به گزارش خبرنگار ديپلماسي عمومي Ùˆ جنگ نرم خبرگزاري Ùارس، پايگاه تØليلي "پريزون پلنت " در مقاله اي نوشت: لازم نيست 5000 دوست در Ùيسبوك داشته باشيد تا بدانيد رسانه‌هاي اجتماعي مي‌توانند تركيب رسواآميزي از شايعه، سخن‌چيني Ùˆ اطلاعات گمراه‌كننده به همراه داشته باشند.
* پنتاگون به دنبال ابزاري است كه به وسيله آن كمپين‌هاي تبليغاتي رسانه‌هاي اجتماعي را مهار Ùˆ Øتي با آنها مبارزه كند
شاخه Ùناوري‌هاي پيشرÙته وزارت دÙاع آمريكا، يعني "آژانس پروژه‌هاي تØقيقاتي پيشرÙته دÙاعي " پرده از برنامه "رسانه‌هاي اجتماعي در ارتباطات استراتژيك " خود برداشت. اين برنامه تلاشي است براي بهتر كردن عملكرد اين وزارت‌خانه در شناسايي Ùˆ همچنين اجراي كمپين‌هاي تبليغاتي در رسانه‌هاي اجتماعي. اين برنامه دو هد٠را دنبال مي‌كند: اول آن كه به ارتش آمريكا كمك مي‌كند در كوتاه‌ترين زمان ممكن از آن Ú†Ù‡ كه در سراسر جهان، به ويژه در مناطقي كه نيروهاي آمريكايي در آنجا مستقر هستند، پي ببرد؛ دوم اين كه آژانس مي‌خواهد با اين برنامه، خود بازي تبليغاتي رسانه‌هاي اجتماعي را يپش ببرد.
اين برنامه چيزي Ùراتر از دنبال كردن بØث‌هاي جاري در تويتر است. وزارت دÙاع آمريكا مي‌خواهد نبض پويايي رسانه‌هاي اجتماعي را Ù…Øكم در دست گيرد. بنابراين، طبق اعلاميه اين آژانس، الگوريتم‌هاي برنامه رسانه‌هاي اجتماعي در ارتباطات استراتژيك به دنبال كش٠و رديابي "شكل‌گيري، رشد Ùˆ گسترش ايده‌ها Ùˆ Ù…Ùاهيم (الگوهاي رÙتاري) در رسانه‌هاي اجتماعي خواهند بود.
البته نه هر الگوي رÙتاري. پنتاگون مسائل بي‌اهميت را دنبال نخواهد كرد. پنتاگون مي‌خواهد بداند Ú†Ù‡ ايده‌هايي در ميان كاربران رسانه‌هاي اجتماعي در يك منطقه خاص، مثلاً در جاهايي كه نيروهاي آمريكايي در آن مستقر هستند، درØال ظهور است.
* هد٠اصلي، برگرداندن امور به Ù†Ùع آمريكا
اين برنامه بطور ويژه بايد توانايي آن را داشته باشد كه "ساختار كمپين‌هاي ترغيبي Ùˆ عمليات‌هاي Ù†Ùوذي " را كه در Ùضاي مجازي اجتماعي گسترش مي‌يابند، دنبال كند. اين برنامه قرار است بلاÙاصله شايعات Ùˆ مضامين نوظهور در رسانه‌هاي اجتماعي را شناسايي كند Ùˆ دريابد كه Ú†Ù‡ كسي در پس آن قرار دارد. علاوه بر اين، آژانس پروژه‌هاي تØقيقاتي پيشرÙته دÙاعي مي‌خواهد برنامه رسانه‌هاي اجتماعي در ارتباطات استراتژيك طوري باشد كه به واقع مشخص كند كه اين ايده‌ها نتيجه تصادÙÙŠ يك ذهن پرمشغله است يا عمليات تبليغاتي يك كشور يا گروه متخاصم.
البته اين برنامه نمي تواند تنها به نظارت بر Ú¯Ùتگوهاي جاري در رسانه‌هاي اجتماعي در مكان‌هاي استراتژيك قناعت كند. هد٠از آن، برگرداندن امور به Ù†Ùع آمريكا نيز هست. هنگامي كه اين برنامه مشخص كند كه عمليات Ù†Ùوزي خاصي درØال شكل‌گيري است، بايد با آن مقابله كند.
اعلاميه آژانس، استÙاده از اين برنامه را Ùضايي مي‌نامد كه در آن، "ارتش Ùعاليت مي‌كند Ùˆ عمليات‌هاي خود را اجرا مي‌كند ". اين امر قوياً اشاره بر آن دارد كه اين برنامه براي استÙاده در شناسايي Ùˆ پيام‌رساني به رسانه‌هاي اجتماعي خارجي در نظر گرÙته شده است. بهتر است چنين باشد، مبادا گرÙتار قانون شود. "قانون اسميت مانت " (Smith-Mundt Act) هد٠قرار دادن مخاطبين داخلي توسط كمپين‌هاي تبليغاتي آمريكايي را غيرقانوني كرده است.
Ú¯Ùتن اين كه شكل نهايي اين برنامه واقعاً چگونه خواهد بود، دشوار است. در Øال Øاضر، آژانس پروژه‌هاي تØقيقاتي پيشرÙته دÙاعي در مراØÙ„ اوليه تØقيق درباره ابزار رسانه‌هاي اجتماعي خود است. آنها بر روي مغز اين برنامه، يعني الگوريتم‌ها Ùˆ نرم‌اÙزارهايي كه Ú¯Ùتگوهاي رسانه‌هاي اجتماعي را شناسايي، تعيين مكان Ùˆ معني مي‌كنند، تمركز كرده‌اند.
براي اين منظور، آنها به مجموعه‌اي از داده‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي نياز دارند تا بر روي آنها كار Ùˆ آزمايش كنند. آژانس از پيشنهادكنندگان اين پروژه مي‌خواهد برنامه را به يكي از اين دو طريق ايجاد كنند: آنها مي‌توانند چند هزار Ù†Ùر را كه تمايل دارند اجازه دهند نوشته‌هاي‌شان در رسانه‌هاي اجتماعي آلت دست اين برنامه قرار گيرد، مورد مطالعه قرار دهند؛ Ùˆ يا مي‌توانند چندين Ù†Ùر متمايل را در يك نقش‌بازي انبوه كه در آن، توليد داده‌هاي رسانه اجتماعي جزء اصلي بازي است، شركت دهند.
* جلوگيري از قدرت گرÙتن كمپين‌هاي خطرناك در رسانه‌هاي اجتماعي
برنامه رسانه‌هاي اجتماعي در ارتباطات استراتژيك نمونه ديگري از اين واقعيت است كه ارتش آمريكا به آن Ú†Ù‡ كه در Ùضاي رسانه‌هاي اجتماعي مي‌گذرد، بيش از پيش علاقمند مي‌شود. اين آژانس برنامه‌هايي براي يكپارچه‌سازي داده‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي به روشي براي تعقيب Ùˆ كنترل تبهكاران دارد. ناتو هم توجهي چشمگير به تويتر دارد Ùˆ از داده‌هاي بدست آمده از ميكروبلاگ‌ها (micro-blogging service) به عنوان منبع اطلاعاتي براي تصميم‌گيري در زمينه هدÙ‌گيري در بمباران‌ها بهره مي‌گيرد.
پيش‌درخواست آژانس پروژه‌هاي تØقيقاتي پيشرÙته دÙاعي، Øكايتي بسيار مبهم درباره Ù†Øوه عملكرد اين برنامه ارائه مي‌دهد. اين پيش‌درخواست ØªÙˆØ¶ÙŠØ Ù…ÙŠâ€ŒØ¯Ù‡Ø¯ كه چگونه شايعه‌اي در يك رسانه اجتماعي درباره مكان يك شخص منÙور كه هويت Ùˆ Ù…ØÙ„ اختÙاي وي نامعلوم است، نزديك بوده كه به Øمله مردمي به آن مكان براي ياÙتن وي بينجامد. مقاماتي كه بطور اتÙاقي به اين شايعه در آن رسانه اجتماعي توجه كرده بودند، توانستند با شناسايي به موقع، مانع اين Øمله شوند. با توجه به اين كاربردهاي بالقوه برنامه رسانه‌هاي اجتماعي در ارتباطات استراتژيك، مي‌توان از آن به عنوان ابزاري (tripwire) براي جلوگيري از كمپين‌هاي خطرناك در رسانه‌هاي اجتماعي استÙاده كرد.
با اين Øال، ما مطمئن هستيم كه شما، Ùˆ همچنين پنتاگون، مي‌توانيد به كاربردهاي بي‌دردسرتري براي اين ابزار تبليغاتي آژانس پروژه‌هاي تØقيقاتي پيشرÙته دÙاعي در رسانه‌هاي اجتماعي بينديشيد.