سلطه رسانه ای آمریکا

خانم زهرا سمواتی

                        
از طرفی رسانه ها با سیل اطلاعات و اخباری که به طور دائم در جامعه سرازیر می کنند ، مغزها را برای دگر اندیشیدن تحریک کرده و آنها را از حالت انفعال بیرون می آورند. اما موفقیت در این مهم مستلزم این است که رسانه ها اطلاعات تازه و درستی در اختیار داشته باشند.                                                                  
روند سلطه رسانه ای :
استعمارشدگان و استعمارگران می دانند که رابطه ميان آنها فقط بر پایه برتری قدرت قرار ندارد ، دوران کشور گشايی به پایان رسیده و زمانه کنترل اذهان و روحیات فرا رسیده است . به همین دلیل است که مهم ترین دل مشغولی هر امپراتوری سلطه دراز مدت و رام کردن روح انسانهاست.
ایالات متحده آمریکا که در گذشته برای اعمال سلطه به روشهايی چون قتل عام علیه سرخ پوستان ، برده داری علیه سیاه پوستان آفریقا و توسعه طلبی علیه مکزیکی ها متوسل می شد ، دیگر از این روشهای خشونت آمیز خسته شده و می کوشد به گونه صلح آمیز در مغزهای غیر آمریکایی ها نفوذ کند و قلب های آنان را مسحور خویش سازد.
آمریکا قدرت نخست در عرصه اطلاع رسانی است. اين كشور با مهارت ، رؤیاهای مردم جهان را از قهرمان های رسانه ای پر می کند. به عبارت دیگر اسب های تروای خویش را به مغز های انسانها وارد می کند . این کشور به عنوان مثال تنها یک درصد نیازش به فیلم های سینمایی را از خارج تامین می کند اما خودش جهان را از انواع تولیدات هالیود انباشته است. ایالات متحده سالانه دویست میلیارد دلار صرف تبلیغات می کند.
غول های اطلاعاتی :
رابرت تیرل نویسنده غربی در کتاب «ژورنالیسم ، تلویزیون و آژانسهای خبری» مي نويسد : تصویر جهان سوم که در رسانه های غربی به نمایش می آید معمولا ناقص و تحریف شده است و تصویر جهان غرب که توسط آژانسهای بین المللی به جهان سوم انعکاس می یابد به همین نسبت غیر واقعی است. به عنوان مثال بنا بر پژوهشهای انجام شده تروریسم همواره به عنوان یک حربه تبلیغاتی از سوی مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا در مورد جمهوری اسلامی ایران  به کار گرفته می شود و مقامات دولتی برای توجیه هر گونه سیاستی در قبال ایران از این عنوان استفاده می کنند. به طوری که 54درصد مطالبی که در این خصوص ایراد می شود در رسانه های رژیم صهیونیستی منعكس است. این رسانه ها باجهت دادن به افکار عمومی ، جریان یک سویه اطلاع رسانی را در کنترل گرفته و از ورود واقعیات در جامعه جهانی جلوگیری می نمایند.
يكي از راههاي اعمال نفوذ آمریکا از طریق وسایل ارتباط جمعی ، توسعه بخشی این وسایل است .
« مک لوهان » جمله معروفی دارد : هر زمان ما یک تکنولژی را وارد یک جامعه می کنیم آن جامعه را برای همیشه عوض کرده ایم. برای مثال : درقسمتی از منطقه کویری ایالت کالیفرنیا , دهکده ای به نام اسکس در میان کوهها قرار دارد که به خاطره موقعیت جغرافیایی قادر به دریافت امواج رادیو-تلویزیون نیست . قبل از آنکه فردی اقدام به کشیدن کابل و راه اندازی تلویزیون کابلی نماید  از افراد دهکده تحقیقی به عمل آمده که طبق آن مشخص شد به دلیل فقدان وسایل ارتباط جمعی ، ارتباط بین اهالی قوی است و مردم اوقات فراغت خود را بیشتر به معاشرت ، ديد و بازديد و رفتن به گردش و خواندن کتاب می گذرانند. بعد از ورود تلویزیون ، این تحقیق از سر گرفته شد ولی نتیجه چیز دیگر بود . بچه ها کمتر با هم بازی می کردند. علاقه خانواده ها به رفت و آمد کم شده بود و علاقه اهالی به خواندن کتاب کاهش یافته بود. در عوض اهالی دهکده بیشتر اوقات فراغت خود را جلو تلویزیون می گذراندند.
رسانه ها در جهان امروز مجریان اصلی جنگهای روانی هستند. این جنگها هر روزه جاری می باشند . اوج هنر نمایی رسانه ها در این جنگها در جریان جنگ آمریکا و متحدانش علیه عراق در ماجرای اشغال کویت نشان داده شد . وقتی قریب به 2 میلیون سرباز ،10هزار تانك ، بیش از  50 هزار عراده توپ ،3900 هواپیمای جنگنده ،  1800  هلیکوپتر و 175 رزم ناو  آماده جنگ در خلیج فارس بود، جورج بوش رئیس جمهور آمریکا به کنگره این کشور گفت : این جنگ عادلانه است و مسائل اخلاقی در نظر گرفته شده است و موضوع صرفا جنگ سپیدی علیه سیاهی و خوبی علیه شرارت است، ما آماده ایم تا برای دفاع از نظام نوین جهانی دست به اعمال زور بزنیم !
سپس رسانه های مدافع جریان آزادی اطلاعات در پردازش این تصویر برای جهانیان وارد عمل شدندو در صدد  موجه جلوه دادن ديدگاه بوش بر آمدند . بویژه رادیو صدای آمریکا با 42  زبان برای 130 میلیون شنونده نقش مهمي در اين راستا ايفا كرد .
 يك بررسي تحقيقي از كشورهايي كه در معرض فرهنگ غربی قرار دارند ، ميگويد  :« افراد جوان، در اوقات فراغت خود به اين فعالیتها می پردازند : خواندن رمانهاي پلیسی، بازي با ماشینهای قمار، مشاهده عکسهای سکسی، مطالعه داستانهای مستهجن؛ ديدن فیلم های ممنوع شده برای کمتر از16سال وبالاتر از همه نوشيدن و مصرف الکل .
هنری کامو یک کانادایی است که می گوید:« کانادا در امتداد یک مرز بزرگ و بی دفاع در تماس با ایالات متحده است که نه تنها تلویزیون ما، بلکه ارزشها و تمامی جنبه های فرهنگی ما را نابود می کند » وي مي گويد « تلویزیون آمریکا با گسترش بی رویه، تلویزیون ملی کانادا را تحت تاثیر قرار داده است. تلویزیون آمریکا، اين رسانه را به عنوان یک هنر نابود کرده است. اغلب به کانادایی ها گفته می شود که دشمنان بالقوه آنان شوروی و چین هستند . ولي به نظر من ایالات متحده دشمن خطرناکتری است .»
بلتران ، سرمایه داران آمریکایی را در این زمینه به سوء استفاده از وسایل ارتباط جمعی برای گسترش بازار و به دست آوردن منافع هر چه بیشتر متهم می کند و حمایت آنان از رژیمهای دست نشانده و وابسته جهان سوم  را ناشی از سلطه جویی و منفعت طلبی می شناسد.
به نقل از كتاب : سلطه رسانه ای صهیونیسم در آمریکا 

منبع: سايت جامع مديريت ، چهارشنبه 3 آذر 1389

چاپ                       ارسال براي دوست

نظرات كاربران
نام

ايميل
نظر

 

مسئولیت محتوا و مواضع مندرج در مقالات بر عهده نویسندگان بوده و درج آنها در این پایگاه به مفهوم تأیید آن نمی باشد. Copyright © second-revolution.ir, All Rights Reserved