ده ارباب براى رسانه هاى آمريكا
خوانندگان باگديكيان به دشوارى مى توانستند چنين چيزى را باور كنند. در آن زمان در آمريكا در Øدود Û±Û·Û°Û° روزنامه، Û±Û±Û°Û°Û° مجله، Û¹Û°Û°Û° ايستگاه راديويى، Û±Û°Û°Û° شبكه تلويزيونى Ùˆ Û²ÛµÛ°Û° مؤسسه نشر آثار مكتوب وجود داشت.با وجود اينكه در همان زمان او نشان داد كه در Øدود پنجاه شركت چند مليتى، كه همگى «مناÙع مالى مشتركى با چند مؤسسه اقتصادى عظيم ديگر Ùˆ چندين بانك بين المللى بسيار مهم دارند» قسمت اعظم اين بازار را دراختيار خود داشتند.چون هيچ گونه كنترلى در اين زمينه وجود نداشت، تسلط اين شركت ها ممكن بود به اين بينجامد كه در رسانه ها موضوع هايى كه موجب كسب اعتبار براى Ù…ØاÙÙ„ تجارى اند، مطالب سرگرم كننده Ùˆ مقاله هاى سطØى، جايگزين تØقيق هاى جدى Ùˆ اخبار جهان شوند.اميد باگديكيان به آن بود كه واكنشى در برابر اين روند پديد آيد يا Øتى وضعيت Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø´ÙˆØ¯ØŒ مگر ممكن است برگزيدگان ملت بپذيرند كه گروهى كوچك از مؤسسات اقتصادى بخش اطلاع رسانى را به انØصار خود درآورند؟اكنون ديگر اين پرسش به نظر ساده دلانه مى رسد. از دهه Û±Û¹Û¸Û° تاكنون، بر تمركزگرايى در صنايع ارتباط جمعى اÙزوده شده است؛ در سال ،۲۰۰۳ ده مؤسسه بزرگ اقتصادى بر اين بخش Ùرمانروايى مى كنند.مسؤولان سياسى آمريكا مى پذيرند كه وضع مقررات براى رسانه ها كار دشوارى است... اما نه از آن جهت كه ممكن است به Ùكر ما برسد. از نظر كميسيون ارتباطات دولت Ùدرال كه مقررات مربوط به اين Øوزه را وضع مى كند، مؤسسات اقتصادى بزرگ از Ù…Øدوديت هاى بيش از Øد ناشى از Ùشارهاى قانونى لطمه خواهند خورد. راه ØÙ„ چيست؟ خارج ساختن اين بخش از Øوزه قانونگذارى دولتى.رئيس كميسيون ارتباطات، مايكل پاول (پسر وزير امور خارجه كنونى) يك طرÙدار متعصب بازار آزاد است Ùˆ خودش هم به روشنى Ú¯Ùته است كه بازار آزاد «مذهب من» است.آخرين تضمين هاى موجود براى ØÙظ Øداقل تنوع لازم در مالكيت رسانه ها در معرض تهديد قرار دارند.به Ú¯Ùته پاول جوان، اين امر كه مقررات به نام Ù…ØµØ§Ù„Ø Ø¹Ù…ÙˆÙ…Ù‰ وضع مى شوند، به خودى خود سبب نمى شود كه بى ضرر باشند. مقرراتى كه بازار آزاد را Ù…Øدود مى كنند، ممكن است درنهايت به برآورده شدن علايق مصر٠كنندگان لطمه بزنند يا آن را به تعويق بيÙكنند.در بسيارى موارد، لغو مقررات به تصميم كميسيون، در آغاز نارضايتى هايى را برانگيخت، اما هنگامى كه اين تصميم ها به اجرا درآمدند، اغلب اثرشان به صورت شكوÙايى، نوآورى Ùˆ رقابت نمود ياÙت Ùˆ مصر٠كنندگان از آنها سود Ùراوانى بردند.درØقيقت Ùكر اين برنامه ها نه از آقاى پاول است، نه از كنگره. در Øدود Û³Û°Û° لابييست ØرÙÙ‡ اى، متخصص در امور رسانه ها در اين زمينه كار مى كنند. آنان بسيار پرمشغله اند. در Ùاصله زمانى بين سال Û±Û¹Û¹Û³ Ùˆ ژوئن سال ،۲۰۰۰ صنعت وسايل ارتباط جمعى Û·Ûµ ميليون دلار به مبارزات انتخاباتى نامزدهاى دو Øزب عمده براى پست هاى دولتى در Ø³Ø·Ø Ùدرال كمك مالى كرده است.با ذكر اين كه رئيس كميسيون را رئيس جمهورى وقت تعيين مى كند، مجموعاً يك ميليون دلار هم سهم جرج بوش Ùˆ آلبرت گور شده است. صنعت رسانه ها همچنين با تقديم مخارج كامل Û±Û´Û¶Û° سÙر به اعضا Ùˆ كارمندان كميسيون ارتباطات بين سال هاى Û±Û¹Û¹Ûµ Ùˆ ،۲۰۰۰ دوستى آنان را براى خود ØÙظ كرده است.شمار اندكى از انجمن هاى Øمايت از مصر٠كنندگان Ù€ مانند مركز دموكراسى ديژيتال Ùˆ Ùير Ù€ با امكانات Ù…Øدود عليه انØصار بازار اطلاع رسانى دردست گروهى كوچك مبارزه مى كنند. اما، چون اين گروه كنترل اطلاع رسانى را دردست دارد Ùˆ ØªØ±Ø¬ÙŠØ Ù…Ù‰ دهد كه سلطه خود را مورد بØØ« Ùˆ تÙسير قرار ندهد، تعداد كمى از آمريكاييان به اين امر آگاهند كه پاى مصلØت عمومى در ميان است.هم اكنون بيشتر شبكه هاى بزرگ راديويى، كانال هاى تلويزيونى، روزنامه ها Ùˆ نشريات ديگر دراختيار گروهى كم شمار از مؤسسات اقتصادى هستند. امروز تهاجم اين گروه روى دو هد٠متمركز شده: اينترنت Ùˆ Øذ٠مقرراتى كه تسلط انØصارى يك مؤسسه را بر يك بازار Ù…Øلى معين منع مى كنند.كنترل دسترسى به اينترنت به صورت عمده براى اين مؤسسات اقتصادى مى تواند منبع سودى سرشار بشود، چون مالكان عوامل توليد «مØتوا» (اخبار، برنامه هاى سرگرم كننده)ØŒ در عين Øال تعيين خواهند كرد Ú†Ù‡ چيزى در شبكه عرضه شود Ùˆ بهاى اتصال به شبكه چقدر باشد.بنابراين، شركت هاى بزرگ صاØب شبكه هاى كابلى (مانند آول Ù€ تايم وارنر Ùˆ كامكست) كميسيون ارتباطات را به سمت تجديدنظر در يك قانون مصوب سال Û±Û¹Û¹Û³ سوق دادند. اين قانون آن شركت ها را از دراختيار گرÙتن بيش از Û³Û°% از بازار كشور منع مى كرد Ùˆ همچنين همكارى Ùˆ اشتراك مساعى اØتمالى بين توليدكنندگان برنامه ها Ùˆ مالكان شبكه هاى كابلى را تابع مقرراتى مى كرد.چون يك دادگاه Ùدرال Øكم داد كه وارد كردن چنين Ù…Øدوديت هايى بر ØÙ‚ مالكيت مخال٠قانون اساسى است، در سپتامبر سال Û²Û°Û°Û± كميسيون ارتباطات دست به كار Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø¯Ø³ØªÙˆØ±Ø§Ù„Ø¹Ù…Ù„ هاى خود شد. هم اكنون، كميسيون تصميمى اتخاذ كرده مبنى بر اين كه Ùركانس هاى كابل از اين پس مشمول مقررات Øمايت از رقابت نمى شود.امروز مردم نه تنها نگران آنند كه مؤسسات مسلط بر بازار قيمت هايشان را بالا ببرند، بلكه از اين نيز نگرانند كه اين مؤسسات بخواهند آنان را از خريدبرنامه هاى توليد شده به دست رقبايشان منصر٠كنند Ùˆ به اين ترتيب تنوع Ù…Øتوايى عرضه شده به مصر٠كننده را Ù…Øدود نمايند.شبكه هاى تلويزيونى بزرگ (سى بى اس، ان بى سى، Ùاكس Ùˆ اى بى سى) هم مشغول سرمايه گذارى در Øوزه ديژيتال، در زمينه پخش تلويزيون انتراكتيو با كيÙيت تصويرى بسيار عالى Ù€ كه Ú¯Ù„ سرسبد رسانه هاى Ùردا خواهد بود Ù€ هستند. در سال ،۱۹۹۶ پس از يك مبارزه تبليغاتى شديد Ùˆ پرخرج، كنگره كه اكثريت اعضاى آن را جمهورى خواهان تشكيل مى دادند Ùˆ پرزيدنت ويليام كلينتون، Ùركانسهايى به بهاى چند ده ميليارد دلار به شبكه هاى بزرگ عرضه نمودند Ùˆ تكلي٠Ùراهم آوردن شرايط لازم براى ØÙظ تنوع مطالب عرضه شده را برعهده خود اين شبكه ها نهادند...هم اكنون ارزش اين Ùركانسها در Øدود Û³Û°Û° ميليارد دلار برآورد شده، Øال آنكه كاربرد آنها تازه در مراØÙ„ آغازين است.كميسيون ارتباطات بايد به يك Øوزه عمده ديگر، يعنى در اختيار داشتن همزمان چند رسانه گوناگون در يك بازار نيز، رسيدگى كند. مقررات Ùعلى كه بسيار دقيق اند، اين امكان را Ùراهم مى كنند كه از تبديل شدن يك گروه مؤسسات اقتصادى به هم پيوسته به تنها منبع اخبار در يك شهر يا منطقه اجتناب شود.يك مؤسسه نمى تواند در آن واØد تلويزيون Ùˆ روزنامه داشته باشد، يا هم يك شبكه تلويزيون كابلى در اختيار داشته باشد Ùˆ هم يك شبكه تلويزيون هرتزى يا اينكه دو شبكه تلويزيونى با تعداد قابل ملاØظه اى بيننده را مالك باشد.اين موانع دارند از ميان برداشته مى شوند، برخى مؤسسات Ù€ مانند وياكم مالك شبكه سى.بى.اس، يا نيوزكرپريشن زبان به اعتراض گشوده اند كه وضع مقررات در اين زمينه، تهديدى است عليه آزادى بيان تضمين شده در نخستين ماده اصلاØÙ‰ قانون اساسى.هم اكنون در برخى شهرها، يك مؤسسه، علاوه بر تملك عمده ترين نشريه شهر (ويك روزنامه به زبان اسپانيايى)ØŒ يك شبكه كابلى پخش پوسته خبر، يك تلويزيون Ùˆ يك راديوى منطقه اى Ùˆ يك سايت اينترنت سرگرم كننده را نيز مالك است. اشتهاى صاØبان انØصار به همين جا ختم نمى شود.آنان به دنبال Ú†Ù‡ هستند؟ سابقه آزادسازى Ùعاليتهاى راديويى آموزنده است. پس از Ùعاليت تبليغاتى شديد Ùˆ تهاجمى از سوى گروههاى Ùشارصنعتى، قانون مخابرات مصوب سال ،۱۹۹۶ Ù…Øدوديتهاى وارد بر تمركزگرايى در مالكيت ايستگاههاى راديو را لغو كرد. Ùˆ «بين سال Û±Û¹Û¹Ûµ Ùˆ سال Û²Û°Û°Û± شمار مالكان ۲۵درصد كاهش ياÙته است.درسال Û±Û¹Û¹Û¶ بزرگترين گروه صنعتى راديويى، وستينگهاوس Û¸Ûµ ايستگاه در اختيار داشت. در سال ،۲۰۰۱ كلير چانل Û±Û²Û°Û² راديو دارد» ديگر جاى تعجبى نيست كه راديوهاى آمريكا همگى شبيه به هم اند Ùˆ برنامه ها Ùˆ شكل هاى يكسان دارند. در همان Øال كه آمريكاييان دائماً از چندگانگى Ùرهنگى دم مى زنند، يك تك Ùرهنگ Ù…Øتوايى، امواج را در Ú†Ù†Ú¯ خود گرÙته است . اينترنت هم ايمن از اين روند نيست:در سال Û±Û¹Û¹Û¹ مجموعاً صد Ùˆ ده شركت، ۶۰درصد از زمان استÙاده كاربران شبكه را در اختيار داشتند. در سال ،۲۰۰۱ تنها ۱۴شركت صاØب همان سهم از بازار بودند.تمركزگرايى نتيجه اى دارد: روزنامه نگاران عضو گروههاى مؤسسات اقتصادى به هم پيوسته تشويق نمى شوند كه نقادانه درباه مالكانشان اطلاع رسانى كنند. هنگامى كه مؤسسه مادر در Ùعاليتهاى هسته اى شركت مى كند، روزنامه نگاران بيشتر تمايل دارند در نخستين جلسه نمايش Ùيلمى كه يكى از شعب مؤسسه توليد كرده Øاضر شوند تا به تØقيق درباره خطرهاى ناشى از Ùعاليتهاى هسته اى بپردازند (جنرال الكتريك) مالك ان.بى.سى نيوز است.)به علاوه، در مورد روزنامه هايى كه سهامشان در بورس خريدوÙروش مى شود، رؤسا دلايل Ù…Øكمى دارند براى آن كه مدعى شوند كه مسؤوليتشان ايجاب مى كند «مارك هاى» خانوادگى را Øمايت نمايند. سست شدن مقررات ضدتمركزگرايى همچنين مؤسسات اقتصادى را قادر ساخته كه ساختار سيستمهاى توليد خبر خود را نو كنند.كاهش پرسنل، بستن آژانسهاى خبرى Ùˆ استخدام گروهى كم شمار از گزارشگران Ùˆ روزنامه نگاران پيژيست كه در آن واØد براى انواع گوناگون رسانه ها مطلب تهيه مى كنند، سود توليد را به طور مصنوعى بالا برده است.اكنون ديگر بيشتر رسانه هاى خبرى به دست كاركنان شاغل در بخش اموربازرگانى مؤسسات، كه در بيزينس سكولها تربيت شده اند اداره مى شوند. تعهدات اينان درقبال سهامداران Ùˆ توجه Ùˆ علاقه شان به بهاى سهام مؤسسه در بورس، تقريباً هميشه بر اعتراضات نويسندگان Ùˆ توليدكنندگان مطالب غالب مى شود.هنگامى كه اطلاع رسانى به صورت كالا درمى آيد، وجه تمايز ميان انواع مختل٠توليدات روزنامه نگارى (خبر، مطالب سرگرم كننده Ùˆ «خبرهاى سرگرم كننده») معناى خود را از دست مى دهد Ùˆ به اين ترتيب جنبه ويژه روزنامه نگارى تØقيقى نيز از بين مى رود.گروههاى اقتصادى كه دارايى هاى جورواجور در Øوزه هاى اينترنت Ùˆ مطبوعات دارند، مرتباً به كپى كردن مطالب يك روزنامه يا رسانه در روزنامه يا رسانه ديگر دست مى زنند. مؤسسات اقتصادى اى كه در يك شهر رسانه هاى گوناگونى را در اختيار دارند (مطبوعات، تلويزيون، راديو، اينترنت) به دنبال روزنامه نگارانى هستند كه «همه كاره» باشند Ùˆ بتوانند مطالبى تهيه كنند كه Ùوراً قابل انطباق بر انواع مختل٠رسانه ها باشند.تكنولوژيهاى نوين همگرايى ديژيتال امكانات Ùوق العاده اى براى نوآورى در اين زمينه عرضه مى كنند. كيÙيت كار روزنامه نگارى، جديت Ùˆ بررسى Øقيقت خبر هميشه در مدنظر نيستند. بنا به Ú¯Ùته جان پاوليك، استاد روزنامه نگارى در دانشگاه كلمبيا، «اÙراد بين شانزده تا بيست ساعت در روز كار مى كنند Ùˆ ناگهان مى بينند كه توانشان را به كلى از دست داده اند» بس كه در آن واØد كارهاى متعدد مى كنند.اين تØول در زمانى واقع مى شود كه آمريكاييان بيش از پيش به نارسايى هاى رسانه هايشان آگاهى مى يابند Ùˆ مى پذيرند كه اخلاق ØرÙÙ‡ اى روزنامه نگارى در كشورشان بى عيب Ùˆ نقص نيست. در دهه گذشته، آنان شاهد رواج برنامه ها يا مقاله هاى اختصاص ياÙته به بازرگانى Ùˆ بورس بوده اند.
منبع: باشگاه اندیشه