورت نگرفته است.

شواهد و روش ها

برای بررسی موضوع افزایش تعداد مقالات تهیه شده در تانکهای فکری آمریکایی Ú©Ù‡ در روزنامه های سراسر جهان منتشر Ù…ÛŒ شود ØŒ از یک تحلیل Û³ مرحله ای استفاده کردم. در وهله اول ØŒ مستندات را در باره افزایش تعداد  آنها جمع آوری کردم. برای این کارمدارک مقالات تهیه شده در تانکهای فکری معروف  مندرج در روزنامه های آمریکایی  را از Û±Ûµ سال گذشته به این طرف جمع کردم. در مرحله دوم به روزنامه های انگلیسی زبان در اروپا ØŒ آسیا Ùˆ اقیانوسیه مراجعه کردم تا در یابم Ú†Ù‡ شباهت ها Ùˆ تفاوت هایی بین مقالات این تانکهای فکری در داخل Ùˆ خارج از ایالات متحده وجود دارد. در مرحله سوم شواهد موجود را برای بررسی افزایش تعداد این مقالات مورد بررسی قرار دادم . در این زمینه از سال Û±Û¹Û¹Û¸ اقدام به جمع آوری مطالب کردم. این تاریخ Û³ سال قبل از Û±Û± سپتامبر Ùˆ Û³ سال پس از آن واقعه را در بر Ù…ÛŒ گیرد.

موسسات مطالعاتی Ú©Ù‡ در این تحقیق به آنها پرداختم ØŒ آنهایی بودند Ú©Ù‡ در مطبوعات آمریکا بیشتر از آنها یاد Ù…ÛŒ شود Ùˆ مورد استناد قرار Ù…ÛŒ گیرند. از اینرو موسساتی نظیر بروکینز، آمریکن اینتر پرایز، هریتج Ùˆ موسسه کاتو بیشتر مورد بررسی قرار گرفتند.(Û¹) این موسسات بر اساس نظر سنجی Û±Û¹Û¹Û· تاثیر بسزایی بر روزنامه نگاران Ùˆ افراد کنگره داشته اند.(Û±Û°) هر چند بنیاد هریتج Ùˆ کاتو بیشتر  در داخل امریکا موثر بوده اند تا خارج آمریکا. در این بین باید شورای روابط خارجی  Ùˆ مرکز تحقیقات استراتژیک Ùˆ موسسه کارنگی برای صلح   را نیز اضافه کرد. از میان موسسات مطالعاتی در زمینه سیاست خارجی ،موسسات یاد شده حضور بیشتر Ùˆ موثرتری  در سطح جهان دارند. باید به این موضوع اشاره کنم Ú©Ù‡ اگرچه در این تحقیق سخت کار شده است اما این تحقیق کامل نیست. دو منبع اطلاعاتی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.  نخست از مطالب چاپ شده این گروه ها استفاده شده است. آنچنان Ú©Ù‡ در ادامه Ù…ÛŒ خوانید این منبعی مهم برای بررسی ها است . منبع دوم مطالبی است Ú©Ù‡ بصورت الکترونیکی در اختیار قراردارد. برای آن از Lexis-Nexis Ùˆ Factiva استفاده شده است. برای استفاده از آن باید خیلی دقت کرد زیراکه اطلاعات آنها در مورد مقالات مندرج در روزنامه های سایر کشور ها چندان کامل نیست .  اما همچنان از آنها به عنوان منبعی اصلی استفاده Ù…ÛŒ شود زیراکه نه مطبوعات Ùˆ نه سندیکاها اطلاعاتی کامل در باره نویسندگان خود در اختیار نمی گذارند. به  عنوان مثال مری فلمینگ سوانسون مدیر بخش فروش بین الملل گروه نشریات واشنگتن پست فقط حاضر شد این را بگوید Ú©Ù‡ بیشترین فروش جهانی مقالات مربوط به جیم هوگلند، دیوید ایگنیشس ØŒ رابرت ساموئلسون ØŒ چالز کراتامار ØŒ جورج ویل Ùˆ فرید زکریا است. اما این موضوع را نگفت Ú©Ù‡ مقالات این افراد چند بار Ùˆ در کدام نشریات خارجی چاپ مجدد شده  Ùˆ یا میزان رشد تقاضا برای این مقالات در Ûµ سال اخیر چقدر بوده است. (Û±Û±)

جستجو ها در باره نویسندگان تانک های فکری آمریکایی با استفاده از Lexis-Nexis وروزنامه وال استریت انجام شد که بایگانی آنها در Factiva وجود داشت. با استفاده از منابع اصلی خبرها در لیست Lexis-Nexis به جستجو در باره نام کامل هر تانک فکری در هر سال و از سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ پرداختم. روزنامه هایی که به آن در این تحقیق پرداختم عبارتند از : Atlanta Journal Constitution،Baltimore Sun،Boston Globe،Boston Herald،Buffalo News،Chicago Sun-Times،Christian Science Monitor،Columbus Dispatch،New York Daily News،Denver Post،Hartford Courant،Houston Chronicle،Los Angeles Times،Miami Herald،New York Times ،Newsday ، Omaha World Herald،Pittsburgh Post-Gazette، Cleveland Plain Dealer ، San Diego Union Tribune، San Francisco Chronicle، Seattle Times، St.Louis post -Dispatch، St.Petersburg Times، Minneapolis Star Tribune، Tampa Tribune، Times-Picayune، USA Today، Wall Street Journalو Washington Post.

در لیست Factiva نیز با افزودن اسم روزنامه Wall Street journal مطالعه ای انجام شد. در پایان امتیازات Lexis-Nexis و Factiva را جمع زدم .

نتیجه

یافته های مهم این تحقیق در ادامه می آید:

۱- نقش تانک های فکری آمریکایی از ۱۱ سپتامبر و به خصوص از زمان جنگ عراق تغییر کرده است.افزایش حضور تانک های فکری در نشریات جهان از اواخر دهه ۹۰ تاکنون کاملا مشهود است.

افزایش نقش تانک های فکری نه در مطبوعات داخلی Ú©Ù‡ در مطبوعات خارجی بوده است. این نتیجه گیری مهم است Ú†Ù‡ در همه تحقیقات پیش از این  به این موضوع اشاره شده است Ú©Ù‡ نقش تانک های فکری فقط در نشریات داخلی رشد داشته است. در فاصله سال های Û±Û¹Û¹Û¸ تا Û²Û°Û°Û´ ØŒ نقش چهار تانک فکری آمریکایی در روزنامه های برجسته این کشور ÛµÛ´ در صد رشد داشته است. به گونه ای Ú©Ù‡ اگر در سال Û±Û¹Û¹Û¸ ØŒ روزنامه های برجسته آمریکایی  فقط ۲۳۸۵بار از چهار تانک فکری آمریکایی استفاده کردند این رقم در سال Û²Û°Û°Û´ به Û³Û¶Û¸Ûµ مورد رسید.

انعکاس مقالات آمریکایی در روزنامه های خارجی

الف -به روشنی افزایش وجود Ùˆ حضور Ùˆ تاثیر تانک های فکری آمریکایی در مطبوعات خارجی به چشم Ù…ÛŒ آید. جستجوی من در مطبوعات مهم Ùˆ بین المللی نشان دهنده آن است Ú©Ù‡ دربین تانک های فکری آمریکایی مقالات موسساتی نظیر بروکینز، آمریکن اینتر پرایز ØŒ بنیاد هریتج Ùˆ موسسه کاتو در فاصله سال های Û±Û¹Û¹Û¸ تا Û²Û°Û°Û´ شاهد Û´Û°Û° درصد رشد بوده است(Û±Û²). دراین بین اگر تانک های فکری ویژه سیاست خارجی همچون شورای روابط خارجی ØŒ بنیاد کارنگی ومرکز بین المللی مطالعات راهبردی CSIS را اضافه کنیم رشد چاپ مقالات امریکایی در نشریات خارجی از این هم بالاتر Ù…ÛŒ رود Ùˆ رقم Û´ÛµÛ· درصد رشد را نشان Ù…ÛŒ دهد. بیشترین رشد در مقالات مربوط به سیاست خارجی، سیاست های دفاعی Ùˆ تهاجمی  بوده است. تقریبا نیمی از مقالات منتشر شده در سال Û²Û°Û°Û³ راجع به سیاست خارجی بوده است.

شواهد نشان دهنده آن است Ú©Ù‡ حضور موسسه کارنگی در صفحات اندیشه Ùˆ در ستون مقاله ها در روزنامه ها ÛŒ خارجی در سال Û²Û°Û°Û± تقریبا به صفر رسید.این در حالی است Ú©Ù‡ شورای روابط خارجی Ú©Ù‡ در سال Û²Û°Û°Û³ کاهش داشت ØŒ به رشد خوبی رسید. موسسه بروکینز رشد پایداری را از Û±Û¹Û¹Û¹ به خصوص در انگلستان شاهد بوده است. پس از کاهشی Ú©Ù‡    در سال Û²Û°Û°Û±AEI شاهد بود پس از آن مجددا توانست رشد پیدا کند. نقطه اوج کاتو در سال Û±Û¹Û¹Û¹ بود.کاتو تنها در سال Û²Û°Û°Û± بود Ú©Ù‡ اندکی در چاپ مقالات در نشریات خارجی کاهش داشت ولی بر اثر افزایش درخواست روزنامه های آسیایی رونق چاپ مقالات کاتو نیز احیا شد. هریتج درنیمه اول  سال Û²Û°Û°Û± کاهش را نشان Ù…ÛŒ داد اما با Ú©Ù…Ú© سردبیران اروپایی توانست در ادامه رشد کند.همچنین در این مدت مقالات تهیه شده در CSIS نیز رشد قابل ملاحظه ای را شاهد بود.

باید به این موضوع اشاره کرد آنچه به صورت عدد Ùˆ رقم  در بحث نفوذ تانک های فکری آمریکایی در نشریات خارجی آمده ،ارزیابی محتاطانه ای از میزان  واقعی  نقش تانک های فکری آمریکایی در فکر سازی در سطح جهان است. اگر تعداد پرینت شحصی این مقالات Ùˆ تعداد ارجاعات به این مقالات در تحقیقات Ùˆ پایان نامه های تحصیلی نیز در نظر گرفته شود ØŒ گستره Ùˆ عمق نفوذ افکار آمریکایی Ú©Ù‡ از طریق تولیدات این تانکهای فکری منتشر Ù…ÛŒ شود ،بهتر نمایان Ù…ÛŒ شود.

ب- در یک بازار رقابتی افکار و اندیشه ها ، تانک های فکری محافظه کار موفقیت خوبی داشته اند(۱۳)

در این تحقیق Ú©Ù‡ در آن به روزنامه ها Ùˆ نه رسانه های الکترونیک پرداخته ام به این نتیجه رسیدم Ú©Ù‡ اگرچه موسسه بروکینز Ú©Ù‡  میانه رو است در داخل آمریکا بیشتر ازAEI رشد داشته است. امادر سطح بین المللی درسال Û²Û°Û°Û´AEI 112 مقاله Ùˆ بروکینز Û·Û² مقاله منتشر کرد.

مطالعات اخیر نشان می دهد که تانکهای فکری محافظه کار نسبت به رقبای لیبرال خود بیشتر در روزنامه ها حضور و نقش ایفا کرده اند.(۱۴)

اندرو ریچ در مطالعاتی Ú©Ù‡ بین Û±Û¹Û¹Û³ تا Û±Û¹Û¹Û¹ انجام داد  به این نتیجه رسید Ú©Ù‡ مطالب محافظه کارانه(راست گرایانه) Ú©Ù‡ توسط تانک های فکری منتشر Ù…ÛŒ شود،بیشتر از مطالب منتشر شده لیبرال بوده است. ÙˆÛŒ Ù…ÛŒ گوید: دراین بین سهم تانکهای فکری محافظه کاران Û³Û° درصد بوده است. این در حالی است Ú©Ù‡ لیبرال ها Ùˆ میانه روها Ùˆ تانک های فکری Ú©Ù‡ ایدئولوژی خاصی ندارند کمتر از Û¸ درصداز سهم بازار اندیشه را به خود اختصاص داده اند.(Û±Ûµ) باید به این مورد هم اشاره کرد یک سوم مطالب تانک های فکری تنها در  Û³  روزنامه منتشر Ù…ÛŒ شد Ùˆ دو سوم بقیه مطالب در وال استریت ژورنال منتشر میشد . در این بین تنها یک مقاله از پنج مقاله تانکهای فکری لیبرال ها در روزنامه ها درج Ù…ÛŒ شد. این به معنی آن است Ú©Ù‡ تانک های فکری محافظه کار علاقه چندانی به حضور نویسندگانشان در صفحات نظرات ودیدگاه های روزنامه ها  با نام موسسات ندارند بلکه ترجیح Ù…ÛŒ دهند نام موسسه اشان در لیست ارجاعات سایر نویسندگان درج شود. ریچ به این نتیجه رسید Ú©Ù‡ آن دسته از تانکهای فکری موفق بودند Ú©Ù‡ محافظه کار (راست گرا )Ùˆ بازار محور بوده اند.(Û±Û¶)

بررسی دیگری نیز نظر ریچ را تایید کرد.  بر مبنای بررسی سایت fair.org ØŒ تانکهای فکری چپگرا اکثرا هیچ نقشی در درج مقاله های تولیدی خود در روزنامه های آمریکایی نداشته اند. به گونه ای Ú©Ù‡ یکسال پس از Û±Û± سپتامبر شاهد کاهش سهم تانک های فکری Ú†Ù¾ گرا درمقالات  روزنامه ها به Û±Û± درصد هستیم Ùˆ اینکه تانک های فکری Ú†Ù¾ گرای کمتری در رسانه ها مطرح شدند. در سال Û±Û¹Û¹Û¶  جامعه شناسی به نام مایکل دلنی(با ضم دال) تحقیقات دانشگاهی در باره پوشش جنگ اول عراق را مورد بازبینی قرار داد Ùˆ به این نتیجه رسید Ú©Ù‡ در Û· ماه تنها Û¶ درصد از ارجاعات مقالات تهیه شده در موسسه بروکینز به مقالات تهیه شده در موسسه Ú†Ù¾ گرای مطالعات سیاسی مربوط Ù…ÛŒ شود.(Û±Û·) دلنی همچنین بررسی دیگری انجام داد Ùˆ به این نتیجه رسید Ú©Ù‡ هم در بخش مکتوب Ùˆ هم در رسانه های صوتی Ùˆ تصویری در طول Û±Û° سال گذشته شاهد کاهش پرداختن این موسسات به مسایل داخلی هستیم Ùˆ در عوض میدان خوبی در اختیار تحلیل گران مسایل بین الملل Ú©Ù‡ عمدتا میانه رو Ùˆ محافظه کار (راست گرا) هستند قرار گرفته است. (Û±Û¸)

گرایش به تانک های فکری محافظه کار به روشنی زمینه را برای بازتاب دیدگاه های محافظه کارانه در سرمقاله ها و ستون دیدگاه ها در روزنامه ها فراهم می کند.درتحقیقی که ازحضور و نقش ۵۱ تانک فکری در ۶ روزنامه سراسری در فاصله ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ انجام شد ، اندرو ریچ و کنت. آر .ویور به این نتیجه رسیدند که واشنگتن پست و وال استریت ژورنال تمایل بیشتری به استفاده ازآن دسته از مقالات تانک های فکری دارند که عمدتا راست گرایانه و مطابق با نظر سر دبیر است. (۱۹) در تحقیق دیگری که توسط تاد گیتلین انج



منبع: سایت تسخیر

چاپ                       ارسال براي دوست

نظرات كاربران
نام

ايميل
نظر

 

مسئولیت محتوا و مواضع مندرج در مقالات بر عهده نویسندگان بوده و درج آنها در این پایگاه به مفهوم تأیید آن نمی باشد. Copyright © second-revolution.ir, All Rights Reserved