بسمâ€Ø§Ù„لّه†الرØمن الرØيم 21/8/58
سلطه نظامى آمريكا بر كشورهاى مستضع٠جهان به عنوان پشتوانه مستØكم امپرياليسم براى كنترل كشور Ùˆ جلوگيرى از انقلابات Ùˆ Øركتهاى آزادىâ€Ø¨Ø®Ø´ است. وابسته كردن ارتشها به اسلØÙ‡ Ùˆ جنگâ€Ø§Ùزار آمريكايى Ùˆ استقرار سيستمى كه Ùقط كارشناسان آمريكايى مىâ€ØªÙˆØ§Ù†Ù†Ø¯ آن را اراده كنند Ùˆ همچنين تطميع ژنرالهاى ارتش از ابتدايىâ€ØªØ±ÙŠÙ† سياستهاى امپرياليسم در كشورهاى در بند جهان سوم است.
در ايران نيز آمريكاى جنايتكار چنين عمل كرده بود. شاه خائن توسط مستشاران نظامى آمريكايى
ارتش را در جهت مناÙع آمريكا طرØâ€Ø±ÙŠØ²Ù‰ نموده Ùˆ اكثر امراى ارتش را تطميع نموده Ùˆ بسيارى از
سيستمهاى اطلاعاتى وسيع را در آن پياده كرده بود. از آن خطرناكتر آنكه با ايجاد مستشارى، مستقيما
ارتش را زير آموزش Ùˆ كنترل خود داشته است. آمريكا در Øقيقت ارتشى ساخته بود كه به جاى دÙاع از
مناÙع خلق مسلمان ايران Ùˆ به جاى دÙاع از استقلال Ùˆ اسلاميت ايران براى دÙاع از مناÙع او در منطقه Ùˆ در مقابل انقلابيون عمل مىâ€ÙƒØ±Ø¯.
در Øقيقت ارتش ايران در زمان شاه خائن جزئى از نيروى آمريكا بود كه مجهز به آخرين جنگ
اÙزارهاى آمريكايى مثل هواپيماهاى F-14 Ùˆ F-15بود كه Øتى بعضى از آنها تنها در ارتش آمريكا ياÙت
مىâ€Ø´ÙˆØ¯. منطق Øكم مىâ€ÙƒÙ†Ø¯ كه قدرت چپاولگرى مثل آمريكا هرگز نمىâ€ØªÙˆØ§Ù†Ø¯ به Ùكر مناÙع ملت ايران
باشد. اسلØÙ‡â€Ù‡Ø§Ù‰ آمريكايى، آموزش Ùˆ استقرار سيستمهاى اطلاعاتى وسيع در ارتش صرÙا در جهت
منابع مستقيم آمريكا بوده است. اينك به جهت روشنâ€ØªØ± كردن خطوطى كه Øكومت مستقيم آمريكا را در
ارتش سابق ايران ثابت مىâ€ÙƒÙ†Ø¯ به ارائه اطلاعات Ùˆ اسناد ذيل مبادرت مىâ€ÙˆØ±Ø²ÙŠÙ….
1Ù€ ايجاد مستشارى: در اين باره دو سند ارائه مىâ€Ú¯Ø±Ø¯Ø¯.
سند الÙ: به نام مأموريت ارتش آمريكا Ùˆ Ùعاليتهاست كه در آن هد٠آمريكا از ايجاد مستشارى را
صريØا Øضور نظامى آمريكا در ايران براى دÙاع از مناÙع آمريكا مىâ€Ø®ÙˆØ§Ù†Ø¯.
سند ب: يك مستشار نمونه را معرÙÙ‰ مىâ€ÙƒÙ†Ø¯ كه چگونه در سراسر انقلاب سعى در جاسوسى در ارتش،
كنترل آن Ùˆ بالاخره Øمايت مستقيم Ùˆ ماهرانه در مأموريتâ€Ù‡Ø§Ù‰ نظامى تهران داشته است.
سند الÙ: مأموريت ارتش آمريكا Ùˆ Ùعاليتها
مستشارى مهمترين Øضور نظامى آمريكا در ايران است. هدÙØ´ بالا بردن كارآيى نيروهاى نظامى
ايران به منظور مقاومت در مقابل تجاوز Ùˆ ادامه ØÙظ مناÙع آمريكا در ايران است.
اين ارتش در 1941 به وجود آمد Ùˆ در 1943 Ùˆ 1947 تجديد سازمان ياÙت (قرارداد آمريكا Ùˆ ارتش
ايران). تواÙÙ‚ اساسى بين Øكومت آمريكا Ùˆ دولت ايران اين بود كه نظارت Ùˆ كمك ارتش آمريكا به ارتش
ايران (زمينى، دريايى، هوايى) ادامه يابد. از 1950 قرار داد كمك دÙاعى مشترك بين دولت ايران Ùˆ دولت
آمريكا در سه زمينه منعقد گرديد.
اين تواÙÙ‚ كه با تواÙÙ‚ ارتشى ARMISH متÙاوت بود، در زمينه كمك ادارى Ùˆ سازماندهى بود.
در 1942 اولين كمك بزرگ به ارتش ايران تØويل گرديد.
در 1958 نزديكتر شدند ARMISH و MAAG.
در 1965 Ùروش نظامى خارجى Ùˆ برنامهâ€Ù‡Ø§Ù‰ اعتبارى آغاز شد. موÙقيت اين برنامه موجب قطع
كمكهاى بلاعوض در 1972 بود. MAAG از Major - Gonraدستور مىâ€Ú¯ÙŠØ±Ø¯ Ùˆ هد٠اين مستشارى با
مشاوره روزانه به بالاترين اÙراد ارتش ايران مىâ€Ø¨Ø§Ø´Ø¯ Ùˆ اين كار با در جريان گذاشتن شاه انجام مىâ€Ø´ÙˆØ¯.
كارمندان ARMISH - MAAG بر كار Ùرماندهان ستاد ارتش شاهنشاهى مشاوره كامل مىâ€Ù†Ù…ايند.
هر عضو ايرانى كه Ùرمانده عمليات Ù€ اطلاعات تجسسى لجستيك (پشتيبانى) نقشهâ€Ù‡Ø§ Ùˆ برنامهâ€Ù‡Ø§Ø³ØªØŒ
يك Ù†Ùر راهنماى خارجى دارد كه معمولاً يك سرهنگ است.
مسئول مدرنيزه كردن ارتش شاهنشاهى ايران در رابطه با برنامه 1972 مىâ€Ø¨Ø§Ø´Ø¯. ايران سÙارش
وسائل و خدمات به ارزش كمى بيش از ده ميليارد دلار كه شامل خدمات است به آمريكا داده است.
سند ب ـ مأموريت مستشارى دريايى
ناخدا (كاپيتان) هالينگ ورث در طول دوره منتهى به انقلاب، وابسته دريايى سÙارت آمريكا در تهران
بوده است. وى در طول ماههايى كه اين انقلاب نضج مىâ€Ú¯Ø±Ùت به دقت تغييرات رخ داده در نيروى دريايى
ايران را گزارش مىâ€Ù†Ù…ود. خوشâ€Ù…شربى Ùˆ مهارت او در برقرارى دوستى منتج به گزارشهاى اطلاعاتى قابل
اطمينان Ùˆ بموقع مىâ€Ø´Ø¯Ù‡ است. در كمتر از چند Ù‡Ùته با بسيارى از وابستهâ€Ù‡Ø§Ù‰ خارجى تماسهاى نزديك
گرÙته Ùˆ Ú¯Ùتگوهاى تقريبا Ù…Ùيد متقابل ترتيب داده است. او كششâ€Ù‡Ø§ Ùˆ شكاÙهايى را كه در نيروى دريايى
ايران خود شاهد بروزشان بود به طور بØرانى گزارش مىâ€Ù†Ù…ود. او در آخرين Ù‡Ùتهâ€Ù‡Ø§Ù‰ قبل از انقلاب ايران
با شرايط تØت Ùشار متعددى مواجه شد، عكسâ€Ø§Ù„عمل او تقريبا در تمام اين موارد كه شامل اقدام به
آدمكشى هم مىâ€Ø´Ø¯ (ممكن بود بشود) نمونه وار با آرامش، قاطعيت، Ùˆ انديشه منطقى همراه بود. هنگامى
كه موقعيت Ù…Øلى بشدت وخيم گشته Ùˆ به اخراج آمريكاييها كشيد ناخدا هالينگ ورث، رل مؤثرى در
Ø·Ø±Ø Ù†Ù‚Ø´Ù‡ به تناسب مراØÙ„ Ùˆ Ùازهاى عمليات اين تخليه (Ùرار) بزرگ به عهده داشت. خبرگى Ùˆ درك
مسئوليت Ùˆ اقدام بموقع او، سلامتى Ùˆ Øركت به موقع هزاران آمريكايى Ùˆ خارجى ديگر را هنگام خروج از
كشور تضمين نمود. كوششهاى خستگىâ€Ù†Ø§Ù¾Ø°ÙŠØ± Ùˆ بدون خودخواهى وى كمك بىâ€Øدى در چنين Ùرار
موÙقيتâ€Ø¢Ù…يزى نمود. بارها در غيبت وابسته دÙاع وظاي٠مØوله را انجام داد. در اين سطØØŒ او هم اكنون
مسئوليت و تأثير بسزايى را به عنوان وابسته نظامى قبول كرده است.
ناخدا هالينگ ورث اÙسرى عالىâ€Ø¯Ø³Øª در ميان همقطارانش Ùˆ يك ØرÙÙ‡â€Ø§Ù‰ واقعى Ùˆ وابسته (A.T.T)
بسيار شايسته مىâ€Ø¨Ø§Ø´Ø¯.
رÙتار شخصى وى طبعا با توجه به استاندارد تØمل، عملكرد Ùˆ ادب Ùˆ تواضعى كه اين اÙسر را برجسته
مىâ€ÙƒÙ†Ø¯ نمونه است.
Øمايت مستقيم Ùˆ ماهرانه اين اÙسر وى را در مأموريتâ€Ù‡Ø§Ù‰ نظامى در تهران به طور قابل توجهى اثر
كلى دÙتر وابسته دÙاع را اÙزايش داده است.
2Ù€ ايجاد يك سيستم اطلاعاتى وسيع: در اÙشاگرى شماره 6 از Ø·Ø±Ø IBEX صØبت شد. در اينجا سندى
ارائه مىâ€Ú¯Ø±Ø¯Ø¯ كه مستشاران آمريكايى بسيارى از اطلاعات دقيق را به ايرانيان نيز نمىâ€Ø¯Ø§Ø¯Ù‡â€Ø§Ù†Ø¯. در اينجا اين
سؤال پيش مىâ€Ø¢ÙŠØ¯ كه يك دولت خارجى Ú†Ù‡ اطلاعات سرّى Ùˆ مهمى در كشور ما مىâ€ØªÙˆØ§Ù†Ø¯ داشته باشد كه
دولت آن كشور صلاØيت داشتن آن را ندارد؟ به راستى Ú†Ù‡ كسى Øكومت مىâ€ÙƒÙ†Ø¯ØŸ
سند: Ù…Øرمانه
از: وزارت امور دÙاعى Ù€ واشنگتن
به : ARMISH-MAAG تهران
موضوع: راهنما براى Øد اÙشاى اطلاعات در ايران
راهنماى Ùعلى مصوب 1979/12 مارچ به ترتيب زير است: مطابق با 21 اسÙند
اÙشاى اطلاعات Ù…Øرمانه نظامى براى ايران
كه به ترتيبى كه در زير Ú¯Ùته مىâ€Ø´ÙˆØ¯ تغيير مىâ€ÙƒÙ†Ø¯:
زمينه:
الÙ: بØران سياسى Ùˆ نظامى كه در اين تاريخ جريان دارد Ùˆ انتظار مىâ€Ø±ÙˆØ¯ كه براى مدتى ادامه داشته
باشد سؤالى را براى ما در رابطه با توانايى دولت موقت ايران براى ØÙظ اسرار Ù…Øرمانه نظامى دولت
آمريكا Ù…Ø·Ø±Ø Ù…Ù‰â€ÙƒÙ†Ø¯.
ب: اين اØتمال مىâ€Ø±ÙˆØ¯ كه اطلاعات Ù…Øرمانه نظامى كه قبلاً براى دولت ايران آشكار بود مورد مخاطره
قرار گرÙته باشد. دولت ايالات متØده ادامه اين مخاطره را به هيچ وجه در زمان Øاضر نمىâ€ØªÙˆØ§Ù†Ø¯ قبول كند.
ج: در موقعيت Ùعلى Øداقل اطلاعات ممكنه مىâ€Ø¨Ø§ÙŠØ³Øª به دولت ايران داده شود.
خطوط كلى راهنما براى اÙشاى اسرار:
الÙ: هيچâ€Ú¯ÙˆÙ†Ù‡ اسامى رمز جديدى كه باعث اÙشاى اسرار به دولت ايران بشود بدون تأييد كميته سياست
اÙشاگرى مستقر در واشنگتن نبايد استÙاده كرد.
ب: مسايل زير Ùورا بايد عمل شود:
قابليت دولت ايران براى درياÙت اطلاعات در موارد زير مردود شناخته شد.
به طريقى كه در ضميمه ال٠كتاب اول كميته سياست اÙشاگرى نوشته شده است:
Ùصل اول: تشكيلات Ù€ تعليم دهى Ù€ Ùˆ كارمندان نيروهاى انتظامى
Ùصل دوم: تداركات Ùˆ مهمات نظامى
Ùصل چهارم: توليد اطلاعات
Ùصل پنجم: عمليات نظامى مختلط Ù€ برنامه ريزى Ùˆ آمادگى
Ùصل هشتم: اطلاعات نظامى
اين ممنوعيت تا وقتى مؤثر باقى مىâ€Ù…اند كه يكى از موارد زير پيش آيد:
1Ù€ كميته ملى سياست اÙشا كردنها بتواند تصميم بگيرد كه آيا دولت ايران به طور مناسبى قادر است كه
اسرار Ù…Øرمانه نظامى آمريكا را ØÙظ كند.
2Ù€ دولت ايران ظاهرا تواÙÙ‚ نامه بين دو كشور راجع به امنيت عمومى اطلاعات را كه در تاريخ 6 ژوئن
74 بسته شده تØكيم كرده باشد.
اين ممنوعيت Ùاش كردن اطلاعات بجز در مورد ج كه در پايين ذكر مىâ€Ø´ÙˆØ¯ در همه موارد ذكر شده
مىâ€Ø¨Ø§ÙŠØ¯ اعمال گردد. هم در مورد مسايل قبل هم در مواردى كه در آينده پيش مىâ€Ø¢ÙŠØ¯.
اين ممنوعيت شامل موارد زير نمىâ€Ø´ÙˆØ¯:
براى اÙشاى سمعى يا بصرى مطالب براى كارمندان ايرانى كه تعليم مىâ€Ø¨ÙŠÙ†Ù†Ø¯ مگر اينكه مقامات صلاØ
ببينند كه اين گونه اÙشاگريها به ØµÙ„Ø§Ø Ø¢Ù…Ø±ÙŠÙƒØ§ نباشد.
اين راهنماييها شامل مطالب Ù…Øرمانهâ€Ø§Ù‰ كه از طريق پيمان سنتو ممكن است به ايران برسد نيز مىâ€Ø´ÙˆØ¯.
خود اين مطالب هم قابل اÙشا براى دولت ايران نمىâ€Ø¨Ø§Ø´Ø¯.
3Ù€ وابسته كردن امراى بلندمرتبه ارتش: در اÙشاگريهاى قبل خصوصا در سند اÙشاگرى شماره 7
نمونهâ€Ù‡Ø§ÙŠÙ‰ را ارائه داديم.
دانشجويان مسلمان پيرو خط امام