قيام لله
آن ذهن جوال وسيع Ùˆ ديد Øکيمانه‌ ايشان، اين قيام لله را در آن دوران Ú©Ù‡ تازه از اختناق رضاخان بيرون آمده بودند بر کارهاي Ú©Ù‡ اØساس مسئوليت م‌کردند، منطبق ساخت. ÙŠÚ© دو صÙØÙ‡ نوشته بودند. آن نوشته، Øاک از ÙŠÚ© Øرکت ارتجال نبود Ùˆ معلوم م‌شود در ذهن شري٠ايشان Ùˆ در تمام مراØÙ„ زندگ، «ان تقوموا لله مثن Ùˆ Ùراد» سابقه داشته است... همه ديدند Ú©Ù‡ Øرکت Ùˆ Ú¯Ùتن Ùˆ سکوتش، برا خداست Ùˆ هر کار Ú©Ù‡ انجام م‌داد، با قصد قيام لله بود. تنها همين ÙŠÚ© چيز هم بود Ú©Ù‡ موجب شد بدست آن بزرگوار Ú©Ù‡ قطعا مرتبه‌ تال پيامبران Ùˆ ائمه(ع) بود ÙŠÚ© معجزه اتÙاق بيÙتد. اين چيز Ú©Ù‡ اتÙاق اÙتاده Ùˆ تØول عظيم جهان Ú©Ù‡ به دنبال انقلاب اسلام پديد آمده، واقعا ÙŠÚ© معجزه است./33*ايشان مکرر م‌گÙتند Ú©Ù‡ ما برا ادا تکلي٠Øرکت م‌کنيم، Øت برا پيروز هم تلاش نم‌کنيم. البته، پيروز را دوست م‌داريم... اگر من پيروز شدم، اما از خدا دور گشتم، مغلوب شده‌ام. اگر من خدا نکرده به هدÙÙ… دست نياÙتم، اما تکليÙÙ… را انجام دادم، اين پيروز Ùˆ پيشرÙت است./34مگر نم‌بينيد در دنيا Ú†Ù‡ مي‌‌گذرد؟ امام ÙŠÚ© وقت Ùرمودند بعض منتظرند Ú©Ù‡ دنيا پر از ظلم Ùˆ جور بشود، تا امام زمان بيايد. بعد ايشان Ùرمودند دنيا امروز پر از ظلم Ùˆ جور است، مگر نم‌بينيد در دنيا Ú†Ù‡ مي‌‌گذرد؟ مگر نم‌بينيد با ملت‌ها Ú†Ù‡ مي‌‌شود؟ مگر نم‌بينيد با انسانيت Ú†Ù‡ جور دارد رÙتار مي‌‌شود؟ مگر نم‌بينيد عدالت چگونه بکل در انزواست؟... نظام جمهور اسلام Ùرياد رسا Ùˆ بلند Ùˆ متک به تÙکر است Ú©Ù‡ در قبال اين Øرکت عظيم Ùˆ ÙˆØشيانه Ùˆ کورکورانه بلند شده؛ ÙŠÚ© چنين مسئله‌ا است./35اسلام ناب در مقابل اسلام آمريکايي اولين Ùˆ اصل‌ترين نقطه در مبان امام Ùˆ نظرات امام، مسئله‌ اسلام ناب Ù…Øمد است؛ يعن اسلام ظلم‌ستيز، اسلام عدالت‌خواه، اسلام مجاهد، اسلام طرÙدار Ù…Øرومان، اسلام مداÙع Øقوق پابرهنگان Ùˆ رنج‌ديدگان Ùˆ مستضعÙان. در مقابل اين اسلام، امام Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Â«Ø§Ø³Ù„Ø§Ù… آمريکائ» را در Ùرهنگ سياس ما وارد کرد. اسلام آمريکائ يعن اسلام تشريÙات، اسلام ب‌تÙاوت در مقابل ظلم، در مقابل زياده‌خواه، اسلام ب‌تÙاوت در مقابل دست‌انداز به Øقوق مظلومان، اسلام Ú©Ù…Ú© به زورگويان، اسلام Ú©Ù…Ú© به اقويا، اسلام Ú©Ù‡ با همه‌ اينها مي‌سازد. اين اسلام را امام نام‌گذار کرد: اسلام آمريکائ.Ùکر اسلام ناب، Ùکر هميشگ امام بزرگوار ما بود؛ مخصوص دوران جمهور اسلام نبود؛ منتها تØقق اسلام ناب، جز با Øاکميت اسلام Ùˆ تشکيل نظام اسلام، امکان‌پذير نبود. اگر نظام سياس کشور بر پايه‌ شريعت اسلام Ùˆ تÙکر اسلام نباشد، امکان ندارد Ú©Ù‡ اسلام بتواند با ستم‌گران عالم، با زورگويان عالم، با زورگويان ÙŠÚ© جامعه، مبارزه‌ واقع Ùˆ Øقيق بکند. لذا امام Øراست Ùˆ صيانت از جمهور اسلام را، اوجب واجبات مي‌دانست... چون صيانت اسلام به معنا Øقيق کلمه وابسته‌ به صيانت از نظام سياس اسلام است. بدون نظام سياس، امکان ندارد.امام، جمهور اسلام را مظهر Øاکميت اسلام مي‌دانست... امام Ú©Ù‡ دنبال قدرت شخص نبود؛ امام دنبال اين نبود Ú©Ù‡ خودش بتواند قدرت پيدا کند. مسئله‌ امام، مسئله‌ اسلام بود؛ لذا پا جمهور اسلام ايستاد. اين مدل نو را امام به دنيا عرضه کرد؛ يعن مدل جمهور اسلام./36اسلام ناب، دشمن مي‌سازد؛ اين چيز تازها نيست! روز Ú©Ù‡ ما پشت سر امام عزيز Ùˆ علم‌دار اسلام ناب، شعارها اسلام واقع را Ù…Ø·Ø±Ø Ù…Ú©Ø±Ø¯ÙŠÙ…ØŒ مدانستيم Ú©Ù‡ دشمن‌ها Ùˆ قدرت‌ها Ùˆ ابرقدرت‌ها در مقابل ما صÙآراي مکنند. در صدر اسلام هم همينگونه بود. آن روز Ú©Ù‡ يهودي‌ها Ùˆ مناÙقان Ùˆ Ú©Ùار Ùˆ مشرکان، جنگ اØزاب Ùˆ خندق را بوجود آوردند، مؤمنين واقع Ú¯Ùتند: «هذا ما وعدنا الله Ùˆ رسوله»؛ اين، چيز تازها نيست. خدا Ùˆ رسولش به ما Ú¯Ùته بودند Ú©Ù‡ بدها Ùˆ شريرها Ùˆ Ùاسدها عليه شما هم‌دست خواهند شد. بنابراين، آنها چون صدق وعده اله را ديدند، ايمان‌شان قوي‌تر شد. هر جا Ú©Ù‡ اسلام واقع آشکار شد، اگرچه قدرت‌ها خبيث Ùˆ پليد در مقابل آن صÙآراي کردند، اما انسان‌ها پاک Ùˆ دل‌ها مطهر، با همه توان Ùˆ وجود از آن Øمايت کردند. چرا ده ميليون انسان عزادار در ايام رØلت امام(ره) گرد پيکر مطهر آن بزرگوار آنگونه بر سر Ùˆ سينه خود مزدند؟ چرا صدها ميليون مسلمان در سرتاسر عالم، اينطور عزادار Ùˆ داغ‌دار شدند؟ Ù…Øبوبيت امام ما بخاطر Ú†Ù‡ بود؟ جواب، ÙŠÚ© کلمه است: بخاطر اسلام. خود آن بزرگوار اين نکته را به ما ياد داد Ùˆ خود او به ما Ùهماند Ùˆ تأکيد کرد Ú©Ù‡ بخاطر اسلام، خدا دل‌ها را متوجه انقلاب Ùˆ رهبر Ùˆ ملت ايران کرد... اين اسلام است Ú©Ù‡ دل‌ها را جذب Ùˆ جمع مکند Ùˆ نيروي عظيم Ùˆ شکستناپذير بوجود مآورد. راز اصل، همين نکته است، Ú©Ù‡ ما بايد آن را درست درک کنيم Ùˆ هميشه به ياد داشته باشيم./37هم جمهوري، هم اسلامي اساس‌ترين مسئله در جمهور اسلام، مبارزه با Øاکميت‌ها زورگويانه Ùˆ اقتدارطلب دنياست Ú©Ù‡ در شکل‌ها مختل٠خودش را نشان مي‌دهد. Øکومت ديکتاتور Ùˆ اقتدارطلب، Ùقط Øکومت پادشاهان نيست... آن زمان ديکتاتور‌ها Ú†Ù¾ وجود داشت، Ú©Ù‡ ديکتاتور يک‌Øزب در کشورها بود... ÙŠÚ© نوع ديکتاتور هم ديکتاتور سرمايه‌داران است Ú©Ù‡ در نظام‌ها بظاهر مردم‌سالار نظام‌ها ليبرال دموکراس تجل پيدا مي‌کند... منتها ديکتاتور بسيار هوشمندانه Ùˆ غيرمستقيم؛ در واقع ديکتاتور سرمايه‌دارها Ùˆ صاØبان ثروت‌ها بزرگ است.امام، جمهور اسلام را در مقابل اين طاغوت‌ها بشر بوجود آورد؛ اسلام را Ú©Ù‡ در دل اسلاميت، تکيه‌ به مردم Ùˆ رأ مردم Ùˆ خواست مردم وجود دارد معيار اصل اين نظام قرار داد. بنابراين جمهور اسلام، هم جمهور است، يعن متک به آراء مردم است؛ هم اسلام است، يعن متک به شريعت اله است. اين ÙŠÚ© مدل نو است؛ اين، ÙŠÚ© از شاخص‌ها عمده در خط امام است. هر کس درباره‌ Øاکميت نظام جمهور اسلام برخلا٠اين Ùکر کند، برخلا٠Ùکر امام است؛ مدع نشود Ú©Ù‡ او دنباله‌رو امام است، در عين Øال اين Ùکر را دارد؛ نه، Ùکر امام اين است. اين، واضØ‌ترين خط از خطوط انديشه‌ امام است./38انسان‌هاي بزرگ با جاذبه Ùˆ داÙعه‌هاي بزرگ ÙŠÚ© شاخص ديگر... مسئله‌ جاذبه Ùˆ داÙعه‌ امام بود. انسان‌ها بزرگ، جاذبه Ùˆ داÙعه‌شان هم ميدان وسيع Ùˆ گسترده‌ا دارد. همه جاذبه Ùˆ داÙعه دارند. شما با رÙتار خودتان، ÙŠÚ© را به خودتان علاقه‌مند Ùˆ متمايل مي‌کنيد، ÙŠÚ© هم از شما مي‌رنجد؛ اين جاذبه Ùˆ داÙعه است. اما انسان‌ها بزرگ، جاذبه‌شان ÙŠÚ© طي٠وسيع را بوجود م‌آورد؛ داÙعه‌ آنها هم همين طور، ÙŠÚ© طي٠عظيم را بوجود م‌آورد. جاذبه Ùˆ داÙعه‌ امام تماشائ است.آنچه Ú©Ù‡ مبنا Ùˆ معيار جاذبه‌ امام Ùˆ داÙعه‌ امام بود، باز مکتب بود، اسلام بود؛ درست همان طور Ú©Ù‡ امام سجاد(ع) در دعا صØÙŠÙه‌ سجاديه دعا ورود در ماه رمضان به خداوند متعال عرض مي‌کند...: «و ان نسالم من عادانا»؛ پروردگارا! از تو مي‌خواهيم Ú©Ù‡ با همه‌ دشمنان خودمان ØµÙ„Ø Ú©Ù†ÙŠÙ…ØŒ سلم Ùˆ مدارا پيشه کنيم. بعد بلاÙاصله مي‌Ùرمايند: «Øاش من عود ÙÙŠÚ© Ùˆ Ù„Ú© Ùأنه العدو الذ لانواليه Ùˆ الØرب الذ لانصاÙيه»؛ مگر آن دشمن Ú©Ù‡ من بخاطر تو با او دشمن کردم، در راه تو با او دشمن کردم. اين دشمن است Ú©Ù‡ ما هرگز با او دم از آشت نخواهيم زد Ùˆ دل ما با او صا٠نخواهد شد./39کمونيست‌ها، ليبرال‌ها Ùˆ مرتجعين را قاطعانه طرد کرد دشمن بخاطر مکتب، برا امام بسيار جد بود. همان امام Ú©Ù‡ از اول شروع نهضت در سال 1341 رو توده‌ مردم، انواع Ùˆ اقسام اÙکار گوناگون در ميان مردم، اين‌جور آغوش باز کرده بود، مردم را از اهل هر قوم، از اهل هر گروه Ùˆ مذهب، با آغوش باز مي‌پذيرÙت، همين امام در اول انقلاب ÙŠÚ© مجموعه‌هائ را از خود طرد کرد. کمونيست‌ها را ØµØ±ÙŠØ Ø·Ø±Ø¯ کرد. آن روز برا خيل از ماها Ú©Ù‡ در اول انقلاب دست‌اندرکار مبارزه بوديم، اين کار امام عجيب بود... در مقابل ليبرال‌مسلک‌ها Ùˆ دل‌باختگان به نظام‌ها غرب Ùˆ Ùرهنگ غرب، امام قاطعيت نشان داد... مرتجعين را کسان Ú©Ù‡ Øاضر نبودند Øقائق اله Ùˆ Ø±ÙˆØ Ù‚Ø±Ø¢Ù† اØکام اسلام را قبول کنند Ùˆ تØول عظيم را بپذيرند از خودش طرد کرد. امام بارها مرتجعين را با تعبيرات سخت Ùˆ تلخ Ù…Øکوم کرد، از خود دور کرد...امام در همين وصيت‌نامه خطاب مي‌کند به کمونيست‌هائ Ú©Ù‡ در داخل جنايت کرده بودند Ùˆ به خارج کشور گريخته بودند... به اينها مي‌گويد: شما داخل کشور بيائيد Ùˆ مجازات را Ú©Ù‡ قانون Ùˆ عدالت برا شما مي‌گذارد، تØمل کنيد Ùˆ مجازات شويد. يعن بيائيد اعدام را، يا Øبس را، يا ساير مجازات‌ها را تØمل کنيد، برا اينکه خودتان را از عذاب اله Ùˆ نقمت اله نجات دهيد. با اينها دل‌سوزانه Øر٠مي‌زند. مي‌Ùرمايد: اگر شهامت اين را هم نداريد Ú©Ù‡ بيائيد مجازات خودتان را قبول کنيد، لااقل آنجا Ú©Ù‡ هستيد، راه‌تان را عوض کنيد، توبه کنيد؛ با ملت ايران، با نظام اسلام، با Øرکت اسلام مقابله نکنيد؛ برا قدرتمندان Ùˆ زورگويان، پياده‌نظام نباشيد./40سيا Ùˆ موساد Ùˆ سلطنت‌طلب Ùˆ مناÙÙ‚ØŒ همه در خط امام؟! تول Ùˆ تبر در عرصه‌ سياست هم بايد تابع تÙکر Ùˆ Ùکر Ùˆ مبان اسلام Ùˆ مذهب باشد؛ اينجا هم بايد انسان ملاک Ùˆ معيار را اين قرار بدهد؛ ببيند خدا متعال از او Ú†Ù‡ مي‌خواهد.با اين روش Ú©Ù‡ امام در پيش گرÙته بود Ùˆ در Ú¯Ùتار Ùˆ کردار او منعکس بود، نمي‌شود انسان خود را در خط امام بداند، دنباله‌رو امام بداند، اما با کسان Ú©Ù‡ صريØا پرچم معارضه‌ با امام Ùˆ اسلام را بلند مي‌کنند، خودش را در ÙŠÚ© جبهه تعري٠کند. نمي‌شود قبول کرد Ú©Ù‡ آمريکا Ùˆ انگليس Ùˆ سيا Ùˆ موساد Ùˆ سلطنت‌طلب Ùˆ مناÙÙ‚ بر رو ÙŠÚ© Ù…Øور تواÙÙ‚ کنند، Øول ÙŠÚ© Ù…Øور جمع بشوند، بعد آن Ù…Øور باز ادعا کند Ú©Ù‡ من خط امامم! اين نمي‌شود، اين قابل قبول نيست. نمي‌شود با هر کس Ùˆ ناکس ائتلا٠کرد. بايد ببينيم دشمنان ديروز امام در برابر ما Ú†Ù‡ موضع مي‌گيرند... اين معيار است، اين ÙŠÚ© ملاک است. امام هم بارها بر همين تکيه مي‌کرد. امام مي‌Ùرمود در نوشته‌جات امام وجود دارد، در اسناد قطع Ùرمايشات امام اين هست Ú©Ù‡ اگر از ما تعري٠کردند، بدانيم Ú©Ù‡ خيانت‌کاريم. اين خيل مهم است./41تصميم‌گير بر اساس Ù…Øاسبات معنوي Ùˆ الهي ÙŠÚ© شاخص ديگر در مش امام Ùˆ خط امام Ú©Ù‡ خيل مهم است، مسئله‌ Ù…Øاسبات معنو Ùˆ اله است. امام در تصميم‌گير‌ها خود، در تدابير خود، Ù…Øاسبات معنو را در درجه‌ اول قرار مي‌داد. يعن چه؟ يعن انسان برا هر کار Ú©Ù‡ مي‌خواهد بکند، در درجه‌ اول هدÙØ´ کسب رضا اله باشد؛ کسب پيروز نباشد، بدست گرÙتن قدرت نباشد، کسب وجاهت پيش زيد Ùˆ عمرو نباشد. هد٠اول، رضا اله باشد. اين ÙŠÚ©. بعد هم به وعده‌ اله اطمينان Ùˆ اعتماد داشته باشد. وقت انسان هدÙØ´ رضا خدا بود، به وعده‌ اله هم اعتماد Ùˆ اطمينان داشت، آن وقت ديگر يأس معنا ندارد، ترس معنا ندارد، غÙلت معنا ندارد، غرور معنا ندارد.امام آن وقت Ú©Ù‡ تنها بود، مبتلا به ترس نشد، مبتلا به يأس نشد؛ آن وقت هم Ú©Ù‡ همه‌ ملت ايران يک‌صدا نام او را Ùرياد زدند، بلکه ملت‌ها ديگر هم به او عشق ورزيدند Ùˆ اين را ابراز کردند، دچار غرور نشد. آن وقت Ú©Ù‡ خرمشهر به وسيله‌ متجاوزين عراق از دست رÙت، امام مأيوس نشد؛ آن وقت هم Ú©Ù‡ خرمشهر را رزمندگان ما با دلاور Ùˆ Ùداکار خود گرÙتند، امام مغرور نشد؛ Ùرمود «خرمشهر را خدا آزاد کرد»؛ يعن ما هيچ‌کاره‌ايم. در همه‌ Øوادث گوناگون دوران زعامت آن بزرگوار، امام همين‌جور بود. آن وقت Ú©Ù‡ تنها بود، ÙˆØشت نکرد؛ آن وقت Ú©Ù‡ غلبه Ùˆ قدرت با او بود، مغرور نشد؛ غÙلت هم نکرد. اين، اعتماد به خداست. وقت رضا خدا بود، قضيه اين است./42به وعده‌ اله اعتماد مي‌کرد به وعده‌ اله بايد اعتماد کرد. خدا متعال در سوره‌ «انا ÙتØنا» مي‌Ùرمايد: «و يعذب المناÙقين Ùˆ المناÙقات Ùˆ المشرکين Ùˆ المشرکات الظانين بالله ظن السوء»؛(*) خصوصيت مناÙÙ‚ Ùˆ مشرک از جمله اين است Ú©Ù‡ به خدا سوءظن دارند، وعده‌ اله را قبول ندارند، باور ندارند. اينکه خدا مي‌گويد: «و لينصرن الله من ينصره»(**) اين را آدم مؤمن با همه‌ وجود قبول دارد؛ مناÙÙ‚ اين را قبول ندارد. خداوند مي‌Ùرمايد: «عليهم دائرة السوء Ùˆ غضب الله عليهم Ùˆ لعنهم Ùˆ اعد لهم جهنم Ùˆ ساءت مصيرا»(***) کسان Ú©Ù‡ به خدا سوءظن دارند، وضعيت‌شان اين‌جور است.امام به وعده‌ اله اطمينان داشت. ما برا خدا مجاهدت مي‌کنيم، قدم برا خدا برمي‌داريم، همه‌ تلاش خودمان را به ميدان م‌آوريم؛ نتيجه را خدا متعال آن‌چنان Ú©Ù‡ وعده Ùرموده است تØقق خواهد داد. ما برا تکلي٠کار مي‌کنيم؛ اما خدا متعال بر همين عمل برا تکليÙØŒ بهترين نتيجه را به ما خواهد داد. اين ÙŠÚ© از خصوصيات مش امام Ùˆ خط امام است. راه انقلاب، صراط مستقيم انقلاب، اين است.// 43*) ÙتØ: 6**) Øج: 40 «... Ùˆ قطعا خدا به کس Ú©Ù‡ دين‌ او را يار مي‌کند، يار مي‌دهد...»***) ÙتØ: 6 «... بد زمانه بر آنان باد! Ùˆ خدا بر ايشان خشم نموده Ùˆ لعنت‌شان کرده Ùˆ جهنم را برا آنان آماده گردانيده؛ Ùˆ چه‌ بدسرانجام است.»قول سديد، اين‌جور Øر٠بزنيم ÙŠÚ© از چيزهائ Ú©Ù‡ در همين زمينه وجود داشت، رعايت تقوا عجيب امام در همه‌ امور بود. تقوا در مسائل شخص ÙŠÚ© Øر٠است؛ تقوا در مسائل اجتماع Ùˆ مسائل سياس Ùˆ عموم، خيل مشکل‌تر است، خيل مهم‌تر است، خيل اثرگذارتر است. ما نسبت به دوستان‌مان، نسبت به دشمنان‌مان Ú†Ù‡ مي‌گوئيم؟ اينجا تقوا اثر مي‌گذارد... اگر قضاوت شما درباره‌ آن کس Ú©Ù‡ با او مخالÙيد Ùˆ با او دشمنيد، غير از آن چيز باشد Ú©Ù‡ در واقع وجود دارد، اين تعد از جاده‌ تقواست... «يا ايها الذين امنوا اتقوا الله Ùˆ قولوا قولا سديدا». قول سديد، يعن استوار Ùˆ درست؛ اين‌جور Øر٠بزنيم... جوان‌ها انقلاب Ùˆ مؤمن Ùˆ عاشق امام، Ú©Ù‡ Øر٠مي‌زنند، مي‌نويسند، اقدام مي‌کنند؛ کاملا رعايت کنيد. اين‌جور نباشد Ú©Ù‡ مخالÙت با ÙŠÚ© کس، ما را وادار کند Ú©Ù‡ نسبت به آن کس از جاده‌ ØÙ‚ تعد کنيم... ظلم نبايد کرد. به هيچ کس نبايد ظلم کرد...درباره‌ زيد Ú©Ù‡ شما او را قبول نداريد، دو جور مي‌شود Øر٠زد: ÙŠÚ© جور آن‌چنان Ú©Ù‡ درست منطبق با ØÙ‚ است، ÙŠÚ© جور هم آن‌چنان Ú©Ù‡ در آن آميزه‌ا از ظلم وجود دارد. اين دوم، بد است؛ بايد از آن پرهيز کرد. درست همان Ú©Ù‡ ØÙ‚ است، صدق است Ùˆ شما در دادگاه عدل اله مي‌توانيد راجع به آن ØªÙˆØ¶ÙŠØ Ø¯Ù‡ÙŠØ¯ØŒ بگوئيد، نه بيشتر. اين ÙŠÚ© از خطوط اصل Øرکت امام Ùˆ خط امام است Ú©Ù‡ ماها بايد به ياد داشته باشيم./44ملاک، Øال Ùعلي اÙراد است امام بارها Ùرمود، قضاوت در مورد اشخاص بايد با معيار Øال کنون اشخاص باشد. گذشته‌ اشخاص، مورد توجه نيست. گذشته مال آن وقت است Ú©Ù‡ Øال Ùعل معلوم نباشد. انسان به آن گذشته تمسک کند Ùˆ بگويد: خوب، قبلا اين‌جور بوده، Øالا هم لابد همان جور است. اگر Øال Ùعل اشخاص در نقطه‌ مقابل آن گذشته بود، آن گذشته ديگر کارائ ندارد. اين همان قضاوت بود Ú©Ù‡ امام اميرالمؤمنين(ع) با جناب طلØÙ‡ Ùˆ جناب زبير کرد. شما بايد بدانيد طلØÙ‡ Ùˆ زبير مردمان Ú©ÙˆÚ†Ú© نبودند... ÙŠÚ© از آن اشخاص Ú©Ù‡ پا منبر جناب اب‌بکر بلند شد Ùˆ از ØÙ‚ اميرالمؤمنين دÙاع کرد، زبير است. اين سابقه‌ زبير است. مابين آن روز Ùˆ روز Ú©Ù‡ زبير رو اميرالمؤمنين شمشير کشيد، Ùاصله 25 سال است... اميرالمؤمنين با اينها Ú†Ù‡ کرد؟ جنگيد... يعن آن سوابق Ù…ØÙˆ شد، تمام شد. امام ملاکش اين بود، معيارش اين بود.بعض‌ها با امام از پاريس تو هواپيما بودند Ùˆ آمدند ايران؛ اما در زمان امام بخاطر خيانت اعدام شدند! بعض‌ها از دوران Ú©Ù‡ امام در نج٠بود Ùˆ بعد Ú©Ù‡ به پاريس رÙت، با ايشان ارتباط داشتند، در اول انقلاب هم مورد توجه امام قرار گرÙتند؛ اما بعد رÙتار اينها، موضع‌گير‌ها اينها موجب شد Ú©Ù‡ امام اينها را طرد کرد، از خودش دور کرد. ميزان، وضع است Ú©Ù‡ امروز بنده دارم... مبنا نظام اسلام اين است Ùˆ امام اين‌جور عمل کرد./45اميد مردم از بين نرود هميشه Ùˆ در همه‌ دوره‌ها ÙŠÚ© از کارها دشمن، جدا کردن Ùˆ ب‌اعتماد کردن مردم به مديران Ùˆ کارگزاران بوده... لذا بود Ú©Ù‡ در آن زمان، امام بزرگوار با وجود اعتراض‌هائ Ú©Ù‡ به بعض از عملکردها مسئولين Ùˆ کارگزاران کشور داشتند، هميشه در موضع مداÙع آنها قرار مي‌گرÙتند. اين معنايش اين نبود Ú©Ù‡ امام از جزئيات کارها دÙاع مي‌کند؛ نه. اما امام سينه سپر مي‌کرد. در مقابل کارگزاران Ùˆ مسئولين نظام اگر کس سنگ‌انداز مي‌کرد، موجب ب‌اعتماد مردم به اينها مي‌شد، امام م‌ايستادند... نبايد بخاطر ÙŠÚ© عملکرد در ÙŠÚ© گوشه‌ا، مسئولين نظام را اعم از قوه‌ مجريه يا قوه‌ مقننه يا قوه‌ قضائيه، در چشم مردم ب‌اعتبار کرد. چون مردم اگر چنانچه اØساس کردند Ú©Ù‡ اين دستگاه‌ها عظيم نمي‌توانند مورد اعتماد قرار بگيرند، اميد مردم از بين خواهد رÙت. Ùکر اين را بايد بکنند./46مرتب مي‌گÙت اقتصاد را بدهيد دست مردم در آن سال‌ها دهه‌ 60 Ú©Ù‡ آقايان همين طور بسمت روزبه‌روز غليظ‌تر کردن اقتصاد دولت مي‌رÙتند، من مثال مي‌زدم Ùˆ مي‌گÙتم Ùرض کنيد ÙŠÚ© موتور است Ú©Ù‡ مي‌تواند اين بار سنگين را برساند Ùˆ شما هم در کنار موتور راه مي‌رويد، يا خودتان پشت Ùرمان م‌نشينيد Ùˆ هدايتش مي‌کنيد. شما اين موتور را کنار گذاشتيد Ùˆ همه‌ بار را Ú©Ù‡ تو اين وانت است، خودتان رو دوش گرÙتيد، هن Ùˆ هن داريد جلو مي‌رويد؛ هم نمي‌رسيد، هم خسته مي‌شويد، هم همه‌ بار Øمل نمي‌شود، هم اين موتور اينجا بيکار مي‌ماند. اين موتور، بخش خصوص است. اين را آن زمان به آنها مي‌گÙتيم، اثر هم نمي‌کرد. امام هم هرچه مي‌گÙتند به مردم بدهيد، اينها مي‌گÙتند مراد از مردم، بخش خصوص نيست مراد نظر امام را توجيه مي‌کردند! مردم يعن توده‌ مردم. به توده‌ مردم Ú†Ù‡ جور مي‌شود Ú©Ù…Ú© کرد؟ دولت اقتصاد را در دست بگيرد، به توده‌ مردم Ú©Ù…Ú© کند. Ùرمايش امام را اين‌جور معنا مي‌کردند! خوب، اين توجيه، غلط بود./47خط امام يعني... خط امام، يعني آن مسلک Ùˆ سلوک Øکومتي امام امت. يعني چيزي Ú©Ù‡ تÙسيرکننده‌ نظام جمهوري اسلامي است. جمهوري اسلامي، ميتواند با جهت‌گيري‌هاي مختلÙÙŠ تØقق يابد. آنچه Ú©Ù‡ اين جهت‌گيري‌ها را به صواب نزديک ميکند Ùˆ مورد قبول Ùˆ اعتقاد امام(رض) بوده است، اينهاست:1- سازش ناپذيري با استکباراول، ايستادگي در برابر تØميل Ùˆ Ù†Ùوذ قدرت‌هاي خارجي Ùˆ نداشتن سر سازش با اين قدرت‌ها. اين، اولين مشخصه‌ Øرکت امام بزرگوار ماست.2- مبارزه با Ù†Ùسدوم، اهتمام به تعبد Ùˆ عمل Ùردي Ùˆ ايستادگي در برابر سلطه‌ شيطان Ù†Ùس Ùˆ وسوسههاي Ù†Ùساني. اين دو مطلب بزرگ Ùˆ اين دو ميدان مبارزه را، امام از هم جدا نميکردند Ùˆ در صØنه‌ اجتماع Ùˆ سياست، در مقابل شيطان بزرگ Ùˆ شيطان‌هاي قدرت ميايستادند. در صØنه‌ درون وجود انسان، امام با Ù†Ùس مبارزه ميکردند...3- تکيه بر ملت هاسوم، اهميت دادن به توانايي ملت‌ها Ùˆ «اصل» دانستن آنها بود. امام با ملت‌ها سخن ميگÙتند Ùˆ معتقد بودند Ú©Ù‡ تØولات بزرگ عالم، اگر بدست ملت‌ها انجام گيرد، غير قابل شکست است...4- ÙˆØدت مسلمينچهارم، اصرار بر ÙˆØدت مسلمين Ùˆ مبارزه با تÙرقهاÙکني استکبار.5- روابط سالم با دولت هاي جهانپنجم، اصرار بر ايجاد روابط سالم دوستانه با دولت‌ها؛ مگر استثناهايي Ú©Ù‡ هرکدام استدلالي قوي پشت سرش بود. امام به ما ياد دادند Ú©Ù‡ جمهوري اسلامي، در Ø³Ø·Ø Ø¹Ø§Ù„Ù… ميتواند Ùˆ بايد از روابط سالمي با دولت‌ها برخوردار شود... اما رابطه با بقيه‌ دولت‌ها، بسته به Ù…ØµØ§Ù„Ø Ù†Ø¸Ø§Ù… جمهوري اسلامي است Ùˆ اصل بر ايجاد ارتباط است.6- شکستن تØجر Ùˆ التقاط Ùˆ التزام به اسلام نابششم، اصرار بر شکستن Øصار تØجر Ùˆ التقاط در Ùهم Ùˆ عمل اسلامي Ùˆ التزام به اسلام ناب. هم تØجر، از ديدگاه امام در بيان Ùˆ عمل مردود بود، هم التقاط.7- عدالت اجتماعي Ùˆ نجات Ù…ØرومينهÙتم، نقش Ù…Øوري دادن به نجات Ù…Øرومين Ùˆ تأمين عدالت اجتماعي. هميشه، مردم در چشم امام، «اصل» بودند. در منطق Ùˆ در خط Øکومتي امام امت، Ù…Øرومان Ùˆ مستضعÙان Ù…Øور تصميمگيري‌ها Ù…Øسوب ميشدند Ùˆ همه‌ Ùعاليت‌هاي اقتصادي Ùˆ امثال آن، بر Ù…Øور نجات Ù…Øرومين از Ù…Øروميت‌ها بود.8- مبارزه با رژيم صهيونيستي بدون هيچ اغماضيهشتم، توجه ويژه به مبارزه با رژيم اشغال‌گر قدس Ùˆ رژيم غاصب صهيونيستي بود... از اموري Ú©Ù‡ در نظر امام امت به هيچ وجه براي ملت‌هاي مسلمان قابل اغماض نبود، مبارزه با صهيونيست‌ها بود...9- ØÙظ ÙˆØدت ملينهم، ØÙظ ÙˆØدت ملي Ùˆ ايجاد يکپارچگي در ميان ملت ايران Ùˆ اصرار بر مقابله Ùˆ مبارزه با هر شعار تÙرقه‌اÙکنانه. 10- ØÙظ مردمي بودن Øکومتدهم، ØÙظ مردمي بودن Øکومت Ùˆ ايجاد رابطه با مردم Ùˆ ØÙظ ارتباط با آنها. لذا امام، هم به مسئولين سÙارش ميکردند Ú©Ù‡ «از مردم جدا نشويد؛ با مردم باشيد؛ زي مردم را داشته باشيد؛ به Ùکر مردم باشيد» Ùˆ خلاصه، رابطه را از طر٠مسئولين تأمين ميکردند؛ هم متقابلا به مردم سÙارش مسئولين Ùˆ دولت‌ها را ميکردند. يعني امام با کساني Ú©Ù‡ ارگان‌هاي نظام Ùˆ دولت را تضعي٠مينمودند، به Ù†Øوي از انØا مقابله ميکردند.11- ارائه الگوي موÙÙ‚ از Øکومت اسلامي به جهانيازدهم، اصرار بر سازندگي کشور Ùˆ تØويل ÙŠÚ© نمونه‌ عملي از کشور Ùˆ جامعه‌ اسلامي به جهان، Ú©Ù‡ در ماه‌هاي آخر عمر با برکت امام، جايگاه مهمي داشت. بر اين اصرار داشتند Ú©Ù‡ کشور بايد از Ù„Øاظ اقتصادي، از Ù„Øاظ کارهاي زيربنايي Ùˆ از Ù„Øاظ موارد درآمد، بازسازي شود Ùˆ براي مردم، نمونهاي عيني Ùˆ عملي از سازندگي اسلامي ارائه گردد./48شاخص‌هاي مکتب سياسي امام مخواهم رو مکتب سياس امام تکيه کنم. مکتب سياس امام نمتواند از شخصيت پرجاذبه امام جدا شود. راز موÙقيت امام در مکتب است Ú©Ù‡ عرضه کرد Ùˆ توانست آن را بطور مجسم Ùˆ بصورت ÙŠÚ© نظام، در مقابل چشم مردم جهان قرار دهد. مکتب سياسا Ú©Ù‡ امام آن را Ù…Ø·Ø±Ø Ùˆ برا آن مجاهدت کرد Ùˆ آن را تجسم Ùˆ عينيت بخشيد، برا بشريت Ùˆ برا دنيا، Øر٠تازه دارد Ùˆ راه تازه پيشنهاد مکند. چيزهاي در اين مکتب وجود دارد Ú©Ù‡ بشريت، تشنه آنهاست؛ لذا کهنه نمشود... امام در مکتب سياس خود زنده است، Ùˆ تا اين مکتب سياس زنده است، Øضور Ùˆ وجود امام در ميان امت اسلام، بلکه در ميان بشريت، منشاء آثار بزرگ Ùˆ ماندگار است.1- در هم تنيدگي معنويت Ùˆ سياستمکتب سياس امام دارا شاخص‌هاي است. در مکتب سياس امام، معنويت با سياست درهم تنيده است. Øت در مبارزات سياس، کانون اصل در رÙتار امام، معنويت او بود. همه رÙتارها Ùˆ همه مواضع امام، Øول Ù…Øور خدا Ùˆ معنويت دور مزد. مدانست کس Ú©Ù‡ در راه تØقق شريعت اله Øرکت مکند، قوانين Ùˆ سنتها Ø¢Ùرينش کمک‌کار اوست. او معتقد بود Ú©Ù‡: «و لله جنود السماوات Ùˆ الأرض Ùˆ کان الله عزيزا Øکيما».2- اعتقاد واقعي به نقش مردمشاخص دوم، اعتقاد راسخ Ùˆ صادقانه به نقش مردم است؛ هم کرامت انسان، هم تعيينکننده بودن اراده انسان. نتيجه ارزش‌مند Ùˆ کرامت داشتن اين است Ú©Ù‡ در اداره سرنوشت بشر Ùˆ ÙŠÚ© جامعه، آراء مردم بايد نقش اساس ايÙا کند. لذا مردمسالار در مکتب سياس امام بزرگوار ما، مردمسالار Øقيق است؛ شعار Ùˆ Ùريب Ùˆ اغواگر ذهن‌ها مردم نيست.3- مکتب جهانيشاخص سوم، نگاه بينالملل Ùˆ جهان اين مکتب است. مخاطب امام در سخن Ùˆ ايده سياس خود، بشريت است؛ نه Ùقط ملت ايران... مکتب سياس امام، اين خير Ùˆ استقلال Ùˆ عزت Ùˆ ايمان را برا همه امت اسلام Ùˆ همه بشريت مخواهد؛ اين رسالت است بر دوش ÙŠÚ© انسان مسلمان... مکتب سياس اسلام، Ùکر درست Ùˆ سخن نو خود را با تبيين در Ùضا ذهن بشريت رها مکند Ùˆ مثل نسيم بهار Ùˆ عطر گل‌ها در همهجا مپيچد.4- پاسداري از ارزش هاشاخص چهارم، پاسدار از ارزش‌هاست، Ú©Ù‡ مظهر آن را امام بزرگوار در تبيين مسئله ولايت Ùقيه روشن کردند. از اول انقلاب اسلام Ùˆ پيروز انقلاب Ùˆ تشکيل نظام اسلام، بسيار سع کردهاند مسئله ولايت Ùقيه را نادرست، بد Ùˆ برخلا٠واقع معر٠کنند.5- عدالت اجتماعيآخرين نکته‌اي Ú©Ù‡ به عنوان شاخصه‌ مکتب سياسي امام عرض مي‌کنم، مسئله‌ عدالت اجتماعي است. عدالت اجتماعي ÙŠÚ©ÙŠ از مهم‌ترين Ùˆ اصلي‌ترين خطوط در مکتب سياسي امام بزرگوار ماست. در همه‌ برنامه‌هاي Øکومت در قانون‌گذاري Ùˆ در اجرا Ùˆ در قضا بايد عدالت اجتماعي Ùˆ پر کردن شکاÙ‌هاي طبقاتي، مورد نظر Ùˆ هد٠باشد./49کار کنيد کارها برا مردم آسان شود بارها از ايشان شنيدهايد Ú©Ù‡ همه مسئول هستند Ùˆ مسئوليت در يکجا متمرکز نيست. Ø¢Øاد ملت Ùˆ مديران کشور Ùˆ کساني Ú©Ù‡ ارشاد Ùˆ هدايت جامعه را برعهده دارند، بخصوص کساني Ú©Ù‡ سررشته Ùکر Ùˆ ذهن مردم در دست‌شان است، مسئوليت‌هاي مضاع٠دارند Ùˆ همه ما تقريبا مصداق اين واقعيت هستيم./50*توصيه‌ امام عزيزمان هميشه اين بود Ú©Ù‡ کار کنيد کارها برا مردم آسان شود Ùˆ مشکلات مردم ØÙ„ گردد. البته مشکلات ادار Ùˆ اقتصاد وجود دارد، ول اينها تأثير در Øرکت انقلاب مردم ندارد. همان طور Ú©Ù‡ مشاهده کرديد، مردم با اينکه مشکلات ناش از جنگ Ùˆ کمبودها را لمس م‌کردند، در عين Øال ايمان Ùˆ عشق‌شان را به امام Ùˆ انقلاب Ùˆ خط روشن آن ØÙظ کردند. ما نبايد بگذاريم Ú©Ù‡ مردم زياد سخت بکشند./51*همان‌طور Ú©Ù‡ امام راØÙ„(رض) در ÙŠÚ© از پيام‌هايشان Ùرموده بودند، اين مسئوليت‌ها Ø³Ø·Ø Ø¨Ø§Ù„Ø§ در نظام جمهور اسلام، به معنا کار بيشتر، اشتغال بيشتر، دغدغه‌ بيشتر Ùˆ لزوم تلاش بيشتر است، Ùˆ نه چيز ديگر. اگر نيت خالص Ùˆ هد٠صØÙŠØØŒ با توجه به آنچه Ú©Ù‡ وضع Ùˆ اقتضا زمان م‌طلبد، باشد، من Ùˆ شما آقايان Ùˆ ديگر مسئولان، ان‌شاءالله سربلند Ùˆ روسÙيد خواهيم بود. Ùˆ اگر خدا نکرده، در اين خلل باشد، مشکلات زياد بوجود خواهد آمد./52ما مظلومين هميشه‌ تاريخ، غير از خدا کس را نداريم هنوز ندا ملکوت او Ú©Ù‡ م‌گÙت: «Øاشا Ú©Ù‡ خلوص عشق موØدين، جز به ظهور کامل Ù†Ùرت از مشرکين Ùˆ مناÙقين ميسر شود»، در Ùضا Ù…Ú©Ù‡ طنين‌اÙÚ©Ù† است، Ùˆ درس Ùراموش‌نشدن او Ú©Ù‡ م‌گÙت: «کدام خانه‌ا سزاوارتر از کعبه Ùˆ خانه‌ امن Ùˆ طهارت ناس، Ú©Ù‡ در آن به هرچه تجاوز Ùˆ ستم Ùˆ استعمار Ùˆ بردگ Ùˆ يا دون‌صÙت Ùˆ نامردم است، عملا Ùˆ قولا پشت شود؟»، در کتيبه‌ ذهن انسان‌ها بيدار منقش است.هنوز اين سؤال هشداردهنده‌ او Ú©Ù‡: «آيا بايد در خانه‌ها نشست Ùˆ با تØليل‌ها غلط Ùˆ اهانت به مقام Ùˆ منزلت انسان‌ها Ùˆ القا روØيه‌ ناتوان Ùˆ عجز در مسلمانان، عملا شيطان Ùˆ شيطان‌زادگان را تØمل کرد؟»، وجدان مسلمانان غيور را برم‌انگيزد Ùˆ پاسخ از سر وارستگ Ùˆ اخلاص م‌طلبد. Ùˆ هنوز اين سخن پيامبرگون او، دل Ùˆ جان مشتاقان را تسخير م‌کند Ú©Ù‡ م‌گÙت: «هيهات Ú©Ù‡ امت Ù…Øمد(ص)ØŒ سيراب‌شدگان کوثر عاشورا Ùˆ منتظران وراثت صالØان، به مرگ ذلت‌بار Ùˆ به اسارت غرب Ùˆ شرق تن در دهند؛ Ùˆ هيهات Ú©Ù‡ خمين در برابر تجاوز ديوسيرتان Ùˆ مشرکان Ùˆ کاÙران، به Øريم قرآن کريم Ùˆ عترت رسول خدا Ùˆ امت Ù…Øمد(ص) Ùˆ پيروان ابراهيم ØنيÙØŒ ساکت Ùˆ آرام بماند Ùˆ نظاره‌گر صØنه‌ها ذلت Ùˆ Øقارت مسلمانان باشد. قدرت‌ها Ùˆ ابرقدرت‌ها Ùˆ نوکران آنان مطمئن باشند Ú©Ù‡ اگر خمين ÙŠÚ©Ù‡ Ùˆ تنها هم بماند، به راه خود Ú©Ù‡ راه مبارزه با Ú©Ùر Ùˆ ظلم Ùˆ شرک Ùˆ بت‌پرست است، ادامه م‌دهد».Ùˆ خدا را شکر، خمين بزرگ تنها نماند Ùˆ چنان Ú©Ù‡ م‌خواست: «بسيجيان جهان، اين پابرهنه‌ها مغضوب ديکتاتورها، خواب راØت را از ديدگان جهان‌خواران Ùˆ سرسپردگان‌شان سلب کردند»....«مسلمانان جهان Ùˆ Ù…Øرومان سراسر گيت، از اين برزخ ب‌انتهاي Ú©Ù‡ انقلاب اسلام برا همه‌ جهان‌خواران Ø¢Ùريده است، اØساس غرور Ùˆ آزاد کنند Ùˆ آوا آزاد Ùˆ آزادگ را در Øيات Ùˆ سرنوشت خويش سر دهند Ùˆ بر زخم‌ها خود مرهم گذارند، Ú©Ù‡ دوران بن‌بست Ùˆ نااميد Ùˆ تنÙس در منطقه‌ Ú©Ùر به سر آمده است Ùˆ گلستان ملت‌ها رخ نموده است Ùˆ اميد Ú©Ù‡ همه‌ مسلمانان، Ø´Ú©ÙˆÙه‌ها آزاد Ùˆ نسيم عطر بهار Ùˆ طراوت گل‌ها Ù…Øبت Ùˆ عشق Ùˆ چشمه‌سار زلال جوشش اراده‌ خويش را نظاره کنند»...«ما در Ù…Ú©Ù‡ باشيم يا نباشيم، دل Ùˆ روØ‌مان با ابراهيم در Ù…Ú©Ù‡ است. دروازه‌ها مدينه‌الرسول را به رو ما ببندند يا بگشايند، رشته‌ Ù…Øبت‌مان با پيامبر، هرگز پاره Ùˆ سست نم‌شود. بسو کعبه نماز م‌گزاريم Ùˆ بسو کعبه م‌ميريم Ùˆ خدا را سپاس م‌گزاريم Ú©Ù‡ در ميثاق‌مان با خدا کعبه، پايدار مانده‌ايم Ùˆ منتظر هم نمانده‌ايم Ú©Ù‡ Øاکمان ب‌شخصيت بعض کشورها اسلام Ùˆ غيراسلام، از Øرکت ما پشتيبان کنند. ما مظلومين هميشه‌ تاريخ Ù…Øرومان Ùˆ پابرهنگان‌ايم Ùˆ غير از خدا کس را نداريم Ùˆ اگر هزار بار قطعه قطعه شويم، دست از مبارزه با ظالم برنم‌داريم...»او در بانگ تکبير مبارزان مسلمان، در اراده‌ قهرآميز ملت‌ها زير ستم، در ايمان آگاهانه‌ نسل جوان معاصر در دنيا اسلام، در اميد روشن مستضعÙان Ùˆ مظلومان، در Øيات دوباره‌ معنويت Ùˆ ارزش‌ها اخلاق در جهان، Ùˆ در همه‌ جلوه‌ها زيباي Ú©Ù‡ Øرکت انقلاب Ùˆ تاريخ‌ساز او در دوران معاصر به وجود آورد، Ùˆ بالأخره در دل يکايک عاشقان Ùˆ مريدانش زنده است./53با هم مثل طلبه‌ها بØØ« کنيد امام ÙŠÚ© وقت خطاب به مجلس م‌Ùرمودند Ú©Ù‡ مثل مباØثه‌ طلبه‌ها با هم بØØ« کنيد. طلبه‌ها در مقام بØØ«ØŒ گاه با همديگر تند Ùˆ خشونت م‌کنند Ùˆ به هم بد م‌گويند. اگر کس از بيرون نگاه کند، خيال م‌کند Ú©Ù‡ کدورت بين اينها، تا آخر عمر تمام‌شدن نيست. مباØثه Ú©Ù‡ تمام شد، همه چيز تمام م‌شود؛ م‌نشينند با همديگر چا م‌خورند، صØبت م‌کنند Ùˆ با هم به مساÙرت Ùˆ گردش م‌روند. امام به مجلس م‌Ùرمودند Ú©Ù‡ با هم اين‌طور بØØ« کنيد Ùˆ نگذاريد اختلا٠شما از هر Ø¬Ù†Ø§Ø Ú©Ù‡ هستيد به Øد برسد Ú©Ù‡ دشمن خوشØال بشود.امام راØÙ„(ره) Ùرمودند، چنانچه در مجلس به کس اهانت شد، ØÙ‚ داشته باشد Ú©Ù‡ به مجلس بيايد Ùˆ از خودش دÙاع کند. آنچه Ú©Ù‡ امام راجع به مجلس Ùرمودند، همان‌ها را موبه‌مو عمل کنيد. آنها درس‌ها جاودانه‌ا است./54مهر «ضد ولايت Ùقيه» در زمان امام(ره) ميديديم Ú©Ù‡ ايشان مطلبي را ميÙرمودند، اما در مجلس همه به آن رأي نميدادند؛ نميشود Ú¯Ùت اينها ضد ولايت Ùقيهاند. يادم هست Ú©Ù‡ ÙŠÚ© وقت راجع به راديو Ùˆ تلويزيون ÙŠÚ© نظر اين بود Ú©Ù‡ رؤساي سه قوه، شوراي عالي راديو Ùˆ تلويزيون باشند. بنده خودم با ايشان صØبت کرده بودم Ùˆ ميدانستم Ú©Ù‡ نظرشان اين است Ú©Ù‡ رئيس جمهور Ùˆ رئيس مجلس Ùˆ رئيس قوه قضاييه، اعضاي شوراي سرپرستي را تشکيل بدهند. وقتي اين پيشنهاد به مجلس آمد، آقاي هاشمي آن را Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯Ù†Ø¯Ø› اما با اکثريت قاطعي رد شد! با اينکه ايشان هم Ú¯Ùتند Ú©Ù‡ اين نظر امام است، اما Ùقط عده معدودي به آن رأي دادند! واقعا نميشود به آن اکثريت Ú¯Ùت Ú©Ù‡ شما ضد ولايت Ùقيه هستيد؛ نه، همهشان هم Ùدايي امام Ùˆ علاقهمند به امام Ùˆ مخلص امام بودند؛ خيلي‌هايشان هم جبههبرو بودند؛ اما اين Øر٠را قبول نداشتند؛ بنابراين بايد واقعا اين چيزها از هم تÙÚ©ÙŠÚ© بشود. در همان وقت ما کساني را ميشناختيم Ú©Ù‡ به Ùلان مرکز ميرÙتند Ùˆ صØبت ميکردند Ùˆ در اصل اعتبار نظر ولايت Ùقيه خدشه ميکردند! اين ØرÙ‌ها مربوط به امروز نيست Ú©Ù‡ Øالا کسي خيال کند بعضي‌ها امروز اين ØرÙ‌ها را ميزنند؛ نه، همان زمان ميزدند. غرض، رمي به «ضديت با ولايت Ùقيه» چيز آساني نيست Ú©Ù‡ ما تا اندک چيزي از کسي ديديم، Ùورا اين مهر را به پيشاني او بزنيم؛ ضديت با ولايت Ùقيه، شواهد Ùˆ ضوابطي دارد. عليايØال، اين جهات اخلاقي بايد خيلي با دقت رعايت بشود./55زيرکانه نوشت «اسلامي» در دوره اول، امام بزرگوار ما، در نامهاي Ú©Ù‡ به مجلس شوراي اسلامي نوشتند، کلمه اسلام را در مجلس آوردند Ú©Ù‡ بسيار کار زيرکانهاي بود. امام(ره) هم هوشمند Ùˆ زيرک بود، Ùˆ هم با تجربه. امام تجربه داشت Ùˆ ميدانست Ú©Ù‡ اگر اسم اسلام، با نام مجلس شورا در اول مشروطيت هم، همراه ميشد مشروطيتي Ú©Ù‡ با خون ملت Ùˆ با نام اسلام Ùˆ با رهبري علماي دين بوجود آمده بود شصت سال از اسلام دور نمياÙتاد! امام اين موضوع را ميدانست. در نامه نوشت «مجلس شوراي اسلامي». لذا نمايندگان مجلس Ú¯Ùتند بايد اين موضوع، قانوني Ùˆ رسمي شود. بايستي اسم مجلس شوراي اسلامي بصورت قانون در آيد. در همان مجلس Ú©Ù‡ نمايندگانش به وسيله همين مردم مؤمن Ùˆ انقلابي انتخاب شده بودند، کساني بودند Ú©Ù‡ ميگÙتند اسم اسلامي چيست؟! /56عزت اسلام به برکت ÙˆØدت مسلمين اينکه امام بزرگوار توانست اسلام را عزيز کند، به برکت ايجاد اØساس ÙˆØدت در بين مسلمين بود. مسلمان در اقصي نقاط عالم، به نام امام Øرکت ميکرد. Ùکر نميکرد Ú©Ù‡ «مذهب من چيست؟» «من سنيام، او شيعه است.» «او سني است، من شيعهام.» اين Øالت براي دشمن، Øالت مضري است. دشمن ميخواهد اين را بشکند. Øال اگر دوست اين را بشکند، چه؟ اگر بجاي قدرت‌هاي استکباري، خود من Ùˆ شما، با Øر٠زدن‌مان، با نوشتن‌مان، با Ú¯Ùتن‌مان، اين ÙˆØدت را بشکنيم، شيعه را از سني، سني را از شيعه جدا کنيم، Ú†Ù‡ ميشود؟ بعد Ú©Ù‡ اينها از هم جدا شدند، نوبت ميرسد به Ùرقههاي سني: اين Ùرقه را از آن Ùرقه، اصØاب اين اصول را از اصØاب آن اصول، اصØاب اين Ùروع را از اصØاب آن Ùروع. بعد نوبت ميرسد به شيعه: اين Ùرقه را از آن Ùرقه، اين دسته را از آن دسته! مگر بر کسي ابقا ميکنند؟ چرا ما بايد به خواست دشمن Øرکت کنيم؟ اينکه امام اينقدر روي مسئله «وØدت» تکيه ميکردند، براي اين است Ú©Ù‡ اين، ÙŠÚ© مسئله اØساساتي نيست. اين ÙŠÚ© مسئله عقلاني است. هر کس به مقدسات آن Ùرقه ديگر اهانت کند، اگر با خشونت Ùˆ اهانت با Ùرقه ديگر برخورد کند، به هر اندازه Ú©Ù‡ برد کار او باشد، به اين ÙˆØدت ضربه زده است؛ هر Ú©Ù‡ ميخواهد باشد./57شما از آمريکا مي‌ترسيد؟ من Ùˆ آقا هاشم Ùˆ ÙŠÚ© Ù†Ùر ديگر Ú©Ù‡ نمخواهم اسم بياورم از تهران به قم خدمت امام رÙتيم تا بپرسيم بالأخره اين جاسوسان را Ú†Ù‡ کار کنيم؛ بمانند، يا نگه‌شان نداريم؛ بخصوص Ú©Ù‡ در دولت موقت هم جنجال عجيب بود Ú©Ù‡ ما اينها را Ú†Ù‡ کار کنيم!وقت Ú©Ù‡ خدمت امام رسيديم Ùˆ دوستان وضعيت را Ø´Ø±Ø Ø¯Ø§Ø¯Ù†Ø¯ Ùˆ Ú¯Ùتند مثلا راديوها اينطور مگويند؛ آمريکا اينطور مگويد؛ مسئولان دولت اينطور مگويند؛ ايشان تأمل کردند Ùˆ سپس با Ø·Ø±Ø ÙŠÚ© سؤال واقع پرسيدند: «از آمريکا مترسيد؟»؛ Ú¯Ùتيم نه؛ Ú¯Ùتند پس نگه‌شان داريد!بله، آدم اØساس مي‌کرد Ú©Ù‡ اين مرد خودش از اين شکوه ظاهر Ùˆ ماد Ùˆ اين اقتدار Ùˆ امپراتور مجهز به همه چيز، Øقيقتا ترس ندارد. نترسيدن او Ùˆ به چيز نگرÙتن اقتدار ماد دشمن، ناش از اقتدار شخص Ùˆ هوشمندانه او بود. نترسيدن هوشمندانه، غير از نترسيدن ابلهانه Ùˆ خوابآلوده است؛ مثلا ÙŠÚ© بچه هم از ÙŠÚ© آدم قو يا ÙŠÚ© Øيوان خطرناک نمترسد؛ اما آدم قو هم نمترسد؛ منتها انسان‌ها Ùˆ مجموعهها در قوت خودشان دچار اشتباه مشوند Ùˆ قوت‌هاي را نمبينند./58اول مدارا Ùˆ نصيØت، بعد برخورد از اول انقلاب در بين همين گروه‌‌‌‌‌هائ Ú©Ù‡ در دوران پيش از انقلاب Ùˆ در Øوادث سال‌ها مبارزات، همه در کنار هم بوديم، اختلاÙ‌هائ بوجود آمد. امام(رض) با همه‌‌‌‌‌ اين اختلاÙات ÙŠÚ© جور برخورد نکرد. همين طور Ú©Ù‡ در روش اميرالمؤمنين عرض کرديم، روش امام هم همين جور بود؛ يعن اول با مدارا، با نصيØت؛ ليکن آن وقت Ú©Ù‡ اقتضا کرد، برخورد کرد. ÙŠÚ© گروه مربوط به دولت موقت بودند Ùˆ مشکلات آنها بود، ÙŠÚ© گروه آن کسان بودند Ú©Ù‡ عليه لايØه‌‌‌‌‌ قصاص آن Øرکت را انجام دادند، ÙŠÚ© گروه Øت کار را به ترور Ùˆ درگير‌‌‌‌‌ها خيابان کشيدند؛ با هر کدام از اينها امام ÙŠÚ© Ù†ØÙˆ برخورد کرد. در Ø³Ø·ÙˆØ Ø¨Ø§Ù„Ø§ Øکومت هم بود؛ نخست‌‌‌‌‌وزير بود، رئيس‌جمهور بود، Øت بعدها در اواخر عمر امام، در Ø³Ø·ÙˆØ Ø¨Ø§Ù„Ø§ØªØ± از رئيس‌جمهور هم بود... همه هم سوابق انقلاب داشتند، سوابق مذهب داشتند، خيل‌‌‌‌‌شان هم در Ø³Ø·ÙˆØ Ø¨Ø§Ù„Ø§ بودند... بعض، واقعا با امام دراÙتادند؛ بعض نه، اختلا٠نظر هم بود، اما به درگير Ùˆ دعوا Ùˆ انشعاب Ùˆ انشقاق نينجاميد. بعض با امام دراÙتادند Ùˆ مدارا امام را نديده گرÙتند. امام به همين گروهک مناÙقين Ú©Ù‡ خواسته بودند بيايند با ايشان ملاقات کنند، پيغام دادند Ú©Ù‡ اگر شما به ØÙ‚ عمل کنيد، من م‌‌‌‌‌آيم سراغ شما؛ اگر دست از اين کارها خلا٠برداريد، خود من م‌‌‌‌‌آيم سراغ شما. يعن امام تا اين Øد با اينها مدارا کردند Ùˆ Øر٠زدند. خوب، وقت اØساس خطر شد؛ بخصوص آن وقت Ú©Ù‡ مسئله، مسئله‌‌‌‌‌ رسوخ دادن مبان غلط در کالبد نظام Ùˆ انقلاب است، اين ديگر مثل سم مهلک است. آن وقت امام رعايت نکردند./59باج نمي‌داد گاه هم هست Ú©Ù‡ اين باز‌هائ Ú©Ù‡ دشمن در م‌آورد، برا باج گرÙتن از جمهور اسلام است. اول انقلاب هم همين جور بود؛ بعض از اين گربه‌رقصان‌هائ Ú©Ù‡ مي‌کردند، برا اين بود Ú©Ù‡ نظام جمهور اسلام را وادار کنند Ú©Ù‡ آنها را در قدرت سهيم کند، شريک کند، بدون استØقاق؛ بدون اينکه مردم اين را خواسته باشند، پشتوانه‌ مردم‌ وجود داشته باشد... مثل خيل از دولت‌هائ Ú©Ù‡ به‌مجرد Ú©Ù‡ ÙŠÚ© خطر اØساس مي‌کنند، مي‌روند در مقابل ارباب بزرگ‌تر، Øاضر مي‌شوند باج بدهند؛ باج پول بدهند، باج سياس بدهند. امام، باج نداد اين را همه بدانند ما هم به هيچ کس از طر٠ملت ايران Ùˆ از طر٠خودمان باج نخواهيم داد./60مجبور شدند خودشان را با انقلاب تطبيق دهند Øرکت امام، تقريبا، الگوبرداري شده از Øرکت Øسيني است. اقتضائات متÙاوت بود؛ لذا سرنوشت آن Øرکت، شهادت امام Øسين(ع) Ùˆ سرنوشت اين Øرکت، Øکومت امام بزرگوار ما شد. از جمله ويژگي‌هايي Ú©Ù‡ در هر دو Øرکت، بطور بارزي وجود دارد، موضوع «استقامت» است...آن کسي پايش نميلرزد، Ú©Ù‡ اولا در Øد اعلي بصيرت داشته باشد Ùˆ بÙهمد Ú†Ù‡ کار بزرگي انجام ميدهد. ثانيا قدرت Ù†Ùس داشته باشد Ùˆ ضع٠نÙس نگيرد. لذا، اين خصوصيت امام، انقلاب را به پيروزي رساند. ثانيا، پيروزي بعد از رÙتن خودش را هم تضمين کرد. روزي به امام Ú¯Ùتند: «اگر شما اين نهضت را ادامه دهيد، Øوزه علميه قم را تعطيل خواهند کرد.» خيلي کسان Øاضرند از جان‌شان بگذرند؛ اما وقتي بگويند «ممکن است Øوزه علميه قم تعطيل شود.» پاي همه ميلرزد. اما امام نلرزيد. روزي به امام Ú¯Ùتند: «اگر اين راه را ادامه دهيد، ممکن است همه علماي بزرگ Ùˆ مراجع را عليه شما بشورانند Ùˆ تØريک کنند.» يعني اختلا٠در عالم اسلام پيش آيد. پاي خيلي کسان، اينجا ميلرزد. اما پاي امام نلرزيد. بارها به امام Ú¯Ùته شد: «شما ملت ايران را به ايستادگي در مقابل رژيم تشويق ميکنيد. جواب خون‌ها را Ú†Ù‡ کسي ميدهد؟» جنگ، تلÙات دارد. امام بزرگوار، گاهي براي انساني Ú©Ù‡ رنج ميبرد، در چشمانش اشک جمع ميشد! ما بارها اين Øالت را مشاهده کرده بوديم. اما همين دل سرشار از Ù…Øبت، در مقابل تهديد شهرها به بمباران هوايي عقبنشيني نکرد. اين، نعمت بسيار بزرگي است Ú©Ù‡ دشمن اØساس کند عنصري چون امام، با ترس Ùˆ تهديد از ميدان خارج نميشود... لذا مجبور شدند خودشان را با انقلاب تطبيق دهند./61بي‌کار Ú©Ù‡ مي‌شويد، دعواي سياسي راه مي‌اندازيد! عنصر ديگري Ú©Ù‡ وجود داشت، عبارت از ÙˆØدت کلمه مردم بود. آن روز در جبهه آبادان، هيچکس از کسي نميپرسيد Ú©Ù‡ شما طرÙدار Ú†Ù‡ کسي هستيد، مخال٠چه کسي هستيد، کدام خط‌ايد، کدام ربط‌ايد. الØمدلله در آن دوران، خط Ùˆ ربط Ùˆ اين معارضههاي بيخودي سياسي Ú©Ù‡ گاهي از گوشه Ùˆ کنار مشاهده ميشود Ùˆ غالبا ناشي از بي‌کاري است، نبود. آن کساني Ú©Ù‡ موجب انشعاب مردم بودند، بيرون رÙته بودند Ùˆ ديگر در ميان مردم نبودند. ملت Ùˆ رزمندگان Ùˆ نيروهاي نظامي Ùˆ در رأس Ùˆ پيش‌روي آنها، رهبر عظيمالشأن Ùˆ امام بزرگوارمان بودند Ú©Ù‡ با کمال علاقه، کار را تمام کردند. Øالا هم مسئله همين است. در تمام مشکلات، همان توکل به خدا Ùˆ ÙˆØدت کلمه Ùˆ Ùداکاري Ùˆ مقدم دانستن مناÙع کشور Ùˆ ملت Ùˆ انقلاب بر مناÙع خود Ùˆ شخص Ùˆ گروه Ùˆ باند Ùˆ نيز طرد رÙيقبازي، عامل گشوده شدن همه گره‌هاست. اين راه را امام به ما ياد داد. اين راه را رزمندگان با عمل به توصيه امام عظيمالشأن رÙتند Ùˆ موÙÙ‚ شدند. ما هم Øالا بايد همان راه را برويم./62*من يادم م‌آيد، در آن سال‌هاي Ú©Ù‡ Ùتنه‌ ليبرال‌ها، همه‌ Øواس اين کشور را به خود جلب کرده بود، ماها غالبا خدمت ايشان م‌رÙتيم؛ يا شکايت م‌کرديم، يا کار داشتيم، يا ايشان کار داشتند. در آن ديدارها، امام مکرر م‌Ùرمودند Ú©Ù‡ اگر شماها با هم اختلا٠و دعوا هم داريد، اين دعوا را در درون خودتان تمام کنيد؛ چرا در ملأ عام Ù…Ø·Ø±Ø Ø´ÙˆØ¯ØŸ البته وقت ايشان م‌Ùرمودند، ÙŠÚ© دسته Ú©Ù‡ ماها بوديم گوش م‌کردند Ùˆ دهان‌شان را م‌بستند. شما مرØوم شهيد بهشت(رض) را يادتان است. با اينکه آدم بود Ú©Ù‡ خيل Øر٠داشت، خيل هم قدرت Ú¯Ùتن داشت، سکوت کرد؛ ول آن طر٠ديگر، نه. امام(ره) پاس ÙˆØدت را داشتند Ùˆ نگذاشتند Ú©Ù‡ وضع به آن صورت پيش برود. مسئله‌ ÙˆØدت، اين‌قدر مهم است./63غيرقانون، خلا٠است؛ Øتي اگر من Ú¯Ùته باشم بعضي هم در گوشه Ùˆ کنار اظهار نظر ميکنند Ú©Ù‡ اگر امام تشري٠داشتند، در Ùلان قضيه اعمال نظر ميکردند! من دوست ندارم Ú©Ù‡ نسبت به اينطور چيزها وارد صØبت بشوم؛ ليکن تذکرا عرض ميکنم Ú©Ù‡ اگر امام امروز تشري٠داشتند، مطمئن باشيد Ú©Ù‡ به نقض قانون راضي نميشدند. امام بزرگوار ما، در اواخر عمر شريÙ‌شان نامهاي نوشتند Ú©Ù‡ جزو اسناد باقي‌مانده از آن بزرگوار است Ùˆ در ذهن بسياري از اÙراد هست Ùˆ در همه جا هم پخش شد. امام(ره) Øتي در ارگان‌هاي غيرقانونيکه بدستور خود ايشان Ùˆ بخاطر Ù…ØµØ§Ù„Ø Ø²Ù…Ø§Ù† تشکيل شده بود از قبيل تشخيص مصلØت Ùˆ غيره ترديد کردند Ùˆ Ú¯Ùتند، آنها متعلق به زمان جنگ بود Ùˆ ما مجبور بوديم ÙŠÚ© اقدام غيرقانوني بکنيم. امام(ره) مقيد به قانون بودند. ÙŠÚ©ÙŠ از خصوصيات آن بزرگوار، تقيد به قانون بود Ú©Ù‡ کاري برخلا٠آن انجام نگيرد. ما هم آنچه Ú©Ù‡ در جهت پاي‌بندي به قانون تکليÙ‌مان است، آن را انجام ميدهيم.چرا بعضي بيخودي اعتراض ميکنند Ú©Ù‡ شما ميخواستيد به شوراي نگهبان سÙارش کنيد Ú©Ù‡ Ùلاني Ùˆ Ùلاني Ùˆ Ùلاني را برخلا٠قانون قبول کنند؟... قطعا اگر امام عزيزمان بودند، اين کار را نميکردند. ما با اين مواÙÙ‚ نيستيم Ú©Ù‡ هر کسي بيايد ØرÙÙŠ را به امام نسبت بدهد؛ در Øالي Ú©Ù‡ نميداند روش Ùˆ ممشاي امام(ره) Ú†Ù‡ بود. ممشاي امام را اهل بصيرت Ùˆ اهل خبره Ùˆ کساني Ú©Ù‡ معاشر Ùˆ Ù…Øشور با ايشان بودند، ميدانند./64نظام، به امام وابسته نبود مشروعيت اين نظام به تÙکر اسلام Ùˆ به استوار بر پايه اسلام است؛ مشروعيت مجلس Ùˆ رهبر هم بر همين اساس است. امام ÙŠÚ© وقت Ùرمود: «اگر من هم از اسلام رو برگردانم، مردم مرا کنار مگذارند.» راست هم Ù…Ú¯Ùت. مردم، امام را به اسلام شناختند؛ بخاطر Ùداکار Ùˆ عظمت او در راه اسلام، دنبالش راه اÙتادند... اگر ما از اين راه منصر٠و منØر٠شويم، خودمان ضرر مکنيم؛ اما اين Øرکت Ùˆ جريان، راه اÙتاده Ùˆ متوقÙ‌شدن نيست. Øقيقتا نظام اسلام به ما Ùˆ امثال من Ùˆ شما وابسته نيست. امام ÙŠÚ© وقت Ù…Ùرمود: «نظام اسلام به من وابسته نيست!» ما واقعا تعجب مکرديم، چون امام خالق اين انقلاب Ùˆ در واقع پديدآورنده اين نظام بود Ùˆ واقعا تÙÚ©ÙŠÚ© بين بقا امام Ùˆ بقا نظام هم برا ما مشکل بود؛ اما امام قرص Ùˆ Ù…ØÚ©Ù… Ù…Ú¯Ùت نخير، نظام اسلام به من وابسته نيست. Øالا وقت امام با آن عظمت، وجودش ملازم با وجود نظام نباشد Ùˆ با نبودن او، اين مردم، انقلاب Ùˆ اسلام را ØÙظ کنند، ديگر امثال من Ú†Ù‡ جا Øر٠زدن دارند Ú©Ù‡ بگوييم اسلام Ùˆ نظام به من وابسته است! نه؛ صدها Ù†Ùر از قبيل ما بايد قربان اسلام شويم؛ جان‌مان، مال‌مان، آبروي‌مان را بدهيم تا نظام اسلام بماند Ùˆ پايهها آن استوار شود. آنچه را Ú©Ù‡ دشمن هد٠گرÙته، اين است؛ بايد به اين موضوع توجه داشت./65دو پرچم براÙراشته‌ امام؛ اØياي اسلام Ùˆ عزت ايران در جمع‌بند توصيه‌ها امام Ùˆ شعارها امام Ùˆ مطالبات Ú©Ù‡ ايشان از مردم، از مسئولان، از Ø¢Øاد مسلمانان جهان داشته‌اند، دو پرچم براÙراشته را در دست امام ملاØظه مي‌کنيم... ÙŠÚ© پرچم، عبارت است از پرچم اØياء اسلام؛ به عرصه آوردن اين قدرت عظيم Ùˆ لايتناه‌. پرچم دوم، پرچم عزت Ùˆ سربلند ايران Ùˆ ايران... اين نهضت بزرگ در ايران تجربه‌ عمل بيدار اسلام Ùˆ تØقق اسلام بود، بنابراين اگرچه Ú©Ù‡ بطور مستقيم مربوط به ايران Ùˆ ايران است، اما نتيجه‌ آن باز برا امت اسلام دارا ارزش Ùˆ اهميت است...اين موجب شد Ú©Ù‡ رژيم صهيونيست عجالتا شعار «از نيل تا Ùرات» را کنار بگذارد... ملت‌ها مسلمان از Ø¢Ùريقا تا شرق آسيا به Ùکر ايجاد نظام اسلام Ùˆ Øکومت اسلام اÙتادند با Ùرمول‌ها گوناگون؛ نه لزوما با همان Ùرمول نظام جمهور اسلام ما؛ اما به Ùکر Øاکميت اسلام بر کشورشان اÙتادند. بعض از کشورها موÙÙ‚ هم شدند؛ بعض هم آينده‌ نويدبخش در انتظارشان هست از Øرکت‌ها اسلام.روشنÙکران در دنيا اسلام با اميد تازه‌ا به ميدان آمدند؛ همان شاعران Ùˆ هنرمندان Ùˆ نويسندگان Ú©Ù‡ با يأس Øر٠مي‌زدند، اØساس شکست مي‌کردند، بعد از پيروز انقلاب اسلام، بعد از Øرکت عظيم امام بزرگوار Ùˆ ايستادگ‌ها اين ملت، روØيه‌شان عوض شد، Ù„ØÙ† کلام‌شان Ùˆ شعرشان Ùˆ قلم‌شان تغيير پيدا کرد؛ رنگ اميد به خود گرÙت. Ùˆ اين رشته، سر دراز دارد./66
منبع: ويژه‌نامه نشریه ØµØ¨Ø Ø®Ø±Ø§Ø³Ø§Ù†-ويژه نامه راه نما