در این راستا دولت دموکرات آمریکا متاثر از لابیهای صهیونیستی؛ مانند آبیک Ùˆ همچنین با هد٠جلوگیری از مشارکت ایران هسته ای مستقل Ùˆ مقتدر در ترکیبات منطقه ای، با کاربست ابزارهای مختلÙØŒ برنامه ریزی میکند تا مانع از تØقق اهدا٠عالیه سند Øجم انداز ÙÙ† آوری نوین شود. از طرÙی، تجربه اندوزی از هشت سال ریاست جمهوری جرج بوش، به دولت اوباما ثابت کرد، Ú©Ù‡ به کارگیری Ù„Ùاظی های روانی Ù€ رسانه ای؛ مانند اØتمال عملیاتی کردن سناریوی Øمله نظامی Ùˆ یا Øمایت از تغییر رژیم، Ùقط میتواند بØرانهای امریکا در Øوزه استراتژیک خاورمیانه را اÙزایش دهد Ùˆ استÙاده از Ú¯Ùتمان زور در برابر ج.ا.ایران Ú©Ù‡ از ظرÙیت های ژئواستراتژیکی Ùˆ نرم اÙزاری Ù€ سخت اÙزاری قابل توجهی برخوردار است نمیتواند Ú¯Ùتمان مناسبی برای تعامل با ج.ا.ایران باشد. به همین منظور، باراک اوباما همسو با Øمایت از مذاکرات مستقیم Ùˆ با کاربست آموزه های دکترین مهار Ùˆ باز دارندگی تلاش میکند، چالشهای تهران در Øوزه صنعت هسته ای را اÙزایش دهد. به همین دلیل شایسته است تا متولیان امر به منظور Øداکثر بهره گیری از ظرÙیتها Ùˆ خنثی سازی آسیبهای اجتماع، ضمن شناسایی ابزارهای دکترین مهار Ùˆ بازدارندگی ایالات متØده با رویکرد آینده پژوهی کاربردی Ùˆ Øد اکثر سازی انسجام Ùکری Ù€ رویه ای، نسبت به تبیین پاداستراتژی پداÙندی کارآمد در برابر سناریوهای تهدید زا اقدام نمایند.
در این راستا مهمترین ابزارها Ùˆ شیوه های دکترین مهار Ùˆ باز دارندگی ایالات متØده در قبال ایران هسته ای عبارتنداز:
هدÙمند کردن گسترش Ø¢Ùندهای اقتصادی در قالب گزینه تØریم
ایالات متØده همسو با گسترش تØریمهای شورای امنیت Ùˆ Ùرا آتلانتیک «تØریمهای یکجانبه» را نیز به صورت هدÙمند گسترش Ù…ÛŒ دهد، Ú©Ù‡ وظیÙÙ‡ نظارت بر Øسن اجرای آن بر عهده «اداره کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانه داری» است. بنابراین هدÙمند کردن تØریمها با هد٠تØقق اهدا٠تاکتیکی Ùˆ راهبردی زیر صورت میگیرد:
1. تضعی٠توسعه استراتژیک ایران 1404
یکی از راهکارهای نظام سلطه جهت کند کردن توسعه راهبردی ج.ا. ایران، اÙزایش Ù…Øدودیت Ùˆ موانع برای واردات کالاهایی با «کاربری دوگانه» به نهانه مقابله با «تکثیر تسلیØات اتمی» است Ùˆ تØریم شرکتهای بیمه، بانک ملی، شرکتهای واسطه ای خارج از کشور، برخی مؤسسات اعتبار صادراتی Ùˆ کشتیرانی ج.ا.ایران در این چارچوب قابل تعری٠است.
2. بستر سازی برای تضعی٠اصولگرایان در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
3. تØریم واردات بنزین Ùˆ صنایع انرژی ایران.
با توجه به وابستگی تØقق ردیÙهای بودجه (Ùروش Ù†Ùت 5/37 دلار) به درآمدهای Ùروش Øاملهای انرژی، ایالات متØده تلاش میکند تا با گسترش دامنه تØریم انرژی، زمینه رکود طرØهای عمرانی، زیر بنایی، خدماتی Ùˆ بالتبع اÙزایش نارضایتی عمومی را Ùراهم کند.
از طرÙی، سناریوی پیروان گزینه تØریم این است Ú©Ù‡ تØریم بنزین میتواند قیمت آن را در ایران به چند برابر اÙزایش دهد Ú©Ù‡ با توجه به درهم تنیدگی قیمت این Ù…Øصول با معیشت دهکهای پایین جامعه، زمینه های وقوع نا امنیهای مدنی Ùˆ صنÙÛŒ را ایجاد کنند به همین منظور شایسته است متولیان امر مقدمه کاهش نیاز به بنزین وارداتی را Ùراهم نمایند.
بستر سازی برای وارد کردن ناتو در موضوع هسته ای ایران
ایالات متØده پس از Ùروپاشی شوروی Ùˆ آغاز نظام تک قطبی، به صورت پلکانی Øوزه مسئولیت قاره ای ناتو به سمت نقش پذیری جهانی را توسعه داده Ùˆ بین «تهدید ØµÙ„Ø Ùˆ ثبات منطقه ای» Ùˆ مناÙع ناتو یک رابطه پایدار را تعری٠میکند، به طوری Ú©Ù‡ این سازمان به بهانه مقابله تروریسم بین الملل، مهاجرتهای غیر قانونی، تسلیØات کشتار جمعی، امنیت انژری، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، مقابله با دزدیهای دریایی، نظارت بر آتش بس، نظارت بر Øسن اجرای انتخابات Ùˆ تامین امنیت، ارسال کمکهای غذایی Ùˆ دارویی به مناطق بØرانی؛ Øضور خود را در مناطق جغراÙیایی استراتژیک پر رنگتر میکند، Ú©Ù‡ ایجاد ساختارهایی، مانند: «شورای مشارکت اوراسیا Ù€ اروپا»، «مشارکت برای صلØ» Ùˆ Â«Ø·Ø±Ø Ø§Ø¨ØªÚ©Ø§Ø± دسته جمعی» در این چارچوب ارزیابی میشود.
به عنوان مثال، ناتو، تواÙقهای دÙاعی Ù€ امنیتی جدیدی را در چارچوب «ابتکار همکاریهای استانبول» با اعضای شورای همکاری خلیج Ùارس منعقد نموده، Ú©Ù‡ از مصادیق آن میتوان به تواÙÙ‚ نامه امنیتی ناتو Ùˆ بØرین در تاریخ 24 مارس 2008ØŒ میان وزیر خارجه بØرین Ùˆ «دبیر Ú©Ù„ ناتو آقای پاپ دهوپ Ø´Ùر» برای مقابله با تکثیر تسلیØات کشتار جمعی اشاره کرد Ú©Ù‡ در صورت تعمیم آن به سایر کشورهای Øوزه خلیج Ùارس، میتواند ناتو را به عنوان بازوی نظارتی Øسن اجرای قطعنامه های شورای امنیت Ù…Ø·Ø±Ø Ù†Ù…Ø§ÛŒØ¯ Ùˆ یا اینکه این کشور به پشتوانه تواÙÙ‚ نامه های دÙاعی Ù€ امنیتی با ایالات متØده Ùˆ ناتو Ù…Øدودیت هایی را برای ناوگان کشتیرانی به وجود آورند، Ú©Ù‡ در صورت Ùقدان آسیبشناسی Ùˆ پاداستراتژی راهبردی مناسب میتواند به کاهش Ùضای تنÙسی Ùˆ عمق استراتژیک امنیت ج.ا. ایران در خلیج Ùارس منجر شود.
بهره گیری همزمان از Ø¢Ùندهای نرم اÙزاری چند گانه
ایالات متØده به منظور تغییر رÙتار متولیان دیپلماسی هسته ای Ùˆ تØمیل کردن گزینه دیپلماسی وادادگی (همانند گزینه لیبی)ØŒ تلاش میکند تا با کاربست همزمان Ø¢Ùندهای امنیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، Ùرهنگی Ùˆ روانی - رسانه ای به زمینه مدیریت جنگ نرم علیه ایران هسته ای را Ùراهم کند، Ú©Ù‡ بر Ù…Øورهای زیر استوار است:
Ù€ کاربست Ø¢Ùندهای اطلاعاتی با هد٠رÙع خلا اطلاعاتی از میزان بازدارندگی هوایی جمهوری اسلامی ایران Ùˆ یا رخنه در ساختارهای متولی توسعه صنعت هسته ای ØµÙ„Ø Ø¢Ù…ÛŒØ² ایران؛
Ù€ کاربست Ø¢Ùندهای روانی Ù€ رسانه ای با هد٠تضعی٠انسجام Ùکری Ù€ رویه ای کارگزاران نظام در شرایط بØران Ùˆ بازنگری متولیان امر در ایستارها Ùˆ ارزشیهای مقاومت ملی در برابر نظام سلطه؛
Ù€ کاربست Ø¢Ùندهای اقتصادی با هد٠اÙزودن هزینه های نهادینه شدن بنیان های ایران هسته ای Ùˆ جلوگیری از الگوپذیری سایر کشورهای در Øال توسعه از الگوی مقاومت Ùعال Ùˆ عزت مآبانه ج.ا. ایران؛
Ù€ کاربست Ø¢Ùندهای اجتماعی از طریق گسترش شائبه هزینه های بالای توسعه ایران هسته ای برای اصنا٠و قشرهای مختل٠جامعه با هد٠بدبین کردن مردم به Ø³Ø·ÙˆØ Øاکمیت، تضعی٠Øمایتهای مردمی از متولیان دیپلماسی هسته ای Ùˆ در نهایت بستر سازی برای ایجاد وگسترش تنش های پنج بÙعدی (تنشهای صنÙی، دانشجویی، قومی، Ùرقه ای Ùˆ اجتماعی)Ø›
Ù€ کاربست Ø¢Ùندهای سیاسی با هد٠تضعی٠ثبات Ùکری Ù€ رویه ای میان رجال سیاسی متولی دیپلماسی هسته ای ج.ا.ایران؛
Ù€ کاربست Ø¢Ùندهای Ùرهنگی؛ مانند ساخت بازیهای رایانه ای Ùˆ انعکاس تصاویر مجازی از اهدا٠و ماهیت Ùعالیتهای هسته ای ایران.
یکی دیگر از Ø¢Ùندهای تبلیغاتی غرب به «بØران سازی» از طریق انعکاس تصاویر مجازی از پیامدهای اقتصادی تØریمهاست Ú©Ù‡ در این راستا با تاکید بر تسری پیامدهای «رکود اقتصادی جهانی» در کنار رکود ناشی از تØریم تلاش میکنند تا نظام امنیت اقتصادی جامعه را متزلزل کرده Ùˆ زمینه ایجاد یاس Ùˆ نا امیدی Ùˆ «بØران مشروعیت» را در جامعه گسترش دهند. همزمان آنان تاکید بر پتانسیل های طبیعی Ùˆ ثروتهای انرژی ایران، تلاش میکنند Ø³Ø·Ø Ø§Ù†ØªØ¸Ø§Ø±Ø§Øª جامعه ایران را بالا برند.
جلوگیری از الگوپذیری کشورهای در Øال توسعه از آموزههای مقاومت Ùعال دیپلماسی هسته ای جمهوری اسلامی ایران
یکی از نکات قابل تامل «الگو مقاومت Ùعال» ایران به توسعه بومی صنعت هسته ای ØµÙ„Ø Ø¢Ù…ÛŒØ² Ùˆ گسترش انقلاب نرم اÙزاری تولید علم در Øوزه ÙÙ† آوریهای نوین در شرایطی است Ú©Ù‡ متولیان نظام سلطه با مدیریت تØریمهای هدÙمند Ùˆ اÙزایش Ù„Ùاظیهای رسانه ای، بارها سعی کرده اند تا Øرکت رو به جلوی «بومی کردن دانش هسته ای» را متوق٠کنند، در Øالی Ú©Ù‡ سیاستهای سلطه مآبانه غرب، هر چند Øرکت به سمت توسعه ایران هسته ای را کند کرده، اما هیچ گاه متوق٠نکرده است Ú©Ù‡ این موضوع میتواند به نمادی برای سایر کشورهای در Øال توسعه تبدیل شده Ùˆ بنیانهای هژمون Ú©Ù‡ وابستگی کشورها به آن یکی از ارکان آنها است را متزلزل کند، به همین دلیل ایالات متØده با اÙزایش هزینه های ایران هسته ای، تلاش میکند تا شائبه را به سایر کشورها تداعی کند Ú©Ù‡ پیروی از الگوی ایران میتواند هزینه های زیادی را برای آنان تØمیل کند Ú©Ù‡ بهتر است با پیروی از سیاست لیبی (الگوی وادادگی) در جهت دانش هسته ای وارداتی تلاش نمایند. به عبارت دیگر، امریکا Ùˆ پیروانش مایلند نظام سلطه را در هر دو بعد سخت اÙزاری Ùˆ نرم اÙزاری تداوم دهند Ùˆ سیاستهای غرب مآبانه ایران با هنجارهای «ثبات متنی بر نظام هژمونیک» همخوانی ندارد.
در این راستا نهادهای تبلیغاتی غرب با Ú©Ù… اهمیت جلوه دادن توسعه دانشهای نوین Ùˆ یا برجسته کردن Ú©Ù…Ú© دانشمندان رومی، چینی Ùˆ یا کره شمالی تلاش میکنند، دستاوردهای بومی متولیان انقلاب نرم اÙزاری ایران در Øوزه صنایع اتمی Ùˆ هوا - Ùضا را Ú©Ù… رنگ نمایند.
ایران هراسی از طریق انعکاس تصاویر مجازی از قابلیتهای هسته ای ایران
یکی از سیاستهای راهبردی امریکا در راستای جنگ نرم، گسترش «آÙند تبلیغاتی ایران هراسی» با تمرکز بر سه Ù…Øور «جغراÙیای سیاسی هلال شیعی»، «صنایع موشکی» Ùˆ «قابلیتهای هسته های ایران» است Ú©Ù‡ هر سه Ù…Øور Ùوق با انعکاس تصاویر مجازی صورت گرÙته Ùˆ با هد٠تضعی٠نظام امنیت سازی بومی Ùˆ پایدار Ùˆ هموار کردن ترتیبات امنیتی برون سیستمی مدیریت میشود.
در این راستا نهادهای اطلاعاتی Ù€ امنیتی امریکا از ترÙندهای زیر استÙاده میکنند:
Ù€ تمرکز بخشی نهادهای دیپلماسی عمومی بر «کاریکاتوریسم امنیتی» مبنی بر بزرگ نمایی ضعÙها Ùˆ Ú©ÙˆÚ†Ú© نمایی Ùرصتها؛
Ù€ استناد سازی جعلی اتهامات ساختگی Ø› مانند نمایش عکسها Ùˆ اسلایدهای مطالعات ادعایی توسط اولی هاینونن ویا «هومن نائکرت» مسئول امور پادمان خاورمیانه در شورای Øکام؛
Ù€ تØری٠اخبار؛ مانند تداعی شائبه نقش Ù…Øوری ساختارهای نظامی در توسعه صنعت هسته ای ایران؛
Ù€ مرتبط کردن توسعه موشک های بالستیک ج.ا.ایران با صنایع ØµÙ„Ø Ø¢Ù…ÛŒØ² هسته ای. به عنوان مثال «جامعه اطلاعاتی امریکا» در راستای مدیریت Ø¢Ùندهای روانی Ù€ رسانه ای Ùˆ گسترش کاربست جنگ رسانه ای، تلاش میکند با تداعی شائبه وجود ارتباط بین «برنامه های Ùضایی» Ùˆ «توسعه موشکهای بالستیک شهاب 3» بستر Ú©Ùند کنندگی این صنعت را Ùراهم کند، Ú©Ù‡ از آخرین دستاوردهای ملی Ùˆ غرور Ø¢Ùرین آن میتوان به پرتاب ماهواره ملی امید به وسیله ماهواره بر سÙیر2 اشاره کرد Ú©Ù‡ به دنبال آن Øجم وسیعی از جنگ تبلیغاتی Ùˆ رسانه ای غرب با هد٠ایران هراسی در منطقه آغاز شد.(1)
همزمان با جنگ روانی نهادهای اطلاعاتی امریکا، «ژنرال جیمز کارت رایت، قائم مقام رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا» در سوم Ùوریه 2009ØŒ مدعی شد Ú©Ù‡ توسعه قابلیت های پرتاب ماهواره های Ùضایی، بستر دستیابی ایران به موشک های بالستیک بین قاره ای را هموار میکند.
تضعی٠قابلیتها Ùˆ ظرÙیتهای بازدارندگی موشکی متعار٠و نا متقارن جمهوری اسلامی ایران
بررسی «مطالعات ادعایی تسلیØاتی شدن» در گزارشهای Ùصلی مدیر Ú©Ù„ آژانس اتمی، بیانگر این است Ú©Ù‡ نظام سلطه، بنیانهای بازدارندگی کلان ملی را مورد هد٠گرÙته Ùˆ تلاش میکند تا در پوشش بازرسی های آژانس، خلا اطلاعاتی خود را در برابر میزان توسعه صنایع موشکی Ùˆ آخرین دستاوردهای وزارت دÙاع را مرتÙع نماید.
از طرÙÛŒ مجلس سنا در Ù‡Ùدهم جولای 2008 (27 تیر 1387) به «قانون جامعه تØریم ایران، پاسخگویی Ùˆ منع سرمایه گذاری» را بهانه آزمایش موشک ارتقاء یاÙته شهاب 3 به تصویب رساند.
سرشکن کردن هزینه های مهار Ùˆ بازدارندگی ایران هسته ای میان قدرتهای Ùرا منطقه ای
دولت اوباما خواهان اتخاذ «رویکرد چند جانبه گرایی» در برابر توسعه صنعت هسته ای ØµÙ„Ø Ø¢Ù…ÛŒØ² ج.ا.ایران است؛ به همین منظور مایل است از تمام خلاها Ùˆ ظرÙیتهای استراتژیک Ø› مانند روسیه Ùˆ چین نیز استÙاده کند. به عبارتی سناریوی Ù…Øتمل این است Ú©Ù‡ دولت اوباما به منظور همراه کردن مسکو Ùˆ پکن، بخشی از کنشهای خود با هژمونی های شرق را کاهش دهد؛ زیرا واشنگتن بر این Øقیقت آگاه است Ú©Ù‡ اتخاذ راهبرد مهار در قبال موضوع هایی، مانند ایران هسته ای، Ùعالیتهای موشکی Ùˆ اتمی کره شمالی، پیشرÙت صنایع هوا Ù€ Ùضای ایران، Ùرآیند ØµÙ„Ø Ø®Ø§ÙˆØ±Ù…ÛŒØ§Ù†Ù‡ØŒ امنیت سازی در اÙغانستان، اÙزایش اÙراط گرایی Ùرقه ای در لایه های امنیتی خاورمیانه، امنیت انرژی Ùˆ مقابله با «جرایم سازمان یاÙته» تنها از طریق همکاری تمام اعضای دایم شورای امنیت قابل تعری٠است Ùˆ هر گونه «تنش سازی» در روابط شرق Ùˆ غرب میتواند از اجماع قدرت های سلطه گر جهت مداخله در Øوزههای راهبردی را کاهش دهد. به عنوان مثال بر اساس پیش نویس قانون کمیته مالی سنا، مصوب 18 ژوئن 2008 تصویب همکاری های هسته ای روسیه Ùˆ امریکا به توق٠همکاریهای اتمی این کشور با ج.ا.ایران مشروط شده است.
جمع بندی و نتیجه گیری
در موضوع مقابله با ایران هسته ای یک نوع انسجام Ùکری بین دموکراتها Ùˆ جمهوری خواهان وجود دارد، ولی در Ù†Øوه عملیاتی کردن دکترین مهار Ùˆ بازدارندگی بین آنان اختلا٠رویه است، به طوری Ú©Ù‡ دولت نو Ù…ØاÙظه کار جرج بوش از «مذاکرات مشروط» پس از «راستی آزمایی» Ùعایتهای مرتبط با غنی سازی Øمایت میکرد Ùˆ خواستار تصویب پروتکل الØاقی Ùˆ همکاریهای گسترده Ùرا پادمانی ایران با آژانس بود، ولی دولت اوباما خواستار تØمیل توق٠غنی سازی Ùˆ Ùعالیتهای توسعه ای هوا Ù€ Ùضا از درون مذاکرات بدون پیش شرط است، به عبارتی دیگر، تغییر دولت هیچ گونه تاثیری در مطالبه غیر قانونی Ùˆ زیاده خواهیهای واشنگتن ایجاد نمیکند Ùˆ با توجه به سیاست قاطع ج.ا.ایران در تداوم Ùعالیتهای ØµÙ„Ø Ø¢Ù…ÛŒØ² هسته ای Ùˆ توسعه بازدارندگی موشکی متعارÙØŒ این سناریو بسیار Ù…Øتمل است Ú©Ù‡ رویکرد چماق Ùˆ هویج (تهدید Ùˆ تطمیع) به عنوان یکی از ارکان دکترین مهار Ùˆ بازدارندگی دولت اوباما تداوم یابد، ولی تÙاوت آن با سیاستهای تØریم دولت بوش در این است Ú©Ù‡ دولت جدید امریکا بیشتر مایل به گسترش عمق Ùˆ دامنه تØریم از دو مجاری زیر است:
Ù€ بند 41 Ùصل Ù‡Ùتم منشور ملل متØد؛
Ù€ تØریمهای Ùرا آتلانتیک از طریق گسترش رایزنیهای سیاسی با تروئیکای اتØادیه اروپا (Ùرانسه، انگلستان Ùˆ آلمان).
به عبارتی پیش بینی میشود Ú©Ù‡ Øداقل تا کوتاه مدت از Øجم Ø¢Ùنده ای تبلیغاتی امریکا مبنی بر اØتمال عملیاتی کردن سناریوی Øمله نظامی کاسته شود Ùˆ سیاست تغییر رÙتار دیپلماسی Ùعال هسته ای از دو ابزار Ùشار تهدیدات نرم (دکترین براندازی نرم) Ùˆ تهدیدات نیمه سخت (هدÙمند کردن تØریم ها) پیگیری شود.
از طرÙÛŒ دولت اوباما خواهان مدیریت تنش با ج.ا.ایران در قالب «بسته مذاکرات» است Ú©Ù‡ در آن به غیر از موضوع هسته ای، سایر موارد زیر نیز پیگیری شود:
Ù€ سازوکارهای اÙزایش مشارکت سازنده ج.ا.ایران در Ùرآیند امنیت سازی در اÙغانستان Ùˆ عراق؛
ـ سازوکارهای تقویت نقش ایران در ترتیبات امنیت انرژی منطقه ای؛
Ù€ Ù†Øوه بهرهگیری از مزیتهای قدرت نرم ایران در میان جنبشهای مقاومت Øزب الله Ùˆ Øماس؛
Ù€ دورنمای مذاکرات ØµÙ„Ø Ø§Ø¹Ø±Ø§Ø¨ Ùˆ رژیم صهیونیستی؛
Ù€ دورنمای نقش ایران در ترتیبات امنیتی خلیج Ùارس؛
Ù€ سازوکارهای تقویت مشارکت ایران در Ùرآیند بازسازی اقتصادی عراق Ø›
ـ دورنمای بعد و دامنه توسعه «بازدارندگی موشکی نا متقارن» ج.ا.ایران.
نکته قابل تامل این است Ú©Ù‡ از سال 2003ØŒ مهمترین دلیل تصویب قطعنامه های کنگره، تهدید ØµÙ„Ø Ùˆ ثبات منطقه ای توسط ج.ا.ایران بوده Ùˆ دیگر اینکه تعداد سناتورها Ùˆ نمایندگان دموکرات مواÙÙ‚ گسترش گزینه تØریم ج.ا. ایران بر Øزب جمهوری خواه برتری داشته است.
پی نوشت:
1. ماهواره ملی امید به وسیله ماهواره بر سÙیر2 Ú©Ù‡ به صورت کاملا بومی در کشور طراØÛŒ شده، در سی امین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 15 بهمن 1387 (سوم Ùوریه 2009) به Ùضا پرتاب شد. این ماهواره از نوع ماهواره های سبک است، Ú©Ù‡ هر 24 ساعت یک بار به دور زمین میچرخد Ùˆ در هر دور، دوبار به وسیله ایستگاه های زمین دورسنجی Ùˆ برد سنجی کنترل Ùˆ هدایت میشود. این ماهواره اطلاعات را از دو باند Ùرکانسی Ùˆ هشت آنتن به زمین ارسال میکند Ùˆ در یک مدار بیضوی با ØضیÙÙ† 250 کیلو متری Ùˆ اوج Øدود 500 کیلومتری در مدار پایینی زمین قرار گرÙته است.