دستگاهâ€Ù‡Ø§Ù‰ Øقوقى، امنيتى Ùˆ نظامى نيز عملا در خدمت ØÙظ سرمايه Ùˆ دÙاع از مناÙع سرمايه داران قرار دارند .
سياست خارجى آمريكا نيز همواره تابعى از مناÙع سرمايهâ€Ø¯Ø§Ø±Ø§Ù† بوده است كه نمونه بارز آن از تØركات آمريكا در قبال كشورهاى مالزى Ùˆ اندونزى در سالâ€Ù‡Ø§Ù‰ 1378 Ùˆ 1379 است .
Øضور نظامى آمريكا در جنگ اول خليج Ùارس درسالâ€Ù‡Ø§Ù‰ 1369 Ùˆ 1370 پس از اشغال كويت توسط عراق نيز در همين چارچوب صورت گرÙت . دخالت نظامى آمريكا درجنگ زمانى تØقق ياÙت كه كويت Ùˆ عربستان نزديك به 300 ميليارد دلار براى تداركات دخالت نظامى آمريكا هزينه نمودند . به عبارت ديگر اگر امير كويت Ùˆ شيوخ خليج Ùارس داراى ميليارد دلار ذخيره ارزى نمىâ€Ø¨ÙˆØ¯Ù†Ø¯ سياست خارجى آمريكا به گونه ديگر تنظيم مىâ€Ø´Ø¯ .
در ميان سرمايهâ€Ø¯Ø§Ø±Ø§Ù† Ùˆ تراستâ€Ù‡Ø§Ù‰ مالى در ايالات متØده آمريكا، نقش صهيونيستâ€Ù‡Ø§ بسيار بارز Ùˆ برجسته است به همين دليل يهوديان در آمريكا على رغم اين كه از نظر تعداد اقليت كوچكى هستند نقش بسيار تعيين كنندهâ€Ø§Ù‰ در سياستâ€Ù‡Ø§Ù‰ داخلى Ùˆ خارجى آمريكا ايÙا مىâ€Ù†Ù…ايند . صهيونيستâ€Ù‡Ø§ به دليل در اختيار داشتن سرمايهâ€Ù‡Ø§Ù‰ كلان Ùˆ Ù†Ùوذ بسيار وسيع Ùˆ گسترده در مراكز مالى Ùˆ رسانهâ€Ù‡Ø§Ù‰ ارتباط جمعى، مهمâ€ØªØ±ÙŠÙ† عامل تأثير گذار در انتخابات رياست جمهورى Ùˆ مجلسين آمريكا به شمار مىâ€Ø¢ÙŠÙ†Ø¯ .
قبل از پيروزى انقلاب اسلامى به علت مناÙع سرشار سرمايهâ€Ø¯Ø§Ø±Ø§Ù† آمريكا Ùˆ صهيونيستى در ايران Ùˆ به دليل اين كه منابع خام Ùˆ ذخاير انرژى ايران كاملا Ùˆ اختيار آمريكايىâ€Ù‡Ø§ Ùˆ صهيونيستâ€Ù‡Ø§ قرار داشتند Ùˆ ايران به بازار Ùروش Ù…Øصولات شركتâ€Ù‡Ø§Ù‰ چند مليتى تبديل شود بود Ùˆ سلطه آمريكا Ùˆ اسرایيل بر تمام اركان سياسى، اقتصادى، نظامى ايران را تثبيت گرديده بود Ùˆ نزديك به صد هزار مستشار آمريكايى در ايران Øضور داشتند Ùˆ دولت Øاكم بر ايران در عرصه سياستâ€Ù‡Ø§Ù‰ منطقهâ€Ø§Ù‰ Ùˆ بينâ€Ø§Ù„مللى تابع بىâ€Ú†ÙˆÙ† Ùˆ چراى آمريكا Ùˆ اسرایيل بود Øتى در جنگâ€Ù‡Ø§Ù‰ اعراب Ùˆ اسرایيل، Øكومت شاه بزرگترين Øامى Ùˆ مالى Ùˆ Ù†Ùتى اسرایيل Ù…Øسوب مىâ€Ú¯Ø±Ø¯ÙŠØ¯ سرمايهâ€Ø¯Ø§Ø±Ø§Ù† Ùˆ نظام سرمايهâ€Ø¯Ø§Ø±Ø§Ù† آمريكا از Øكومت شاه Øمايت مىâ€Ù†Ù…ود .
آمريكا واسرایيل علاوه بر چپاول Ùˆ غارت ثروتâ€Ù‡Ø§Ù‰ ملى ايران، از طرق ديگرى نيز به Øمايت از Øكومت شاه تØريك Ùˆ تشويق مىâ€Ø´Ø¯Ù†Ø¯ شاه Ùˆ دربار از طريق باج دادن Ùˆ ارسال پولâ€Ù‡Ø§Ù‰ ذكلان به شخصيتâ€Ù‡Ø§Ù‰ كليدى Ùˆ نمايندگان كنگره Ùˆ همسويى سياسى بر اسرایيل Ùˆ پر كردن جيب صاØبان قدرت در آمريكا ØŒ پشتيبانى Ùˆ Øمايت آنان را جلب مىâ€Ù†Ù…ود .
براساس دلايل Ùوق، سياست خارجى آمريكا در چارچوب Øمايت مستمر Ùˆ مداوم از Øكومت ديكتاتورى شاه شكل گرÙت . شاه Ùˆ دربار با تأمين مناÙع اسرایيل در منطقه دستگاه عظيم لابى صهيونيسم در آمريكا را در Øمايت از خود به كار گرÙتند Ùˆ با انعقاد قرار دادهاى پرسود با شركتâ€Ù‡Ø§Ù‰ بزرگ آمريكايى كه تأمين كننده سود سرشار براى آمريكايى براى انتخابات رياست جمهورى Ùˆ كنگره، دستگاهâ€Ù‡Ø§Ù‰ لابى غير صهيونيستى را نيز جذب كرده بودند . به اين دلايل جنايات ÙˆØشتناك Øكومت شاه عليه ملت ايران Ùˆ كشتارهاى بىâ€Ø±Øمانه Ùˆ شكنجهâ€Ù‡Ø§Ù‰ قرون وسطايى Ùˆ نقض ابتدايىâ€ØªØ±ÙŠÙ† مبانى Øقوق بشر هيچ گونه انعكاسى در آمريكا Ùˆ ماÙياى امپراطورى خبرى جهان نداشت . مسؤولين رسانهâ€Ù‡Ø§Ù‰ گروهى جهان كه توسط دربار تطميع مىâ€Ø´Ø¯Ù†Ø¯ تنها اخبار مثبت از ايران منتشر مىâ€Ù†Ù…ودند Ùˆ ايران را جزيره ثبات معرÙÙ‰ مىâ€ÙƒØ±Ø¯Ù†Ø¯ . هم چنان كه در شرايط كنونى همين كار در ابا Øكومتâ€Ù‡Ø§Ù‰ مرتجع Ùˆ غيردموكراتيك نظير امارات در Øاشيه جنوبى خليج Ùارس انجام مىâ€Ø¯Ù‡Ù†Ø¯ Ùˆ از Øكومت هاى ديكتاتورى آمريكايى لاتين Øمايت مىâ€ÙƒÙ†Ù†Ø¯.
جمعيت ايران در طول دروه ÛŒ Øاكميت آمريكا Ùˆ انگليس بر ايران در طى سالâ€Ù‡Ø§Ù‰ 1332تا 1357 ميان 15 تا 30 ميليون Ù†Ùر بود.Øكومت شاه از سال1350به بعد روزانه ميان 4/5 تا 6 ميليون بشكه Ù†Ùت مىâ€Ùروخت در Øالى كه قيمت هر بشكه به Øدود 30 دلار رسيده بود . اما اين ثزوت عظيم Ùˆ اين Ùرصت طلايى براى سازندگى كشور به ويژه در Ùواصل سالâ€Ù‡Ø§Ù‰ 1350 تا 1357 با سياستâ€Ù‡Ø§Ù‰ ضد مردمى از ميان رÙت Ùˆ سرمايهâ€Ù‡Ø§Ù‰ كشور به جيب سرمايهâ€Ø¯Ø§Ø±Ø§Ù† آمريكايى Ùˆ اسرایيل سرازير شد . آمار Ùوق را با آمار كنونى مقايسه كنيم : جمعيت كشور بين 60 تا 65 ميليون Ù†Ùر است Ùˆ ميزان Ùروش Ù†Ùت ايران ميان 2 تا 5/2ميليون بشكه در روز است، Ùˆ قيمت Ù†Ùت ايران طى سالâ€Ù‡Ø§Ù‰ 1369 تا 1379 به طور ميانگين 5/14 دلار بوده است . پس از پيروزى انقلاب اسلامى Ùˆ سرنگونى Øكومت شاه Ùˆ Øاكم شدن سياستâ€Ù‡Ø§Ù‰ استقلال طلبانه ØŒ مناÙع سرشار سرمايه داران آمريكايى Ùˆ اسرایيلى از ايران قطع گرديد Ùˆ Øمايت ازØكومت غاصب صهيونيستى جاى خود را به مخالÙت با اسرایيل داد. پس از پيروزى انقلاب اسلامى Ùˆ برچيده شدن بساط سلطهâ€Ú¯Ø±Ù‰ آمريكا Ùˆ با قطع شدن دست انقلاب اسلامى Ùˆ بر چيده شدن بساط سلطه گرى آمريكا Ùˆ يا قطع شدن شدن دست آمريكا Ùˆ اسرایيل از منابع سرشار ايران مناÙع صاØبان قدرت به مخاطره اÙتاد Ùˆ تمامى دستگاه گروه Ùشار صهيونيسم در آمريكا Ùˆ گروهâ€Ù‡Ø§Ù‰ Ùشار طرÙدار شاه به مخالÙين جمهورى اسلامى ايران مبدل گشتند وائتلا٠بسيار وسيع Ùˆ گستردهâ€Ø§Ù‰ را عليه ايران تشكيل دادند Ùˆ به اين شكل سياست خاجرى ايالات متØده آمريكا عليه جمهورى اسلامى ايران به صورت كاملا خصمانه درآمد Ùˆ هم چنان ادامه دارد زيرا كليه گروهâ€Ù‡Ø§Ù‰ تأثير گذار بر سياست خارجى آمريكا با تØريك صهيونيست عليه جمهورى اسلامى ايران Ùعال هستند بر همين اساس تبليغات عليه ايران به شدت ادامه دارد Ùˆ مسایل ايران در Ù…ØاÙÙ„ سياسى Ùˆ خبرى غرب كاملا تØري٠مىâ€Ø´ÙˆÙ†Ø¯ Ùˆ مسایل كم اهميت به شكل اغراق آميزى درمىâ€Ø¢ÙŠÙ†Ø¯ .
ماهيت گروهâ€Ù‡Ø§Ù‰ تأثير گذار بر سياست خارجى آمريكا عليه ايران در بررسى سياست ها ومواضع آمريكا عليه ايران طى بيست سال گذشته با چهار خط مشى Ùˆ ديدگاه مواجه مىâ€Ø´ÙˆÙŠÙ… كه هر كدام از سوى گروهâ€Ù‡Ø§Ù‰ مشخصى Øمايت Ùˆ Ù…Ø·Ø±Ø Ù…Ù‰â€Ú¯Ø±Ø¯Ø¯ كه در Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ø¨Ù‡ گروهâ€Ù‡Ø§Ù‰ لابى يعنى Ùشار ناپيدا شهرت پيدا . اين چهار استرتژى عبارتند از :
1. الگوى نابودى Ùˆ Ùروپاشى Ø›
2. الگوى انزوا ØŒ Ù…Øدود سازى Ùˆ مهار Ø›
3. الگوى تطميع و سازش ؛
4. الگوى همكارىâ€Ù‡Ø§Ù‰ اقتصادى Ø›
سياستمداران آمريكايى در گذشته به دو دسته برونâ€Ú¯Ø±Ø§ Ùˆ درونâ€Ú¯Ø±Ø§ تقسيم مىâ€Ø´Ø¯Ù†Ø¯ پس از جنگ هاى جهانى اول Ùˆ دوم بخش درونâ€Ú¯Ø±Ø§ به مرور زمان ضعي٠شد Ùˆ از صØنه خارج گرديد . بخش برونâ€Ú¯Ø±Ø§ طى ساله اى اخير به دو طي٠تقسيم شده است : طي٠مداخلهâ€Ú¯Ø±Ø§Ù† Ùˆ طي٠منطقه گران .
1. طي٠مداخلهâ€Ú¯Ø±Ø§Ù† از Øاميان جدى Øضور نظامى آمريكا درمناطق Øساس نظير خليج Ùارس Ùˆ مديترانه هستند Ùˆ معتقدند كه منطقهâ€Ø§Ù‰ نظير خليج Ùارس از چنان اهميت Øياتى براى آمريكا برخوردار است كه براى ØÙظ مناÙع لازم است كه با هر تهديد Ùˆ چالشى به شدت برخورد شود . اين طي٠معتقد است كه نظامâ€Ù‡Ø§Ù‰ نظير جمهورى اسلامى ايران كه نتواند خوء را با مناÙع آمريكا هماهنگ سازند بايد از صØنه كنار رÙته نابود گردند . گروه مداخله گران از Øاميان اصلى «سياست نظم نوين»و جهان تك قطبى به رهبرى آمريكا مىâ€Ø¨Ø§Ø´Ø¯ Ùˆ معتقد است كه آمريكا درشرايط كنونى از چنان قدرتى برخوردار است كه بايد با استÙاده از تمام ابزارهاى نظامى ØŒ امنيتى، سياسى Ùˆ تبليغاتى Øاكميت خود را بر جهان تثبيت نمايد Ùˆ Øكومتâ€Ù‡Ø§Ù‰ مستقل Ùˆ مخال٠آمريكا در به شدت سركوب كند زيرا كه وجود انقلاب اسلامى زمينه بيدارى ملتâ€Ù‡Ø§ را Ùراهم مىâ€Ø¢ÙˆØ±Ø¯ Ùˆ مقاومت آن ها را در برابر تسلط آمريكا بر جهان تØت نظام تك قطبى به مخاطره مىâ€Ø§Ùكند .
2 . طي٠واقع گرايان ضمن Øراست از مناÙع آمريكا درنقاط مختل٠جهان معتقد است كه Øضور گسترده Ùˆ مستقيم نظامى آمريكا ممكن است به Øيثيت تاريخى Ùˆ سنتى اين كشور ضربه بزند . اين دسته معتقد است كه استراتژى ØØ°Ù Ùˆ نابودى تنها راه ØÙظ مناÙع آمريكا نيست بلكه با ابزارهاو خط مشىâ€Ù‡Ø§Ù‰ ديگر نيز مىâ€ØªÙˆØ§Ù† به ØÙظ مناÙع آمريكا پرداخت .
طي٠مداخلهâ€Ú¯Ø±Ø§Ù† خود به چهار دسته تقسيم مىâ€Ø´ÙˆØ¯ :
1 . گروهâ€Ù‡Ø§Ù‰ طرÙدار اسرایيل يا جريانâ€Ù„ابى صهيونيسم
اين گروه پرنÙوذترين وسرسختâ€ØªØ±ÙŠÙ† جريان تأثير گذار بر سياست خارجى آمريكا عليه جمهورى اسلامى ايران است . سياستمداران آمريكايى تØت تأثير گروه Ùشار اسرایيل همواره از زاويه ديد صهيونيسم به مسایل ايران نگريستهâ€Ø§Ù†Ø¯ Ùˆ از آنجا كه اسرایيل عملا جمهورى اسلامى ايران را دشمن درجه يك خود مىâ€Ø¯Ø§Ù†Ø¯ ديدگاه Øاكم بر سياستâ€Ù‡Ø§Ù‰ آمريكا نيز دقيقا منبعث از ديدگاه رژيم صهيونيستى شكل گرÙته است . در واقع عمده سياستâ€Ù‡Ø§Ù‰ خصومتâ€Ø²Ø§ Ùˆ براندازانه آمريكا عليه ايران متأثر از Ùشار اين گروه است . قوىâ€ØªØ±ÙŠÙ† Ùˆ متشكلâ€ØªØ±ÙŠÙ† گروه Ùشار يهوديان در آمريكا جريانى به نام آيپاك است كه مسؤولين آن عمدتا نقش كليدى در سياستگذارى آمريكا دارند .
«سياست مهار دوگانه» در ماه مه 1993 (ارديبهشت 1372) توسط يكى از مهرهâ€Ù‡Ø§Ù‰ اساسى اين گروه يعنى مارتين ايندايك ارایه شد . وى كه مسؤول سياستگذارى خاورميانهâ€Ø§Ù‰ آمريكا بود اهدا٠و رئوس سياست خارجى آمريكا در خاورميانه Ùˆ خصوصا خليج Ùارس را چنينى اعلام مىâ€ÙƒÙ†Ø¯ :«خاورميانه ميان دو مسأله قرار دارد . يكى بنيادگرايى مذهبى به رهبرى ايران Ùˆ ديگر روابط آينده اسرایيل Ùˆ همسايگان عرب Ùˆ Ùلسطين» . در اين زمينه سه چالش اصلى در برابر مناÙع آمريكا قرار دارد كه عبارتند از :
1. روند ØµÙ„Ø Ø®Ø§ÙˆØ±Ù…ÙŠØ§Ù†Ù‡ Ø›
2. بنياد گرايى اسلامى ؛
3. مسأله عراق ؛
در سياست مهار دوگانه «برنامه راهبردى كلينتون در قبال سه چالش Ùوق به شكل زير ترسيم گرديد :
ال٠- بازداشتن Ùˆ Ù…Øدود كردن ايران Ùˆ عراق Ø›
ب - پيش برد روند ØµÙ„Ø Ø®Ø§ÙˆØ±Ù…ÙŠØ§Ù†Ù‡ Ø›
ج - ممانعت از دستيابى ايران به سلاØâ€Ù‡Ø§Ù‰ پيشرÙته .
در اين سياست، آمريكا براى به وجودآوردن تعادل قوا به Ù†Ùع خود بر متØدين منطقهâ€Ø§Ù‰ نظير مصر، اسرایيل، عربستان، تركيه Ùˆ كشورهاى عضو شوراى همكارى خليج Ùارس متكى است Ùˆ تضعي٠توان ملى Ùˆ كاهش توانمندىâ€Ù‡Ø§Ù‰ ايران در عرصه اقتصادى، تكنولوژيك، صنعتى، مالى Ùˆ منطقهâ€Ø§Ù‰ Ù…Øور اصلى تØركات آمريكاست .
سياست مهار ايران از ابتداى رياست جمهورى رونالد ريگاه در سال 1359 به عنوان استراتژى سياسى آمريكا عليه جمهورى اسلامى ايران دردستور كار ايالات متØده قرار گرÙت . پس از ريگان اين سياست توسط جورج بوش نيز دنبال شد. به روى كارآمدن كلينتون وتنظيم « سياست مهار دوگانه» سياست مهار ايران ابعاد وسيعâ€ØªØ±Ù‰ پيدا كرد Ùˆ شديدتر شد ولى همان گونه كه در Ùصل سوم به صورت Ù…Ø´Ø±ÙˆØ Ù…ÙˆØ±Ø¯ تجزيه وتØليل قرار گرÙت درسال 1376 با شكست Ù…ÙتضØانه روبه رو گرديد .
Ù†Ùوذ گروه Ùشار يهود در دستگاه ديپلماسى آمريكاموجب شد كه كابينه كلينتون بيش از كابينهâ€Ù‡Ø§Ù‰ ريگاه Ùˆ بوش به مقابله با ايران بپردازد زيرا كه نقش Ùˆ تأثير صهيونيستâ€Ù‡Ø§ در دولت كلينتون به مراتب بيشتر از نقش Ùˆ Ù†Ùوذ آن در دولتâ€Ù‡Ø§Ù‰ قبلى آمريكا بود به گونهâ€Ø§Ù‰ كه اكنون بسيارى از مناصب دولتى آمريكا در اختيار مستقيم صهيونيستâ€Ù‡Ø§ تا آن جا كه به تعبير برخى از روزنامهâ€Ù†Ú¯Ø§Ø±Ø§Ù† آمريكايى اكنون زبان رسمى كاخ سÙيد زبان عبرى شده است .
1. مادلين آلبرايت وزيرخارجه ÛŒ آمريكا به يهودى بودن خود مباهات مىâ€ÙƒÙ†Ø¯ Ùˆ ترقى خود را مرهون «آيپاك»مىâ€Ø¯Ø§Ù†Ø¯ . ناتانياهو نخست وزير اسرایيل، پس از انتخاب آلبرات با خوشØالى Ú¯Ùت : آلبرايت تداوم سياست دولتى آمريكا اسرایيل است .
2. ويليام كوهن وزير دÙاع آمريكا از پدرى يهودى بدنيا آمده Ùˆ هم چنان كه بارها رسما اعلام نموده است براى وى امنيت اسرایيل از اولويت ويژهâ€ÙƒØ§Ø±Ù‰ برخوردار است .
3. آنتونى ليك مشاور امنيت ملى آمريكا Ùˆ هم چنين قائم مقام ریيس c.i.aاز مداÙعان سرسخت اسرایيل Ùˆ مخالÙان برجسته جمهورى اسلامى ايران هستند .
4.سامویل برگر از شخصيتâ€Ù‡Ø§Ù‰ است كه به اصليت يهودى يهود اÙتخار Ùˆ مباهات مىâ€ÙƒÙ†Ø¯ Ùˆ بارها اعلام نموده كه براى وى امنيت اسرایيل در درجه اول اهميت قرار دارد .
5 . كلينتون Ùˆ الگور اگرچه يهودى نيستند اما بيشترين گرايش را در ميان رؤساى جمهورى 20 سال گذشته آمريكانسبت به صهيونيسم داشتهâ€Ø§Ù†Ø¯ . مواضع رسمى آنان در مورد ضرورت انتقال پايتخت اسرایيل از تل آويو به بيت المقدس بيانگر ميزان وابستگى اين دو Ù†Ùر به صهيونيسم جهانى است .
6 . مديريت سازمانc.i.a Ùˆ دو تن از معاونانش نيز يهودى هستند . بنابراين نظام تصميمâ€Ú¯ÙŠØ±Ù‰ در آمريكا كه متشكل از وزارت خارجه ØŒ شوراى امنيت ملى ØŒ مديريت c.i.aÙˆ ریيس جمهورى Ùˆ معاون اوست در اختيار مستقيم صهيونيستâ€Ù‡Ø§Ø³Øª . علاوه بر اين دستگاهâ€Ù‡Ø§Ù‰ ارتباط جمعى Ùˆ سازمانâ€Ù‡Ø§Ù‰ پولى آمريكا نيز زير Ù†Ùوذ صهيونيستâ€Ù‡Ø§ قرار دارند Ùˆ بسيارى از اعضاى كنگره آمريكا از عوامل مستقيم صهيونيسم جهانى هستند زيرا كه هزينهâ€Ù‡Ø§Ù‰ انتخاباتى بسيارى از اعضاى مجالس نمايندگاه Ùˆ سنا توسط يهوديان Ùˆ سرمايهâ€Ø¯Ø§Ø±Ø§Ù† صهيونيست تأمين مىâ€Ø´ÙˆØ¯ .
بنابراين جريان گروه Ùشار صهيونيسم بيشترين تأثير را در برخورد خصومتâ€Ø¢Ù…يز آمريكا عليه ايران ايÙا مىâ€Ù†Ù…ايد . بسيارى از طرØâ€Ù‡Ø§Ù‰ خصومت آميز ايالات متØده آمريكا عليه جمهورى اسلامى ايران توسط تئوريسينâ€Ù‡Ø§Ù‰ يهودى تدوين شدهâ€Ø§Ù†Ø¯ البته Ù†Ùوذ صهيونيست ها درآمريكا Ùˆ نقش آن ها درتنظيم سياست خارجى واشنگتن عليه جمهورى اسلامى ايران به اين معنى نيست . كه اگر صهيونيست ها در آمريكا Ù†Ùوذ نداشتند . دشمنى آمريكا با ايرانقطع مىâ€Ú¯Ø±Ø¯ÙŠØ¯ . خصومت ايالات متØده با ايران واسلام از ماهيت سلطهâ€Ú¯Ø±Ø§Ù†Ù‡ Ùˆ جهانخوارانه سردمداران آن نشأت مىâ€Ú¯ÙŠØ±Ø¯ Ùˆ دستگاه لابى صهيونيس متنها بر دامنه خصومت ها مىâ€Ø§Ùزايد Ùˆ آن ها را تشديد مىâ€ÙƒÙ†Ø¯ .
2 . بازارهاى امنيت ملى
دومين گروه از طي٠تشكيل دهند مداخلهâ€Ú¯Ø±Ø§Ù† كه خواستار برخوردهاى شديد Ùˆ براندازانه عليه جمهورى اسلامى ايران هستند به«بازهاى امنيت ملى» مشهورند Ùˆ عمدتا در اركان نظامى Ùˆ امنيتى نظام Øاكم بر آمريكا Øضور دارند . آن ها با اذعان به اهميت سوق الجيشى خليج Ùارس براى آمريكا، معتقدند كه بايستى آمريكادر قبال هرگونه تهديد بالقوه از جانب هر كشورى كه با رهبرى آمريكا بر جهان مخالÙت مىâ€ÙˆØ±Ø²Ø¯ به شدت برخورد كند . آنها ادعا مىâ€ÙƒÙ†Ù†Ø¯ كه Øملات نظامى آمريكابه عراق در نهايت به Ù†Ùع ايران تمام شده است . Ù†Ùوذ ايران در جهان اسلام هم -چنان قوى Ùˆ مستØكم است Ùˆ تبليغات غرب نتوانسته است Ù†Ùوذ معنوى ايران را كاهش دهد . بنابراين هنوز ايران پرچمدار جنبهâ€Ù‡Ø§Ù‰ اعتقادى مبارزه عليه آمريكا Ùˆ اسرایيل در منطقه است . اين جريان تØت تأثير دستگاه Ùشار صهيونيسم با اغراق در هزينهâ€Ù‡Ø§Ù‰ نظامى ايران، مبالغه در خصوص ÙÙ† آورىâ€Ù‡Ø§Ù‰ جديد Ùˆ متهم ساختن ايران به تلاش براى دستيابى به تسليØات كشتار جمعى Ùˆ تكنولوژى هستهâ€Ø§Ù‰ Ùˆ موشكâ€Ù‡Ø§Ù‰ بالستيك ØŒ ضمن پاÙشارى بر تقويت كشورهاى متØد آمريكا در منطقه Ùˆ اÙزايش Ùروش Ø³Ù„Ø§Ø Ø¨Ù‡ آن ها، بر اعمال سياستâ€Ù‡Ø§Ù‰ خشن درقبال ايران اصرار مىâ€ÙˆØ±Ø²Ù†Ø¯ . گروه موسوم به بازهاى امنيت ملى معتقد است كه انقلاب اسلامى ايران سازش ناپذير است Ùˆ مواضع ضد امپرياليستى رهبران ايران زمينه را براى انتقاد ساير كشورها از آمريكا به شكل مستقيك Ùˆ بىâ€Ù¾Ø±ÙˆØ§ Ùراهم آورده است . اين گروه هماهنگ با گروه Ùشار صهيونيستى خواهان براندازى جمهورى اسلامى ايران است .
3 . كارشناسان سازمان c.i.a
بيشتر اعضاى تشكيل دهند اين گروه دست اندكاران مسایل تروريستى سازمان c.i.aدر نقاط مختل٠جهان هستند . اين گروه پس از Ùروپاشى شوروى Ùˆ كمونيسم ØŒ بزرگترين چالش آمريكا را مقابله با تئورى Øكومت دينى مىâ€Ø¯Ø§Ù†Ø¯ Ùˆ معقتد است كه تئورى ليبرال دموكراسى غرب عمدتا از سوى تئورى Øكومت اسلامى كه تلÙيقى از توجه به دنيا Ùˆ مبانى ارزشى Ùˆ اخلاقى است، در معرض خطر قرار گرÙته است . اين جريان معتقد است كه موÙقيت تئورى Øكومت دينى عملا تئورى ليبرال دموكراسى غرب را كه صرÙا بر جنبهâ€Ù‡Ø§Ù‰ مادى زندگى تأكيد دارد با چالشâ€Ù‡Ø§Ù‰ اساسى روبه رو خواهد ساخت . بنابراين براى واكسينه كردن غرب لازم است كه Øكومت اسلامى مضمØÙ„ گردد . كارشناسان c.i.aدر آخرين تØليلâ€Ù‡Ø§Ù‰ خود از روند Øركت جمهورى اسلامى ايران، سياست مردم سالارى اسلامى را خطرى عمده هم براى مبانى Ùكرى Ùˆ نظرى غرب Ùˆ هم براى تدوام Øكومتâ€Ù‡Ø§Ù‰ متØد آمريكا به ويژه Øكومتâ€Ù‡Ø§Ù‰ سلطنتى Ùˆ موروثى الرزيابى كردهâ€Ø§Ù†Ø¯ .
از سوى ديگر اين جريان اعتقاد دارد كه مجموعه ÛŒ غرب بدون داشتن يك تضاد عمده Ùˆ يك قدرت تهديد كننده مشترك از هم خواهد پاشيد . بنابراين لازمه تداوم اتØاد غرب، وجود يك دشمن Ùرضى است . بر اساس اين نظريه كارشناسان سازمانc.i.a تلاش وسيعى را براى معرÙÙ‰ جمهورى اسلامى ايران به عنوان دشمن اصلى غرب انجام مىâ€Ø¯Ù‡Ù†Ø¯ Ùˆ با قالبâ€Ù‡Ø§Ù‰ Ùكرى دوران جنگ سرد در صدد هستند تا همان تصوريرى را كه از Ùعاليتâ€Ù‡Ø§Ù‰ خرابكارانه Ùˆ تروريستى شوروى در جهان ترسيم كرده بودند . اين كه به جمهورى اسلامى ايران نسبت دهند . اين گروه معتقد است كه همان سياست بازدارندگى كه در قبال شوروى Ùˆ كمونيسم اعمال مىâ€Ø´Ø¯ بايد عليه جمهورى اسلامى ايران اعمال گردد، Ùˆ لذا با ارایه تØليلâ€Ù‡Ø§Ù‰ خلا٠واقع Ùˆ با دست زدن به تبليغات وسيع سعى دارد تا اسلام ناب را به عنوان بنيادگرايى تØت نام Ùندامنتاليسم Ùˆ Ùناتيك معرÙÙ‰ كند Ùˆ به طور اغراق آميزى خطر اسلام انقلابى را براى جهان غرب به عنوان مهمâ€ØªØ±ÙŠÙ† Ùˆ بزرگترين تهديد معرÙÙ‰ نمايد . بر همين اساس اين گروه Ø·Ø±Ø Ùروپاشى جمهورى اسلامى ايران را به سبك Ùˆ سياق Ùروپاشى شوروى به مرØله اجرا گذارده است Ùˆ براى ايجاد همبستگى درغرب هر اقدام تروريستى را مستقيما به ايران نسبت مىâ€Ø¯Ù‡Ø¯ . اين جريان در درون سازمان c.i.a Ùˆ با بهره گيرىاز دستگاه گروه Ùشار صهیونیسم Ùˆ نمایندگان تندرو کنگره نظیر گینگریچ وداماتو تلاش گستردهâ€Ø§Ù‰ براى مرتبط ساختن انÙجار پايگاه نظامى آمريكا در ظهران عربستان وانÙجار مركز يهوديان دربوئنوس آيرس به جمهورى اسلامى ايران آغاز نمود . اين گروه Øتى انÙجار لاكربى Ùˆ مركز تجارت جهانى از نيويورك را نيز به ايران نسبت داد . هد٠اين جريان سندسازى براى Øمله نظامى ارتش آمريكا به ايران بوده Ùˆ هست .
4. اعضاى كنگره، Ùˆ كارشناسان سياست خارجى آمريكا اين گروه عمدتا شناخت عميق از مسایل خاورميانه Ùˆ خليج Ùارس هستند Ùˆ در جريان عميق تØولات سياسى Ùˆ اجتماعى ايران نيستند Ùˆ بيشتر تØت تأثير رخدادهاى سالâ€Ù‡Ø§Ù‰ اوليه انقلاب به ويژه مسأله گروگانâ€Ù‡Ø§Ù‰ آمريكايى Ùˆ اشغال لانه ÛŒ جاسوسى هستند . اين نيروها نيز از جنبه ÛŒ اØساسى به مسایل ايران مىâ€Ù†Ú¯Ø±Ù†Ø¯ Ùˆ به دليل داشتن پيش زمينه كنÙÙ‰ به راØتى از سوى سه جريان Ùوق الذكر خط دهى Ùˆ هدايت مىâ€Ú¯Ø±Ø¯Ù†Ø¯ . Ùˆ از آنجا كه هزينهâ€Ù‡Ø§Ù‰ انتخاباتى اين گروه عمدتاً توسط سرمايهâ€Ø¯Ø§Ø±Ø§Ù† آمريكايى كه دستشان از ثروتâ€Ù‡Ø§Ù‰ ملى ايران كوتاه شده است تأمين مىâ€Ú¯Ø±Ø¯Ø¯ØŒ Ùˆ به دليل نيازشان به رسانهâ€Ù‡Ø§ Ùˆ دستگاهâ€Ù‡Ø§Ù‰ ارتباط جمعى آمريكا كه در اختيار صهيونيستâ€Ù‡Ø§ هستند پيرو نظارات جريان مداخلهâ€Ú¯Ø± Ùˆ تندرو عليه جمهورى اسلامى ايران مىâ€Ø¨Ø§Ø´Ù†Ø¯ Ùˆ جمهورى اسلامى ايران عامل اصلى تهديد كننده عليه ØµÙ„Ø Ø¬Ù‡Ø§Ù†Ù‰ Ùˆ امنيت منطقهâ€Ø§Ù‰ معرÙÙ‰ مىâ€ÙƒÙ†Ù†Ø¯ .
اين گروه به دليل داشتن نگرش منÙÙ‰ Ùˆ هم چنين به دليل عدم شناخت از مسایل ايران Ùˆ منطقه به راØتى ملعبه ÛŒ دست صهيونيستâ€Ù‡Ø§ قرار مىâ€Ú¯ÙŠØ±Ù†Ø¯ .
گروهâ€Ù‡Ø§Ù‰ تشكيل دهند طي٠واقع گرا
عوامل تشكيل دهند واقع گرا برخلا٠چهار گروه تشكيل دهند جريان تندرو معتقدند كه ايران به عنوان يك پديده تاريخى Ùˆ داراى Ùرهنگ ريشهâ€Ø¯Ø§Ø± Ùˆ غنى Ùˆ برخوردار از موقعيت خاص ژئوپليتيك از چنان اعتبارو اهميتى برخوردار است كه با توجه به Ùروپاشى شوروى Ùˆ تØولاتى كه در شمال خاورميانه رخ داده است Øایز موقعيت ممتاز در تثبيت وضع موجود است، Ùˆ به Ù†Ùع غرب است كه با آن كنار بيايد . شايان ذكر است كه كشورهاى عضو اتØاديه اروپا نيز اين نگرش استقبال مىâ€ÙƒÙ†Ù†Ø¯ Ùˆ معتقدند كه همكارىâ€Ù‡Ø§Ù‰ اقتصادى Ùˆ صنعتى با ايران مىâ€ØªÙˆØ§Ù†Ø¯ جمهورى اسلامى ايران را به اتخاذ روشâ€Ù‡Ø§Ù‰ معقول تشويق نمايد . اين طي٠استراتژى همكارى Ùˆ Ù…Ùاهمه را بر خط مشى بازداندگى، انزوا Ùˆ Ùروپاشى ØªØ±Ø¬ÙŠØ Ù…Ù‰â€Ø¯Ù‡Ø¯Ùˆ معتقد است كه بايد از طريق گسترش همكارهاى اقتصادى به تدريج جمهورى اسلامى ايران را وادار به عدول از مواضع نمود . اين جريان به ضرورت استØاله انقلاب Ùˆ مواضع ايران تأكيد دارد Ùˆ راه دستيابى به آن را اÙزايش Ù†Ùوذ در مراكز Øساس از طريق گسترش همكارىâ€Ù‡Ø§Ù‰ اقتصادى مىâ€Ø¯Ø§Ù†Ø¯ Ùˆ برخوردهاى تند براندازانه را زمينهâ€Ø³Ø§Ø² تقويت مواضع ايران در جهان اسلام Ùˆ گرايش بيشتر ملتâ€Ù‡Ø§ به اسلام انقلابى مىâ€Ø´Ù…ارد Ùˆ معتقد است كه اÙزايش Ùشار Ùˆ اعمال تØريم بر ايران نهايتا منجر به خودكÙايى ايران مىâ€Ú¯Ø±Ø¯Ø¯ Ùˆ در صورت تØقق چنين امرى ايران به الگويى موÙÙ‚ براى ساير كشورها مبدل مىâ€Ø´ÙˆØ¯ Ùˆ مردم سالارى اسلامى گسترش مىâ€ÙŠØ§ÙŠØ¯ . طي٠واقع گرا خود از سه بخش تشكيل مىâ€Ø´ÙˆØ¯ :
1. اعتدال گرايان امنيت ملى .
اين گروه نقش ايران رادرØÙظ ثبات Ùˆ تعادل منطقهâ€Ø§Ù‰ Øایز اهميت مىâ€Ø¯Ø§Ù†Ø¯ Ùˆ بر جنبهâ€Ù‡Ø§Ù‰ استراتژيك تأكيد مىâ€ÙƒÙ†Ø¯ Ùˆ عراق را عامل اصلى نگرانى در منطقه خليج Ùارس مىâ€Ø´Ù…ارد ØŒ سياست مهار دوگانه را ØªÙ‚Ø¨ÙŠØ Ù…Ù‰â€ÙƒÙ†Ø¯ Ùˆ نظام ديكتاتورى صدام Øسين Ùˆ سران شيخ نشينâ€Ù‡Ø§Ù‰ منطقه را غير قابل قياس با نظام دموكراتيك Ùˆ مردم سالار ايران مىâ€Ø¯Ø§Ù†Ø¯ . اين جريان بازسازى نيروهاى نظامى ايران را به Ù„Øاظ جنگ طولانى Ùˆ Ùرسايشى هشت ساله معقولانه Ùˆ طبيعى ارزيابى مىâ€ÙƒÙ†Ø¯ Ùˆ رقم هزينهâ€Ù‡Ø§Ù‰ تسليØاتى ايران را با توجه به رقم نجومى ديگر كشورهاى منطقه معمولى مىâ€Ø¯Ø§Ù†Ø¯ . بنابراين استدلال طي٠مداخله گرا را در خصوص خطر تسليØاتى ايران منتÙÙ‰ دانسته وناشى از نظرات غير معقول Ùˆ غير منطقى ارزيابى مىâ€ÙƒÙ†Ø¯ . اعضاى اين گروه نگرانى آمريكا را بابت اØتمال توسعه تسليØات كشتارجمعى ايران از طريق اعمال نظارتâ€Ù‡Ø§Ù‰ بين المللى قابل رÙع مىâ€Ø¯Ø§Ù†Ù†Ø¯ Ùˆ معتقدند كه در سال اخير ايران به هيچ وجه در پى مواجهه Ùˆ برخورد آمريكا Ùˆ متØدان منطقهâ€Ø§Ù‰ آن نبوده است Ùˆ از اين جهت خطرى براى مناÙع آمريكا Ù…Øسوب نمىâ€Ø´ÙˆØ¯ آن ها اعمال سياست بىâ€Ø·Ø±ÙÙ‰ ايران در جريان جنگ اول خليج Ùارس Ùˆ بØران كويت را نمونه بارزى از همكارى جمهورى اسلامى ايران در عرصه بين المللى مىâ€Ø´Ù…ارند . با وجود اين ها اين گروه نگرانىâ€Ù‡Ø§Ù‰ در قبال Øمايت ايران از برخى گروها از جمله «Øزب الله» لبنان و«جهاد اسلامى Ùلسطين» ابراز مىâ€Ø¯Ø§Ø±Ø¯ Ùˆ از مخالÙت ايران با روند ØµÙ„Ø Ø®Ø§ÙˆØ±Ù…ÙŠØ§Ù†Ù‡ ناخشنود است. اما بØران موجود در كشورهاى عربى را ناشى از Ùعاليت ايران نمىâ€Ø¯Ø§Ù†Ø¯ بلكه بØرانâ€Ù‡Ø§ را نتيجه سياستâ€Ù‡Ø§Ù‰ ديكتاتورى Ùˆ نبود دموكراسى در اين كشورها ارزيابى مىâ€ÙƒÙ†Ø¯ . اعتدالâ€Ú¯Ø±Ø§ÙŠØ§Ù† امنيت ملى نيز برخوردهاى تند Ùˆ سياستâ€Ù‡Ø§Ù‰ براندازانه آمريكا عليه جمهورى اسلامى ايران را غيرمنطقى Ùˆ ناموÙÙ‚ ارزيابى مىâ€ÙƒÙ†Ù†Ø¯ Ùˆ تداوم آن را به زيان مناÙع ملى آمريكا مىâ€Ø¯Ø§Ù†Ù†Ø¯ Ùˆ معتقدند كه ملت ايران با آن سابقه كهن Ùˆ Ùرهنگ غنى Ùˆ ريشهâ€Ø¯Ø§Ø± ملتى نيست كه بتوان آن را منزوى ساخت Ùˆ در سياستâ€Ù‡Ø§Ù‰ جهانى ناديده گرÙت Ùˆ آمريكا تاكنون نيز در اين امر شكست خورده است Ùˆ در جريان «سياست مهار» واعمال تØريمâ€Ù‡Ø§Ù‰ Ùرامرزى عليه ايران هم به مناÙع ملى خود صدمه زد Ùˆ هم خود را به جاى ايران منزوى نمود .
2.متخصان مسایل ايران
اين گروه شامل متخصصين مسایل ايران است Ùˆ در دولت يا در بخش خصوصى در بنيادهاى مطالعاتى Ùˆ آكادمىâ€Ù‡Ø§Ù‰ تØقيقى Øضور دارند Ùˆ عمدتا به آنان ايران شناس Ú¯Ùته مىâ€Ø´ÙˆØ¯ .اين گروه درمقايسه با گروهâ€Ù‡Ø§Ù‰ مخال٠جمهورى اسلامى ايران نظير آيپاك بسيار ضعيÙتر است . عمده ÛŒ Ùعاليت اين گروه در مجامع دانشگاهى در قالب سمينارهاى سياسى، ارایه مقالات در روزنامهâ€Ù‡Ø§ Ùˆ مجلات انجام مىâ€Ú¯ÙŠØ±Ø¯ . اين گروه ازابتدا سياست مهار دوگانه Ùˆ تØريمâ€Ù‡Ø§Ù‰ Ùرامرزى آمريكا عليه ايران را غير قابل اجرا مىâ€Ø¯Ø§Ù†Ø³Øª Ùˆ معتقد بود سياستâ€Ù‡Ø§Ù‰ تØريمى آمريكا عليه ايران عملا آمريكا را منزوى ساخته Ùˆ به مناÙع اين كشور زيان مىâ€Ø±Ø³Ø§Ù†Ø¯ . اين جريان معتقد است كه ايالات متØده به جاى منزوى سخاتن ايران كه پرهزينه Ùˆ غير مؤثر است بايد امكا انجام معاملهâ€Ù‡Ø§Ù‰ نتيجه بخش از جمله تخÙي٠در مخالÙت با برنامه هستهâ€Ø§Ù‰ ايران در مقابل بازرسى دقيق Ùˆ گستردهâ€ØªØ± Ùˆ كنترل مراØÙ„ كار را مورد بررسى قرار دهد .
3 . شركتâ€Ù‡Ø§Ù‰ صنعتى Ùˆ مؤسسات Ù†Ùتى
اين طي٠متشكل از شركتâ€Ù‡Ø§ Ùˆ مؤسسات Ù†Ùتى Ùˆ تراستâ€Ù‡Ø§Ù‰ سرمايه گذار در بخش انرژى Ùˆ صنايع مرتبط با Ù†Ùت Ùˆ گاز است . اين گروه با اعمال تØريم مخال٠بوده Ùˆ معتقد است كه تØريمâ€Ù‡Ø§Ù‰ اعمال شده رقابت در بخش انرژى را به زيان آمريكا Ùˆ به سود شركتâ€Ù‡Ø§Ù‰ اروپايى Ùˆ ژاپنى سوق داده است . اين گروه معتقد است كه از طريق روابط اقتصادى Ùˆ همكارىâ€Ù‡Ø§Ù‰ تجارى، بهتر مىâ€ØªÙˆØ§Ù† ايران را كنترل نمود Ùˆ نگرانىâ€Ù‡Ø§Ù‰ موجود را برطر٠ساخت. اين مؤسسات عمدتا به مناÙع ملى خود توجه دارند . بااختلاط مسایل اقتصادى با موضوعات سياسى مخالÙند. زيرا بر اساس تØريمâ€Ù‡Ø§Ù‰ آمريكا نمىâ€ØªÙˆØ§Ù†Ù†Ø¯ در عرصه رقابتâ€Ù‡Ø§Ù‰ اقتصادى Ùˆ در زمينهâ€Ù‡Ø§Ù‰ مربوط به انرژى در ايران Ùعاليت كنند اين گروه طى سه سال گذشته بر دامنه Ùعاليتâ€Ù‡Ø§Ù‰ خود براى از ميان برداشتن تØريمâ€Ù‡Ø§Ù‰ آمريكا عليه تيران اÙزودهâ€Ø§Ù†Ø¯ Ùˆ براى دستيابى به اين هد٠در Øدود 70 شركت Ùˆ مؤسسه تجارى Ùˆ Ù†Ùتى ضمن هماهنگى با يكديگر كميتهâ€Ø§Ù‰ را مأمور برنامهâ€Ø±ÙŠØ²Ù‰ براى لغو تØريمâ€Ù‡Ø§ نمودهâ€Ø§Ù†Ø¯ Ùˆ مسؤولين اين شركتâ€Ù‡Ø§ در جريان سÙر ریيس جمهورى ايران به نيويورك براى شركت در اجلاس سران هزاره سوم در سازمان ملل كه در شهريور 1379 برگزار گرديد با وى ملاقات نمودند Ùˆ رسما مخالÙت خود را با ادامه تØريمâ€Ù‡Ø§Ù‰ آمريكا بر ضد ايران اعلام داشتند .
بر هر Øال سياست خارجى آمريكا صØنه رقابت دو طي٠مداخلهâ€Ú¯Ø± Ùˆ واقعâ€Ú¯Ø±Ø§Ø³Øª . البته توان طي٠واقعâ€Ú¯Ø±Ø§ در مقايسه با قدرت طي٠مداخلهâ€Ú¯Ø± بسيار ناچيز است . بنابراين سياست خارجى آمريكا در قبال ايران كاملا توسط طي٠مداخلهâ€Ú¯Ø± متشكل از گروه Ùشار صهيونيستى، پنتاگون ØŒ سازمان c.i.aاعضاى كنگره ترسمى مىâ€Ø´ÙˆØ¯ Ùˆ به همين دليل سياستâ€Ù‡Ø§Ù‰ ايالات متØده آمريكا در قبال جمهورى اسلامى ايران در طول 21 سال گذشته همواره مبتنى بر الگوى نابودى Ùˆ Ùروپاشى يا الگوى انزوا Ùˆ مهار شكل گر Ùته است ØŒ كه البته هر دو سياست على رغم صر٠هزينهâ€Ù‡Ø§Ù‰ كلان تاكنون ناموÙÙ‚ بودهâ€Ø§Ù†Ø¯.