تا ايران را در عرصه سياستگذاري خارجي، به ويژه درچهار Øوزه عراق، Øمايت از جنبش هاي اسلامي، Ùرآيند ØµÙ„Ø Ø®Ø§ÙˆØ±Ù…ÙŠØ§Ù†Ù‡ Ùˆ نهادينه كردن دانش هسته اي بومي به ديپلماسي انÙعالي وادارد كه در صورت تØقق، مي تواند جايگاه Ùˆ نقش ايران را در بروندادمعادلات سياسي Ù€ امنيتي منطقه به شدت كاهش دهد. در نتيجه شايسته است نهادهاي سياسي Ù€ امنيتي Ùˆ مراكز پژوهشي، در راستاي تضمين امنيت ملي Ùˆ مديريت بØران، راهكارهاي مناسب را در قبال سناريوهاي تهديد زا برنامه ريزي كنند كه موÙقيت آن به اين امر بستگي دارد كه نخست، استراتژي نيروهاي مخال٠را به خوبي تبيين وشناسايي كنيم، آن گاه پاداستراتژي مناسب را براي خنثي سازي آن دردستور كار قرار دهيم.
مهم ترين Ù…Øورهاي استراتژي امريكا Ùˆ متØدانش براي مهار ايران هسته اي عبارت است از:
1. بهره برداري از راهبرد چند جانبه گرايانه
ايالات متØده در راستاي سياست (چماق Ùˆ هويج) برنامه ريزي مي كند كه به صورت هدÙمند Ùˆ پلكاني در سه Øوزه اقتصادي، سياسي وامنيتي به ايران Ùشار وارد آورد!امريكا با امنيتي كردن پرونده هسته اي Ùˆ ايجاد تصويري مجازي ازقابليت هاي اتمي ايران، قصد دارد كه نه تنها از شكل گيري يك ائتلا٠منطقه اي جلوگيري كند، بلكه موجب انزاي ايران در جامعه بين المللي گردد.در Øوزه امنيتي هد٠مطلوب آمريكا اين است كه به تدريج، نقش وجايگاه ناتوان را در پرونده هسته اي ايران Ùعال سازد. ايالات متØده اقدام نامشروع خود را با استناد به ترتيبات Ùˆ اسناد (W assenayA rrangment)ØŒ ابتكار امنيتي اشاعه (PST)ØŒ مواد (24) Ùˆ (25) منشورملل متØد، رژيم كنترل تكنولوژي موشكي (MTCR) Ùˆ قطعنامه 1540شوراي امنيت توجيه مي كند.از طرÙÙŠ موÙقيت آمريكا در تصويب قطعنامه هاي زنجيره اي مي تواند،مشروعيت Øقوقي لازم را در جهت اÙزايش Ùشارهاي اقتصادي، سياسي Ùˆ نظامي براي ايالات متØده Ùراهم آورد، زيرا مصوبات شوراي امنيت درذيل Ùصل Ù‡Ùتم منشور، در Øكم يك قانون بين المللي است كه براي كليه كشورهاي عضو لازم الاجرا است Ùˆ ايالات متØده خواهد توانست،بستر لازم را براي منزوي كردن ايران Ùˆ همراهي اÙكار عمومي به وجودآورد.
2. گسترش اختلا٠ميان رجال Øاكميت Ùˆ كاهش پشتوانه مردمي درØمايت از دانش هسته اي بومي
تØليل گران سياسي امريكا ارزيابي مي كنند كه هر ميزان دامنه تØريم ها Ùˆ جنگ رواني اÙزايش يابد، موجب دو دستگي در ميان Ø³Ø·ÙˆØ Øاكميت در Ù†Øوه تقابل با پرونده هسته اي مي گردد Ùˆ اين امر موجب مي شود كه در مواقع بØران، بتوانند يك نظام Ùكري منسجم را عملياتي كنند؛ به گونه اي كه آثار اين اختلا٠رويه خود را در Ø³Ø·Ø Ø¬Ø§Ù…Ø¹Ù‡ نيزآشكار ساخته Ùˆ بر ميزان Øمايت مردمي در عرصه ديپلماسي هسته اي نظام تأثير منÙÙŠ خواهد گذاشت.تØليل گران غربي مدعي اند كه هرگونه تضعي٠نظام تصميم گيري ايران، در مورد موضوع هاي استراتژي Ùˆ راهبردي، مي تواند در نهايت آسيب پذيري نظام را در هر دو بعد داخلي Ùˆ خارجي اÙزايش دهد Ùˆ درصورت تØقق، مكانيزم هاي تغيير رÙتار يا تغيير رژيم را در اختيارسياستگذاران امريكايي قرار دهد؛ به عبارت ديگر، ايالات متØده برنامه ريزي مي كند كه با تهديد به اÙزايش دامنه تØريم ها Ùˆ بزرگنمايي آن، از طريق جنگ رسانه اي، ايجاد يك آرايش نظامي از طريق اعزام ناوهاي نظامي خودبه خليج Ùارس، انقعاد پيمان هاي نظامي Ù€ دÙاعي باكشورهاي منطقه، ترسيم موضوع هسته اي ايران به صورت يك بØران Ùˆ تهديد كننده ØµÙ„Ø Ùˆ ثبات منطقه اي Ùˆ تعري٠كاركردهاي نوين براي ناتو، نوعي اخلال Ùˆ نگراني در نظام Ùكري رجال سياسي Ù€ نظامي ايران به وجود آورند كه پيامد آن، اÙزايش ضريب خطاهاي استراتژيك وكاهش ÙˆØدت كلمه در ميان ساختارهاي سياسي Ù€ نظامي كشور خواهدبود.
قطعنامه هاي زنجيره اي (1696ØŒ 1737 Ùˆ 1747) براي دستيابي به يكسري اهدا٠از پيش تعيين شده صادر گرديده كه به بعضي آنها به صورت ØµØ±ÙŠØ Ø¯Ø± Ù…Ùاد قطعنامه اشاره شده است Ø› مانند توق٠غني سازي اورانيوم Ùˆ پروژه آب سنگين اراك. از طرÙÙŠ بعضي اهدا٠نيز تبعات غيرمستقيم قطعنامه است Ø› مانند ايجاد جنگ رواني، بي ثباتي اقتصادي،Ùرار سرمايه ها Ùˆ....تØليل گران امريكايي ارزيابي مي كنند كه پس از صدور قطعنامه، تاچه ميزان توانسته اند، به اهدا٠مستقيم Ùˆ غير مستقيم دست يابند كه نتيجه آن تأثير مستقيمي بر Ù†Øوه ديپلماسي گام به گام امريكا خواهدداشت.
3. گسترش Ùرآيند نظارت بر تجارت خارجي ايران
يكي از اهدا٠ايالات متØده اين است كه با تصويب تØريم هاي جزئي Ùˆ گسترش هدÙمند آن، زمينه هاي بازرسي از كشتي هاي تجاري ايران به بهانه جلوگيري از قاچاق مواد هسته اي Ùˆ تسليØات موشكي Ùراهم سازد كه مي تواند، بستر لازم را براي Ø´Ø±Ø Ø¯Ø±Ú¯ÙŠØ±Ù‡Ø§ÙŠ نظامي Ù…Øدود Ùˆ گسترش آن Ùراهم ساخته Ùˆ از طرÙÙŠ Øضور نظامي خود يا ناتورا در ترتبيات امنيتي خليج Ùارس توجيه كند. امريكا ادعا مي كند كه تØريم هاي موشكي Ùˆ هسته اي ايران موجب مي گردد كه ايران مواد اوليه مورد نياز خود را با هزينه بالاتر از كشورها يا گروه هاي ثالث تأمين كند ودر قالب Øمل مواد مجاز، به انتقال Ùˆ قاچاق مواد هسته اي Ùˆ موشكي اقدام كند Ùˆ با اين بهانه Ùˆ به عنوان بازوي اجرايي سازمان ملل، بازرسي ونظارت بر كشتي هاي تجاري ايران را اÙزايش دهد كه اين امر خودمي تواند تأثير منÙÙŠ بر تجارت خارجي ايران داشته باشد.
4. سياست گروكشي از پرونده هسته اي ايران
بي ترديد تعليق غني سازي اورانيوم Ùˆ توق٠ساخت پروژه آب سنگين اراك، موجب لغو تØريم هاي هسته اي Ùˆ موشكي نخواهد شد Ùˆ امريكاتلاش مي كند، با بهانه اينكه Ùرآيند اعتماد سازي، ابهام زدايي Ùˆ راستي آزمايي به زمان Ùˆ همكاري هاي بيشتر نياز دارد، پرونده هسته اي ايران رادر شوراي امنيت Ù†Ú¯Ù‡ دارد تا براي ØÙ„ چالش هاي خود در Øوزه هاي ديگر، از آن به عنوان يك برگ برنده بهره برداري كند. شايان ذكر است كه پيش از ارجاع پرونده به شوراي امنيت، ابتكار عمل در دست روسيه وچين قرار داشت Ø› ولي با تثبيت پرونده در شوراي امنيت تا Øدود زيادي قدرت مانور اين دو كشور كاهش ياÙته است.
امريكا ادعا مي كند كه تكميل مجتمع آب سنگين اراك مي تواند،پلوتونيم لازم براي ساخت تسليØات هسته اي را در اختيار وزارت دÙاع ايران قرار دهد.ايالات متØده مايل است، مشكلات خود را با ايران، از طريق (معامله كلان) ØÙ„ Ùˆ Ùصل سازد؛ به گونه اي كه در درون ظر٠پيشنهادي موضوع هسته اي، مسئله عراق، Ùرآيند نقشه راه Ùˆ گروه هاي تروريستي قرار داشته باشند Ùˆ براساس قاعده بازي برد Ù€ برد، دو طر٠به يك تواÙÙ‚ مرضي الطرÙين دست يابند.
5. تضعي٠جايگاه و نقش اصلي باز دارندگي در دكترين امنيت ملي ايران
Ù…Ùاد دو قطعنامه 1737 Ùˆ 1747 به گونه اي تدوين Ùˆ ساماندهي شده است كه تا Øدود زيادي توان باز دارندگي نظامي Ù€ رواني ايران را درمعادلات امنيتي منطقه كاهش مي دهد؛ به عبارت ديگر، جلوگيري ازپيشرÙت دانش هسته اي بومي در چار چوب معاهدات بين المللي مي تواند، باز دارندگي رواني Ùˆ جلوگيري از توسعه توانمندي موشكي ايران را در پي داشته باشد Ùˆ با توجه به اينكه الگوي نظام مبتني بر خاورميانه الگويي امنيت Ù…Øور است، هرگونه كاهش توان باز دارندگي دردكترين نظامي - امنيتي ايران مي تواند، آسيب هاي جدي را به اركان امنيت ملي وارد سازد.
در بند Ù‡Ùتم قطعنامه 1737 تØريم ها Ùقط شامل مواد هسته اي وموشكي مي شد؛ ولي در بند پنجم قطعنامه 1747ØŒ تØريم ها به تسليØات متعار٠نيز تعميم داده شد كه بعضي موارد آن عبارت است ازهليكوپترهاي تهاجمي، رزم ناوها، ماشين آلات زرهي جنگي،سيستم هاي توپخانه با كاليبر بالا Ùˆ سيستم هاي موشكي.از طر٠ديگر، در قطعنامه 1747 از كشورهاي عضو سازمان ملل خواسته شده، از ارائه هر نوع آموزش Ùني، كمك مال Ùˆ سرمايه گذاري درزمينه تسليØات متعار٠اØتياط كنند. استراتژي آمريكا در قبال ايران،بر مبناي سياست (چماق Ùˆ هويج) است Ø› به گونه اي كه قيد شده است،در صورت توق٠غني سازي اورانيوم، تØريم هاي ذكر شده در 2ØŒ4ØŒ5ØŒ6 Ùˆ7 معلق خواهد شد، در غير اين صورت ظر٠دو ماه پس از گزارش Ù…Øمدالبرادعي، تØريم هاي جديدي را در چار چوب بند 41 Ùصل Ù‡Ùتم منشورملل متØد اعمال مي كند.در قطعنامه 1747ØŒ بانك سپه كه پيش تر مورد تØريم يكجانبه امريكاقرار داشت، به ليست تØريم هاي بين المللي اضاÙÙ‡ شد.
راهكارهاي ج.ا. ايران
ايران به منظور اتØاد پاداستراتژي كار آمد، شايسته است به Ù…Øورهاي زير توجه كند:
1. ايران از بعد امنيتي، اهدا٠سند چشم انداز بيست ساله رابرنامه ريزي كرده است تا به يك قدرت منطقه اي تبديل گردد Ùˆ با توجه به هسته اي شدن هند Ùˆ پاكستان Ùˆ زرادخانه هاي اتمي اسرائيل، هرگونه توسعه دانش هسته اي بومي، از Ù„Øاظ رواني مي تواند در الگوي ترتيبات امنيتي خاورميانه داشته باشد Ùˆ هرگونه عقب نشيني از آن مي تواند، درچار چوب (اصل تØقيق Ùˆ توسعه R&D) آسيب هاي جدي را به خودباوري Ùˆ استقلال نخبگان علمي كشور وارد سازد Ø› در Øالي كه دولت متعهد است، بسترهاي لازم را براي توسعه پژوهش، به ويژه در عرصه ÙÙ† آوري هاي نوين Ùراهم آورد؛ ليكن هسته اي شدن ايران در صورتي Ù…Øقق مي گردد كه نوعي انسجام Ùكري Ù€ رويه اي ميان رجال Øاكميت،در Ù†Øوه شناسايي بازيگران، تاثيرگذاران، انتخاب قاعده بازي Ùˆ Ù…Øيطبازي (كه به سمت يك Ù…Øيط امنيتي شده در Øال Øركت است) صورت پذيرد Ùˆ با توجه به سه مؤلÙÙ‡ عقلانيت، منÙعت Ùˆ مصلØت به يك Ùرمول مرضي الطرÙين كه بتواند، مناÙع ملي Ùˆ Ù…ØµØ§Ù„Ø Ø¹Ø§Ù„ÙŠÙ‡ نظام را تأمين سازددست يابند.
سياستگذاران ايران شايسته است، با اتخاذ پاداستراتژي مناسب،تلاش كنند كه ملاØظات سياسي Ù€ امنيتي غرب را در اتخاذ گزينه تقابل اÙزايش دهند، زيرا تداوم تصويب قطعنامه هاي زنجيره اي، به معناي Øاكم شدن (بازي با Øاصل جمع صÙر Zero-sum Game) است Ø› بدين معنا كه هر ميزان ايالات متØده بتواند، نظر مثبت شوراي امنيت را براي صدور قطعنامه جديد به دست آورد، به همان ميزان براي امريكا Ùرصت Ùˆ به عكس براي ايران ضرر خواهد بود؛ براي مثال بودجه سالانه ايران،Øساسيت قابل توجهي به واردات بنزين Ùˆ صادرات Ù†Ùت Ùˆ گاز دارد Ùˆ باتوجه به اينكه هشتاد درصد در آمد صادراتي ايران از Ù…ØÙ„ صدورانرژي هاي Ùسيلي تأمين مي شود Ø› هرگونه گسترش دامنه تØريم هابراساس بند (41) Ùصل Ù‡Ùتم منشور ملل متØد، مي تواند تبعات منÙÙŠ بر درآمد سرانه ملي Ùˆ توسعه پايدار كشور در ميان مدت داشته باشد.براي خنثي سازي اين استراتژي امريكا، لازم است كارگزاران سياسي،نظامي Ùˆ امنيتي در مورد اولويت هاي امنيت ملي Ùˆ سايت خارجي به يك خرد جمعي دست يابند Ùˆ توصيه مي شود، به منظور اينكه ÙˆØدت كلمه داراي ثبات باشد، در مورد راهبردها Ùˆ رويه ها نيز اتÙاق نظر نسبي ميان رجال Øاكميت به وجود آيد.
2. اتخاذ ديپلماسي چند جانبه و انعطا٠پذيري
از عوامل تأثير گذار در تداوم گزينه تقابل امريكا اين است كه جامعه جهاني به ويژه بازيگران مهم نظامي بين الملل، در عمل تا Ú†Ù‡ ميزان به Ù…Ùاد قطعنامه متعهد خواهند بود Ùˆ از طرÙÙŠ روسيه، چين Ùˆ Ùرانسه، به عنوان سه عضو داراي ØÙ‚ وتو، تا Ú†Ù‡ اندازه Øاضراند، در مقابل يك جانبه گرايي امريكا Ùˆ تØديد مناÙع اقتصادي خود هزينه كنند.
از طرÙÙŠ كشورهاي اروپايي نيز مايلند، پرونده هسته اي ايران، ازطريق مذاكرات انتقادي ØÙ„ Ùˆ Ùصل شود، زيرا پيش بيني مي كنند كه تداوم تصويب قطعنامه هاي زنجيره اي مي تواند، چالش Ùرآروي ثبات نظام سياسي Ù€ امنيتي خاورميانه را از Ùاز مشكل وارد Ùاز بØران سازد كه كنترل آن براي قدرت هاي Ùرا منطقه اي نيز دشوار خواهد بود، به ويژه اينكه دولت بوش در سال 2007ØŒ در زمينه مشخص كردن يك جدول زماني براي استراتژي خروج از عراق تØت Ùشار خواهد بود.
نكته قابل ملاØظه اينكه كشورهاي عربي منطقه نيز خواهان جلوگيري از شكل گيري يك ايران هسته اي مقتدر در همسايگي خودهستند Ùˆ مناÙع ملي آنان ايجاب مي كند، از صدور قطعنامه هاي شوراي امنيت در چار چوب بند 41 Ùصل Ù‡Ùتم منشور ملل متØد Øمايت كنندكه از مصاديق آن مي توان به رأي مثبت قطر به دو قطعنامه 1737 Ùˆ1747 اشاره كرد؛ ولي اين كشورها مخال٠Øاد شدن موضوع هسته اي ايران Ùˆ تصميم گيري شوراي امنيت براساس بند (42) منشور ملل متØدهستند، زيرا اين امر مي تواند موجب Ùرار سرمايه ها از اين كشورها، اÙت شديد شاخص هاي سهام Ùˆ ايجاد بي ثباتي Ùˆ نا امني در داخل اين كشورها گردد.
لازم به يادآوري است كه جمهوري اسلامي ايران، به منظور جلب اعتماد كشورهاي عربي منطقه، شايسته است اقدام هاي زير را انجام دهد:
ـ تلاش براي تشكيل يك منشور امنيتي منطقه اي.
ـ بازديد كارشناسان كشورهاي همسايه از تأسيسات هسته اي ايران.
Ù€ تعلق مناÙع توسعه دانش هسته اي ØµÙ„Ø Ø¢Ù…ÙŠØ² ايران براي كل جهان اسلام.
به منظور تضمين مناÙع Ùˆ امنيت ملي، شايسته است ديپلماسي هسته اي ايران انعطا٠پذير، چند جانبه، هدÙمند Ùˆ عقلاني باشد كه (ديپلماسي نگاه به شرق) نيز جزئي از آن خواهد بود؛ ولي تمركز صر٠بر مذاكره با چين Ùˆ روسيه، Ùقط قدرت مانور Ùˆ چانه زني تيم مذاكره كننده هسته اي را كاهش مي دهد.اگر روسيه Ùˆ چين اØساس كنند كه ايران در ديپلماسي هسته اي خود،اين قدرت نرم را دارد كه بازيگران Ùرا منطقه اي Ùˆ تأثيرگذار ديگر را نيزوارد عرصه كند، ملاØظات سياسي Ù€ امنيتي اين دو كشور، در نگاه ابزاري به ايران اÙزايش خواهد ياÙت.در اين چار چوب، مذاكره مستقيم يا غير مستقيم با هر يك از پنج عضو دايم شوراي امنيت، آلمان (زيرا اين كشور از اول ژانويه 2007رياست اتØاديه اروپا Ùˆ هشت كشور صنعتي جهان را به عهده گرÙته است)ØŒ مدير كل آژانس بين الملل انرژي اتمي، اعضاي غير دايم شوراي امنيت، تروئيكاي جنبش عدم تعهد Ùˆ كشورهاي مهم منطقه توصيه مي گردد.
ازطرÙÙŠØŒ لزوم ديپلماسي چند جانبه كارآمد اين است كه همخواني بيشتري ميان سياست خارجي (وزارت خارجه) Ùˆ ديپلماسي هسته اي (شورايعالي امنيت ملي) صورت گيرد، تا تداعي كننده پارادوكس درتصميم هاي راهبردي كارگزاران نظام نباشد.
هد٠ديپلماسي هسته اي در شرايط كنوني، بايد بستر سازي براي ارجاع مجدد پرونده اتمي ايران به شوراي Øكام، يا Øداقل ايجاد تأثيرزماني براي نشست بعدي شوراي امنيت باشد.با توجه به پيروزي دموكرات ها در كنگره امريكا Ùˆ از طرÙÙŠ نقش وجايگاه لابي گري در سياستگذاري خارجي ايالات متØده، به ويژه مجلس سنا Ùˆ مراكز پژوهشي، توصيه مي شود، لابي هاي سياسي نزديك به ايران در داخل آمريكا Ùعال شده Ùˆ در صورت امكان، نشست ها وهمايش هايي در مراكز علمي Ù€ پژوهشي اين كشور در زمينه ØµÙ„Ø Ø¢Ù…ÙŠØ²Ø¨ÙˆØ¯Ù† Ùعاليت هاي هسته اي ايران برگزار شود.
همانطور كه يكي از اهدا٠امريكا از تداوم تصويب قطعنامه هاي زنجيره اي، ايجاد اختلا٠و دو دستگي در ميان رجال سياسي است،يكي از پاداستراتژي هاي ايران نيز بايستي Ù†Ùوذ در ميان رجال سياسي امريكا، به ويژه در كنگره باشد.توصيه مي شود، دو وزارتخانه اطلاعات Ùˆ امور خارجه، اين تاكتيك رابسيار خزنده، Ù…Øرمانه، هدÙمند Ùˆ در اسرع وقت انجام دهند.در شرايط كنوني توصيه مي شود، ايران به توسعه Ùعاليت هاي ØµÙ„Ø Ø¢Ù…ÙŠØ²Ø®ÙˆØ¯ ادامه دهد Ùˆ ضمن تداوم Ùˆ تاكيد بر تداوم Ú¯Ùت Ùˆ گوها، بر پايبندي خود به معاهده NPTاصرار ورزد Ùˆ راهبردي را انتخاب كند كه به سه مقوله عزت، Øكمت Ùˆ مصلØت نزديك باشد كه همانا تداوم تعامل مثبت با جامعه جهاني Ùˆ آژانس بين المللي انرژي اتمي است، زيرا هر دوگزينه تÙريط (وادادگي) Ùˆ اÙراط (تقابل) به عقلانيت نزديك نيست، زيرااگر كره شمالي با استناد به ماده دهم NPT از معاهده خارج مي گردد،صر٠آن توليد بمب اتمي Ùˆ باج گيري هسته اي است Ø› در Øالي كه تسليØات اتمي جايگاهي را در دكترين دÙاعي Ùˆ Ùقهي ايران ندارد Ùˆ خوديكي از قربانيان تسليØات كشتار جمعي است.
از طر٠ديگر، معادلات سياسي Ù€ امنيتي خاورميانه به سمتي Øركت مي كند كه امريكا به پذيرش نقش Ùعال ايران در تثبيت ترتيبات امنيتي خاورميانه نيازمند است Ùˆ پيش بيني مي گردد كه در كوتاه مدت، به صورت غير مستقيم، تمايل خود را بر مذاكرات Ø› ايران در دو موضوع عراق Ùˆ پرونده هسته اي اعلام كند كه بهره گيري مطلوب از اين Ùرصت، به ميزان توانمندي ديپلمات ها در چانه زني سياسي بستگي خواهد داشت.
3. اتخاذ راهكارهاي Øقوقي در مجامع بين المللي، مانند دادگاه (لاهه)ØŒ همسو با ديپلماسي چند جانبه ايران با استناد به نقض هنجارهاي Øقوق بين الملل مي تواند، مشروعيت Øقوقي اقدام هاي بعدي شوراي امنيت را زير سؤال ببرد.براي مثال تصميم شوراي امنيت در قبال پرونده هسته اي ايران با(بنديك ماده دو منشور ملل متØد) مبني بر (اصل Øاكميت برابركشورها) تناقض دارد، زيرا هند Ùˆ پاكستان به آزمايش هاي هسته اي خود ادامه مي دهند Ùˆ از طرÙÙŠ نخست وزير رژيم صهيونيستي به صراØت اعلام مي كند كه داراي بمب هسته اي است كه يكي ازشاخص هاي تهديد ØµÙ„Ø Ùˆ امنيت منطقه اي براساس ماده 39 منشورملل متØد است Ø› در Øالي كه شوراي امنيت براساس ماده (24) منشور،مؤظ٠است كه در زمينه اجراي اهدا٠سازمان ملل، هيچ گونه تبعيض قائل نگردد.
بنابراين، Øكمت، منÙعت Ùˆ مصلØت Øكم مي كند كه ديپلماسي جامعه هسته اي ايران در سه روي كرد سياسي، Øقوقي Ùˆ امنيتي به صورت همزمان Ùˆ سريع Ùعال گردد تا بتوانيم، در ميان مدت، شاهد تغييرموازنه قوا در پرونده هسته اي ايران باشيم.
به منظور جلوگيري از اتلا٠وقت Ùˆ مديريت كار آمد، توصيه مي شود،ديپلماسي هسته اي ايران از طريق شوراي عالي امنيت ملي كاناليزه ÙˆÙ…Ø·Ø±Ø Ú¯Ø±Ø¯Ø¯ØŒ زيرا در اين شورا اكثر رجال سياسي، امنيتي Ùˆ نظامي Øضوردارند Ùˆ بهتر مي توان، به انسجام Ùكري Ù€ رويه اي دست ياÙت.
4. استÙاده از تاكتيك هاي جنگ رواني متقابل يكي از اهدا٠ايالات متØده از تصويب قطعنامه 1747ØŒ ايجاد وگسترش جنگ رواني است. بنابراين شايسته است كه بعضي واكنش هاي ايران جنبه رواني داشته باشد كه بعضي مصاديق آن عبارت است از:
Ù€ اظهار دبير شوراي عالي امنيت ملي در پكن، مبني بر اينكه اÙزايش Ùشارهاي سياسي غرب مي تواند موجب تجديد نظر ايران در معاهده NPT گردد.Ù€ تصويب Ø·Ø±Ø Ø¯Ùˆ Ùوريتي مجلس شوراي اسلامي با عنوان (الزام دولت به تجديد نظر در همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي) كه به دولت اين اختيار را مي دهد كه متناسب با شرايط Øاكم بر پرونده هسته اي ايران، واكنش هاي لازم را اتخاذ كند.Ù€ Ùرمايشات مقام معظم رهبري درمشهد كه Ùرمودند: (اگر غرب بخواهد در برخورد با پرونده هسته اي ايران بي قانوني كند، جمهوري اسلامي ايران نيز مي تواند بي قانوني كند Ùˆ خواهد كرد). يا سخن ايشان كه Ùرمودند: (هرگونه Øمله امريكا به ايران باعث خواهد شد، كل مناÙع امريكا در جهان در معرض تهديد Ùˆ آسيب قرار گيرد).
در نتيجه مي توان Ú¯Ùت : اگر موضع گيري ها در زمان مناسب برنامه ريزي شود، از Ù„Øاظ رواني مي تواند، نظام Ùكري سلطه گران رابراي تداوم تصويب قطعنامه هاي زنجيره اي يا اتخاذ گزينه تقابل تØت Ùشار قرار دهد.
در پايان گزارشي مي توان اعلام كرد كه در قطعنامه هاي 1747 جايگاه تØريم هاي مالي پر رنگ تر است كه لازم است، (كميته بررسي تØريم)ها در شوراي عالي امنيت ملي، تبعات اين نوع تØريم ها را دراقتصاد كلان كشور Ùˆ تأمين بودجه بررسي كند؛ از طر٠ديگر شوراي امنيت براي اتÙاق نظر در مورد قطعنامه 1737ØŒ چهارماه زمان برد؛ ولي مدت لازم براي دستيابي به اجماع در مورد قطعنامه 1747 Ùقط يك ماه بود. در نتيجه شايسته است، ديپلماسي هسته اي Ùˆ سياست خارجي ايران طوري مديريت شود كه بستر واگرايي ميان گروه 1+5 را Ùراهم سازد؛ به گونه اي كه مطلوبيت تعامل براي آنان بيشتر از گزينه تقابل باشد.