جمع‌بندی این نشست، بصورتی خلاصه و جهت آگاهی خوانندگان گرامی در نوشتار زیر آمده است:
خرده‌نظام‌هاي مناطق آسياي مرکزي، Ù‚Ùقاز Ùˆ خزر، صرÙ‌نظر از ويژگي‌هاي خاص، مانند Ù…Øصوربودن Ùˆ مشکل دسترسي به آب‌هاي آزاد، مجاورت سرزميني با دو قدرت بزرگ اتمي جهان، يعني چين Ùˆ روسيه Ùˆ سابقه استيلاي 70 ساله کمونيسم، داراي مسائل عديده‌اي هستند Ú©Ù‡ بي‌گمان طراØÙŠ Ùˆ تدوين استراتژي آمريکا در منطقه، با توجه به آنها Ø´Ú©Ù„ مي‌گيرد، مسائلي از جمله:
Ù€ منابع Ù†Ùتي Ùˆ مسيرهاي انتقال انرژي؛
ـ ترتيبات امنيت منطقه‌اي؛
ـ اسلام‌گرايي راديکال طالباني؛
Ù€ Øضور روسيه به‌عنوان رقيب جدي نظامي آمريکا.
با درنظر گرÙتن تقسيم‌بندي آمريکا از مناطق Ùˆ مسائل مختل٠جهان براساس مناÙع Øياتي، استراتژيک Ùˆ مهم؛ مي‌توان به اين تØليل رسيد Ú©Ù‡ صرÙ‌نظر از مسأله کلي مهار روسيه، منطقه مذکور یا همان اوراسياي مرکزي، در مقايسه با مناطقي مانند خاورميانه يا خليج‌Ùارس، مرتبط با مناÙع Øياتي Ùˆ استراتژيک آمريکا نيست Ùˆ عمدتاً تاکنون Øتی مناÙع مهم آمريکا نیز در اين منطقه رقم نمي‌خوردند. البته Øادثه 11 سپتامبر Ùˆ رخدادهاي پس از آن، علاوه‌بر آن Ú©Ù‡ Øساسيت آمريکا را در اين منطقه براي جلوگيري از رشد Ùˆ گسترش اسلام‌ طالباني Ùˆ تروريسم مقدس Ùˆ برخورد با Øاميان دولتي Ùˆ غيردولتي آن اÙزايش داد؛ براي نخستين‌بار پس از پايان جنگ سرد، زمينه‌ي Øضور مستقيم اين کشور در آسياي مرکزي Ùˆ Ù‚Ùقاز Ùˆ استقرار نیروی نظامي در این منطقه Ùˆ نيز در Øاشيه‌ي مرزهاي جنوبي روسيه را Ùراهم آورد. تØقق اين مهم از آنجا Ú©Ù‡ با پذيرش جهاني Ùˆ منطقه‌اي همراه گرديده Ùˆ ضع٠و عقب‌نشيني روسيه از خطوط قرمز امنيتي خود را نيز در پي داشته است، آزادي عمل Ùˆ ميدان Ùراخ‌تري را براي صØنه‌گرداني ايالات‌متØده پديد مي‌آورد.
در Ù…Øيط جديد امنيتي پس از 11 سپتامبر، وقوع روندها Ùˆ Øوادث زير در اوراسياي مرکزي، مناÙع آمريکا را به چالش مي‌کشد:
Ù€ پيدايش ÙŠÚ© دولت ضد آمريکايي در منطقه Ùˆ تهديد آمريکا از ناØيه سلاØ‌هاي کشتارجمعي یا تروريسم بين‌المللي؛
ـ وقوع جنگ ميان قدرت‌هاي عمده و بزرگ در منطقه؛
ـ پيدايش يک قدرت مسلط برتري‌طلب در منطقه که نگاه هژمونيک به مناطق پيراموني داشته‌باشد.
براي مقابله با چنين تهديداتي، آمريکا علاوه‌بر Øضور مستقيم نظامي در آسياي مرکزي Ùˆ Ù‚Ùقاز Ùˆ گرÙتن پايگاه در ازبکستان Ùˆ گرجستان، درصدد تØديد منازعات Ùˆ مديريت بØران‌هاي منطقه‌اي، جلوگيري از گسترش Ùˆ توسعه سلاØ‌هاي کشتارجمعي Ùˆ پيش‌گيري از اعمال Ù†Ùوذ قدرت‌هاي پيراموني رقيب به‌ويژه چين Ùˆ ايران است. بخشي از اهدا٠آمريکا به ياري بازيگران منطقه‌اي از جمله ترکيه Ùˆ اسرائيل دنبال مي‌شود. پذيرش کشورهاي واقع در Ù‚Ùقاز در پيمان ناتو نيز عمق استراتژيک آمريکا را گسترش Ùراواني مي‌بخشد. در مجموع، شرايط مي‌بايستي به گونه‌اي باشد Ú©Ù‡ همه کشورهاي منطقه Øتي روسيه، امنيت خود Ùˆ ØÙ„ Ùˆ Ùصل Ùˆ مديريت بØران‌هاي منطقه‌اي را از آمريکا طلب کنند. رÙتار آمريکا در بØران‌ها Ùˆ تنش‌هاي دوجانبه در اوراسياي مرکزي به‌گونه‌اي است Ú©Ù‡ با هر دو طر٠بØران، روابط چندجانبه‌ي خود را ØÙظ Ùˆ مانع از تسلط ÙŠÚ© قدرت مسلط برتري‌طلب در Ú©Ù„ منطقه مي‌گردد.
تا قبل از 11 سپتامبر، آسياي مرکزي Ùˆ Ù‚Ùقاز در شمار معدود مناطق جهان بود Ú©Ù‡ در آن، ميان مناÙع Ùˆ اولويت‌هاي امنيتي آمريکا با ميزان سرمايه‌گذاري Ùˆ Øضور نظامي Ùˆ اولويت‌هاي ديپلماتيک آن توازني وجود نداشت. Øساسيت‌هاي امنيتي ايالات‌متØده پس از واقعه 11 سپتامبر Ùˆ دست‌يابي به موقعيت بي‌بديل در رأس سيستم سلسله مراتبي کنوني جهان، موجب عط٠توجه Ùزاينده آمريکا به اين منطقه گرديده است. بنابراين، اØتمال بازگشت شرايط منطقه به وضعيت پيش از 11 سپتامبر، Ùرضي بعيد تلقي مي‌شود Ùˆ قدرت‌هاي پيراموني همچون ايران، روسيه Ùˆ چين مواجه با واقعيتي هستند Ú©Ù‡ نه تنها اوراسياي مرکزي بلکه مناطق همجوار را تØت تأثير قرار خواهدداد.
تثبيت Øضور آمريکا در اوراسياي مرکزي، علاوه‌بر تضمين مناÙع مهم آمريکا در خزر، آسياي مرکزي Ùˆ Ù‚Ùقاز به‌ويژه در بهره‌گيري از منابع انرژي، موجب مي‌شود Ú©Ù‡ اين کشور در مواجهه با قدرت‌هاي پيراموني مانند چين، ايران Ùˆ پاکستان Ú©Ù‡ صاØب مناÙع Ùˆ نقش در اين منطقه هستند Ù€ موقعيت مساعدتري بيابد.
اعمال سياست Ù…Øدودسازي Ùˆ همکاري با کشورهاي رقيب در اين منطقه علاوه‌بر آن Ú©Ù‡ مسؤوليت‌پذيري آنان در نظام بين‌الملل را اÙزايش Ùˆ مآلاً تهديدآÙريني اين کشورها را کاهش مي‌دهد، باعث مي‌شود Ú©Ù‡ اين گروه از رقباي ايالات‌متØده، در ديگر مناطق جهان همراهي بيشتري با آمريکا از خود نشان دهند.
نياز شديد اقتصادي روسيه Ùˆ ساير جمهوري‌هاي Øاشيه خزر به منابع مالي Ùˆ تکنولوژي پيشرÙته آمريکايي براي بهره‌وري از Ù†Ùت خزر، ذخيره‌اي مناسب Ùˆ بديل مطلوبي در بازار جهاني Ù†Ùت براي آمريکا دست Ùˆ پا کرده، تا از آن به عنوان ابزاری مناسب براي اعمال Ùشار به اوپک Ùˆ نيز کاهش وابستگي به Ù†Ùت خليج‌Ùارس بهره‌برداري نمايد. قوت گرÙتن اØتمال Øمله آمريکا به عراق Ùˆ تأثير قطعي آن بر بØراني شدن خاورميانه Ùˆ بالطبع اÙزايش شديد قيمت Ù†Ùت، بيانگر وضعيت جديدي است Ú©Ù‡ آمريکا براي مقابله با رويدادهاي مشابه، نيازمند تقويت موقعيت Ùˆ جايگاه خود در آسياي مرکزي، خزر Ùˆ Ù‚Ùقاز مي‌باشد.
آمريکا و روسيه در اوراسياي مرکزي
درخصوص وضعيت روسيه به عنوان جدي‌ترين رقيب ايالات‌متØده در منطقه بايد Ú¯Ùت؛ به نظر مي‌رسد روسيه کنوني در ابتداي قرن 21ØŒ کاملاً با روسيه ابتداي دهه 90 متÙاوت است. روسيه اکنون Øد بازيگري خود را به‌عنوان ÙŠÚ© ابرقدرت منطقه‌اي Ùˆ ÙŠÚ© بازيگر قدرت‌مند جهاني تعري٠مي‌کند Ú©Ù‡ از توانايي تأثيرگذاري (نه تعيين کنندگي) بر تØولات جهاني برخوردار است. مجاورت روسيه با اروپاي غربي، خاورميانه، آسياي مرکزي Ùˆ خاوردور Ùˆ تصميم پوتين براي همکاري با آمريکا در مبارزه با تروريسم، مناÙع Ùراوان امنيتي، منطقه‌اي واقتصادي را براي آمريکا به همراه خواهدداشت. آمريکا قطعاً از روسيه براي واردآوردن Ùشار بر کشورهاي رقيب Ùˆ در چالش با کاخ‌سÙيد، استÙاده خواهدکرد.
آنچه آمريکا در Øال انجام‌دادن آن است، درگير نمودن روسيه در وضعيتي است Ú©Ù‡ اين کشور خود را در مواجه با تعهدات بين‌المللي ببيند. اين تعهدات ارتباط روسيه با Øوزه‌هاي سابق Ù†Ùوذ خود را متÙاوت مي‌کند. آمريکا در مسأله گسترش سلاØ‌هاي کشتارجمعي، روسيه را با کشورهاي ايران، کره‌شمالي Ùˆ عراق درگير خواهدنمود Ùˆ مشکلاتي را در ارتباطات آنان Ùراهم خواهدآورد. در عين Øال، مسأله امنيت منطقه‌اي Ùˆ تقويت ارتباطات تجاري، از جمله مسائل مورد بØØ« خواهدبود. از جمله نکات مهمي Ú©Ù‡ در تواÙÙ‚ کاهش تسليØاتي دو کشور در ماه مه گذشته صورت گرÙت، امکان خروج هريک از طرÙين با اعلامي از سه ماه قبل مي‌باشد. همچنين اين نکته مهم است Ú©Ù‡ طرÙين مي‌تواند کلاهک‌هاي هسته‌اي خود را از بين نبرده، بلکه آنان را ذخيره نمايند. طراØÙŠ اين تواÙÙ‚ به گونه‌اي است Ú©Ù‡ با Ø·Ø±Ø Ø³ÙŠØ³ØªÙ… دÙاع موشکي آمريکا مغاير نيست.
آمريکا سعي دارد تا با درگير کردن Ùˆ ادغام روسيه در مسائل جهاني، ميزان مسؤوليت‌پذيري اين کشور را بالا ببرد. در عين Øال بنابر تواÙق‌نامه همکاري‌هاي دوجانبه در ماه مه 2003 ميان دو کشور، آمريکا ضمن اعلام Øضور رسمي در آسياي مرکزي Ùˆ Ù‚Ùقاز، نقشي Ùرعي براي روسيه در بØران خاورميانه قائل است Ùˆ Øتي نقش مسکو در Øوزه بالکان را Ù…Øدود مي‌انگارد. وجود منابع Ù†Ùتي روسيه Ùˆ مسير ترانزيت Ù†Ùتي اين کشور براي تضعي٠موقعيت انØصاري اوپک در بازار Ù†Ùت جهان، مقوله ديگري است Ú©Ù‡ علاوه‌بر بهبود ضريب امنيت اقتصادي ايالات‌متØده، نوعي Ú©Ù…Ú© آمريکا به بازسازي اقتصاد ضعي٠روسيه نيز Ù…Øسوب مي‌شود.
ايران و آمريکا در اوراسياي مرکزي
جمهوري اسلامي ايران به Ù„Øاظ ژئوپولتيک Ùˆ مجاورت با سه Øوزه خزر، آسياي مرکزي Ùˆ Ù‚Ùقاز به صورت بالقوه داراي موقعيتي انØصاري است Ùˆ مناسب‌ترين راه ارتباطي جمهوري‌هاي Ù…Øصور برای انتقال انرژي به ساير کشورهاست. براي ØÙظ مناÙع ايران در منطقه، ثبات سياسي Ùˆ ترتيبات امنيت منطقه‌اي Øائز اهميت Ùراوان مي‌باشد. اهدا٠ايران در اوراسياي مرکزي؛ ايجاد ثبات منطقه‌اي، ØÙظ تماميت ارضي کشورها Ùˆ مرزهاي کنوني Ùˆ گسترش همکاري‌هاي منطقه‌اي با اولويت‌ اقتصادي است. اما براي تØقق اين اهداÙØŒ ايران علاوه‌بر رقابت Ùˆ ممانعت روسيه، در Ù†Øوه‌ي ارتباط با جمهوري‌هاي تازه استقلال ياÙته، با مشکل مواجه شده است؛ Ùˆ به دليل وجود سوء‌تÙاهم‌ها Ùˆ برخي اختلاÙات، به ويژه پس از يازده سپتامبر با ممانعت Ùˆ مخالÙت آمريکا نيز مواجه است.
نکته مهم در مورد مسائل ايران Ùˆ آمريکا در خزر، آسياي مرکزي Ùˆ Ù‚Ùقاز اين است Ú©Ù‡ بسياري از اين مسائل، اساساً مرتبط به تضاد مناÙع Ùˆ وجود رقابت جمع جبري صÙر ميان دو کشور نيست؛ بلکه عمدتاً اين چالش‌ها ناشي از تضاد ايدئولوژيک Ùˆ طرز تلقي منÙÙŠ دو دولت از يکديگر است. Øتي مي‌توان در اوراسياي مرکزي مناÙع مشترکي مانند مقابله با هژموني‌ روسيه، اسلام‌گرايي طالباني Ùˆ مقابله با بØران‌هاي منطقه‌اي ميان دو کشور قائل شد.
در دهه‌ي گذشته، ايران براي تØديد Ù†Ùوذ Ùˆ نقش آمريکا Ùˆ متØدان منطقه‌اي آن، مانند ترکيه Ùˆ آذربايجان، در پي متØد يا متØداني بوده است Ú©Ù‡ عمدتاً در تلاش براي اتØاد با روسيه متمرکز مي‌باشند. اما کشورهايي مانند روسيه، Ú©Ù‡ داراي مشکلات داخلي Ùˆ خارجي متعددي است، Ùاقد چنين قابليتي به عنوان متØد قابل اتکا هستند. به‌ويژه آنکه روس‌ها نيز، به‌‌رغم برداشت‌هاي خوش‌بينانه‌ در ايران، چنين نگرشي به ايران ندارند. روس‌ها تلقي متØد يا شريک استراتژيک را از ايران نداشته، عمدتاً در پي استÙاده از کارت ايران در چانه‌زني با کاخ‌سÙيد Ùˆ گرÙتن امتيازات سياسي Ùˆ اقتصادي هستند. اين رويه يعني بهره‌گيري از برگ ايران در امتياز‌گيري از آمريکا، در رÙتار سياسي ديگر کشورهاي منطقه نيز کمابيش مشاهده مي‌شود.
هرچند به نظر مي‌رسد ايران نيز وزن Ùˆ موقعيت روسيه Ùˆ عقب‌نشيني‌هاي پياپي برابر آمريکا به ويژه درخصوص همکاري با تهران را درياÙته باشد، اما گزينه‌هاي ايران در عرصه روابط خارجي به اقتضاي ماهيت ايدئولوژيک نظام Ù…Øدود بوده، از اين رو ناچار از ØÙظ روابط با روسيه به‌‌رغم صر٠هزينه بالا Ùˆ بهره اندک است.
در چنين شرايطي، تلاش‌هاي اخير ايران براي بازتعري٠روابط خود با کشورهاي منطقه Ú©Ù‡ با بازديد رييس‌جمهور ايران از ممالک آسياي مرکزي Ùˆ ديدار مسؤولان جمهوري‌هاي Ù‚Ùقاز از تهران وارد مرØله‌اي نوين گرديده، Øرکت مثبتي قلمداد مي‌شود. در صورت تØرک دستگاه ديپلماسي در پي‌گيري سياست جديد Ùˆ تعري٠واقع‌بينانه از مناÙع Øياتي، استراتژيک Ùˆ مهم ايران در منطقه، اين روند مي‌تواند گامي نو در راستاي استراتژي تشکيل «کنسرت اوراسيا» مبتني‌بر ÙŠÚ© نظم دسته‌جمعي متکي بر درک متقابل مناÙع Ùˆ رعايت آن از سوي همه اعضا باشد.